Kirjoittaja Aihe: Honda cb 500 four VM1973  (Luettu 13141 kertaa)

Joulukuu 16, 2017, 07:28:04 ap
Vastaus #30

Jorma Jukarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 45
Tästä palaneesta pakoventtiilistä kokeilin ihan heiluttelemalla sivuittain, tuntui ihan napakalta. Kansi olisi haettavissa maanantaina koneistamolta. Täytyy ehkä vielä irrottaa pakoventtiilit ja testata välykset ohjareihin. Onnistuin viimein tilaamaan Davidsilveriltä osia. Saa nähdä kerkiävätkö tulla ennen joulupyhiä, ois nimittäin 9 päivää aikaa remppailla.

Jorma Jukarainen
Vantaa

Joulukuu 18, 2017, 10:17:20 ap
Vastaus #31

Jorma Jukarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 45
Mistäs suomesta sais noita moottorin kuorien pallopäisiä kiinnitys ruuveja. Sitten toi moottorin maalaus pray, mistä ootte hankkinut ?

Jorma Jukarainen
Vantaa

Joulukuu 18, 2017, 10:52:02 ap
Vastaus #32

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2516
Moro

Jos maalin on välttämättä oltava spreitä niin kysäise autoväri liikkeestä kaks komponenttista spreitä,löytyy useita sävyjä ja tarvittaessa tekevät sulle mieleisen.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Joulukuu 19, 2017, 10:17:51 ap
Vastaus #33

Jorma Jukarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 45
Tuusula olis tuo Stirwel josta vissiin saa kaikenlaisia automaaleja. Onko kukaan kokeillu tota motonetin Car-rep 2-komponentti spraymaalia Ral 9006 Hopea. Lämmönkesto olis tuo 260 astetta. Perjantaina tulis noi tilaamani osat Davidsilveriltä.

Jorma Jukarainen
Vantaa

Maaliskuu 03, 2018, 08:55:55 ap
Vastaus #34

Jorma Jukarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 45
Pienen tauon jälkeen on taas aikaan kunnostella fouria. Maalailin moottorin kuoret hopealla ja lakkasin Stirwelin lämpöäkestävällä .Ylä ja ala kuoret sain kasaan pienien vaikeuksien jälkeen. Hyvo ketjun tietysti vaihdoin. Otin sitten starttimoottorin kunnostuksen alle. Sain hiilien puoleisen päädyn auki ja tarkasti hiilet. Olivat vielä Ok. Sitten kääntäessäni kädessäni starttia tipahti kaikki sisuskalut lattialle. Lattialta löytyi seuraavat osat käämin lisäksi: 3kpl simmilevyjä joista 1kpl pakeliittinen ja hieman isompi peltinen prikka jossa noin 5mm samaisesta pellistä väännetyt jalat. En löytänyt mistään räjäytyskuvista näiden osien järjestystä. Kulumajäljistä sain todennäköisesti nämä osat oikeaan järjestykseen mutta sattuisikohaan kukaan tietämään osien järjestyksen. Toi pakeliitti simmilevy mietityttää josko se tarkoitus on katkaista maadoitus tai sähkön kulku. Startti on Matsuba sm-227 12v 0.6kw

Terv
Jukarainen

Maaliskuu 03, 2018, 09:55:47 ap
Vastaus #35

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 377
Shimmien järjestukseen en valitettavasti osaa ottaa kantaa.

Mutta vinkki: Nyt kun startti on auki niin tarkasta se hiilipään puoleisen laakerin kunto.
Se on liukulaakeri ja vähän huonolla voitelulla. Ellei hiilipölyä lasketa voiteluaineeksi.

Laakeri tuppaa kulumaan ja jossain vaiheessa ankkuri alkaa ottaa kenttään kiinni.
Kannattaa sorvata/sorvauttaa sinne uusi pronssihela jos vanha on kulunut.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2018, 09:59:59 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Maaliskuu 04, 2018, 07:41:07 ap
Vastaus #36

Jorma Jukarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 45
Täytyypä vielä sitten tarkistaa toi startin laakeri. Nyt olisi mäntien ja kannen asennus tänään. Sen verran silmäilin männänrenkaita että niissä ei ollut perinteistä T-kirjainta vaan R-kirjain. Ilmeisesti kuitenkin tarkoittaa samaan eli kirjainmerkki ylöspäin.

Terv
Jukarainen

Maaliskuu 04, 2018, 14:14:33 ip
Vastaus #37

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2281
Jep, merkkisymboli (R->Riken, alihankkijatehdas) ylöspäin.

Maaliskuu 06, 2018, 13:58:53 ip
Vastaus #38

Jorma Jukarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 45
Sellainen asia jäi vielä askarruttamaan kun irroittelin magneeton nokka-akselin päästä niin jäi merkkaamatta sen kohdistus. Kirjallisuudesta ei löytynyt vinkkiä eikä itse nokka-akselissa ollut mitään merkkiä. Magneetossa oli päädyssä kaksi pientä koloa/reikää, mitähän varten. Eli onko väliä asennolla ?

TERV
Jukarainen

Maaliskuu 06, 2018, 22:20:59 ip
Vastaus #39

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 377
Hetkonen.  Nokka-akselin päästä?
500 fourin sytkä on kampiakselin päässä. Nokka-akselin päässä ei ole mitään.
Se kärkiä nosteleva nokkasysteemi ei mene kuin yhteen asentoon.
Kärkilautanen taas niin, että toiset kärje oikealla ja toiset vasemmalle.

Vai ymmärsinkö jotain väärin?


ps. Vai tarkoitatko "kuskin puolella" olevaa laturin roottoria?
Sen asennolla ei ole väliä. Kunhan pyörii.  :)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2018, 22:22:44 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Maaliskuu 07, 2018, 08:26:31 ap
Vastaus #40

Jorma Jukarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 45
Juuri näin eli kampiakselin päässä oleva magneetto. Siinä magneeton päädyssä oli tosiaan kaksi porattua pientä reikää joita voisi kuvitella olevan jonkinsortin kohdistusmerkeiksi. Ehkä ne on porattu tehtaalla tasapainotuksen takia ?
Eilen asensin nokkaketjun paikoilleen. Ei ollut mikään helppo homma. Nokka-akselin hammaspyörän kiinnityspultit olivat tosi tiukassa. Nokka-akseli alkoi ruuvipenkissä pyörimään vaikka kuinka kiristi ruuvipenkkiä. Nopea napautus vasaralla hylsyavaimen varren päähän vasta tepsi. Ja hammaspyörän nosto kun ketjun on päällä takaisin paikoilleen oli hikinen homma. Tarvittiin suurin ruuvimeisseli kampeamaan hammaspyörä paikoilleen. Homma olisi ollut helppo jos olisi ollut pitkä ohut puikko jolla olisi vounut painaa ketjun kiristäjää löysemmälle . Seuraavaksi olisi venttiilikoneiston asennus kunhan vain löytyisi ilta-askareilta aikaa.

TERV
Jukarainen

Maaliskuu 07, 2018, 10:44:24 ap
Vastaus #41

kari lampinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1302
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Ei pitäs mitään isoa ruuvaria tarvita paikaleen laitossa.Muistikko laitta ruuviin lukitetta????

Maaliskuu 07, 2018, 18:39:50 ip
Vastaus #42

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 377
Saahan sen jakoketjun käännettyä löysälle siitä kiristäjän säätöruuvista kaasareiden alta kakkos- ja kolmosmukien välistä.

Maaliskuu 08, 2018, 07:37:12 ap
Vastaus #43

Jorma Jukarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 45
Kierrelukite jäi kyllä laittamatta. Täytyy yrittää ottaa vielä  hammaspyörän pultit irti ja laittaa tosiaan sitä kierrelukitetta. Ketjunkiristäjä oli uusi ja aika jäykkä ja säädöt täysin auki. Toki kannen mutterit ovat vasta sormikireellä eli ne kiristäessä olisi kansi painunut varmaan millin verran ja siten ketju löystynyt sen verran että hammaspyörä olisi noussut helpommin paikoilleen.

TERV
Jukarainen

Maaliskuu 08, 2018, 15:08:11 ip
Vastaus #44

Rauno Väisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 44
Tarkasta myös että kiristimen alapää on lovessaan jos ei paikallaan niin kiristää ketjua
T:rv