Kirjoittaja Aihe: FZR 1000 Genesis Classic luokkaan. Vinkkejä kaivataan.  (Luettu 13822 kertaa)

Toukokuu 13, 2017, 06:46:01 ap
Luettu 13822 kertaa

Marko Hurme

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
Tervehdys. Genesis aikomus saattaa sääntöjen mukaiseksi Classic-formula luokkaan. Aloitin tämän tuolla Japsipyörät-osastossa, mutta siellä meni täysin yksinpuheluksi. Kokeilen siis oisko tämä oikea osasto näille kyssäreille.  :police:

Rupean tähän lisäilemään kyssäreitä toteutuksesta.

Toukokuu 13, 2017, 06:57:12 ap
Vastaus #1

Marko Hurme

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34


Tämmösiä kysymyksiä alkuun:
Olisiko kellään kuvaa siitä, miten on toteutettu alakatteen "nestekaukalo"?

Lyhennettyjen koiranluiden min. reikäväli? Jos ei joku osaa heittää mittaa, niin sitten mittaillaan pyörästä, sain kuulla että iskarilla olis tilaa nostaa svingiä n. 35mm.

Kalanevä ketjusuoja takarattaalle.
Onko ok jos poraan svingin alareunaan pari reikää niittimuttereille ja kiinnitän ketrusuojan niihin?

Istuinkotelon toteutus. Koitan välttää tätä, tein ensin ite ja nyt ostin uuden...

Vaahdot tankkiin. Kysellyt muutamasta paikasta, ei ole.?
Kuullut että olis myös spray-purkissa saatavana, vai sittenkin niitä pikku kuutioita?
Mistä tätä kannattaa tilata?



« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2017, 14:11:18 ip kirjoittanut Marko Hurme »

Toukokuu 13, 2017, 08:07:59 ap
Vastaus #2

Keke Pietilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Tank Foamia olen suomesta ostanut Auto Racingista, näytti olevan nyt loppu.
Tuolta ostin muutama viikko sitten: http://www.ebay.co.uk/itm/280886073412?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Koko tietysti riippuu siitä miten foamin saa tankkiin survottua. Noista lähtee aina pientä mujua, eli suodatin pakollinen. Jotkut ovat kehuneet explosafe nimistä kamaa, saatavuus vaan heikkoa.

Noita kaukaloita pojat ovat värkänneet esim. alumiinista, ei ole niin hirveen tarkkaa. Tilavuuksia en tiedä ikinä mitatun.

Joo, ja hainevälle 5mm ohutlevy niittimutterit varmaan ihan ok ratkaisu.

Jos mahdollista niin tee säädettävät koiranluut, 35mm korotus kuulostaa paljolta... mulla ei tosin Yamahasta mitään kokemusta. Vakio iskarilla heittäisin kyllä vaikka jotain vesilintua. 2000-luvun R-pyörien vakioiskarit ovat tollaseen riittävän hyviä, pitää vaan selvittää mikä käy. Hinta ebayssa liikkuu 50-100€. Keulaan vähintään jäykemmät jouset.

18 tuuman takavannehan tossa vissiin on, pitäis vaihtaa 17/5,5 tuumaseen että sais jotain järkeviä renkaita.

keke
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2017, 09:44:30 ap kirjoittanut Keke Pietilä »

Toukokuu 13, 2017, 18:34:29 ip
Vastaus #3

Ari Heikkilä 56

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 59
Takahaarukkaan reikiä,älkääs nyt kuitenkaan.

Toukokuu 14, 2017, 08:16:48 ap
Vastaus #4

Marko Hurme

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
Tämmöistä toteutusta olin ajatellut ketjusuojan kiinnitykseen. Paitsi jos se on "sääntöjen" vastainen. Kyllähän svingiin voisi kiinnityskorvankin hitsata, mutta meikäläisen alumiinihitsauksella / vehkeillä on luokkahitsarin paperit vielä tulematta.  :police:

Edit: Poistin kuvan koska sen tallennuspalvelin "lakkasi toimimasta...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2017, 14:14:54 ip kirjoittanut Marko Hurme »

Toukokuu 14, 2017, 08:30:02 ap
Vastaus #5

Keke Pietilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Juu, eiköhän ne pari pientä reikää heikennä rakenetta huomattavasti vähemmän kuin se hitsaaminen. Tulee kuitenkin lähelle taka-akselia mihin ei suurempia vääntörasituksia kohdistu, aika surutta ne laittelee niitä niittimuttereita ihan valmistajankin toimesta.
Ei muuten kannata täällä ihan kaikesta huudella mitä meinaa tehdä ... ;)

keke

Toukokuu 14, 2017, 08:47:42 ap
Vastaus #6

Marko Hurme

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
Selailin tuossa melkoisen läjän pyöräkuvia ja totesin että oliskohan yhdessä pyörässä ollut tuo kyseinen kalanevä-ketjusuoja olemassa? Tämän perusteella pyörää ei sen puuttumisen johdosta hylätä katsastuksessa.  :)

Toukokuu 14, 2017, 10:06:35 ap
Vastaus #7

Marko Hurme

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
No niin, tein rosterista 6mm lyhyemmät koiranluut eilen. Tuo "säädettävät" olisi varmaan ollut hyvä juttu, mutta ei siinä vaiheessa tullut edes mieleen... Nyt kun mitat on tiedossa voi tehdä myöhemmin nuo "säädettävät" jos tuntuu aiheelliselta. Alkuperäinen iskari ( jos se nyt ylipäänsä on alkuperäinen? ) saattaa kelvata alkumetrit, sekin parani kummasti kun säädin esijäykkyyden tappiin. Aiemmin perä oli niin matalalla, ettei sivujalkaa saanut käännettyä alas jos istui pyörän päällä. Ajotuntumakin muuttui korotuksen ja kiristyksen jälkeen pajon kun "yliohjaaminen" poistui kaarreajossa ( maantiellä ), tiedä sitten miten radalla.
17" takavanne on mahdollisesti tiedossa samoin Exupin etujarrupääsylinteri. Tuo etujarru vaikuttaa nykyisellään tosi "vaisulta" mutta eiköhän siihen lääkkeet löydy.

Auto Racingista aiemmin kyselinkin jo foumia, kuulemma tulee "yhtenä isona palana" matskua kesäkuun aikana... Pienet kuutiot sopisi varmaan paremmin, Josko tuolta Ebaystä sitten, pitäisi kahden pyörän tankkiin hankkia...

Ratastukseen olisi kiva kuulla ehdotuksia, joku alkuvälitys mistä olisi hyvä lähteä jatkamaan.  :police:
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2017, 10:10:58 ap kirjoittanut Marko Hurme »

Toukokuu 14, 2017, 10:28:42 ap
Vastaus #8

Keke Pietilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Yamahan välityksistä tiedä, mutta helppohan niitä on laskeskella. Mulla 1100 suzukilla huiput motoparkissa oli jotain 235 luokkaa. Varmaan kun ottaa tuon 230 tavoitteeksi niin riittää hyvin. Kannattaa suurentaa takaratasta suhteessa enemmän kuin pienentää eturatasta. Kun perää nostetaan muuttuu ketjulinja epäedulliseksi, sitä voi korjata suurentamalla takaratasta.

Noista pikkukuutioista irtoaa tietty enemmän mujua kuin isommista paloista, kun pinta-alaa tulee enempi.... ite olen ottanut isomman palan ja veistellyt siitä sellaisia paloja joita saa tankkiin survottua.

Katsastuksessa tuntuu joka vuosi olevan joku teema, milloin foamit, ketjulukot, hainevät ja viimeisin oli takavalo. Mutta kyllä toi evä pitäisi jokaisesta kilpapyörästä löytyä, ettet vaan olis katellut jotain näytösajovehkeitä. Tota kaukaloa olen ihmetellyt, säännöissä ollut vuosikymmeniä mutta vakio muovit tuntuu kelpaavan vuodesta toiseen...

keke

Toukokuu 16, 2017, 07:11:37 ap
Vastaus #9

Marko Hurme

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
Mikähän on tämän kevään vakuutusyhtiö rekisteröimättömän "kilpapyörän" liikennevakuutukselle?
Sana "rekisteröimätön" tuli siitä, kun pohjolan virkailija sanoi, että tavallista liikennevakuutusta ei voi myöntää pyörälle joka ei ole tieliikennekelpoinen? Radalle tarkoitettu liikennevakuutus on ehdoiltaan muutoin sama, mutta hinnoitteluperuste on erilainen ja siinä ei ole  seisonta-aika mahdollisuutta?
Rekisteristäpoisto, joidenkin juttujen perusteella on kuitenkin lopullinen toimenpide eikä pyörää niiden juttujen perusteella ole mahdollista myöhemmin palauttaa rekisteriin? Vakuutusvirkailijan käsityksen mukaan kuitenkin saa katsastamalla pyörän uudestaan. Ota tästäkin sitten selvää.
Pitää mennä uudestaan katsastuskonttorille selvittämään asiaa.
Mutta jos jollakulla on tietoa asiasta niin mielellään kuulisin sen...  :police:

edit: Nyt pyörä on rekisteröity ja siihen on tehty tilapäinen liikenteestäpoisto "tavallisella" liikennevakuutuksella.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2017, 09:16:16 ap kirjoittanut Marko Hurme »

Toukokuu 16, 2017, 08:55:55 ap
Vastaus #10

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1253
ei rekisteristä posto vaan liikennekäytöstä poisto,taitaa olla maksut nousseet rekisteröimättömän vakuttaminen,paljon kaatoja
http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=100916.120 täällä jotain tavallisten vakuutuksista 

Toukokuu 16, 2017, 09:33:07 ap
Vastaus #11

Marko Hurme

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
Jep.
Tuossa ym. oli 12 sivua juttua, myönnän etten jaksanut ainakaan nyt perata läpi.
Tässä sekavassa selvittelyssä Pohjolan virkailijan kanssa saattaa olla kyseessä "tulkinta virhe".
Pohjolalla on kilpa-ajoneuvoille "oma" liikennevakuutus ja se voi tarkoittaa kalustoa mikä ei ole ikinä ollutkaan rekisterissä.
Koitan selvittää että onko tuo nykyinen "tavallinen" liikennevakuutus kuitenkin toimiva ettei siinä ole jotain lisäpykälää radalla tapahtuvaan ajoharjoitteluun....

Outo oli minusta myös vak.virkailijan kommentti, ettei tätä tavallista liikennevakuutusta myönnettäisi pyörälle mikä ei ole tieliikenne kunnossa?

Ehkä tässä on käytetty omaa tulkinta ja mennyt samalla puurot ja vellit sekaisin?

Kahtellaan.

Toukokuu 16, 2017, 09:35:26 ap
Vastaus #12

Marko Hurme

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
Eilen pyörä oli tässä vaiheessa  :police:

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2017, 14:20:48 ip kirjoittanut Marko Hurme »

Toukokuu 16, 2017, 09:38:21 ap
Vastaus #13

Marko Hurme

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
Eilen vaihdoin öljyt ja suodattimen. Joku fiksumpi olisi varmaan porannut poistoproppuun samalla reiän varmistuslankaa varten, mutta kun tuli mieleen vasta samalla hetkellä kun uudet öljyt oli kaadettu sisään. Voi rähmä.

Toukokuu 16, 2017, 13:26:39 ip
Vastaus #14

Marko Hurme

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
Kauniiksi ei kait voi sanoa, mutta ehkä kuitenkin kaukaloksi?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2017, 14:19:34 ip kirjoittanut Marko Hurme »