Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 94177 kertaa)

Elokuu 09, 2017, 11:04:39 ap
Vastaus #60

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 481
Ihan vaan oftopic-anekdoottina tamperelaisesta autoilijoihin kohdistuvasta vi***uilukulttuurista:
Ihmettelin eilen Mustalahden motskarimiitissa, että mitä varten sataman pysäköintialueen keskelle olevissa parkkiruuduissa oli autoissa sakkolaput ikkunoissa vaikka parkkikiekot oli näkyvissä ja oikeassa ajassa.

Uteliaisuuttani katsoin lappuja. "Pysäköintikieltoalue-merkin noudattamatta jättäminen."
Hetkinen. Autothan ovat asiallisesti asfalttiin maalatuissa ruuduissa.
Alueen portin pielessä, huomaamattomasti pensaan keskellä tosiaan nököttää pysäköintikieltoalue-merkki.
Alueen reunoilla on ruudut ja ruuturivistöjen päässä P-liikennemerkki 2h lisäkyltillä.

Mutta tässä keskellä aluetta olevan ruuturivin päässä ei olekaan P-merkkiä.
Tämä sitten sataman kapakassa asioivan turistin pitää ihan itse keksiä.

Eikö ole silkkaa kettuilua piirtää ne parkkiruudut asfalttiin jos siihen ei kerran saa pysäköidä.  >:(

Tervetuloa vaan Tampereelle!!!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2017, 11:06:24 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Elokuu 09, 2017, 19:50:26 ip
Vastaus #61

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2849
  • Moukka
Nuo rohvessorit on laskeneet, että voimalaitosteho kyllä riittää, sähköautolle, tiedä sitten!
Laskevat, että autot ladataan kotona yön aikana.
Laturin teho jotain 2-3kW, latauksen kesto siis 10-12 tuntia (= 20-30 kWh energiamäärä).

Mutta minua ihmetyttää, miten autot ladataan, kun ajetasn pidempää matkaa?
Nyt tankataan polttoainetta huoltoasemalla parissa minuutissa tankki täyteen!
Nykyisten sähköautojen teholaturit on jotain 20-30kW tehoisia: latausaika 0,5-1 tuntia.
Näitä teholatureita pitäisi olla 10-20 kpl jokaisella huoltoksella, että "tankkaus" sujuisi jonottamatta.
Siis huoltamon liityntätehon pitäisi olla 200-600 kW!!!!
Vertailuksi: omakotitalon liityntäteho on jotain 20kW (25A pääsulakkeet).
Siis jokaiselle huoltoasemalle tulee asentaa oma muuntamo!

Toyota kuulemma kehittää,akkua, joka voidaan ladata 2-10 minuutissa.
Hienoa!
Mutta tämän akun latauslaitteen tulee sitten olla jo 200kW.
Ja näitä laturieta 10-20 kpl jokaisella huoltoasemalla.......  :D

Tuota minäkin ihmetellyt. Ja mitenkähän noi kanta- ja muut sähköverkot mahtaa kestää? Tuosta sähköhypetyksestä on tainnut unohtua muutama matemaattinen fakta. Tai sitten siellä huoltamolla ladataan niitä akkuja pitemmän kaavan kautta. Mihinkäs sitä niin kiirettä? ::)

Elokuu 10, 2017, 19:19:15 ip
Vastaus #62

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5252
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Meille juuri kaivettiin ojaan uuttä skaapelia yhden sauton lataamista varten, ei kestä norni johdot/sulakkeet.

Elokuu 10, 2017, 22:30:15 ip
Vastaus #63

Niilo Nikkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 100
Teslaan vois laittaa pienen lisävarusteen Lapissa myytäviin malleihin. Solis nostalgista, ko olis kampi keulassa.

Elokuu 11, 2017, 08:47:20 ap
Vastaus #64

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2574
Teslaan vois laittaa pienen lisävarusteen Lapissa myytäviin malleihin. Solis nostalgista, ko olis kampi keulassa.


Tuohan olisi kätevä niille, jotka haluaa, että autossa matkustaa useampi kuin yksi, niin jokainen veivaa vuorollaan, niin sähköauton toimintamatka pitenee jokaisella kammenpyöräytyksellä.

Saisikohan tuohon helposti polkimet...?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 11, 2017, 10:43:43 ap
Vastaus #65

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 788
Tuon kun vihervallankäyttäjä huomaa, se tulee pakolliseksi kaikkiin autoihin.
Myös polttomoottorilla kulkeviin, koska Suomen pitää olla edelläkävijä ilmastoasioissa.
Kun polttomoottoriauto paalataan ja ostetaan sähköauto, on sitten voimala jo valmiina....

Elokuu 13, 2017, 13:14:22 ip
Vastaus #66

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Minä kulen tämmösellä, siihen asti kunnes lumi tulee  :P

[ylläpito on poistanut liitteen]
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Elokuu 13, 2017, 16:20:29 ip
Vastaus #67

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2849
  • Moukka
Eikös se ole huoltsikan etu että lataus kestää pitkään? Saapi kauppias enämpi myytyä kahvia ja nisua kun oottelevat.
10 tunnin kahvittelun jälkeen saattaa takahampaat kellua kahvissa? Jos santsikupin saa puoleen hintaan, niin mites on sen 14 kupin hinta niinkuin samoilta kahvitteluilta? :)

Elokuu 13, 2017, 16:32:27 ip
Vastaus #68

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Eikös se ole huoltsikan etu että lataus kestää pitkään? Saapi kauppias enämpi myytyä kahvia ja nisua kun oottelevat.
10 tunnin kahvittelun jälkeen saattaa takahampaat kellua kahvissa? Jos santsikupin saa puoleen hintaan, niin mites on sen 14 kupin hinta niinkuin samoilta kahvitteluilta? :)

Ja saattaa siinä vain huoltamon käymälätekniikkakin joutua melekoselle rasitukselle alttiiksi  :P
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Elokuu 13, 2017, 20:50:58 ip
Vastaus #69

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 278
Ostin divarista 60-luvun Tekniikan maailma-lehden. Siinä oli monen sivun juttu sähköautoista. Juttu päättyi suunnilleen seuraavasti: Sähköautojen tuleminen on aivan kulman takana, asia tarvitsee vain aivan pienen jutun.
Että silleen.
Tässä koko sähköhypessä täytyy olla osittain kysymys myös saada meidät tavalliset pulliaiset pois yksityisautoilusta julkisen liikenteen käyttäjiksi. Kun meikä ostaa autoa niin uuden kohdalta puhutaan n. 10-13000 hintaisesta. Sähköautoon ei ole mitään mahdollisuuksia. Ja entäs sen vaihtoakkusarjan hinta parin kolmen vuoden kuluttua. Teslat ovat hieman eri ostajaryhmälle tarkoitettu.

Elokuu 16, 2017, 11:54:58 ap
Vastaus #70

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 481

Elokuu 16, 2017, 12:49:48 ip
Vastaus #71

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2574
Perjantaina 18.08 Berner tulee ulos kaapista uuden pumaskan kanssa...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 18, 2017, 12:30:28 ip
Vastaus #72

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2574
Perjantaina 18.08 Berner tulee ulos kaapista uuden pumaskan kanssa...

Tai sitten ei, yllätys... ;D
Liikenteen päästövähennystavoitteita koskevan väliraportin valmistuminen siirtyy, tiedottaa Liikenne- ja viestintäministeriö.
Suomen liikenneverkon rahoitusta arvioiva parlamentaarinen työryhmä ei anna tänään perjantaiksi luvattua väliraporttiaan, vaan jatkaa poliittista keskustelua päästövähennyksiä koskevasta esityksestään elokuun aikana.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 18, 2017, 13:13:45 ip
Vastaus #73

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3446
  • Mamu

Liikenteen päästövähennystavoitteita koskevan väliraportin valmistuminen siirtyy, tiedottaa Liikenne- ja viestintäministeriö.
Suomen liikenneverkon rahoitusta arvioiva parlamentaarinen työryhmä ei anna tänään perjantaiksi luvattua väliraporttiaan, vaan jatkaa poliittista keskustelua päästövähennyksiä koskevasta esityksestään elokuun aikana.

[/quote]

Joo,ne ei vielä ole saaneet laskettua miten se saataisi mahdollisimman kalliiksi tavalliselle tossunkuluttajalle...

Elokuu 23, 2017, 18:54:51 ip
Vastaus #74

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 481