Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 260436 kertaa)

Joulukuu 31, 2020, 12:20:44 ip
Vastaus #2445

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 3833
  • Moukka
Minulla tuli aamulla kauppajonossa ajatus että miten ratkaistaan fossiilisten polttoaineiden kohtalo. Pyörää ei tarvii keksiä uudelleen.
 Eli tietenkin se ratkaistaan samalla tavalla kuin tupakan myynti.
Kaikkihan tietää tupakan vaarat ja miten suuret menot se aiheuttaa kansanterveydelle. Ihan niinko alkoholikin. Saastuttaa ympäristöä, lähimmäisiä, kuormittaa terveyden huoltoa, yms. No miksi niitä ei kielletä laissa kokonaan, ja lopeteta niiden myyntiä? Niinpä.

Jos tehtäisiinkin samalla tavalla ja aletaan myymään fossiilisia huputettujen mittareiden alta. Käydään kuiskaamassa sille bensan myyjälle, ja se käy nostamassa sen hupun mittarin päältä ja tankkaa auton. Ja äkkiä se huppu takaisin päälle, ettei vaan tulevat sukupolvet näe niitä bensamittareita ja omaksu tankkaamista. Mittareihin teipataan pääkallon kuvia ynnä muita vaaran merkkejä.

 Verotulot juoksee ihan niinko ennenkin, siis aivan kuten tupakasta ja alkoholistakin. Simppeli ja helppo ratkaisu.
Eikös uskonlahkolaiset saa tehdä mitä vaan pimeän tultua, ja silloin kun kukaan ei ole näkemässä?
 Taivas paikka on taattu sen jälkeen myös fossiilien polttajille. Omatunto on puhdas, niin bensan polttajalla kuin valtiollakin. Ja mikä tässäkin tärkeintä ja ennen kaikkea, valtio saa verotuloja. Pienin kustannuksin.


PS. Trendikkäimmät fossiilisten jälleenmyyjät palkkaa mittari-ihmisiksi ainoastaan muun sukupuolen omaavia, ja mahdollisimman etnisiä ihmisiä. Runsashameisia, hunnutettuja, yms... Tai sähkörobotin?
 Aamen.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2020, 12:33:11 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Tammikuu 03, 2021, 09:15:44 ap
Vastaus #2446

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4681
Juttua aiheesta josta selviää, että kyllä se muutos on mahdollinen... ;D

Yliopistotutkijat kannustivat Kalmaria hankkimaan Ruotsista kaasuauton. Aluksi ajatus ei häntä innostanut, mutta sitten selvisi, että kaasuautolle oli määrätty Suomessa 20-kertainen dieselvero.

– Ajattelin, että eihän tämä voi olla näin! Epäkohdasta täytyi ehdottomasti ruveta tappelemaan. Alulle paneva voima oli se aivan hullu säädösviidakko.

Uhkana kaasuauton Suomeen tuonnille oli myös päiväkohtainen polttoainemaksu, joka nykyrahassa olisi yli 300 euroa. Siitä huolimatta Kalmari haki kulkupelin ja teki viralliset ilmoitukset ministeriöön.

Auto päätettiin esitellä suurelle yleisölle ja medialle Jyväskylässä vuoden 2002 bioenergiapäivillä.

Esittelypäivän aamuna ministeriö ei ollut vieläkään myöntänyt lupaa kaasuautolla ajamiseen ja uhkana oli 30 000 markan veroseuraamus.

https://yle.fi/uutiset/3-11712167
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2021, 09:18:28 ap kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 04, 2021, 16:00:56 ip
Vastaus #2447

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4681
Trafocom julkaisi 2020 numeroita:

Ladattavien hybridien sekä sähkö- ja kaasukäyttöisten henkilöautojen osuus kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli 20,0 prosenttia vuonna 2020, kun vastaava osuus oli 8,8 prosenttia vuonna 2019 ja 5,7 prosenttia vuonna 2018.
Sähköautojen ensirekisteröintimäärä nousi 123,8 prosenttia.
Ladattavien hybridien 121,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Sen sijaan vaihtoehtoisista käyttövoimista kaasuautojen rekisteröinnit vähenivät 14,1 prosenttia.
Perinteisillä käyttövoimilla toimivien henkilöautojen ensirekisteröintimäärät laskivat.
Bensiinikäyttöisiä henkilöautoja rekisteröitiin 23,5 prosenttia ja dieselkäyttöisiä 35,4 prosenttia vähemmän.

Uudellamaalla rekisteröitiin 44 800 henkilöautoa, mikä vastaa 46,5 prosenttia kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä. Kainuussa henkilöautojen ensirekisteröintejä tehtiin 657. Kaikissa maakunnissa ensirekisteröitiin henkilöautoja vähemmän edellisvuoteen verrattuna. Eniten rekisteröinnit vähenivät Lapissa, missä henkilöautoja ensirekisteröitiin 2 163 kappaletta. Määrä on 23,8 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. Keski-Pohjanmaalla rekisteröintimäärä laski vähiten. Siellä rekisteröitiin 789 henkilöautoa ja määrä oli 11,1 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/vuonna-2020-ensirekisteroityjen-henkiloautojen-maara-oli-toiseksi-matalin-koko-2000
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 08, 2021, 09:18:33 ap
Vastaus #2448

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10296
Osaavat näemmä Ruotsissakin:  https://www.is.fi/autot/art-2000007725263.html

"Tällaisten dieselautojen verot ovat räjähtäneet Ruotsissa lyhyessä ajassa moninkertaisiksi
Esimerkiksi dieselmoottorisen pikkupakun verotus on saattanut verraten lyhyessä ajassa nousta karkeasti reilusta sadasta eurosta lähemmäs tuhanteen euroon vuodessa.

Dieselautojen koventuneista maksuista on ryhdytty puhumaan Ruotsissa jo yleisesti rangaistusveroina (straffskatt). Kuva Tukholmaa sivuavalta E4-valtatieltä.


Tommi Lempinen
7:00
Ruotsin nykyisessä, vuodesta 2018 saakka voimassa olleessa auton käyttöverotusjärjestelmässä korkeapäästöisiksi määriteltyjen autojen verotusta kiristetään vuosi vuodelta ja laskennallisesti erittäin vähäpäästöisille autoille on annettu ja annetaan yhä jopa noin 7 000 euroon asti yltäviä ”bonuksia” eli käytännössä hinnanalennuksia.

Kyseisen bonus-malus -nimellä kutsutun järjestelmän pahimpia kärsijöitä ovat olleet erityisesti dieselmoottoriset autot, joiden vuotuiset verot ovat muutamassa vuodessa moninkertaistuneet.

Vaikka Ruotsissa ei ole Suomen kaltaista auton hankintahintaan sisällytettyä autoveroa, on maassa käytössä siis meikäläistä ajoneuvoveroa jokseenkin vastaava kuukausittainen käyttövero.

Lue lisää: Ruotsissa autokauppa kävi keskellä koronaa lähes entiseen tahtiin – samalla tilastokärkeen nousi kuin vaivihkaa kokonaan uusi tekijä

Paikallisia automaahantuojia edustavan Bil Swedenin kokoamien taulukoiden mukaan mm. sähköautoja suosiva bonus-malus -käytäntö on nostanut erityisesti lätta lastbilar -kategoriaan kuuluvien pienemmän pään hyötyajoneuvoista maksettavia veroja huimasti.

IS:n näkemissä vertailulaskelmissa vuotuiset käyttöverot ovat nousseet joidenkin tällaisten automallien osalta muutamassa vuodessa hurjimmillaan jopa kuusin-seitsenkertaisiksi.

Esimerkkinä Bil Sweden on laskenut muun muassa lava-auto Nissan Navaran vuosiverot, jotka nousevat Tekna-varustellun automaattivaihteisen esimerkkimallin osalta huhtikuusta 2021 alkaen jo reilusti yli 2 000 euroon vuodessa. Mikäli vertailuksi ottaa käytännössä aivan samanlaisen Navaran vastaavat käyttöverot kesäkuulta 2018, on käyttöverojen suhteellinen nousu lähes nelinkertainen.

Lue lisää: Suomen liikenteen päästöt aiotaan puolittaa vuoteen 2030 mennessä – Autoliitto tyrmää osan keinoista jo nyt: ”Sehän on uusi vero”

Vieläkin kovempaa kohtelua ovat kokeneet jotkin yrityskäytössä näppärät pikkupakut kuten esimerkiksi Citroën Berlingo HDi100 (veronkorotus 715%, vuosivero huhtikuusta alkaen yli 900 euroa) sekä Dacia Dokker Van 1.5 Blue dCi/95 (veronkorotus 679%, vuosivero jatkossa yli 700 euroa).

Kaikkiaan käyttöverojen kiristykset ovat olleet Ruotsissa niin kovia, että monien muutoksessa rajusti kärsineiden dieselmallien menekki on ollut Bil Swedenin ylläpitämissä myyntitilastoissa jopa suoranaisessa vapaapudotuksessa.


Lue lisää: Ruotsin vihreiden tuorein liikenneidea on laajennettu pysäköintivero – samaa teemaa pohdittu myös VM:n raportissa

Ruotsalaiset mediat puhuvatkin bonus-malus -järjestelmän kiristävästä puolesta jo yleisesti ei ympäristö- vaan rangaistusverona, mikä ei näin kovien prosenttien valossa ole enää lainkaan yllättävää.

Kuin kaupan päälle myös dieselpolttoaineen hinta on Ruotsissa selvässä nousussa.

Tässä taustalla on ennen muuta pääministeri Stefan Lövenin (sd) hallituksen tuore linjaus, jonka mukaan dieselin kulutusta Ruotsissa vähennetään vuoteen 2030 mennessä peräti 66 prosentilla."

Tammikuu 08, 2021, 09:55:11 ap
Vastaus #2449

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4681

Kaikkiaan käyttöverojen kiristykset ovat olleet Ruotsissa niin kovia, että monien muutoksessa rajusti kärsineiden dieselmallien menekki on ollut Bil Swedenin ylläpitämissä myyntitilastoissa jopa suoranaisessa vapaapudotuksessa.


Nyt halpoja pikkupakuja hakemaan...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 08, 2021, 10:12:04 ap
Vastaus #2450

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 3833
  • Moukka
Dieselin kulutus, vai kaikkea ns dieseliksi kutsuttavia moottoreita? Raskas liikenne on ylivoimaisesti suurin dieselin kuluttaja, eli millä Ruotsalaiset meinaa hoitaa logistiikan? Ulkoistamalla rahtikuljetukset balteille ja Venäläisille, niinko Suomessa? Kabotaasi kuljetukset,
 ja ympäristö on pelastettu.

Tammikuu 08, 2021, 10:18:17 ap
Vastaus #2451

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10296

Kaikkiaan käyttöverojen kiristykset ovat olleet Ruotsissa niin kovia, että monien muutoksessa rajusti kärsineiden dieselmallien menekki on ollut Bil Swedenin ylläpitämissä myyntitilastoissa jopa suoranaisessa vapaapudotuksessa.




Nyt halpoja pikkupakuja hakemaan...

Katselin juuri Ruotsin hintoja-eipä nuo halpoja sielläkään ole- vaikkapa 2008 mallin
Citikka Pellegrino:  Ajettu n. 100tkm...hinta Ruotsissa luokkaa n. 3000e . Siihen vero päälle...no ei kannata.

Mutta onhan siellä valinnanvaraa-voi löytyä ihan sopivastikin.

t. Markku

Tammikuu 08, 2021, 14:32:19 ip
Vastaus #2452

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4681
Uudessa romutuspalkkiolaissa todetaan, että romutuspalkkio voidaan myöntää yhdestä romutetusta autosta vain kerran, mutta laissa ei määritellä sitä, kuinka monta romutuspalkkiota voi käyttää yhden uuden auton ostamiseen.

Jos kuitenkin ehdot täyttyvät, ja hankkii vielä tänä vuonna vaikkapa viisi romuautoa omiin nimiin, niin voi ensi vuoden lopulla hyödyntää
5 x 2000 euron alennuksen uuden auton vähäpäästöisen auton ostossa.
Tai vaikka 10 x 2000 euroa eli saa 20 000 euron alennuksen uuden auton hinnasta.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/bbf1e22a-77c4-42b5-8896-7db0480ea661

Useammasta kuin yhdestä romutettavasta autosta saadun romutustodistuksen käyttäminen osamaksuna uuden auton kaupassa on tällä hetkellä keskeytetty, kertovat useat uusia autoja myyvät kauppiaat Ilta-Sanomille.
https://www.is.fi/autot/art-2000007727067.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 08, 2021, 16:45:21 ip
Vastaus #2453

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5677
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
No se on oikein jos joku ostaa satasen autoja pihan täyteen ja panee ne vakuutukseen päiväksi, autonhan ei tarvi olla katsatettu kun se on muka liikenteessä ja sitten kerää pari tonnia kappale alennusta niin eihän se ole oikein. Yksi per nenä on oikein.

Tammikuu 08, 2021, 17:08:33 ip
Vastaus #2454

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4681
No se on oikein jos joku ostaa satasen autoja pihan täyteen ja panee ne vakuutukseen päiväksi, autonhan ei tarvi olla katsatettu kun se on muka liikenteessä ja sitten kerää pari tonnia kappale alennusta niin eihän se ole oikein. Yksi per nenä on oikein.

Miksi se ei ole oikein?
Aivan sama monta autoa vie romutettavaksi, kunhan vie romutettavaksi.
Jos siitä vielä saa etua, niin ei se ole toiselta pois.

Väärin on minusta, että takautuvasti aletaan parsimaan virheitä, joita on tehty valmisteluvaiheessa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 08, 2021, 17:34:20 ip
Vastaus #2455

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10296
Kyllä huonon lain tai asetuksen voi korjata-tai oikeastaan se
pitää korjata.

Mutta jos joku tuon voimassa olevan mukaan on saanut ujutettua
rekka-autollisen romuautoja systeemiin-hälle onnentoivotukset.

Mutta ei niitä romutuspalkkioita nyt saa alkaa takaisinkaan periä-silloinhan oikeusvaltiolta
on pohja kokonaan hukattu.

t. Markku

Tammikuu 08, 2021, 18:58:31 ip
Vastaus #2456

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5677
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Joo mutta joku tienaa 20 000€ niin onko oikein, ei sitä ihan noin suunnitellu. Ok mä ostan satkulla jonkin romun ja paan paaliin ja haen ilmaisen sähköfillarin, naapuri kysyy mitä fillari maksoi niin pitää sanoa et satku meni. Oliko oikein, no ei ollut.

Tammikuu 08, 2021, 19:41:26 ip
Vastaus #2457

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2432
  • Kukkahattusetä
Eipä tuo mikään yllätys ollut, että homma keskeytetään, koska laissa ei ole mitään porsaanreikää. Lain perusteella voidaan myöntää romutuspalkkiota 1000-2000 € riippuen ostettavasta autosta, sähköpyörästä, tai julkisen liikenteen lipusta.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 09, 2021, 19:42:54 ip
Vastaus #2458

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4681
Ylen kysely: Tätä mieltä suomalaiset olisivat uusien polttomoottoriautojen myyntikiellosta vuonna 2030 – ikä ja puoluekanta jakavat ihmisiä
https://yle.fi/uutiset/3-11713251
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 14, 2021, 10:44:35 ap
Vastaus #2459

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10296
Nyt kyllä alkaa pisu sakkaantua päättäjien päässä:

"Traficomin uusi päästöselvitys: Henkilöautoilun hidastaminen ja ruuhkauttaminen houkuttelisi suuren määrän suomalaisia joukkoliikenteeseen
Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne lisääntyvät Traficomin syyskuussa valmistuneen selvityksen mukaan tehokkaasti, kun joukkoliikennettä nopeutetaan ja autoilua hidastetaan. Se, minkälaisia toimenpiteitä hallitus tarkalleen aikoo tähän liittyen lopulta toteuttaa, selviää mahdollisesti jo lähipäivinä.



Selvityksen mukaan voidaan päätellä, että henkilöautoliikenteen ruuhkautumisen tuottama matka-aikojen kasvaminen yhdessä joukkoliikenteen matka-aikojen lyhentämisen kanssa näyttäisi houkuttelevan kaikkein eniten henkilöautosta joukkoliikenteeseen vaihtamiseen.­

Tommi Lempinen
10:39
Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus tavoittelee kävelyn ja pyöräilyn matkamääriin huimaa, peräti 30 prosentin kasvua vuoteen 2030 mennessä.

Samaan aikaan Suomen maantieliikenteen päästöihin kohdistuu massiivinen päästövähennystavoite, jossa kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt aiotaan puolittaa vuoteen 2030 mennessä ja pudottaa kokonaan nollaan vuoteen 2045 mennessä.

Lue lisää: Traficom tutkinut myös henkilöautoliikenteen nopeuden ja sujuvuuden rajoittamista – 10 prosentin hidastamisella prosentin päästövähennys

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on nyt tutkinut päätöksenteon tueksi sitä, millaisilla keinoilla edellä mainittuihin tavoitteisiin vaadittavaa niin sanottua ”kulkutapasiirtymää kestäviin kulkumuotoilun” voidaan tehokkaimmin edistää.


Käytännössä kulkutapasiirtymässä on kyse kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen suosimisesta sekä samanaikaisesta henkilöautoilun hankaloittamisesta erilaisin autoilun houkuttelevuutta vähentävin toimin.

Aiheesta tehdyn tuoreen selvityksen mukaan esimerkiksi kymmenen prosentin korotus polttoaineen hintaan tai auton käyttökustannuksiin tuottaa 2,5 % lisäyksen joukkoliikenteen käyttöön ja vastaava prosentuaalinen lisäys henkilöauton matka-aikaan lisää puolestaan joukkoliikenteen käyttämistä 8,1 prosentilla.

Lue lisää: Traficomin asiakirja: Suomen autokannan valtavan kallis liittäminen 5G-verkkoon saatetaan maksattaa tienkäyttäjillä

”Henkilöauton käyttäjät siirtyvät joukkoliikenteen käyttäjiksi silloin, kun henkilöautoilun kustannukset tai matka-aika kasvavat. Henkilöautoliikenteen matka-aikojen kasvu voi myös lisätä aktiivisten kulkutapojen (tarkoittaa selvityksessä kävelyä ja pyöräilyä, toim. huom.) suosiota.”

”Toisaalta voidaan päätellä, että henkilöautoliikenteen ruuhkautumisesta johtuva matka-aikojen kasvu yhdessä joukkoliikenteen matka-aikojen lyhentämisen kanssa voisi houkutella eniten vaihtajia henkilöautosta joukkoliikenteeseen”, Kestävän liikkumisen toimien kulkutapavaikutukset -niminen Traficomin selvitys toteaa.

Henkilöautoilun rajoittamistoimista vaikuttavimmaksi selvitys nostaa esille ruuhkamaksut, ja ne erityisesti silloin, ”kun pyritään vähentämään henkilöautoliikennettä työmatkoilla”.

Lue lisää: Liikenteen päästöt aiotaan puolittaa vuoteen 2030 mennessä – Autoliitto tyrmää osan keinoista jo nyt: ”Sehän on uusi vero”

Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen edistämistoimia tulisi selvityksen mukaan ”liittää jollakin suunnittelun tasolla yhteen ja toteuttaa niitä erityisesti yhdistelmänä henkilöautoilua vähentävien toimien kanssa”.

Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo lähettää niin sanotun fossiilittoman liikenteen tiekartan – johon tämän jutun selvityskin liittyy – lausunnoille jo lähipäivinä.

Kyseisessä tiekartassa eli käytännössä toimenpideohjelmassa ehdotettavat toimenpiteet koskevat erityisesti tieliikennettä, jonka osuus liikenteen päästöistä on laskennallisesti yli 90 prosenttia.

Tarkka toimenpidesuunnitelma julki jo lähipäivinä
Ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä linjasi eilen keskiviikkona, että ns. Fossiilittoman liikenteen tiekartta eli suunnitelma siitä, miten tieliikenteen päästövähennykset aiotaan lopulta tarkalleen toteuttaa, voidaan lähettää lausuntokierrokselle.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kyseinen suunnitelma tullee julki jo lähipäivinä, mahdollisesti huomenna perjantaina.

LVM:n mukaan jo nyt on selvää, että kohti fossiilitonta liikennettä edetään vaiheittain ja luonnoksen mukaan ensimmäisistä tuista ja kannustimista päätettäisiin jo tänä keväänä. Sen jälkeen asiaan liittyviä päätöksiä tulee vielä lisää, aikataulullisesti ”syksyllä 2021”.

– Haluan kiittää hallitusta hyvästä yhteistyöstä. Tämä osoittaa, että hallitus ottaa ilmastotyön vakavasti, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka toteaa aiheesta IS:lle lähetetyssä hallituksen tiedotteessa."