Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 356349 kertaa)

Elokuu 04, 2021, 07:55:37 ap
Vastaus #3075

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
01.01.1958 voimaan tullut autovero oli tilapäinen.
Vasta marraskuussa 1967 se muutettiin pysyväksi.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 06, 2021, 18:30:01 ip
Vastaus #3076

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
En tiedä, mutta nyt on sen sortin uutinen, että alittaa kaikki aiemman rimat.

Tutkimus: Sähköautojen huollot ja korjaukset bensiiniautoja kalliimpia – alkuun jopa yli kaksinkertainen ero
Tuoreen tutkimuksen mukaan sähköauton ylläpito on ainakin alkuun polttomoottoriautoa selvästi kalliimpaa.

Tutkimuksen mukaan sähköauton ylläpito olisi kolmen kuukauden omistamisen jälkeen peräti 2,3 kertaa kalliimpaa kuin vastaavan polttomoottoriauton.



Onko se sama, jos puhutaan tuntipalkasta vai korjaamon tyäveloituksesta...
Paljon on "noin kertaa"... ???
Sähköautojen korjaustöiden kalleus selittyy tutkimuslaitoksen mukaan pitkälti sillä, että huolto- ja korjaamohenkilöstö näyttäisi käyttävän sähköautojen diagnosointiin noin kertaa enemmän aikaa kuin vastaavan polttomoottoriauton tapauksessa.

Sähköautoasiantuntijoiden tuntipalkka oli lisäksi keskimäärin noin 1,3 kertaa korkeampi kuin vastaavan perushuoltohenkilöstön.

https://www.is.fi/autot/art-2000008175662.html


« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2021, 20:57:24 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 06, 2021, 19:17:10 ip
Vastaus #3077

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 816
Sähköautoasiantuntijoiden tuntipalkka oli lisäksi keskimäärin noin 1,3 kertaa korkeampi kuin vastaavan perushuoltohenkilöstön.

Vaara- ja vastuulisät, nääs.

Elokuu 12, 2021, 07:39:17 ap
Vastaus #3078

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Kokoomuksen lehti kirjoittaa:

Tanskalaisen tutkijan ja kirjailijan Björn Lomborgin mukaan sähköautot eivät pelasta maailmaa. Lomborg katsoo, että sähköautoista ja niillä saavutettavista päästövaikutuksista annetaan väärää kuvaa ja niiden tukeminen hyödyttää lähinnä varakkaita ihmisiä.

Hän sivuaa Daily Telegraphin kirjoituksessaan (alla) Britannian pääministeri Boris Johnsonin ilmastoasioista vastaavan tiedottajan Allegra Strattonin autoilukohua. Stratton herätti huomiota kertomalla ajavansa toistaiseksi mieluummin vanhalla dieselautollaan kuin uudella sähköautolla. Stratton viittasi muun muassa elämäntilanteeseensa, pitkiin ajomatkoihinsa ja lataamisen hankaluuteen.

Björn Lomborgin mukaan Stratton paljasti rehellisyydessään ”isoon osaan vihreään ajattelua sisältyvän elitistisen illuusion”.

– Meille sanotaan, että tulemme haluamaan sähköautoja ja että ne valloittavat maailman ja pelastavat ne samaan aikaan. Totuus on, etteivät sähköautot tule sopimaan monille ihmisille vielä pitkään aikaan – tai ehkä eivät koskaan – ja että ne sopivat parhaiten rikkaiden ihmisten kakkosautoiksi.

https://www.verkkouutiset.fi/vihrean-ajattelun-elitistinen-illuusio-paljastui/#a22271e5
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 12, 2021, 11:31:47 ap
Vastaus #3079

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1150
Pikaisella laskutoimituksella Suomen ajoneuvokannan ajamisesta aiheutuva vuosipäästö on noin 5,7 miljoonaa tonnia hiilidioksidia. Tässä valossa herra Lomborgin laskelma globaalisti 53 miljoonan tonnin päästövähennyksistä näyttää sangen epärealistiselta. Mutta tilanne tietysti muuttuu, kun huomioon otetaan ajoneuvon valmistuksen päästöt ja ajamista varten tarvittavan sähkön tuotannon päästöt.

Siltikin hiukan eppäilen...

Elokuu 23, 2021, 12:32:27 ip
Vastaus #3080

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Täällä on kovasti sanottu, että minä en patteriautoon rahojani laita.
Niin, ette suoraan, mutta välillisesti laitatte... ;D


Elokuun alussa voimaan astunut laki (siirryt toiseen palveluun) velvoittaa kuntia ja valtiota jatkossa hankkimaan vähä- ja nollapäästöisiä ajoneuvoja.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan mukaan (siirryt toiseen palveluun) laki on osa hallituksen fossiilittoman liikenteen ohjelmaa. Mitä se käytännössä tarkoittaa, eroaa jonkin verran alueittain, sillä lain valmistelussa on huomioitu alueelliset erot. Etelässä vaatimukset ovat tiukemmat kuin pohjoisessa.

Seinäjoki ja Vaasa kuuluvat 17 suurimman kaupungin joukkoon, joten niitä koskevat kaikkein tiukimmat vaatimukset.

Niiden hankkimista uusista henkilö- ja pakettiautoista puolet eli 50 prosenttia on jatkossa oltava ympäristöystävällisiä.

Ensimmäinen hankintajakso on alkanut elokuun alussa ja kestää vuoden 2025 loppuun.

Tänä aikana ympäristöystävälliseksi katsotaan enintään 50 grammaa hiilidioksidia kilometrillä päästävä auto.

Toinen hankintajakso on vuosina 2026-2030 ja silloin päästöraja on nolla, joka tarkoittaa käytännössä täyssähköautoa.

https://yle.fi/uutiset/3-12065906
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2021, 12:59:09 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 23, 2021, 12:40:24 ip
Vastaus #3081

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 804
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Se kuka sossun rahoilla elää ei muuten laita, tuo onnellinen idealisti.

Elokuu 26, 2021, 08:40:09 ap
Vastaus #3082

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11111
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008218655.html

Noilla ei enää ajeta- vaan selviääköhän koskaan,millainen
auto tuon palon sytytti- vai oliko tuhopoltto?

t. Markku

Elokuu 26, 2021, 17:06:38 ip
Vastaus #3083

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Pikalataus-termi on vakiintunut tarkoittamaan sähköauton lataamista tasasähköllä. Pikalatauksessa varsinainen latauslaite on auton ulkopuolella kiinteällä latauskaapelilla varustettuna. Vertailun vuoksi kotipihassakin onnistuva vaihtosähkö- eli AC-lataus käyttää autoon sisäänrakennettua laturia, ja kotilatausasema tai muu AC-latauspiste tarjoaa vain keinon kytkeä auto kiinni sähköverkkoon.

Sanaan pikalataus sisältyy myös lupaus nopeasta latauksesta. Nopeus saavutetaan korkealla latausteholla. Kun vaihtosähkölataus tyypillisesti tapahtuu 11 kilowatin teholla, on henkilöautojen pikalatausasemien tehoalue tyypillisesti 50–350 kilowattia. Näin korkeat tehot vaativat kallista suurtehoelektroniikkaa, ja tehokkaimmissa latureissa latausjohdossakin käytetään nestejäähdytystä.

Lataustehon määrää kuitenkin auto eikä laturi, ellei auton sallima maksimiteho ylitä laturin kykyjä.

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/15b-2021/tm-testi-sahkoautojen-pikalataus-pikalataus-enemman-kuin-kilowatteja/

Jos Porscheen saa lisää "rangea" 100km 5 minuutissa tai 200km 11 minuutissa, niin en kovin hitaaksi väittäisi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2021, 17:08:12 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 02, 2021, 11:49:58 ap
Vastaus #3084

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Elokuun numerot

Bensiini 2446   
Diesel 777   
Sähkö 802   
Kaasu 61   
PHEV bensiini 1392   
PHEV diesel 24   
Ei-ladattava hybridi, bensiin 2224   
Ei-ladattava hybridi, diesel 174   
Etanoli 4   
Yhteensä 7904
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

                                     

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 02, 2021, 12:31:01 ip
Vastaus #3085

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11111
Onkohan semmoista tilastoa,montako meni työsuhdeautoiksi noista
kaikista- ja moniko on jokin muu leasingauto?

t. Markku

Syyskuu 02, 2021, 12:42:59 ip
Vastaus #3086

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
Aika hiljaista on vihreän ja kotimaisen polttoaineen osastolla...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 03, 2021, 21:07:12 ip
Vastaus #3087

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5743
IL:n tiedot: Tällainen on hallituksen ilmastopaketti – täyssähköautojen verotus kevenee
Budjettiriihessä hallituksen pöydällä on pitkä lista ilmastotoimia ja esityksiä uusista veroista.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0aeeb3e4-66fc-4899-85db-8f78c41099ef


Pari huomiota arkirealismista.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus on alentamassa täyssähköautojen autoveroa.
Joo, ihan kiva, koska se on nykyisellään järkyttävän korkea 2,7%
Nyt jäämme odottelemaan, että yltääkö alennus pilkun vasemmalle puolelle.... ;D


Hallitus myös korottaa biokaasun jakeluvelvoitetta. Se tarkoittaa, että liikennepolttoaineiden kauppiaiden on myytävä jakeluasemillaan nykyistä enemmän biokaasua.

Tuota noin, kenelle sitä biokaasua oikein myydään ???
Elokuussa rekisteröitiin
61 kaasukäyttöistä henkilöautoa
0 kaasukäyttöistä pakettiautoa
3 kaasukäyttöistä kuorma-autoa
0 kaasukäyttöistä  linja-autoa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 05, 2021, 09:42:38 ap
Vastaus #3088

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1150
Se on tuo punavihreä politiikka sellaista hyvesignalointia ja moraaliposeerausta. Vaikuttavuusarvioita ei vissiin ole tarpeen tehdä, kunhan näyttää touhukkaalta uutisissa.

Syyskuu 05, 2021, 09:49:23 ap
Vastaus #3089

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11111
Kaasu polttoaineen sinänsä voisi kiinnostaa- mutta-
sen käyttövoimavero ei. Eikä sekään,että
lähin kaasuasema on kymmenien kilometrien päässä.

t. Markku