Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 86848 kertaa)

Syyskuu 03, 2019, 21:24:57 ip
Vastaus #945

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2770
  • Moukka
Et taida tietää kuinka isot paneelit tarvit ja yleensä yöllä pitäisi ladata, se ei onnistu. Tuulivoimakaan ei lataa yhtä autoa.
Se on just niin kuin Henry kirjoitti. Kaksi pitsalaatikon kokoista panelia ei riitä näköjään lataamaan edes puoli täyttä 12v/ 100 AMP auton akkua kesäpäivän aikana, jos ne ei ole käännettynä suoraan aurinkoa kohden. Ja tästä asiasta on oikein käytännön kokemusta. Siitä pikku matematiikalla laskien että paljonkos niitä paneleita tarvitaan sähköauton lataamiseen. Ees sen yhden auton.

Syyskuu 04, 2019, 07:42:43 ap
Vastaus #946

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 485
Mitenkäs se sähköauton verohomma menee jos lataan omaa sähköautoa vaikka aurinkopaneelilla, niin kenelle kuuluu maksaa siitä "diesel" tai muuta käyttöveroa?

Netistä lainattua: 0-päästöisillä täyssähköautoilla perusveron määrä on tällä hetkellä 106,21 €/vuosi. Käyttövoimavero määräytyy auton kokonaispainon mukaan ja täyssähköautoja verotetaan 1,5 snt / vrk / alkava 100 kg.

Jos paneeleilla onnistuu latailemaan, niin ei siitä tarvitse erikseen maksella. Verkkolatauksesta maksetaan sitten normaalit sähköverot laskun yhteydessä.

Syyskuu 04, 2019, 13:46:06 ip
Vastaus #947

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Jos paneeleilla onnistuu latailemaan, niin ei siitä tarvitse erikseen maksella. Verkkolatauksesta maksetaan sitten normaalit sähköverot laskun yhteydessä.


Bensa-auto keskikulutus n.6l/100km, jolloin veroa kerätään 100km matkalla n. 6 euroa (bensalitran hinnassa on veroa n. 0,98€)
Sähköauto keskikulutus n. 18kWh/100km, jolloin veroa kerätään 100km matkalla vajaa yksi (1) euro.

Joten jossain vaiheessa on veroremontti edessä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 04, 2019, 13:54:13 ip
Vastaus #948

Olli Salonen

  • **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 522
  • VMPK # 1916
Hallitus selvityttää nyt liikenteen verotuksen uudistamistarpeita ”ilmastotavoitteiden ja valtiontalouden näkökulmasta”. Valmista luvataan olevan maaliskuussa 2021.
https://www.is.fi/autot/art-2000006227109.html

Syyskuu 04, 2019, 13:54:35 ip
Vastaus #949

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Tämän viikon maanantaina työnsä aloittaneen uunituoreen virkamiestyöryhmän tehtävänä on arvioida ”liikenteen nykyisen verojärjestelmän sekä muiden verokeinojen ja veronluonteisten maksujen toimivuutta ja vaikutuksia”.

Tulokseksi puolestaan odotetaan poliittisen päätöksenteon taustaksi tarkoitettuja suosituksia ”tarvittavista verotoimista päästöohjauksen tehostamiseksi ja veropohjan turvaamiseksi”.

https://www.is.fi/autot/art-2000006227109.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 05, 2019, 11:28:44 ap
Vastaus #950

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 485
Tällainen maalaispoika kävi eilen ruuhka-aikaan Helsingissä. Loppupään kolmen kilometrin matkaan meni jotakuinkin 20 minuuttia.
Työryhmän jäsenet ovat varmaankin pitkälti pääkaupunkiseudun asukkeja. Virkamieslogiikalla raha tulee sieltä, missä kilometrejä kertyy paljon. Odotettavissa on siis kustannusten merkittävää lisäystä pitkien etäisyyksien ja harvaanasuttujen seutujen autioittamiseksi.

Syyskuu 16, 2019, 10:27:07 ap
Vastaus #951

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Kaivoskoneet siirtyvät dieselistä akkukäyttöisiksi – Kittilän kaivos testaa
Kultakaivoksella on testattavana akuilla toimivat porauslaite, kiviauto ja lastauslaite.

Akkukäyttöisen lastauskoneen ja kaivoskuorma-auton testaukset ovat vasta alussa, joten niiden käytöstä on saatavilla tietoja lähiviikkoina.
– Laitteet vaativat yhden akunvaihdon per tehty työvuoro. Tätä varten olemme rakentaneet maanalaiseen kaivokseen akunvaihtoa varten oman kohteensa. Kohteessa on muun muassa pienet siltanosturit sekä latauspaikat.

https://yle.fi/uutiset/3-10969833
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 16, 2019, 11:57:44 ap
Vastaus #952

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Ihan paskoja nuo patteriautot...
Mercedes-Benz E-sarja EQ Power -lataushybridi
Vetomassa (jarrullinen): 2 100 kg
Vetomassa (ei jarruja): 750 kg
CO2 -päästöt: 38 g/km
Teho: 143 kW / 194 Hv
Vääntö: 400 Nm
Huippunopeus: 250 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 5,90 s
Toimintamatka sähköllä (km) 45-48
https://www.is.fi/autot/art-2000006239520.html

Ps. Kun diesel ja sähkö yhdistyvät: Yli 53 000 euron uudessa farkku-Mersussa autoveroa vain 1 702 euroa!
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 16, 2019, 12:13:30 ip
Vastaus #953

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8171
Täysin puhdasverinen veronkiertoauto.

Eikä siinä mitään-hommatkoon kuka haluaa-
eihän ole multa pois. Itselleni riittää
sattuneesta syystä halvempikin ajopeli-vaikkakin on kovemmin
autoverotettu.

t. Markku

Syyskuu 16, 2019, 12:24:38 ip
Vastaus #954

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Jos on ostamassa n. +50 000€ autoa, niin ehkä kannattaisi katsella vakavasti patteriauton suuntaan.
Jos ajatellaan ajo/pitoajaksi vaikka kolmea vuotta, niin kaksi tärkeää syytä.
- Kolmen vuoden päästä voi olla, että patteriauto on markkinoilla halutumpi kuin vastaava ilman pattereita.
-jos nyt ostaa 50 000€ auton ilman patteria, niin siinä on 10 000€ autoveroa. Entäs jos autovero pienenee tai poistuu kolmen vuoden aikana... Seuraus on se, että kalliiksi tuli autokauppa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 16, 2019, 12:43:00 ip
Vastaus #955

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8171
Tottahan se tuokin-patteriauto voisi olla jollekulle
järkeväkin vaihtoehto-mutta arvelen,että kun
se tulee ikään,jossa takuu loppuu-se voi olla senhetkiselle omistajalleen
melkoinen rasite. Tiedä häntä?

No-oli miten oli...patteriautoja kohtaan kiinnostukseni on edelleen
alle nollan.

t. Markku

Syyskuu 16, 2019, 12:46:37 ip
Vastaus #956

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Nyt puhutaan uuden auton ostamisesta ja patteriosien takuu on noin yleisesti 8 vuotta.
Joten uuden auton ostajaa ei hetkauta, eikä pidäkkään hetkauttaa auton arvo ja haluttavuus, kun se on 10 vuotta vanha.

Jos minun pitäisi nyt ostaa uusi auto, niin siinä olisi jonkuinlainen patterisysteemi.
Todennäköisin vaihtoehto olisi bensalataushybridi.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 16, 2019, 12:51:00 ip
Vastaus #957

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8171
On mullakin autossa patterisysteemi-siellä avaimessa. :laugh:

t. Markku

Syyskuu 16, 2019, 12:53:32 ip
Vastaus #958

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8171
Ihan paskoja nuo patteriautot...
Mercedes-Benz E-sarja EQ Power -lataushybridi
Vetomassa (jarrullinen): 2 100 kg
Vetomassa (ei jarruja): 750 kg
CO2 -päästöt: 38 g/km
Teho: 143 kW / 194 Hv
Vääntö: 400 Nm
Huippunopeus: 250 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 5,90 s
Toimintamatka sähköllä (km) 45-48
https://www.is.fi/autot/art-2000006239520.html

Ps. Kun diesel ja sähkö yhdistyvät: Yli 53 000 euron uudessa farkku-Mersussa autoveroa vain 1 702 euroa!


Ihan polttomoottoriin tuo kärrinvetokyky perustuu-
akkuhan tuossa on lähinnä vain tuon autoveron hillitsemiseksi.Mutta
pääseehän silläkin sentään ainakin naapurikuntaan sen avulla.

Takaisin joutuu tulemaan polttomoottorilla.

Onko yhtään täyssähköautoa,jolla saisi edes jonkinmoista kärriä kiskoa?

t. Markku

Syyskuu 16, 2019, 13:01:50 ip
Vastaus #959

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Jaguar I-PACE 750kg
Audi E-Tron 1800kg
Tesla Model3 900kg
Mersu EQC 400 1800kg

Luulen, että lista on paljon pidempi vuoden päästä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2019, 20:03:40 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.