Kirjoittaja Aihe: Eturenkaan kääntyminen vanteella  (Luettu 3326 kertaa)

Marraskuu 07, 2017, 15:25:21 ip
Luettu 3326 kertaa

Markku Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 489

Onko muille tullut eteen, että 21 tuuman eturenkaan painetta on nostettava 1,5>2 jotta rengas ei lähde ajossa kääntymään?
Teräsvanne ja hieman liukastetta päälle laitossa.
Samaan tapaan olen laittanut ennenkin vanteelle, mutta pääosin erimerkkisiä renkaita.

Kääntyy nappulan vaikutuksesta kuin olisi etuveto.
1.5 barilla venttiili on vinossa jo 20 km jälkeen, ennen tuhansien ja silloin kunnon nappulat.
Nyt ongelma ollut kahdessa saman valmistajan renkaassa. Trial rengas ja endurokuvio. 

Muovin osuutta lienee kasvatettu.
Rengas kääntyi tosi helposti vanteella kun paineet laski pois.

Takarengas vanha laatumerkki ilman lukkoa, eikä ongelmia.


Marraskuu 07, 2017, 16:26:06 ip
Vastaus #1

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2632
Liukasteeks ei ehkä kannata laittaa ko fairya, eli sellasta mikä häviää sieltä välistä melko joutuin.  Noissa vanteissa on eroja, saattaa olla ihan läpimitassa, eli arvelen tuon sinun vanteen jostain syystä vähän alimittaseks.  En oikein ite nää muuta konstia ko laittaa lukko.  Vanteeseen reikä venttiilin vastapuolelle ja kevyin mahollinen muovinen lukko.  Vaikka omissa laakereissaan kokeilee, että pysähtyy mihin vaan, pieniä pinnaan laitettavia painoja esimerkiksi sen verran.  Kunnossa olevilla laakereilla tottelee viiden gramman painoa, ja ei ne sen tarkemmin tuu koneessakaan.  Kapeella renkaalla ei ole niin tarkka siitä sivusuunnasta.  Joskus taannoin oli jossain vanteissa pienet reiät sivussa, mistä kierrettiin ihan peltiruuvin tapaset niin, että ruuvin kärki meni päällysrenkaan olkaosaan, mutta rumemmat ne on kuin oikea lukko.  Nykyajan muoviset on niin kevyitä, ettei isoa ongelmaa tule tasapainon kanssa.

On kuitenkin maastossa ajaminen aika lailla erilaista yhen baarin ko kahen baarin paineella.

arvelee jaakkovaakko

EDIT!

Eihän nuo renkaat ole vaan tubeless-merkinnällä?  Ainakin trialeita on tehty eteenkin sisärenkaattomia.  Trialeissa käytetään myös takana sekä sisärenkaallisia että sisärenkaattomia renkaita, ja kummallekin tyypille on oma vanteensa.  Niissä oli ongelmaa ihan ylhäällä pysymisen kanssa, kun oli eri tyypin vanne kuin rengas, mutta en muista, kummin päin?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 07, 2017, 17:33:44 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 07, 2017, 19:14:58 ip
Vastaus #2

Markku Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 489
Jawa Sixin teräs vanne ja siihen myytävä sisärenkaallinen rengas.
1.6 vanne ja 3x21 rengas.
Takana on aito ajamaton cross Barum vuosien takaa.
Huimat 18hv tai takajarru ei sitä käännä.
Ei nappulatkaan.

Ennen vanhaan 60 luvulla hakkasivat taltalla rosoja vanteen sisäreunaan.

Kun nappulan takareuna koskettaa ensin maahan niin se kääntää rengasta.

Voi olla, että renkaan sisäkehä on turhan iso vanteeseen nähden.
Kun ilmat laski pois, niin meni käsillä kevyesti keskiuraan.


Se vaan ei ole kivaa, jos 80 nopeudessa ilma katoaa kerralla ja alla on löysä päällisrengas.

Vanhalla renkaalla ei ollut samaa ongelmaa, mutta se olikin lähes 10 vuotta vanha.





Marraskuu 07, 2017, 20:03:31 ip
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2632
Ihan niiku ois renkaanvalmistajalle sattunu vähän mittavirhettä ulkorenkaan sisähalkasijassa?  Epävarma olo olis miullakin tuommosen kanssa, jos tyhjä rengas putoaa melkein itekseen keskiuraan; tuommonen jos ajaessa tyhjenee, käyttää helposti kuppeellaan.

Jos noissa vanhoissa vanteissa olisi aavistuksen pienempi halkaisija kuin nykyrenkaitten standardin mukanen, luulis samaa ongelmaa olevan muillakin?

arvelee jv

Marraskuu 07, 2017, 23:56:54 ip
Vastaus #4

Markku Nissilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 166
Rosojen hakkaaminen varmaan yksi käypä apukeino.
Olen joskus ruuvannut ulkoa vanteenreunan läpi pelti-/puuruuveja 3 kpl molemmin puolin.
Vanteenreuna on kaksinkertainen ja sisäpuolelle voi porata eka kerroksen läpi reiän, johon ruuvaa lyhyen ruuvin, jossa aika korkea kanta. Sitten teroittaa näkyville jääneen kannan lentävällä. Ei näy ulkopuolelle, mutta on piikit joihin päälikumi tarttuu.
"Elämme pelossa, emme demokratiassa. Eliitti pelkää kansaa, minkä vuoksi se on säätänyt mielipidelakeja pelotellakseen kansaa. Siksi yhä harvempi uskaltaa kertoa todellisista mielipiteistään."
Ursula Haverbeck Dortmundin tuomioistuimessa 2007

Marraskuu 08, 2017, 07:19:17 ap
Vastaus #5

Markku Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 489
Jaakko taitaa olla oikeilla jäljillä.
Kun muovin osuutta lisätty, niin vannetta vasten tuleva kovempi sisäkehä renkaasta ei käyttäydy enää saman lailla.
Kehän sisäpinta on liian sileä.

Noin 1981 KTM joissakin etuvanteissa oli piikit rengasta vasten.

Joulukuu 14, 2017, 08:35:18 ap
Vastaus #6

thorolf priester

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 459
No joo, mulla oli Kotari minullakin ja vanteessa oli sisäpiikit. Mutta kokeilisin ensistään tyhjentää renkaan ja vaikka tiivisteliimalla tms tökötillä siveltää vanne ja rengas sieltä raosta. Luulisi jämähtävän. Olen itsekin nyt asentanut vanhaan -39 Arskaani Avon Roadriderit (ratakäyttöön) joissa lukee Tubeless ja meinaan tiivisteliimalla kokeilla jos jompikumpi alkaa vanteella pyörimään. Toinen niistä tuntuu epäilyttävän liukkaalta joten jotain polymeeriä niihin on sekoitettu.   
Tallissa muutama Ariel

Joulukuu 14, 2017, 10:12:20 ap
Vastaus #7

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 731
Ei kai se tubeless muuta tarkoita kuin sen, että rengasta voidaan käyttää ilman sisärengasta.
Koko pitäisi olla sama, ellei jopa pikkuisen tiukempi.

Vääntelin toissakesänä eräässä liikkeessä päälle aika monen merkkisiä renkaitä. Suuria eroja tuntui olevan tiukkuudessa. Sen huomasi viimeistään täyttövaiheessa, toinen meni päälle jo alle kolmen baarin, toinen tarvitsi yli viisi ja välillä silikonispraytakin lisäliukkariksi.
Silti kumit olivat aivan normaaliin siviilikäyttöön tarkoitettuja. Ratasliksit ovat sitten aivan oma lukunsa...