Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 118151 kertaa)

Heinäkuu 28, 2019, 17:18:44 ip
Vastaus #930

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1090
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Ihan noita kaikkia sivistyssanoja en tunne kuten premissi, mutta oppia ikä kaikki. Aika on rahaa, sanotaan.  Jaa,a ihminen on sen keksinyt että kaikkea pitää mitata rahassa. Kuten keksi sen rahankin ensin. Länsimainen vitsaushan se on kaiken arvottaminen rahassa ja vielä ajan yhteydessä.

Se oma yhteisö ”kupla” on ihmisen perustarpeita. Olla hyväksytty, kuulua johonkiin ryhmään, tietää kuka on ja mistä tulee. Vieras on pelottavaa, suojeluvietin luoma varovaisuus on tärkein vieteistämme. Omat valinnat ovat hyviä ja vieraan ulkopuolisen ihmisen paskoja. Ihminen perustelee itselleen tehneensä oikean valinnan koska erehtyminen on noloa varsinkin jos muut huomaa ja sen joutuu tunnustamaan julkisesti. Siksi kai ihmiset kattelevat nenänvartta pitkin jos joku toimii toisin kuin hän itse siinä tilanteessa. Ei se ideologia tartu vaikka sen jenkki pick upin ajaa siihen sähköauton viereen siinä parkkihallissa.

Tietynlainen suvaitsevaisuus muita ihmisiä kohtaan joilla on erilainen ajatusmaailma tai arvot kuin itsellä olisi tosi kivaa. En minä ainakaan ole koskaan ruvennut aukomaan päätä kenellekään ensin.

Heinäkuu 28, 2019, 21:59:28 ip
Vastaus #931

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3040
  • Moukka
Suvaitsevaisuudesta ja arvoista tuli mieleen eräs asia.
 Joudun työni takia asioimaan päivittäin palvelutaloissa, joissa on asukkeina ns. erilaisin ominaisuuksin varustettuja ihmisiä kuin valtaväestö.
 Nämä ihmiset on aina iloisia, juttelevat kaikille, enkä ole tähän päivään mennessä kuullut että he olisi puhuneet kenestäkään pahaa, tai olisivat ylipäätään muutenkaan pahansuopia. Itsekeskeisyys ei ole pahe heidän keskuudessaan. Niistä taloista poistuu aina itsekin hyvällä mielellä, valitettavasti toisin kun ns. normaaleista taloista, joissa satulat on hyvin usein päin peetä ja renkaat laahaa maata.

 Ehkä meillä valittajilla on asiat liian hyvin, kun kerran joudetaan takertumaan kaiken maailman  jonniin joutavuuksiin? Ja suurin osa on pelkkää huomiota vailla, eli tarve viettää sitä prinsessa päivää.


Enkä kyllä tiiä miten tämä liittyi kulkemiseen mitenkään?  :-[
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2019, 22:01:04 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Heinäkuu 28, 2019, 22:30:22 ip
Vastaus #932

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2699
Lainaus Teemulta:

Lainaus
Sitten taas tuo kuplahomma, se on meikäläistäkin mietityttänyt. Ihmiset elelevät omissa kuplissaan, eikä minkäänlaista järkevää keskusteluyhteyttä erilaisten kuplien välillä ole. Mistä johtunee?

Tuossa Hesarin jutussa päädyttiin samaan; jos ihmiset kykenisivät keskustelemaan eri kuplien välillä, maailmassa ei olisi lainkaan konflikteja.
Minä käsitän tuon konfliktin kaikenlaisiksi nahisteluksi katutappeluista, AY-liikkeistä (ml työnantajat), aina sotiin saakka.

Heinäkuu 29, 2019, 08:58:37 ap
Vastaus #933

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 572
Minä käsitän tuon konfliktin kaikenlaisiksi nahisteluksi katutappeluista, AY-liikkeistä (ml työnantajat), aina sotiin saakka.

Niin minäkin.

Täsmennettäköön myös, että kaikki kuplat eivät ole pahasta; kuten Mika tuossa yllä mainitsee, jonkinlainen "kupla" liittyy ihan ihmisen perustarpeisiin. Minäkin viihdyn omassani oikein hyvin, mutta välillä sieltä pitää kurkistella muuallekin. No guts - no glory, sanotaan... ::)

Kantilla oli vissiin joku metodi, jonka avulla voi käydä kuplien ulkopuolista keskustelua, mutten kyllä ymmärtänyt, mikä se oli. Itse asiassa Kantista en ymmärtänyt muutenkaan kovin paljoa.

Autonostajatkin ovat ilmeisesti kuplissa. On ainakin ekonominen kupla, ekologinen kupla, Volkswagen kupla ja sitten se kupla, missä minä ja Malinen ollaan. Mikä lie sen nimi. :P

Elokuu 14, 2019, 10:09:54 ap
Vastaus #934

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2965
Vakuutusyhtiö IF on kuuluisa kilvettomien ajoneuvojen vakuutushinnoissa.
Nyt vakuutusyhtiö on kunnostautunut Teslojen kaskovakuutuksissa:
Pajukko lähetti Ifiltä saamansa laskelman MTV Uutisille. Viivan alla seisoo käsittämättömältä kuulostavat 20 808,86 euroa, josta Pajukon bonuksilla lähtisi pois reilut 15 000 euroa. Maksettavaa jäisi bonusten ja muiden alennusten jälkeen kuitenkin vielä 4 722,07 euroa vuodessa eli hieman vajaat 400 euroa kuukaudessa.https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-sai-ifilta-poskettoman-tarjouksen-teslan-tayskaskosta-halvemmalla-ei-kuulemma-irtoa-tiedatteko-te-millainen-maara-rahaa-on-21-000-euroa/7510938#gs.voj9zj


Millä kohta kuljetaan, niin kalliisti kuljetaan... ;D
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 14, 2019, 10:23:46 ap
Vastaus #935

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 507
Tuskinpa tuo artikkelissa mainittu tutkimus riskialttiudesta kesken on. Ovat vain todenneet, ettei Teslojen vakuuttaminen ole yhtiölle bisnes. Niin kuin ei ole kilvettömien vakuuttaminenkaan.

Elokuu 14, 2019, 16:56:19 ip
Vastaus #936

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3040
  • Moukka
Vakuutusyhtiö IF on kuuluisa kilvettomien ajoneuvojen vakuutushinnoissa.
Nyt vakuutusyhtiö on kunnostautunut Teslojen kaskovakuutuksissa:
Pajukko lähetti Ifiltä saamansa laskelman MTV Uutisille. Viivan alla seisoo käsittämättömältä kuulostavat 20 808,86 euroa, josta Pajukon bonuksilla lähtisi pois reilut 15 000 euroa. Maksettavaa jäisi bonusten ja muiden alennusten jälkeen kuitenkin vielä 4 722,07 euroa vuodessa eli hieman vajaat 400 euroa kuukaudessa.https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-sai-ifilta-poskettoman-tarjouksen-teslan-tayskaskosta-halvemmalla-ei-kuulemma-irtoa-tiedatteko-te-millainen-maara-rahaa-on-21-000-euroa/7510938#gs.voj9zj


Millä kohta kuljetaan, niin kalliisti kuljetaan... ;D
Ja minä kun luulin että tuolla vanhalla jakuvaarilla tulee kalliita kilometrejä kun se märehtii 20-50ltr/100km . Ja p...skat, jos vuoden Teslan kaskon hinnalla ajelee tuolla kissa-ajokilla keskimäärin 70tkm.  Eikä vakuutuskaan ole kuin 800€/v. Jos olis 0 bonukset.
 Vaan kun on 75 noita bonuksia, eli maksettavaa ei juuri mitään.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2019, 16:59:38 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Elokuu 15, 2019, 10:16:04 ap
Vastaus #937

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2699
Vakuutusyhtiö IF on kuuluisa kilvettomien ajoneuvojen vakuutushinnoissa.
Nyt vakuutusyhtiö on kunnostautunut Teslojen kaskovakuutuksissa:
Pajukko lähetti Ifiltä saamansa laskelman MTV Uutisille. Viivan alla seisoo käsittämättömältä kuulostavat 20 808,86 euroa, josta Pajukon bonuksilla lähtisi pois reilut 15 000 euroa. Maksettavaa jäisi bonusten ja muiden alennusten jälkeen kuitenkin vielä 4 722,07 euroa vuodessa eli hieman vajaat 400 euroa kuukaudessa.https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-sai-ifilta-poskettoman-tarjouksen-teslan-tayskaskosta-halvemmalla-ei-kuulemma-irtoa-tiedatteko-te-millainen-maara-rahaa-on-21-000-euroa/7510938#gs.voj9zj


Millä kohta kuljetaan, niin kalliisti kuljetaan... ;D
Ja minä kun luulin että tuolla vanhalla jakuvaarilla tulee kalliita kilometrejä kun se märehtii 20-50ltr/100km . Ja p...skat, jos vuoden Teslan kaskon hinnalla ajelee tuolla kissa-ajokilla keskimäärin 70tkm.  Eikä vakuutuskaan ole kuin 800€/v. Jos olis 0 bonukset.
 Vaan kun on 75 noita bonuksia, eli maksettavaa ei juuri mitään.
Ei kai se vanha jagge noin nälkäinen ole?
Mulla 3,8 kone (kahdella kaasuttimella), popsii jotain 10 litraal sadalla, kun nopeus on 80 km/h luokkaa.
Varmasti moottoritienopeudessa se kaksinkertaistuu, mutten ole juuri niitä  ajellutkaan.

Elokuu 15, 2019, 11:18:50 ap
Vastaus #938

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3040
  • Moukka
Vakuutusyhtiö IF on kuuluisa kilvettomien ajoneuvojen vakuutushinnoissa.
Nyt vakuutusyhtiö on kunnostautunut Teslojen kaskovakuutuksissa:
Pajukko lähetti Ifiltä saamansa laskelman MTV Uutisille. Viivan alla seisoo käsittämättömältä kuulostavat 20 808,86 euroa, josta Pajukon bonuksilla lähtisi pois reilut 15 000 euroa. Maksettavaa jäisi bonusten ja muiden alennusten jälkeen kuitenkin vielä 4 722,07 euroa vuodessa eli hieman vajaat 400 euroa kuukaudessa.https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-sai-ifilta-poskettoman-tarjouksen-teslan-tayskaskosta-halvemmalla-ei-kuulemma-irtoa-tiedatteko-te-millainen-maara-rahaa-on-21-000-euroa/7510938#gs.voj9zj


Millä kohta kuljetaan, niin kalliisti kuljetaan... ;D
Ja minä kun luulin että tuolla vanhalla jakuvaarilla tulee kalliita kilometrejä kun se märehtii 20-50ltr/100km . Ja p...skat, jos vuoden Teslan kaskon hinnalla ajelee tuolla kissa-ajokilla keskimäärin 70tkm.  Eikä vakuutuskaan ole kuin 800€/v. Jos olis 0 bonukset.
 Vaan kun on 75 noita bonuksia, eli maksettavaa ei juuri mitään.
Ei kai se vanha jagge noin nälkäinen ole?
Mulla 3,8 kone (kahdella kaasuttimella), popsii jotain 10 litraal sadalla, kun nopeus on 80 km/h luokkaa.
Varmasti moottoritienopeudessa se kaksinkertaistuu, mutten ole juuri niitä  ajellutkaan.

Edellisellä mökki reissulla tuli mitattua ihan todellinen kulutus matka-ajossa. 20 ltr/100km, n 90km matkanopeudella. Ja kaupunkiajossa luonnollisesti enempi. Raskaammalla kaasujalalla lukemat tuplaantuu helpostikin. En tiiä onko tuo vieläkään ihan säädöissään, mutta tuota se näyttää märehtivän.
 Eihän ne ole mitään taloudellisuus ajon voittajia olleet uutenakaan, ja tehtaan lukemiin saa lisätä ihan suosiolla sen 5ltr/100 km. Tehdas ilmoittaa että pitäis mennä n 14l/100 km matka-ajossa, vaan nehän on luonnollisesti ihan niitä samoja huuhaa tarinoita kuin tänä päivinä uudehkojen autojen ilmoitetut päästöt, ja ne todelliset kulutukset. Syököön mitä syö, näillä max parin tuhannen km kesäajoilla.

Elokuu 15, 2019, 19:00:42 ip
Vastaus #939

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 156
Uskon Tuomon kulutuslukemiin olettaen, että ihan kaikki kulutukseen vaikuttavat laitteet eivät ole uutta vastaavassa kunnossa. Oma, melkein puolta pienemmällä koneella, lutkuttaa siinä 12-15 litraa sadalle ja pitäis olla kunnossa, arvot erinomaiset kuin myös kulkuhalut.

Elokuu 15, 2019, 19:53:02 ip
Vastaus #940

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3040
  • Moukka
Uskon Tuomon kulutuslukemiin olettaen, että ihan kaikki kulutukseen vaikuttavat laitteet eivät ole uutta vastaavassa kunnossa. Oma, melkein puolta pienemmällä koneella, lutkuttaa siinä 12-15 litraa sadalle ja pitäis olla kunnossa, arvot erinomaiset kuin myös kulkuhalut.
Mitä tuolta jakuvaari voorumilta lukenut, niin ne ketkä kirjottaa realismia, kertoilevat just tuommoisia samoja kulutuksia, ja ne ketkä huijaa itseään, kirjoittelevat jotain 13 litraa ja jotain muuta huuhaata.

Elokuu 24, 2019, 14:21:13 ip
Vastaus #941

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2965
Riippumaton tutkimusorganisaatio ICCT:n eli International Council on Clean Transportation julkaisi alkuvuonna raportin, jonka mukaan henkilöautojen todellinen kulutus on keskimäärin 39 prosenttia ilmoitettua suurempi.

Kuluttajan ei kohta enää tarvitse arvuutella autonsa todellisia kulutuslukemia, sillä autonvalmistajien on varustettava jokainen nestemäisellä polttoaineella kulkeva uusi auto kulutuksen tallentavalla järjestelmällä ensi vuoden loppuun mennessä.

Polttoaineenkulutusta ja energiankulutustietoja mittaava ja tallentava OBFCM- eli On-Board Fuel and energy Consumption Monitoring -järjestelmä tulee ensimmäisenä pakolliseksi jo ensi vuoden aikana tyyppihyväksyttäviin uusiin autoihin.

Auton ostajalle OBFCM näkyy viimeistään vuoden 2021 alussa, jolloin järjestelmä on oltava EU:n alueella uutena myytävissä autoissa.


Hieno homma.
Kohta voidaan verottaa polttoaineen todellisen kulutuksen mukaan, eikä sen mukaan mitkä on jotkut labra-arvot...

https://yle.fi/uutiset/3-10935336
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 03, 2019, 18:41:07 ip
Vastaus #942

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2965
Kohta kuljetaan, mutta kuljetaan hipihiljaa... ;D

Kookkailla bensiinimoottoreilla varustettujen urheiluautojen murina on joillekin musiikkia korville – ja toisille sietämätöntä melusaastetta. Pariisissa on päädytty asentamaan ympäri kaupunkia noin 40 ”kuuntelututkaa” valvomaan asiaa. Neljästä mikrofonista koostuva laite laskee, mistä suunnasta voimakas moottorin ääni kuuluu ja yhdistää tiedon valvontakameran kuvaan.

https://www.tivi.fi/uutiset/tv/27a583ac-2468-4142-a714-ad62a9644cdc?ref=newsletter%3A9757&utm_source=Tivi_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Tivi_Uutiskirje&fbclid=IwAR1gQ7Hmt9qjxwLBHIA5BvywGzQ1RMBYNbi2LKgyIj8-lKMbaYAlODcnKvU
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 03, 2019, 19:57:40 ip
Vastaus #943

Veli-Matti Järvenpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
Paljonkohan sähkönsiirtomaksut taas nousevat kun sähköverkkoon tulee lisää kuormitusta. Uhkailevat sähköyhtiöt sillä verukkeella nostaa hintoja, kun pitää tehdä taasen uutta sähkölinjaa/muuntajaa tms. Mitenkäs se sähköauton verohomma menee jos lataan omaa sähköautoa vaikka aurinkopaneelilla, niin kenelle kuuluu maksaa siitä "diesel" tai muuta käyttöveroa, ja miksi?. No suomessahan on verottomalla polttoaineella ajo tieliikenteessä ankarasti kielletty.


Syyskuu 03, 2019, 21:02:16 ip
Vastaus #944

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5320
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Et taida tietää kuinka isot paneelit tarvit ja yleensä yöllä pitäisi ladata, se ei onnistu. Tuulivoimakaan ei lataa yhtä autoa.