Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 153117 kertaa)

Helmikuu 14, 2020, 07:13:10 ap
Vastaus #1830

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sehän on selvä, että autolehdet on autonvalmistajien ja -maahantuojien talutushihnassa.

Yksi hyvä testaustapa olisi sellainen, että annetaan vaikka kymmenen samanlaista hybridiä todelliseen ajoon suomailsille perheille.
Ajetaan työmatkaa ja suhataan illat lasten harrastuksissä. Roiktetaan roikan päässä sen mitä oikeasti on mahdollista.
Sitten vaikka kuukauden seurantajakson jälkeen katsotaan todellinen kulutus.
Luulen, että se ei ole lähelläkään tehtaan ilmoittamaa.

Tuo lainaamani lause on aika hyvä: lmasto ei kuitenkaan välitä siitä, mikä päästölukema on paperilla. Se välittää siitä, paljonko hiilidioksidia todellisuudessa ilmakehään tuprutetaan.

Tehdas ilmoittaa 1,5 l/100km. Todellisuudessa pihitelevä kuski voi päästä 3 l/100km ja laiskempi lataaja 6 l kulutukseen. Erot ovat hurjia.

Verrokkina voi todeta, että mun disel-kotterolla ajellaa viiden litran pintaan ja allekin. Jos oiken polkee ja kurmoottaa niin se hörppää jopa kuusikin litraa sadalla. Enempää ei saa menemään.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2020, 07:14:43 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Helmikuu 14, 2020, 07:35:26 ap
Vastaus #1831

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen ajanut Mini Countryman hybridillä 41.000 km ja auton tietokoneen mukaan kaikkien matkojen keskikulutus on 4,1. Ladannut olen aina kun on voinut. Pääasiassa omassa tallissa. Keskieuroopan pitkillä retkillä ja muilla pitkillä matkoilla ei piuhoja ole ollut edes mukana.

Helmikuu 14, 2020, 08:06:43 ap
Vastaus #1832

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sama syy sielläkin on: ajavat erilaisen syklin. Yksilökohtaiset erot ovat noissa nykyään niin pieniä, että niillä ei selity.
Yritin tässä vaan vainoharhaisena tyyppinä pohtia rivien välissä syitä erilaisille ajosykleille eri lehtien testeissä.
Vosiko esimerkiksi juuri autolehdellä olla jotain intressiä saada optimistisempia testituloksia kuin vaikka sanomalehdellä. Mene ja tiedä.

Jaa salaliittoteoriaa? :)

Varmaankin erilaisilla lehdillä on erilaisia intressejä ja lehtijutut sitte sen mukaan. Täysin vertailukelpoista sykliä ei vaan oikeen onnistu tekemään muutakuin labraolosuhteissa, vaikka intressit olis samat. Pitäis ajaa täsmälleen sama reittä täsmälleen samanlaisissa liikenneolosuhteissa ja täsmälleen samaa vauhtia.

Nuo lehtien mittaamat lukemat ovat varmaan lähempänä arkitodellisuutta useimmille.

Helmikuu 14, 2020, 10:09:54 ap
Vastaus #1833

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jossakin oli, että auton tietokone on viritetty laskemaan todellista pienempää kulutusta.
Voihan se johtua siitäkin, että monien autojen mittari mittaa lyhyempiä kilsoja ja kulutus on kompensoitu oikeaksi.

Helmikuu 14, 2020, 10:19:16 ap
Vastaus #1834

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Semmonen tuli mieleen, että JOS käyttövoimaveroa ollaan oikeasti poistamassa, niin sehän tarkoittaa takapenkkien paluuta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 14, 2020, 11:11:49 ap
Vastaus #1835

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaan jos on alkujaan rekisteröity penkittömänä-silloin
nappaavat autoveron henkilöauton mukaan-eli kalliita
takapenkkejä näkyvissä...

t. Markku

Helmikuu 14, 2020, 11:16:57 ap
Vastaus #1836

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaan jos on alkujaan rekisteröity penkittömänä-silloin
nappaavat autoveron henkilöauton mukaan-eli kalliita
takapenkkejä näkyvissä...

t. Markku

Joo, mutta on niitä jälkikäteen väsättyjä verosuunnitteluajoneuvojakin liikenteessä...

Helmikuu 14, 2020, 11:33:13 ap
Vastaus #1837

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On-mulla on ollut 3 kpl semmoisia  "farkkupakuja"  kun pitkää duunimatkaa ajelin.

Olivat semmoisia,että penkin nurinkäännön jälkeen
vedettiin peltireikänauhalla ja parilla pop-niitillä
penkki käsin aukeamattomaksi-eikä mitään tarvinnut pilata
tai rälläköidä. 50e katsatuskonttorille-ja pakettiauto oli syntynyt.

Käyttövoimavero 60e/vuosi...

t. markku

Helmikuu 14, 2020, 12:37:26 ip
Vastaus #1838

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Helsingissä herranketkut verosuunnittellee, maaseuvun eläkkeensaajan on vaan maksettava kaikki verosa...

Helmikuu 14, 2020, 13:09:35 ip
Vastaus #1839

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On-mulla on ollut 3 kpl semmoisia  "farkkupakuja"  kun pitkää duunimatkaa ajelin.

Olivat semmoisia,että penkin nurinkäännön jälkeen
vedettiin peltireikänauhalla ja parilla pop-niitillä
penkki käsin aukeamattomaksi-eikä mitään tarvinnut pilata
tai rälläköidä. 50e katsatuskonttorille-ja pakettiauto oli syntynyt.

Käyttövoimavero 60e/vuosi...

t. markku
Tuttu katsastusäijä saattoi leimata tuollakin virityksellä, mulle sattui semmoinen vastaan että vaati penkit kokonaan liiteriin ja kiinnityspulttien kannat täyty "hitsata" kiinni, laitoin tietysti prikat alle ja täppäsin ihan pienesti pultin oman rikan siihen - on heleppo purkaa ja koota penkit takas. Vieläkin on nelikko farkku pakuna huonojen kelien varalta, sillä pääsee ihan yhtä hyvin kuin sata kertaa arvokkaammalla maasturilla, on nähty.

Helmikuu 14, 2020, 13:34:40 ip
Vastaus #1840

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Katsastuskäytännön edessä ei tosiaankaan toteutunut kansalaisen yhdenvertaisuus lain edessä.
Toiset katsurit käytti enemmän maalaisjärkeä pykälien tulkinnassa kuin toiset.

Helmikuu 14, 2020, 15:12:01 ip
Vastaus #1841

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo viimeisin laite oli jo aika uusi-ja siitä
katsastusukko sanoi,että missään tapauksessa ei saa alkaa
vöitä irrottelemaan-tai penkkejä irrotella,koska silloin
ne turvajärjestelmät sekoaa siinä autossa.

Ja kaikki muutatukset tein eri konttoreilla vuosien saatossa-
enkä entuudestaan niitä katsastusukkoja tuntenut...

t. Markku

Helmikuu 14, 2020, 15:34:48 ip
Vastaus #1842

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jaa salaliittoteoriaa? :)

Ei mikään salaliitto.
Pikemminkin vanha lainalaisuus: "Sen lauluja laulat kenen leipää syöt."

Helmikuu 14, 2020, 23:24:04 ip
Vastaus #1843

Timo Murtonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pitäis ajaa täsmälleen sama reittä täsmälleen samanlaisissa liikenneolosuhteissa ja täsmälleen samaa vauhtia.

Tuossa on oleellista "täsmälleen samaa vauhtia". Kaksi eri kuskia voi ajaa saman reitin hyvin erilaisella ajotyylillä, mikä näkyy kulutuksessa.

Sen verran noista hybrideistä, että mulla oli aikanaan mahdollisuus ajella työmatkaa jonkin verran normaalilla Priuksella ja vastaavalla ladattavalla mallilla. Työmatka oli n. 55 km, josta osa moottoritietä ja osa Kehä I:sellä matelua. Ladattavalla mallilla polttoaineen kulutus oli 30-40 % pienempi, luokkaa 3.5 l/100km. Tästä on jo melkein 10 vuotta aikaa, nykyisistä hybrideistä ei ole henkilökohtaista kokemusta.

Helmikuu 15, 2020, 00:00:16 ap
Vastaus #1844

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Jos olis ajoja 1/4 nykyisistä, niin mentäisiin v8-v12 moottorilla. Mielummin V12. Kiitos ja aamen.