Kirjoittaja Aihe: Hopeasiipi ?  (Luettu 4932 kertaa)

Lokakuu 13, 2017, 14:18:39 ip
Luettu 4932 kertaa

Timo Alanko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Ja onko tämä vuoden 1959 mallin hopeasiipi. onko siihen vaihdettu vuoden 1961 demmin  kone. Mikä kone oli alkuperäisessä mallissa kun ei näy noita rautoja sylinterin kiinnitykseen runkoon. Voiko tuota vaihdevaijerin kiinnitystä moottorin runkoon korjata hitsaamalla.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Timo Alanko

Lokakuu 13, 2017, 20:41:21 ip
Vastaus #1

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 323
Otappa kuva vielä tyyppikilvestä. Onko rungos jälkiä että nämä kanteen tulevat kiinnikkeet olis katkaistu?
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Lokakuu 14, 2017, 10:22:10 ap
Vastaus #2

Timo Alanko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Rungossa ei näy irroitus jälkiä. Tuon kilven yläpuolella on hitsaus sauma niikuin olisi tuota alapään korjailla.  Tyyppi kilpi alla.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Timo Alanko

Lokakuu 14, 2017, 10:36:36 ap
Vastaus #3

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 323
Tyyppikilven mukaan -59 hopeasiipi, mutta onko koneen alla kiinnike niinkuin minissä ja exportissa? Tuossa hopeasiivessä kuuluisi kyllä olla moottori kiinni koneen takareunasta ja kannesta, ei alta.
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Lokakuu 14, 2017, 11:16:55 ap
Vastaus #4

Timo Alanko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Moottorin kiinnitys alta on kuvan mukainen.  Ei kannesta. Eli onko tyyppi kilpi väärä tai mitä on tapahtunut noin 60 vuoden aikana.








[ylläpito on poistanut liitteen]
Timo Alanko

Lokakuu 14, 2017, 11:24:43 ap
Vastaus #5

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1192
Tässä on aikalailla samanmoinen Ase, paitsi moottori on joku muu

Lokakuu 14, 2017, 11:41:21 ap
Vastaus #6

Timo Alanko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Joku tuollainen moottori tuossakin on varmaan ollut kun rungossa ei näy kannen korvakkeen jälkiä ja siinä on alkuperäinen maalikin jäljellä.
Timo Alanko

Lokakuu 14, 2017, 20:51:47 ip
Vastaus #7

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 323
Joo, moottori on tyyppikilven mukainen, mutta koskaan en oo hopeasiivessä nähnyt tuollaista moottorinkiinnitystä. Minissä ja exportissa on tuollainen kiinnitys.
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Lokakuu 15, 2017, 00:05:21 ap
Vastaus #8

Kimmo Partanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 531
Näkeehän tuon että koko moottorinkiinnitys on hitsattu jälkeenpäin runkoon uudestaan. Katso miten tyyppikilpikin on sulanut kun on ollut hitsauksen ajan kiinni ja miten kovasti pellit on ympäriltä lämmenneet ja maali puuttuu.

Mopo on alunperin Ase Deluxe johonka kuuluu Mosquito Garelli moottori.

Vaihdettu kiinnitys Demmin koneelle.
Sinällään ehkä ymmärrän moottorin vaihdoksen...

Alkuperäisen tyyppikilven niittien reijät pitäisi löytyä työkalukotelon luukun vierestä takalokarin puolelta.


Jos et halua mopoa tästä syystä projektiksi niin minua voisi kiinnostaa kahvat sekä satula kiinnityksineen. Myös takapyörän tarvitsisin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2017, 01:09:35 ap kirjoittanut Kimmo Partanen »

Lokakuu 15, 2017, 10:56:42 ap
Vastaus #9

Timo Alanko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Niitin reikiä ei löydy työkalu kotelon oikealta puolelta. Oletan että alkuperäistä alaosa on joko levenetty tai kavennettu demmin koneelle sopivaksi. Tankissa on tuo teksti Hopeasiipi deluxe

[ylläpito on poistanut liitteen]
Timo Alanko

Lokakuu 15, 2017, 11:42:31 ap
Vastaus #10

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 323
Rungonnumero alkaa 90 elikkä -59 hopeasiipi. Olisko tuo mootorin kiinnitys vaihdettu jostain ministä tai exportista? Kaikki tuon mallin hopeasiivet, mitä mä oon nähnyt, on ollut kannesta kiinni mallisella kiinnityksellä. Jos ei sitten ole jokin proto-versio.

Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Lokakuu 15, 2017, 16:53:10 ip
Vastaus #11

Kimmo Partanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 531
Miksi tehdas hitsaisi runkoa tyyppikilpi paikallaan tyyppikilpi pilalle sulien?
Ja miksi moottorinkiinnikkeitä olisi levennetty tai kavennettu Demmin koneelle sopivaksi koska nuo on jo Demmin koneen kiinnikkeet.

Tankin perusteella mopoa on maalattu uudelleen, ainakin tankki ja varmaan samalla moottorinkiinnikkeet.
Mutta hopeasiiven siirtokuva hämmentää asiaa vähän. Miksi vaihtaa Demmin kiinnikkeet toisenlaisiin Demmin kiinnikkeisiin?

Ja kun katsoo tuota hitsaussaumaa joka selkeästi on jonkun harrastelijan tekemä, mutta ei ihan täysi susi kuitenkaan. Voi luulla että samalla tyypillä on ollut tajua myös hiota kiinnikkeitä pois rungosta.
Kannattaa siis tarkistaa kaikki alueet ettei näy mitään naarmuakaan.

Saatko kuvaa takajarrukilvestä, eli onko hopeasiiven vai Asen?


Tiedän olevan hopeasiiven jossa on alun perin M-107 moottori, en tiedä miten yleinen mutta kerran oli myynnissä.
Mutta tämäkin vaatii kiinnityksen sylinterin yläosaan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2017, 17:56:13 ip kirjoittanut Kimmo Partanen »

Lokakuu 15, 2017, 18:37:04 ip
Vastaus #12

Kimmo Partanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 531
Löyty netistä pari tollasta vastaavanlaista.

Eli näyttää kuitenkin siltä että moottorinkiinnitys on aito, mutta koska sinun rungosta ilmeisesti puuttuu tuki sylinterinkannelle, on moottorinkiinnike joskus rasituksesta repeytynyt irti ja siksi hitsattu uudelleen kiinni.

Tekisin tuossa niin että rälläköisin kiinnikkeen edelleen irti ja hioisin kaikki sileäksi ja uudestaan kiinni.
Ainut että sitten pellit on jo monesti lämmenneet ja jos ajaa päivittäin niin repeytyy varmasti joskus uudelleen.


Eikös Export ja Mini tulleet vasta 62->, eli näiden kiinnike on sitten ollut olemassa jo 3 vuotta aijemmin ja välillä tyhjää.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 15, 2017, 19:54:04 ip
Vastaus #13

mikko santaniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 686
Tiedän olevan hopeasiiven jossa on alun perin M-107 moottori, en tiedä miten yleinen mutta kerran oli myynnissä.
Mutta tämäkin vaatii kiinnityksen sylinterin yläosaan--.juu kyllä muistaakseni on tuo runkko ja onpa se mulla vintillä otan kuvan siitä kunhan kerkiin :P

Lokakuu 15, 2017, 20:17:47 ip
Vastaus #14

Jarmo Latva-Käyrä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 608
Olen ollut Uuraisilla ostamassa Hopeasiipeä jossa oli M-107 moottori, jäi kyllä ostamatta mutta nähnyt olen.
Solifer M-107 (M-55) moottoreille sydämensä menettänyt mopoharrastaja.
Mikäli ajelet meilläpäin, käy tervehtimässä Rajatie 46 Seinäjoki, (Koyo logo päädyssä)
samalla voit päivittää laakeri ja stefa tarpeesi, luonnollisesti posliinimukista kaffetta kaupanpäälle. (sanot vaan että Jarmo lupas)