Kirjoittaja Aihe: LiFePo akku  (Luettu 5690 kertaa)

Toukokuu 19, 2017, 14:18:41 ip
Luettu 5690 kertaa

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 274
  • Vain Yamaha
Tuollainen LiFePo (LitiumFerroPolymeeri) akku tuli hommattua käynnistysakuksi tuohon vanhukseen TX 750:seen, siinä kun kuulostaa olevan hiukan hidas tuo startti vanhemmalla heikommassa kunnossa olevalla akulla.
Nimellis arvo tuolla 14 Ah..
Tuo kyseinen akku on käytössä toisessa keksinnössä talviaikoina joka myös tarvii reippaasti virtaa käynnistykseen.
Onhan mystisen kevyt kyseinen patteri mutta kyllä TX:n startti pyörii keposesti, voimaa on mutta kysymys asiasta jotain tietäville olisi mitä tuollainen akku tykkää vanhemman pyörän laturin virtasista?
Akun lataukseen saa näet käyttää vain tuolle akkutyypille soveltuvaa älylaturia joka valvoo latausvirtaa ettei se nouse sallittua ylemmäs...

Toukokuu 20, 2017, 09:47:41 ap
Vastaus #1

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2710
Tietojeni mukaan kaikki litiumakut vaativat ns BMU:N eli battery monitorin unit:n nin varauksen kuin purkauksenkin aikana.
Tuollaien BMU valvoo jokaista kennoa, ettei sen lataus-tai purkausjänite mene sallittujen raja-arvojen ulkopuolelle.

Tilasin 6 vuotta sitten työasioissa tutkimukseen mparikymmentä 12 V litiumakkua Kiinasta.
Niissä oli kuulemma sisäänrakennettu kennokohtainen BMU!
Se tietysti kiinnosti elektroniikkamiehiä ja yksi akku avattiin.
Jokaisen kennon yli oli kytketty pieni (SMD) zener-vastusyksikkö.
Niiden tehonkesto oli jotain 100-200mW.
Siis ylijännitesuojaus oli tehty teoriassa oikein, mutta käytännössä nuo suojauskomponentit tuohoutuvat ensimmäisenä ja mitähän sitten mahtaisi tapahtua....
Onhan akkupaloja ollut lentokoneissakin, puhelimista puhumattakaan!
Purkaussuojaa noissa ei ollut lainkaan!

Toukokuu 20, 2017, 10:07:38 ap
Vastaus #2

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3690
Moro

Mulla on tossa avatar kuvan pyörässä Shorain 14 Ah LiFePo eikä mitään ylimääräistä elektroniikkaa akkua varten,eihän pyörällä paljoa ole ajettu mutta hyvin se on asiansa ajanut.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Toukokuu 21, 2017, 20:30:08 ip
Vastaus #3

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 274
  • Vain Yamaha
Tuota LiFePo 4 akkua ei kannata mielestäni sekoittaa nuihin kännyn litium akkuihin, tuo tyyppi on Fe:n takia vakaampi.
Kerron kokemuksista omalta kohdalta kesän kuluessa...

Marraskuu 22, 2017, 20:20:53 ip
Vastaus #4

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 274
  • Vain Yamaha
Talveksihan tuo jo kääntyy, nyt akku on sellasessa remmiahtimella varustetussa 4-t moottorikelkassa jota ei normiakku jaksa kunnolla pyörittää kuin lämpösena.
Kokeilin tuossa aamulla - 20c lämpötilassa (varjossa), kuulosti ensin hieman vaikealta mutta kun akku lämpes virran käytön vuoksi niin jo vain jaksaa pyörittää ja lähti käyntiin niinkuin kuuluikin.
Kesän käyttö jäi melko vähille kun ei tuota vanhusta raski oikein huonoon keliin tarjota, joutuu vielä putsaamaan....

Marraskuu 22, 2017, 22:21:26 ip
Vastaus #5

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3690
Moro

Oletko itse väkästellyt moisen ahtimen ilmeisesti johonkin Jammuun vai onko joku valmis sarja,kerro enämpi mielenkiintoisesta laitteesta.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 23, 2017, 21:35:46 ip
Vastaus #6

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 274
  • Vain Yamaha
MPI supercharger , ilmeisesti euroopan ainoa Yamaha Phazer RTX tuolla sarjalla, Nytroja kyllä on pilvin pimein.
Ostin sarjan jossa on tuo Rotrexin ahdin, imupuolen putket,välijäähdytin,painekotelo,öljynlauhdutin ym muuta sälää.
Vakiona tuossa motissa on n.80 kaakkia, nyt luokkaa 140-165 ahdoista kiinni (0.8-1.3)
Itse sen askartelin tuohon MPI:n ohjeiden mukaan, ongelma oli oikeastaan pari pientä puuttuvaa osaa ruiskujenohjauksessa,johtoja ja tunnistin, ja siksi tuohon sitten piti kartat tehdä PCIII:selle.
Tuossa pieni pätkä siitä  :  https://youtu.be/tlO3zK7PIIU

Marraskuu 24, 2017, 12:01:55 ip
Vastaus #7

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5577
  • MC Debit
Ostin tuossa taannoin (käytetyn) lennokkipakin jossa oli virtalähteenä isohko LiFePo, niin iso ettei ihan mahtunut Harrikan akkutelineeseen. Hämmästyttävän kevyt se kyllä on. Kyljessä lukee että akun sisällä on joku suoja/valvontapiiri. Myyjä kertoi itse ladanneensa kyseistä akkua älylaturin LiFePo toiminnolla.

Apropoos älylaturit, mulla on justiinsakin noita RC- ja muita leluja varten tämäntapainen:

https://www.prorc.fi/epages/prorc.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016011503/Products/2280

Voi niitä jossain halvemmallakin olla. Mutta esim Hondan 12V/12Ah perinteinen lyijyakku tykkää kun sitä lataa "lyijyohjelmalla" pienellä virralla tällaisella. Ja ohjelmiahan löytyy vehkeestä kaikille yleisimmille akkukemioille ja kennomäärille.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 24, 2017, 14:12:59 ip
Vastaus #8

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 274
  • Vain Yamaha
www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?ProductGroupID=8925
tollanen itsellä on, ei sovellu muihin akkuihin....nykyaikaa ???