Kirjoittaja Aihe: Tunturi Super Sport Paioli etuputkien sulkutulppa  (Luettu 14858 kertaa)

Marraskuu 07, 2018, 22:01:53 ip
Vastaus #45

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1337
niitäkään ei ole missään, ainakin vaasassa väittivät niin, vaikka kone näyttää, että on.

Marraskuu 12, 2018, 09:06:18 ap
Vastaus #46

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Laittelinpa viikonloppuna uudet HST:stä koneistetut liukuputket Raisun keulaan paikalleen. Entiset liukuputket olivat kyllä ihan finaalissa. Pitää ihmetellä miksei kukaan ollut tehnyt tuolle mitään kun tuota on kuitenkin edellisen kerran entisöity noin 10 vuotta sitten. Sen sijaan oli nähty vaivaa laittamalla kromatut koristeputket (lampunpitimien kohdalle) peittämään originaalien putkien ruosteruvet. Ensimmäisen kerran sisäpuolelle kurkatessani sisäpuolet olivatkin sitten ihan helvetillisessä ruosteessa kun sisällä oli vaan jonkinlaista ruosteista hiekkaemulsiota. Ei näin. Sorry off-topic mutta oli pakko avautua.

Samalla tuli testaillessa mieleen että tulpan, mikä se nyt sitten onkaan tulisi varmaan olla tiivis koska alunperinkin tulppa on tiivis. Sisätilahan pienenee ja sisälle tulee painetta kun keula joustaa sisäänpäin, jolloin tämä ilmanpaine toimii osana jousta. Sikäli tuo voimakoneen kauppaama korvike ei vastaa originaalia kuin siltä osin että jousi pysyy sopivalla kireydellä. Painetiivis rakenne se ei ole.

Jos oikeasti joku on valmis maksamaan noista POM:ista koneistetuista tulpista järkevän hinnan niin voin kysäistä kyllä mikä niiden hinta voisi olla. Laittakaa vaikka YV:tä jos kiinnostavat niin koetan selvittää. Samoin, tuota haponkestävää putkea on vielä ainakin pari kolme metriä eli jos on tarvis liukuputkille eikä pieni väriero haittaa (pituus voidaan sopia) niin sekin onnistuu.

t. Janne

Marraskuu 12, 2018, 09:47:32 ap
Vastaus #47

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
Noista liukuputkista on ollu juttua täällä ja naamakirjassa jossa oltiin jo tekemässä tilausta liukuputkista saksaan mutta kun alettiin hinnoista puhumaan niin "tarvitsijat" katos kuin pieru saharaan.
Eikö hommaa helpottais nuo valmiit aihiot eli esim tuo M27, kuusiokolokanta olis valmiina, ei muuta kun ulkohalkasija ja kierteen kohta pienemmäksi ja m25x1.5 kierre siihen.
Esim kasa noita vaikka kurssikeskukselle jossa tekevät ohjelman cnc sorville ja ajavat kasan sopivia tulppia.


Se on sitä "entisöintiä", muutaman museovehkeen oon nähny joissa pelkät vaseliinit alapääs kun rupiset, pölysuojilla peitetyt liukuputket ei öljyjä pidä. :)






Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x4 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Marraskuu 12, 2018, 10:22:24 ap
Vastaus #48

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Joo. Kalleimmat liukuputket olivat omalla kohdalla varmaan täällä kaupatut putket. En tiedä oliko tuo scam, kuka huijasi ja ketä mutta joka tapauksessa en koskaan saanut noita putkia ja olin vaan lopputulemana 160€ köyhempi.

Nuo omat maksoi varmaan saman teetettynä per kpl noin suunnilleen mutta joka tapauksessa sain ihan toimivat ja olemassaolevat putket. Jos laskee mitä ne ovat aikoinaan maksaneet varaosana niin muistelen laskeneneeni että suunnilleen tuplat verrattuna tehtaan varaosien listahintaan, eli vuoden 1988 Helkaman varaosahinnoista (http://www.kotinet.com/korkki/faktaa/varaosaluettelot_helkama/helkama_mopot_varaosaluettelo.pdf) rahanarvolaskurilla laskien 308 markkaa, nykyrahassa 90€. Se on ihan selvää että jos lähdetään yksittäiskappaleita tekemään niin koneistuksen asetustyöt on se mistä siinä enimmäkseen maksaa, sarjana se on selkeästi huokeampaa kun ei itse koneistukseen lopulta niin paljon aikaa mene.

Noista aihioista en osaa sanoa miten paljon ne helpottavat. Itse kuitenkin haluaisin ja halusin mieluusti mikäli ylipäätään jotain aletaan tekemään niin että lopputulos on toiminnallisesti alkuperäistä täysin vastaava, Eli dimensiot mitkä vaikuttaa toimintaan samat. Omasta mielestä muutenkin kaikkien juttujen ja uusien korvikeosien olisi syytä olla sellaisia että seuraavalle rassaajalle ja itselle ei aiheudu kohtuutonta päänvaivaa vaan voi edetä mahdollisimman pitkälle alkuperäisellä reseptillä.

t. Janne

Marraskuu 12, 2018, 11:56:29 ap
Vastaus #49

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 314
  • Renkohill Dude
Liukuputket? eikö niitä ole ollut kahta eri halkaisijaa (28 ja 30 mm)??? Tunturissa 28 mm eri pituuksilla ja alapäillä (muotoero esim. Tiger)… ja Raisussa 30 mm, vai kuinka???  Paljon on kysytty just noita 28 mm halkaisijalla olevia....
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984  keltainen ja oma design varustus
Tunturi Tiger musta oma design ja varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes ja Mopo Jokke

Marraskuu 12, 2018, 12:01:42 ip
Vastaus #50

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 314
  • Renkohill Dude
Joo. Kalleimmat liukuputket olivat omalla kohdalla varmaan täällä kaupatut putket. En tiedä oliko tuo scam, kuka huijasi ja ketä mutta joka tapauksessa en koskaan saanut noita putkia ja olin vaan lopputulemana 160€ köyhempi.

Nuo omat maksoi varmaan saman teetettynä per kpl noin suunnilleen mutta joka tapauksessa sain ihan toimivat ja olemassaolevat putket. Jos laskee mitä ne ovat aikoinaan maksaneet varaosana niin muistelen laskeneneeni että suunnilleen tuplat verrattuna tehtaan varaosien listahintaan, eli vuoden 1988 Helkaman varaosahinnoista (http://www.kotinet.com/korkki/faktaa/varaosaluettelot_helkama/helkama_mopot_varaosaluettelo.pdf) rahanarvolaskurilla laskien 308 markkaa, nykyrahassa 90€. Se on ihan selvää että jos lähdetään yksittäiskappaleita tekemään niin koneistuksen asetustyöt on se mistä siinä enimmäkseen maksaa, sarjana se on selkeästi huokeampaa kun ei itse koneistukseen lopulta niin paljon aikaa mene.

Noista aihioista en osaa sanoa miten paljon ne helpottavat. Itse kuitenkin haluaisin ja halusin mieluusti mikäli ylipäätään jotain aletaan tekemään niin että lopputulos on toiminnallisesti alkuperäistä täysin vastaava, Eli dimensiot mitkä vaikuttaa toimintaan samat. Omasta mielestä muutenkin kaikkien juttujen ja uusien korvikeosien olisi syytä olla sellaisia että seuraavalle rassaajalle ja itselle ei aiheudu kohtuutonta päänvaivaa vaan voi edetä mahdollisimman pitkälle alkuperäisellä reseptillä.

t. Janne

Siis kaveri vei rahat eikä mitään putkia tullut??? selvä petos.... rikollista toimintaa..... näkyy olevan Tmi Lahest…..
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984  keltainen ja oma design varustus
Tunturi Tiger musta oma design ja varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes ja Mopo Jokke

Marraskuu 12, 2018, 12:27:45 ip
Vastaus #51

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Liukuputket? eikö niitä ole ollut kahta eri halkaisijaa (28 ja 30 mm)??? Tunturissa 28 mm eri pituuksilla ja alapäillä (muotoero esim. Tiger)… ja Raisussa 30 mm, vai kuinka???  Paljon on kysytty just noita 28 mm halkaisijalla olevia....

Olen aika noviisi näissä hommissa, mutta Raisun Paioli-keulassa on samaiset 28 mm liukuputket. Eli 28 mm ulkohalkaisija ja 2,5 mm seinämänvahvuus. Muista merkeistä en sitten sitäkään vähää tiedä, mutta semmoinen fiilis on jäänyt asioita googletellessa että aika paljon samaa putkea on muissakin mopoissa käytetty, pituudessa on sitten enempi vaihtelua käsittääkseni.

PItää kyllä ihmetellä miksei voimakone ole teettänyt putkia enää lisää kun mitä ilmeisimmin kysyntää kuitenkin olisi. Itse olisin ainakin ostanut heti jos olisi ollut tarjolla, olisin säästynyt aikamoiselta säätämiseltä. Tietääkö joku paljonko maksoivat voimakoneella uustuotantoputket, hinta on nyt poistunut sivuilta ja korvautunut tekstillä "LOPPU"?

t. Janne

Marraskuu 12, 2018, 16:26:34 ip
Vastaus #52

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
Onko Jokelle iskenyt dementia vai mikä kun noita liukuputkien mittoja on täälläkin foorumilla pyöritelty moneen kertaan.


30mm putket löytyy helkama ax moposta, pituus varmaan aika lähelle sama kun tunturi tiger malleissa eli 560mm, alapäässä olevia pikkuputkia joissa on alapääs m8 kierre, niitä on muutamaa eri pituutta.
28mm putket löytyy sitten muista eli tunturi,solikka,helkama raisu....Pituudet super sport 535mm, solifer ts/s, raisu 500mm.


Noita putkien teettämistä on suomesta kyselty mutta huonolla menestyksellä, muutamaa putkea ei kukaan suostu tekemään muuta kun kotipajassa ja itelle.
Ulkomailta saa paiolin keulan kopiota jossa 30mm liukuputket alta 200e ja ideal keulan kopiota alta 100e, ei kannata vanhojen kanssa otella.

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x4 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Marraskuu 12, 2018, 16:54:29 ip
Vastaus #53

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Onko Jokelle iskenyt dementia vai mikä kun noita liukuputkien mittoja on täälläkin foorumilla pyöritelty moneen kertaan.


30mm putket löytyy helkama ax moposta, pituus varmaan aika lähelle sama kun tunturi tiger malleissa eli 560mm, alapäässä olevia pikkuputkia joissa on alapääs m8 kierre, niitä on muutamaa eri pituutta.
28mm putket löytyy sitten muista eli tunturi,solikka,helkama raisu....Pituudet super sport 535mm, solifer ts/s, raisu 500mm.


Noita putkien teettämistä on suomesta kyselty mutta huonolla menestyksellä, muutamaa putkea ei kukaan suostu tekemään muuta kun kotipajassa ja itelle.
Ulkomailta saa paiolin keulan kopiota jossa 30mm liukuputket alta 200e ja ideal keulan kopiota alta 100e, ei kannata vanhojen kanssa otella.

Muuhun en ota kantaa mutta Raisussa on 535 mm pitkät 28 mm liukuputket.

Kyllä noita varmasti lähes mikä tahansa konepaja tekee mutta ongelma lienee vaan se ettei kukaan halua maksaa niistä käypää hintaa. CNC-sorvillahan noita pyöräyttää äkkiä N kpl. Ainakin täkäläinen Helinin konepaja ei nikotellut yhtään kun vein putkiaihiot (4 kpl) koneistettavaksi plus ylimääräisen pikku pätkän koepalaksi että voivat kokeilla työstöarvot kohdalleen ilman että tarvitsee tehdä jälkiä varsinaisiin putkiin. Minusta hinta oli ihan kohdallaan siihen nähden mitä piti tehdä.

Asiasta puheenollen, voitko laittaa linkin tai tuotenimen mistä/millä noita kopiokeuloja saa ostaa, itse olen todennut että noita ei ainakaan kovin näkyvästi missään mainosteta tai tyrkytetä. Omalta osalta ongelma on ratkaistu mutta vastaisen varalle ja muillekin tiedoksi.

t. Janne

Marraskuu 12, 2018, 21:20:29 ip
Vastaus #54

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
En tarkkaan enää muista mutta olisko tuo putkien teettäminen kaatunut sopivan materiaalin puuttumiseen tms mutta nihkeesti siitä tietoa silloinkin tuli.
Paikallinen koneistamo otti 4 putken lyhennyksestä + uudet kierteet yläpäähän 100e joten oli eka ja viimeinen kerta kun teetin.
Putket pystyy muullakin tavalla soveltamaan lyhemmiksi.
Turun kovakromauksesta kyselin hintaa mitä maksais vanhojen korjaus eli uudelleen pinnoitus, noin 70e putki oli arvio.
Omiin projekteihin etsin keulaputkia yli vuoden päivät, oli ostoilmoituksia monessa paikkaa ja rompetoreja kierrettiin, ei ainuttakaan keulaa tarjottu, piti muutama tunturi aqua ostaa joista keulat talteen ja loput roskalavalle joten jokainen etsikööt keulansa itse.




Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x4 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Marraskuu 15, 2018, 21:08:06 ip
Vastaus #55

Anssi Lindahl

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 240
Juu ne tuppaa olemaan vähän kortilla nuo putket,itelläkin malli lähetettynä ja uusia ootellut varmaan kohta 3 vuotta.Kyseessä superin 535 pitkät putket,nimeä en kehtaa pistää julkisesti tekijästä jospa ne joskus tulisivat.Hintahan tässä rupeaa hirvittää kuin noin työläät ollunna. ;D ;D ;D

Marraskuu 15, 2018, 21:12:53 ip
Vastaus #56

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 314
  • Renkohill Dude
Juu ne tuppaa olemaan vähän kortilla nuo putket,itelläkin malli lähetettynä ja uusia ootellut varmaan kohta 3 vuotta.Kyseessä superin 535 pitkät putket,nimeä en kehtaa pistää julkisesti tekijästä jospa ne joskus tulisivat.Hintahan tässä rupeaa hirvittää kuin noin työläät ollunna. ;D ;D ;D

jospa se on sama "tekijä"
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984  keltainen ja oma design varustus
Tunturi Tiger musta oma design ja varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes ja Mopo Jokke

Marraskuu 15, 2018, 22:29:22 ip
Vastaus #57

aleksihyttinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 144
  • ZEF
Onko superissa kahta keulaa eri LEVEYDELLÄ? Ainakin sattui ostetut ylä- ja alakolmiot heittämään muutaman millin toisistaan.
Ei pieni pieru persettä revi.

Marraskuu 22, 2018, 08:15:44 ap
Vastaus #58

petrirautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 51
Jos alaputkissa on välistä sivusuunnassa niin että kolahtelee ajossa(ja käsin liikutellessa myös välystä),
Onko korjattavissa?
Mistä välys tulee?

Marraskuu 22, 2018, 08:23:44 ap
Vastaus #59

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10129
Jos alaputkissa on välistä sivusuunnassa niin että kolahtelee ajossa(ja käsin liikutellessa myös välystä),
Onko korjattavissa?
Mistä välys tulee?

Jos putket ovat kunnossa-niin holkithan siellä alapäässä taitavat
väljät olla.

t. Markku