Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 216021 kertaa)

Tammikuu 14, 2020, 15:10:34 ip
Vastaus #1545

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4234
Jos polttoaine maksaisi 2,26 euroa litralta tai enemmän, yksityisautoilu alkaisi vähentyä, toteaa tuorein Traficomin lukuisista aihetta käsittelevistä tutkimuksista.

Kyseessä on vastaajan itsensä määrittelemä kipuraja, jossa ei eritellä sitä, onko kyseessä bensiini vai dieselpolttoaine.

Tällä hetkellä polttoaineen hinta pyörii laadusta ja ostopaikasta riippuen bensan 1,42-1,75 eurosta dieselin 1,40-1,60 euroon per litra.

Kipurajahinnan voi todeta joka tapauksessa olevan laskussa, sillä ajosuoritteen alenemisen raja oli samaisen tutkimuksen mukaan vielä vuonna 2012 summassa 2,70 e/litra. Sitä aiemmin autoilijan polttoainetta koskeva hintakipuraja on vaihdellut kyselyissä 2,39 ja 2,48 euron välillä.

https://www.is.fi/autot/art-2000006371416.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 14, 2020, 17:04:52 ip
Vastaus #1546

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 790
Kaikenlaisia hassuja tutkimuksia sitä...

"Kipuraja-ajattelussa" on varmaan sikäli perää, että autolla ajamisesta seuraavan ajansäästön hinta on aika korkea. Näin ollen ajansäästöstä ollaan valmiita maksamaan nykyistä enemmän - ja nykyiselläänkin siitä maksetaan jo pöyristyttävän paljon.

Mutta paljon tärkeämpi kysymys kuuluu, mitä kaikkea MUUTA polttoaineen hinnan noususta seuraa kuin ajojen vähentyminen.

Tammikuu 14, 2020, 17:31:45 ip
Vastaus #1547

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 604
Joku osa populaa löytää tässä kokeilussa kipurajan siihenkin, että koska kannattaa vain minimoida kulkemiset ja heittäytyä yhteiskunnan elätiksi.
Samalla mimimoidaan muidenkin verojen maksaminen kuin vain polttoaine- ja ajoneuvovero.

Tammikuu 15, 2020, 14:07:47 ip
Vastaus #1548

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4234
Poliittista hinnankorotuksista ensimmäinen on niin ikään lyöty lukkoon, eli polttoaineveroa nostetaan hallituksen tekemällä päätöksellä elokuussa (arvonlisävero mukaan lukien) noin 6,3 senttiä bensiinilitralta sekä dieselöljyn ynnä sitä korvaavien biopolttoaineiden osalta noin 6,9 senttiä per litra.

Nykyisen hintatason vallitessa diesel lähestyisi siten elokuussa jopa lähes 1,68 euron ja bensiini 1,75 euron litrahintaa.


Polttoaineveron nostamisella haetaan kahta eri vaikutusta. Toisaalta veron nousu hillitsee liikennesuoritteen kasvua, toisaalta taas se ohjaa autohankintoja kohti entistä vähemmän kuluttavia autoja. Erityisesti vaikutus autohankintoihin on varsin suuri.
https://www.is.fi/autot/art-2000006373316.html
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 15, 2020, 14:09:20 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 15, 2020, 16:12:45 ip
Vastaus #1549

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5586
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Ei onnistu meillä, bussit ei kulje ja kiskoja ei ole joita kait metrotkin tarvii. Kaikkiin autoihin ei metanooli sovi vaikka ostais sen muunnossarjan.

Tammikuu 15, 2020, 16:49:58 ip
Vastaus #1550

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3653
Moro

Niinhän ne sanovat meinaan siitä polttoaineen hinnankorotuksen syystä mutta me kaikki varmaan tiedämme että valtio tarvitsee rahaa kipeästi tämän teinihallituksen hömpötyksiin ja kasvavaan työttömyyteen ja kuntien työntekijöiden palkankorotuksiin.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Tammikuu 15, 2020, 17:24:29 ip
Vastaus #1551

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5586
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mulla monta kaveria jotka panneet kakkosauton seisontaan ja tarkoi harkitsevat ajojansa, ei tässä valtio voita. Menee tappiolle.

Tammikuu 15, 2020, 22:00:43 ip
Vastaus #1552

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1164
Ainahan voi muuttaa julkisten kulkuvälineiden ulottuville, jos ei huvita kallista polttoainetta yksityisautoon ostaa.
Noin ne meidän päättäjät ajattelee.
Paskan hailee mitä kaupunkien ulkopuolella tapahtuu, ellei ole kysymys jostakin vihersuojelusta.
Oma vika jos joku kituuttaa, muuttaisi sivistyksen pariin.

Tammikuu 16, 2020, 02:12:05 ap
Vastaus #1553

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5586
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Just ostin paritalon puolikkaan, pitäiskö muuttaan helsinkiin et julkiset toimis.

Tammikuu 16, 2020, 07:08:53 ap
Vastaus #1554

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7600
  • Nuolija Savosta
Just ostin paritalon puolikkaan, pitäiskö muuttaan helsinkiin et julkiset toimis.


Mitä lämpimimmät suositteluni.
 
Käväisin aivan äskettäin muutaman päivän ajan Helsingissä tutustumassa sikäläiseen joukkoliikenteeseen, tosin kokemukseni rajoittui tällä kertaa vain metroliikenteeseen välillä Herttoniemi – keskusta.
 
Havaintojeni perusteella kiistämätön totuus on se, että pääkaupungin joukkoliikenne on huomattavasti kehittyneempää kuin esim. meillä täällä Kuopiossa.
Metro liikennöi siellä kahden – viiden minuutin välein, kun taas Kuopiossa joutuu paikallisbussia odottamaan joskus jopa kaksikymmentäkin minuuttia päästäkseen Inkilänmäeltä keskustaan, tai sitten päinvastoin. Yöllä joskus vielä sitäkin kauemmin.
 
Joten kyllä meille maaseutukaupunkienkin asukkaille oma auto on täällä elämiselle ehdoton edellytys, muutoinhan iso osa kallisarvoisesta ajastamme kuluisi pelkkään bussien odotteluun. Toki voisihan nuo parin kilometrin matkat joskus kävelläkin, jos vain omanarvontunto sen sallisi.

Muitakin vaihtoehtoja tietysti on olemassa, ainakin jos yhteiskunta osallistuisi matkakustannuksiin 100 prosenttisesti, käyttämällä päivittäin nk. Ano-metodia tuollaisilla lyhyehköilläkin matkoilla. :P
 

Tammikuu 16, 2020, 07:32:52 ap
Vastaus #1555

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9849
Joku osa populaa löytää tässä kokeilussa kipurajan siihenkin, että koska kannattaa vain minimoida kulkemiset ja heittäytyä yhteiskunnan elätiksi.
Samalla mimimoidaan muidenkin verojen maksaminen kuin vain polttoaine- ja ajoneuvovero.


Myös ajopelien minimointi alkaa olla arkipäivää monelle-
siirrytään muutaman tonnin autosta tonnin autoon-ja siitä
halvempaakin,jos ehjä löytyy. Säästyvä raha poltetaan
kalliimpana pensana ja dieselinä.

Päästöistä ei ole niin
suurta lukua...

t. Markku

Tammikuu 16, 2020, 08:35:22 ap
Vastaus #1556

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 540
Valtiovaltakin voisi toimillaan nopeuttaa tätä ajopelien määrän minimointia. Erityisen tehokas keino löytyisi jo kertaalleen lytätystä Timo Soinin ajatuksesta laittaa moottoripyörät käyttöverolle niin, että vero maksetaan kunhan on rekisterissä. 600 000 käytöstäpoistettua haamuautoa häviäisi samantien. Samassa osoitteessa käytössäolevalle perheen kakkosautolle laitetaan tuplavero ja kolmannelle kolminkertainen. Johan rupeaisi olemaan autot tehokäytössä.

Tammikuu 16, 2020, 08:51:49 ap
Vastaus #1557

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9849
Ei nyt sentään...hyi...jokin raja sentään näissäkin asioissa.

Mutta jos näin kävisi-kaikki vähänkään paremmat harrasteprätkät
ja autot myydään sitten ulkomaille. Mitä niitä nurkissa jälkipolville
säilömään-menköön niille,jotka niitä myös käyttäävät.

Mie myyn kaikki,jos vaan kelpaa maailmalle.

t. Markku

Tammikuu 16, 2020, 09:02:43 ap
Vastaus #1558

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 3601
  • Moukka
Valtiovaltakin voisi toimillaan nopeuttaa tätä ajopelien määrän minimointia. Erityisen tehokas keino löytyisi jo kertaalleen lytätystä Timo Soinin ajatuksesta laittaa moottoripyörät käyttöverolle niin, että vero maksetaan kunhan on rekisterissä. 600 000 käytöstäpoistettua haamuautoa häviäisi samantien. Samassa osoitteessa käytössäolevalle perheen kakkosautolle laitetaan tuplavero ja kolmannelle kolminkertainen. Johan rupeaisi olemaan autot tehokäytössä.
No eihän siinä tapahtuisi mitään muuta kuin se että sille yhdelle käytössä olevalle autolle tulisi just ja samat kilometrit mittarin kuin niille kaikille muille yhteensä. Eihän se tarve mihinkään vähene vaikka saman osoitteen autojen määrä vähenisi. Saattaisi pahimmassa tapauksessa ne ajetut kilometrimäärät vaan lisääntyä kun autoa pitäis siirtää paikasta toiseen että toinen käyttäjä pääsee lähtemään sillä autolla. Esimerkkinä: jos meidän taloudessa käytettäisiin yhtä käyttöautoa, päivittäiset kokonais ajot lisääntyisi yli 20 km/pv.

Ja enkä ole vielä sisäistänyt sitä matematiikkaa että kuinka ihmiset saadaan sillä konstilla ostamaan uudempia ja vähäpäästöisempiä autoja, että pienennetään ostovoimaa ja nostetaan liikenteen verotusta?
 Siihen on edelleenkin se yksi ja ainoa syy miksi Suomessa ajetaan Euroopan vanhimmilla autoilla. Eikä se liity ihmisten nostalgian haluun.  :P
 Suomen autokanta tulee vanhenemaan vielä entisestään lähivuosina, jos täällä meinataan vielä tehdä töitä jossain muuallakin kuin ratikkakiskojen varrella. Ihan syy ja seuraus.

Nim. Eipä ole ollut osamaksuja tai autolainoja rasitteena, eikä tule. Vanhat käteiskotterot.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2020, 09:06:01 ap kirjoittanut tuomo jylha »

Tammikuu 16, 2020, 09:12:33 ap
Vastaus #1559

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9849
Joo-tuolle emännyksen 2004 vuoden malliselle
pikkukotterolle (Daewoo Kalos)  tuli viime vuonna kilometrejä alle 4 tuhatta.Koko vuonna.

Auto maksoi ostettaessa 1200e (v. 2017) ja vakuutuksia menee hiukka yli satasen-ja käyttömaksu 183e/vuosi.

Pensaa polttaa n. 6,5l/100 km.  Huolto=öjynvaihto+suodatin 39e-kerran kahdessa vuodessa.
Renkaat vielä samat kuin ostettaessa-ja menee vielä jonkun vuoden niillä samoilla.

Katsastus/vuosi= 60e

Ei oo kallista ajoa. Eikä himoa vaihtaa tuota sähköautoonkaan,vaikka se niin edullista kuulemma onkin. :laugh:

t. Markku