Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 110654 kertaa)

Marraskuu 10, 2019, 20:21:06 ip
Vastaus #1245

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2852
Autonvalmistajia ei kiinnosta käytettyjen autojen myynti ja niiden kannalta aikaisempi romutus on ainoastaan positiivinen asia.

Kyllä autonvalmistajia kiinnostavat käytetyt autot siinä mielessä, että jälkimarkkina on erittäin iso business. Varsinkin Suomessa autokauppa käytännössä elää nimenomaan jälkimarkkinoiden tuotoilla, uusien autojen kauppa on vain harvoilla voitollista. Jälkimarkkina lakkaa kiinnostamasta siinä pisteessä, jossa korjaamisen kustannukset alkavat olla sama kuin auton arvo.

Taitaa olla 80/20 se luku jälkimarkkinoinnin ja automyynnin välillä.
Automyynti tuo 80% liikevaihdosta, mutta vain 20 katteesta.
Siis "noin about" lukuja, mutta ei montaa kymmentä prosenttia heitä... :)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 20:25:06 ip
Vastaus #1246

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 540
Se mahtaa olla vaikea asia ymmärrettäväksi, että sähköauton ei ole tarkoitus olla edullinen, vaan sen tarkoitus on olla paikallispäästötön.

Paikallispäästöttömyys on toki hyvä asia sinänsä, mutta en nyt sanoisi sähköautoa enää kovin ylivoimaiseksi siinä asiassa. Esimerkiksi uusimmat kiisselit ovat käytännössä yhtä paikallispäästöttömiä, ei sieltä putkesta juuri myrkkyjä enää ulos tule. Edellyttäen tietenkin, että saastelaitteet ovat kondiksessa eikä niitä ole heivattu kuuseen. Vanhempi kalusto on asia erikseen.

Toisaalta, minä olen ollut siinä käsityksessä, että ihmisiä kannustetaan sähkömobiilin ostoon siksi, että sen CO2-päästötaso on elinkaarensa aikana pienempi kuin polttomoottorimobiilin päästötaso. Tällöin ei ole kysymys paikallispäästöttömyydestä.

Niin taikka näin, riskejä sähkömobiilin hankintaan tällä hetkellä liittyy. Toisaalta, niin liittyy polttomoottorimobiilinkin hankintaan. Suurin riski siinä lie Rinteen akan pojan touhu.

Marraskuu 10, 2019, 20:48:34 ip
Vastaus #1247

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2852
Autovero on yksi ongelma.
Autovero nyt uuden auton kohdalla
CO2 0 autovero 2,7% (täyssähköauto)
CO2 40 autovero 4,1% (tyypillinen lukema lataushybridille)
CO2 95 autovero 10,6%
CO2 2018 suomen keskiarvo oli uusien autojen kohdalla 117. Autovero 16%
CO2 135 autovero  21,7%
CO2 150 autovero 25,8%
CO2 175 autovero 30,6%
CO2 200 autovero  35,1%
CO2 250 autovero 42,4%

Ja sitten se miun lempiesimerkki.
Volvo V60 lataushybridi CO2 45
Veroton hinta 53 600€
Autovero 1936,52€ (pitää muistaa se, että varusteiden vero on autoveron verran, eli metalliväri on sähköautoon paljon halvempi kuin GT-raaseriin...)
Kokonaishinta 55 536,52€

V60 D4 Momentum aut
CO2 146
Veroton hinta 39 500€
Autovero 6 853,09€
Kokonaishinta 46 353,09€

Jos käy niin, että jossain välissä autovero poistetaan, niin lataushybridin omistajalle tuli nekkuun pari tonnia, mutta tavisdieselin omistajalle vajaa 7000€.
Se on suoraa arvonalenemaa,joka lasketaan täysimääräisenä autoilun hintaan.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 21:01:58 ip
Vastaus #1248

Marko Mauriala 2

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 82
Onkos tosta autoveron poistosta isokin vaara? 🤔

Marraskuu 10, 2019, 21:09:06 ip
Vastaus #1249

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2852
Onkos tosta autoveron poistosta isokin vaara? 🤔

Autoverosta ei koskaan tiedä, mutta tällä hetkellä se ei ole isoin este uuden auton ostamiselle.
Autovero otettiin Suomessa käyttöön 1. tammikuuta 1958 voimaan tulleella lailla. Lakia säädettäessä eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”

Marraskuussa 1967 astui voimaan uusi autoverolaki, ei enää tilapäinen vaan pysyvä. Sitä ennen autojen maahantuonti oli kokonaan kiellettyä syyskuun puolestavälistä marraskuun puoleenväliin. Tähän ajanjaksoon sijoittui myös Suomen markan devalvaatio

Esimerkki:
Kia Ceed 1,0 T-GDI ISG 120hv LX M6 88,3/120   
CO2 126   
veroton hinta 18187,92€   
autovero 2 008,19€
kokonaishinta 20 196,11€

Parin tonnin autovero ei ole este 20 000€ auton ostossa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2019, 21:14:27 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 21:44:27 ip
Vastaus #1250

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1064
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Silloin kun olin viimeeksi 10 vuotta sitten automyynnin palveluksessa niin uusien autojen myynti oli tosi paska katteista kauppaa. Ihan pikkusia mopoauton kokoisia ei viittiny edes tarjota asiakkaalle kun se talkoohenki kuulemma loppui jo talvisovassa. Luulen, en tiedä että entisestään on kiristynyt meininki. Hyviä käytettyjä myi mieluummin jos rahaa teki mieli. Korjaamotoiminta oli siinä narikassa ainakin silloin tärkeä osa-alue joka teki katetta. Paskakatteisten uusien huollot, varaosat ja takuutyöt kannatteli taloa. Reilu viikko sitten kysymäni käytetyn auton myyjä kertoi että heiltä lähtee vuosittain 550 autoa vuodessa maailmalle Vantaalta? Neljä myyjää ja reilu sata per myyjä? Kun minä olin vielä samassa hommassa niin yli 300 kpl myi parhaat vuodessa, tosin en minä mutta kaksi parasta samasta liikkeestä sen pisteli ja vielä Kouvolassa jossa on pikkasen vähemmän asiakkaita.

Marraskuu 10, 2019, 21:53:13 ip
Vastaus #1251

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2852
Jos myy sata autoa vuodessa, niin se on n. vajaa kaksi autoa viikossa (lomat, saikut ja kurssit vähennettynä).
Täytyy entisenä autoalan ammattilaisena sanoa, että onneksi automyyntiin tuli provikkapalkka...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 21:55:05 ip
Vastaus #1252

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2852
Mitä maksetaan korjaamon takuutyöstä?
N 80% tuntiveloituksesta ja korjaamon tuntiveloitus laitetaan sellaiseksi, että takuutyö kannattaa...
Toki siinä kärsii asiakkaan lompakko, mutta on niitä asiakkaita vielä riittänyt.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 22:30:53 ip
Vastaus #1253

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2656
Lainaus
Jos käy niin, että jossain välissä autovero poistetaan, niin lataushybridin omistajalle tuli nekkuun pari tonnia, mutta tavisdieselin omistajalle vajaa 7000€.
Se on suoraa arvonalenemaa,joka lasketaan täysimääräisenä autoilun hintaan.
Veikkaan ja muistan lukeneeni vihreitten edustajien sanoneen, että polttomoottoriautojen, etenkin dsl-käyttöisten veroa tullaan nostamaan!
Joten jos nyt ostaa dsl-atuon, niin tulevaisuudessa siis tulee rahaa ilmaiseksi lompsaan?  :D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2019, 07:45:43 ap kirjoittanut Jouko Kuisma »

Marraskuu 10, 2019, 22:35:25 ip
Vastaus #1254

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2852
Lainaus
Jos käy niin, että jossain välissä autovero poistetaan, niin lataushybridin omistajalle tuli nekkuun pari tonnia, mutta tavisdieselin omistajalle vajaa 7000€.
Se on suoraa arvonalenemaa,joka lasketaan täysimääräisenä autoilun hintaan.
Veikkaan ja muistan lukeneeni vihreitten edustajien sanoneen, että polttomoottirautojen, etenkin dsl-käyttöisten veroa tullaan nostamaan!
Joten jos nyt ostaa dsl-atuon, niin tulevaisuudessa siis tulee rahaa ilmaiseksi lompsaan?  :D

Vero käänteinen voi toimia juuri noin markkinataloudessa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 10, 2019, 22:36:47 ip
Vastaus #1255

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1064
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Jos myy sata autoa vuodessa, niin se on n. vajaa kaksi autoa viikossa (lomat, saikut ja kurssit vähennettynä).
Täytyy entisenä autoalan ammattilaisena sanoa, että onneksi automyyntiin tuli provikkapalkka...

Jos sata autoa myy vuodessa niin se jaetaan 11 eli kk määrällä koska 1 kk minimissään on lomia. Tekee reilu 9 autoa kk jolla ei pärjää oikein kyllä myyjänä. Riippuu tietysti prosentista joka lasketaan verottomasta katteesta ja ainakin meillä noin laskettiin. Jälkikulut aiemmista myynneistä vähennettiin kuukausittaisesta provisiopotista. Sekin jännä että liike ei vastaa vaan myyjä. Peruspalkkakin on niin paska ettei ilman myyntejä elä.

Marraskuu 11, 2019, 07:50:30 ap
Vastaus #1256

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2656
Lainaus
Jos käy niin, että jossain välissä autovero poistetaan, niin lataushybridin omistajalle tuli nekkuun pari tonnia, mutta tavisdieselin omistajalle vajaa 7000€.
Se on suoraa arvonalenemaa,joka lasketaan täysimääräisenä autoilun hintaan.
Veikkaan ja muistan lukeneeni vihreitten edustajien sanoneen, että polttomoottirautojen, etenkin dsl-käyttöisten veroa tullaan nostamaan!
Joten jos nyt ostaa dsl-atuon, niin tulevaisuudessa siis tulee rahaa ilmaiseksi lompsaan?  :D

Vero käänteinen voi toimia juuri noin markkinataloudessa.

Toki hintaan vaikuttaa myös moni muu asia, kuin autovero.
Polttoainevero ehkä merkittävimmin, myös muiden vaihtoehtojen hinnat ja verokohtelu.
Tuskin autonhankinnassa koskaan voittaa, kysymys on siitä, missä vaihtoehdossa häviää vähiten.
Kuten sanottu vanhassa mainoksessa; elämä on kallista!

Marraskuu 11, 2019, 11:13:50 ap
Vastaus #1257

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2977
  • Moukka
Jos myy sata autoa vuodessa, niin se on n. vajaa kaksi autoa viikossa (lomat, saikut ja kurssit vähennettynä).
Täytyy entisenä autoalan ammattilaisena sanoa, että onneksi automyyntiin tuli provikkapalkka...

Jos sata autoa myy vuodessa niin se jaetaan 11 eli kk määrällä koska 1 kk minimissään on lomia. Tekee reilu 9 autoa kk jolla ei pärjää oikein kyllä myyjänä. Riippuu tietysti prosentista joka lasketaan verottomasta katteesta ja ainakin meillä noin laskettiin. Jälkikulut aiemmista myynneistä vähennettiin kuukausittaisesta provisiopotista. Sekin jännä että liike ei vastaa vaan myyjä. Peruspalkkakin on niin paska ettei ilman myyntejä elä.
Vieläköhän autoalalla on paljonkin niitä tax-free myymälöitä takavalo takuulla, eli niitä vanhan liiton autojobbareita? Ennen muinoin niitä oli joka teollisuushallin nurkassa.

Marraskuu 11, 2019, 13:25:32 ip
Vastaus #1258

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8538
Täällä maaseudulla niitäkin piisaa-olisko ainakin
4 tai 5 ihan tässä  Orimattilasskin-siis keskustan kulmilla.

Laitakylillä lienee pienempiä toimijoita...

t. Markku

Marraskuu 11, 2019, 19:54:50 ip
Vastaus #1259

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2977
  • Moukka
Täällä maaseudulla niitäkin piisaa-olisko ainakin
4 tai 5 ihan tässä  Orimattilasskin-siis keskustan kulmilla.

Laitakylillä lienee pienempiä toimijoita...

t. Markku
En minä tarkoittanut niitä tax free autoja, vaan niitä tax free myyjiä. Niitä vanhan liiton luihuja autojobbareita.