Kirjoittaja Aihe: Ancillotti 50cm3 197?  (Luettu 16885 kertaa)

Syyskuu 08, 2015, 09:58:59 ap
Vastaus #30

Urho Förbom

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 816
Tuli tuossa eräältä romutorilta ostettua sachs 6-v 50cc moottorin uusia osia varastollinen joskus n. 10v sitten. Olivat kuulemma jj-motorsin varastoa. Siinä oli uutta pyttyä, mäntää, kampuraa, kytkintä, ristitappia ja kaikkea tarpeellista. Myin rönttinä jollekin suomalaiselle. Harmi kun ei tullut otettua numeroa talteen.

Syyskuu 09, 2015, 00:05:48 ap
Vastaus #31

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Puron oma esite (ilmeisesti vuodelta -79) ilmoittaa 50 cc Minarelli-moottorisen tehoksi 14,5 hv / 10500. Kaasarina Dell'Orto 22/30.

Tehtaan esite (-80) ilmoittaa 12,2 hv / 13800 rpm. Kaasarina  Dell'Orto PHBG 18. Ilmeisesti joku vientimalli ('estero') toimitettiin isommalla kaasarilla  (Dell'Orto PHBG 28). Tehoa karvan enemmän (12,9 hv).

Mitään muistijälkeä ei ole mulle jäänyt tuosta kaasarin kuristamisesta jaappanin tuotteiden hyväksi. Oliko japanilaisilla 50 cc crossipyöriä? Eikös ne tullu Suomen minicross-radoille vasta 80 cc luokan myötä? Joku siirtymäkausi taisi kuitenkin olla jolloin 50 cc ja 80 cc kisasivat yhdessä? Ei voi muistaa; kisasin piikillä tuohon aikaan...

Muutenkin muisti pätkii. Viime viikolla juttelin isäukkoni kanssa näistä meidän perheen mopoharrasteista. Hän kertoi, että meiilä oli hetken aikaa 125 cc trial Ancillottin runkoon istutettuna 50 cc minicross Ancillotin moottorin (ilmeisesti Sachs). Mosan meille lainasi Puro. Itse en muista tuosta laitteesta mitään, vaikka ilmeisesti olen sitä kerran pari kokeillut... Se miksi tämmöinen hybridi rakennettiin on oma tarinansa :) Tuo samainen trial Ancillotti (omalla 125 cc moottorillaan) on ollut Purolla varastoituna 35 vuotta meidän jäljiltä (mm. kampiakseli poikki). Kuulin tämän Markulta 2 viikkoa sitten kun siellä poikkesin :)
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Syyskuu 11, 2015, 21:50:57 ip
Vastaus #32

markku vlasow

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 17
Hei,

Kun nyt alettiin Ancilloteista puhumaan, mulla on 250 cm crossi vm.79.

Terveisin Markku Vlasow

Syyskuu 12, 2015, 20:28:07 ip
Vastaus #33

Leo Salmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 104
moro...

Onkos Ancilotti punainen ?
Vois olla vaikka mun vanha :police:

Syyskuu 15, 2015, 01:12:16 ap
Vastaus #34

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1524

Syyskuu 17, 2015, 18:44:27 ip
Vastaus #35

Kalle Rahkasuo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 131
Moron,
kuis olis tämmönen? Ei raaski ajaa kun on niin puhdas. :embarassed: 1984 ja 80cm3
Huomatkaa miten Bilteman pukki sopii rungon väriin! :D
T:KR

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2015, 18:46:03 ip kirjoittanut Kalle Rahkasuo »

Syyskuu 17, 2015, 23:01:27 ip
Vastaus #36

Mikko Kallio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 234
On se hieno!! Onko tuossa Minarelli MR6 moottori???

Syyskuu 17, 2015, 23:23:18 ip
Vastaus #37

Kalle Rahkasuo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 131
Moron,
kyllä moottori on Minareli MR6. Oli ennestään tuntematon minulle, nyt vaikuttaa ihan hienolta moottorilta. Vesipumppu on aika pieni...
Vaihteisto taas aika järeä. Pistin tuon kuntoon edellistalvena, sisällä lähes kaikki osat uutta! Ei vielä ajettu kuin ehkä 500m asfaltilla.
Tuon moottorin kun laittais Raisuun!!! ???
T:KR

Syyskuu 18, 2015, 01:17:13 ap
Vastaus #38

Mikko Kallio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 234
Raisuun ehkä turhan hitekkiä?

Syyskuu 18, 2015, 10:05:05 ap
Vastaus #39

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 235
Hieno peli Kallella.

Syyskuu 27, 2015, 16:56:22 ip
Vastaus #40

Martti Hietanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
välillä tulee googlella katseltua näkyykö entisiä romppeita jälleenmyynnissä tahi käytössä... no nyt pisti ancilotti keskustelu silmään.

junnunan ensimäinen pyörä oli ancilotti 50cc vm 1979 sachsin 6 lovisella laatikolla,
ristitappi oli yllättäen poikki ja joku pälli oli ns. vaihderumpua rälläköinnyt, eli sitä lovea mihin tulee ristitappia liikuttava käpälä.

ristitappi löytyi silloin puromotorsilta, vaihderumpua ei, mutta se kävi 125cc 6 vaihteisesta sacshista..
mäntä oli 40.5mm leveä ja yhdellä L renkaalla,.. tovi tällä ajettiinkin kunnes moottoriksi tuli kasvaneeseen voiman tarpeeseen 125cc sachsin kone 70 luvun alun kotarista.
etukorvakeet hitsattiin runkoon, muuten kävi suosiolla... savupiippu alakautta.
kaasari oli sama, kuriste vain piti rassata pois.
tällä paketilla mentiin pari vuotta, sitten tuli ktm gs 74 edelleen sachsin koneella..

eli useampi vuosi ristitapin kanssa äimistelyä, sekä vaihteiden säätöä ja muutama kirosana kun mutkaan pienentäessä olikin vappaa... parhaiten sain säädön toimimaan siten että pyörä kylellee ja kun kylellään meni kaikki muut vaihteet paitsi kutonen niin se oli siinä, ajossa toimi hienosti.

vaihteiden lisäksi kyktimen pusla oli heikko paikka, niittä tuli pötkö sorvattua, yleensä asian huomasi kun alkoi hylkimään ykköstä ajaessa.. eli kytkin otti vaihteen siirtäjän päähän. kerran sorvasi jopa klunssin pois ristitapin pitkittäis akselista kun mettästä omaa tyhmyyttänki köröttelin jalka ykköstä pitäen.. oli mennyt vaihteen siirosta see ns. omega jousi polkki.

mutta kun tuolla sanottiin että näillä ei ole mitään tekemistä keskeneenään.. 125 koneita oli kaikkiaan 4 ja yksi 50 kuutioinen.
teko tapa todella liki, ainua että 50 kuutioisen vaihteen siirron säädöt eivät olleet yhtä laajat kuin 125 koneessa.
vankka muistikuva on että kytkin olisi ollut sama, vetoratas vain 50cc koneessa pienempi ja suorilla hampailla
125 koneessa vinoilla hampailla,
ristitapit eri kokoiset.
surullisen kuuluisat motoplantin virtavermeet kävivät ristiin, yksiäkään ehjiä valoversiota en omistanut.. crossi versiossa ei ollut oireita.

tämän jälkeen tuli 79 vuotisia rm suzukeja ensin 125 ja sitten 400cc. 250cc oli koko minulla omistuksen ajan paffilootassa.

no kotari meni virtaverme vikaisena mikkeliin, ancilotti ja rm suzukit könttänä mailmalle.


suzukeja oli kyllä 80 luvultakin, rm, dr gs jne...
ja ketään loukkaamati oli ehkä elämäni parhaita päätöksiä vaihtaa merkki hondaan.. niitä oli 3 perätysten eri vuosi kymmeniltä tai no sekin harrastus hiipui kun jollekkin liimahipille kelpasi verstaasta 90 luvun alun enduroksi tehty cr honda, piikkinen vielä..

Syyskuu 27, 2015, 19:35:20 ip
Vastaus #41

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1524
http://www.motocross50.it/supportotecnico.html  aika paljon lupailevat tehoja minarelleista

Lokakuu 07, 2015, 10:24:07 ap
Vastaus #42

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 235
Kiitosta kirjoittajille. Tämähän poiki hurjasti tietoa ja mukavia tarinoita lueskella Sachsin tiimoilta.  :)

Toukokuu 12, 2017, 09:54:26 ap
Vastaus #43

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 235
Otin nyt pyörän työn alle. Laittelin kuvan Ancillottiharrastajille Italiaan. Ei taida tuossa olla Ancillottia kun pakoputki. Taitaa olla Suomi Special.