Kirjoittaja Aihe: Alumiini  (Luettu 3287 kertaa)

Elokuu 11, 2017, 21:33:16 ip
Luettu 3287 kertaa

ahti salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 77
Täällä on ollut useampiakin ketjuja joissa neuvotaan alumiinin kiillotusta ,mutta entäs tällainen karkea valu pinta ,siis sellainen joka on esim moottorin lohkoissa . mitenkäs siitä saadaan alkuperäisen näköinen jos siinä on vieläpä naarmuja ajan patinan lisäksi

Elokuu 11, 2017, 22:07:13 ip
Vastaus #1

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2132
  • Museoajoneuvotarkastaja
Pata pata, toki tähänkin on parempia ehdotuksia

Elokuu 11, 2017, 23:45:36 ip
Vastaus #2

Antti Lappalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 214
Kevyt lasikuulapuhallus tai soodapuhallus.

Elokuu 12, 2017, 07:43:17 ap
Vastaus #3

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 455
Tekeekö tämmöstä märkäpuhallusta suomessa kukaan?

http://www.vaporblastingequipment.com/wet-blasting/what-wetblasting-guide-vapor-blasting-process

Brittiläisissä mp lehdissä projektijutuissa aina puhutaan vapour blasting-puhdistuksesta......

Elokuu 12, 2017, 07:57:24 ap
Vastaus #4

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2945
Moro

Mun mielipitteni on ettei missään nimessä lasikuulalla jos on tarkoitus että alkuperäinen pinnanlaatu säilyy.Soodalla lähtee paska ja hapettumat,maali huonosti ainakin kotivehkeillä mutta patapata ja maalareitten käyttämä karhunkieli jota on eri karkeuksia toimivat hienosti ja voi kontrolloida koko ajan mitä pinnalle tapahtuu ja sinoli päälle,noi sgraabaleet on huono saana naamioitua.Tossa vähän mun taannoisia kokeoluita.

http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=88861.0
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Elokuu 12, 2017, 10:05:59 ap
Vastaus #5

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 686
  • Kawasaki A 1 R
  Mikan juttuun  eikös Kotkalainen firma ilmoittele Mobilistissa tollaista hoitoa.

Elokuu 12, 2017, 11:18:06 ap
Vastaus #6

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 213
Moro

Mun mielipitteni on ettei missään nimessä lasikuulalla jos on tarkoitus että alkuperäinen pinnanlaatu säilyy.Soodalla lähtee paska ja hapettumat,maali huonosti ainakin kotivehkeillä mutta patapata ja maalareitten käyttämä karhunkieli jota on eri karkeuksia toimivat hienosti ja voi kontrolloida koko ajan mitä pinnalle tapahtuu ja sinoli päälle,noi sgraabaleet on huono saana naamioitua.Tossa vähän mun taannoisia kokeoluita.

http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=88861.0
Juu, samaa mieltä. Lasikuula silottaa pintaa sen verran, että siitä tulee vähän liian "uuden" näköinen. Puhdas on kyllä, mutta jotenkin tasaisen matta pinta. Tosin parin vuoden jälkeen ei enää huomaa mitään...
Riippuu pinnan likaisuudesta ja kuinka lika on hapettumisen myötä pintaan kiinni istunut. Soodapuhalluksella on hyvä aloittaa. Jos ei tule puhdasta, niin yksi vaihtoehto on kvartsihiekalla puhaltaminen. Se ei tasoita pintaa kuten lasikuula, mutta pitää puhaltaa varovasti, muuten tulee raspipintaa...
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Elokuu 12, 2017, 13:22:57 ip
Vastaus #7

Jari Mäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Lasikuula puhalluksen jälkeen oon kastellu sinolilla ja harjannut messinkiharjalla. Pestään sinolilla ja antaa kuivua. Tulee nätti pinta. Ei jää harmaaksi mut ei kiillä. Ja harja pitää olla messinkiä ei messingin värinen teräsharja...

Elokuu 12, 2017, 13:34:12 ip
Vastaus #8

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3690
Muun muassa eräissä Tokmannin harjoissa lukee brass, tarkoittaneeko messinkiä.
Magneetti kyllä tarttuu.  :laugh:



L&K.

Elokuu 12, 2017, 18:26:13 ip
Vastaus #9

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Auton alumiinivanteille tarkoitettu pesuaine ja kova muovi - tai  juuriharja, niillä  lähtee lika ja hapettumat pois karkeastakin alumiinipinnasta, ja Würthin myymä vannepesu on mielestäni parasta siihen hommaan.
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781