Kirjoittaja Aihe: Konkan mittaus  (Luettu 7854 kertaa)

Lokakuu 22, 2017, 12:33:17 ip
Vastaus #15

Kari Palenius

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 413
Terse!
Joskus "maneettomiestä"leikkiessä testasin konkkaa myös lammittämällä,menipä joskus konkka oikariin tällä testillä,länpövikainen.
Kone lähtee käyntiin hyvin,lämmetessään kipinäntulo loppuu.
T.KooPee

Marraskuu 05, 2017, 10:59:38 ap
Vastaus #16

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2646
Tuossa 500V mittausjännitteessä on se ongelma, että sillä saa pienjännitteille speksatut konkat lyömään läpi eikä ne sitten enää välttämättä kestäkään sitä speksattua jännitettä.

Niin tuota 500v mittausta pitää siis soveltaa juurikin tähän mp/auto konkan mittaukseen, ei pienempijännitteisiin konkkiin. Jos ajoneuvokonkka ei kestä 500v jännitettä, niin ei se silloin kestä siellä kärkien rinnallakaan, siellä ilmenee kuitenkin jatkuvasti satojen volttien jännitepiikkejä.
Tuosta konkan jännitteestä.
Vaikka ajoneuvon ensiöjännite on vain 12V, tulee konkalle tosiaan huomattavasti suurempi jännite.
Konkan toiminta ei ole vain kärkien kipinöinnin vaimentaminen.
Puola-konkka muodostaa myös LC-värähtelypiirin, jolloin energia siirtyy puolan kelasta konkkaan ja takaisin. Näin kipinästä tulee monipiikinen ja pitkäkestoinen.
Jos konkka irroitetaan, saa tulppa vain yhden kipinän ja palaminen on epätäydellistä, josta seuraa pakoputkessa paukkuminen.

Yritän liittää tähän jonkun tekemäni mittauskuvan tuosta värähtelystä.
Tuossa näkyy, että konkalle tuleva jännitehuippu on 280V.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2017, 11:02:52 ap kirjoittanut Jouko Kuisma »