Kirjoittaja Aihe: Classic trial  (Luettu 13540 kertaa)

Tammikuu 23, 2018, 21:57:32 ip
Vastaus #30

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 460
Liikennevakuutus pätee myös maastossa. Oikeisiin kilpailuihin se ei taida auttaa mutta normi jäsentenväliset sänkipellolla ok.

muoks. lähivakuutuksessa ei kyselty ajosuunnitelmia

POP-vakuutuksen liikennevakuutus rekisterissä olevaan ei kata maastokäyttöä. Miten lie muissa yhtiöissä? Olisi hyvä saada etukäteen tietoa, eikä vasta sitten, kun vahinko on tapahtunut. 

"Satunnainen tieliikennekäytössä olevan ajoneuvon kilpailu tai maastokäyttö on rajattu vakuutuksen ulkopuolelle. Kaikki vahingot, jotka ovat rajamailla, käsitellään tapauskohtaisesti, mutta metsäpolulla ajo voidaan katsoa maastokäytöksi, joka on ehtojemme vastaista".

Helmikuu 14, 2018, 12:43:07 ip
Vastaus #31

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2847
 Eilis-iltana me huru-ukot istuimme iltaa aiheen äärellä Keimolan Nesteellä.

 Tulevan kesän toiminta näyttää hyvältä ja aktiiviselta.  Saap nähdä mihin kerkee mukaan.

 Hyvä että on ihmisiä, jotka jaksavat puurtaa muiden harrastajien hyväksi, kiitokset siitä.

Huhtikuu 12, 2018, 12:59:27 ip
Vastaus #32

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1182
Tuollainen siitä Classic-trialista sitten tuli.
Kawasaki MKT125 eli Martin Kawasaki Trial tai Martti Kalevi Törmä,kuinka vaan.
Satula on lyhennetty ja madallettu Kawan omasta penkistä,päällisen teki Riitta Saarikko.
Montesa tyyliset lokasuojat tulivat Ranskasta.

Tankki on luikkutankki Soliferin,itse maalattu ja tarroitettu (sen kyllä näkee),lakkauksen teki tuttu automaalari.
Sivuposket on MDF levyä,itsemaalatut ja tarroitetut,lakka puuttuu vielä.
Tarrat on teetetty Urjalassa.
Pakoputki on alkuperäinen etuosa yhdistettynä Derbin teharista otettuun takaosaan jota vasaroitu kaposemmaksi isolla vasaralla.
Loppuosan putken taivutteli eräs metallimies joka sorvaa lisäpainon vauhtipyörään ja mahdollisesti 10-hampaisen eturattaankin,perässä äänet vaimentaa pienin vaimentaja mitä Mopo-Sportista löytyi.

Vannekehät on rompetoreilta,ohjaustanko muistaakseni Mika Törnen crossijammun etupäästä,hallintalaitteet runko ja tekniikka "vanhaa varastoa".
Nimeltä mainitsematon pääkaupunkiseutulainen korjasi täristävän koneen,häneltä on myös eturengas.
Takagummi on Eerolta.
Risto Ukkonen pinnasi vannekehät keskiöihin,pinnat ja muut osat sinkattiin Loimaalla.
Takaiskarit on muutama vuosi sitten ostettu Karri Tuoviselta,aitoa MZ-laatua suoraan Vietnamista tai muusta MZ-osien valmistusmaasta,mutta ovat sopivan pehmoiset trialiin.
Hifistelyä vaatii vielä,mutta koeajoa on jo tehty.
Niin ja imupuolella vaikeasti löytyvä kumikurkku ei ole KE.stä vaan puolta pienempi KH.sta jatkettuna Stala tiskialtaan viemäriputkella ja tarvike vaahtomuovisuodattimella.
Etupää on kootut teokset erikuntoisista KE etupäistä.Liukuputkissakin pientä pituuseroa.

Kuvia ohessa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2018, 07:34:17 ap kirjoittanut Martti Törmä »

Huhtikuu 12, 2018, 13:26:30 ip
Vastaus #33

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2847
 Siisti !     :)

 ...

 Ei mulla ole kanttia neuvoa tms., mutta omassa jammussa on sama tilanne ku tossa, eli rattaista puuttuu suojat.
 Näkemys toteutuksesta sentään jo on päässä.   Virittelyä.

 Ei siksi, että suojattaisiin ketjuja, tai rattaita, vaan siksi, että kun kumminkin niitä nurinmenoja tulee (puhun itsestäni), niin ei villeimmässä skenaariossakaan kaasu hirtä, mies kaadu pyöränsä päälle, tai päinvastoin ja joku raajanosa ajaudu avoimeen ketjuratasnieluun.  ???
 Ei tavi kummonen muovikäkkäre olla, kun se pahin vaara on poistettu.

 Tämä siis sellaista seifti-ajattelua, ettei viltin alta sohvalta kannata poistua, ettei tapahdu mitään kamalaa...
 "Oikeissa" trialpyörissä suojat vaaditaan, jopa rattaan reiät on tukittava, eli kai niitä koppaustilanteiden vahinkoja on sattunut.
 Ei sääntöä säännön vuoksi.

 Tämä oli yleistä pohdintaa, joka itseäni, omassa laitteessa kiusaa, ei arvostelua Martin hienoa luomusta kohtaan.   :-\
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2018, 18:26:44 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Huhtikuu 12, 2018, 16:44:10 ip
Vastaus #34

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1182
Kiitos! Tässä projektissa on menty ulkonäkö edellä,toimivuudesta trialiin ei ole hajuakaan,mutta ei sen niin väliä ole.

Ketjusuojat on suunnitelma-asteella,samoin etulokasuojan kiinnike täytyy tehdä kokonaan uusiksi,on sen verran huono tökötys.
Etupäästä karkasi öljyt,samoin vaihteistossa on vaillinkia.
Edelleen pientä röpötystä,mitenkä säätäisin,vai pitääkö pienentää suutinta?

Virittelyä vaatii vielä.

Huhtikuu 12, 2018, 18:56:14 ip
Vastaus #35

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 148
Ommuutehieno !  :)
-Kaizu-

Toukokuu 01, 2018, 17:20:09 ip
Vastaus #36

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2847
 Varaa n. tunti katseluun. Vuohimäki 28.4-18

 Ja kuvat päälle. Tässä linkki, jossa kuvia classic tapahtumista vuosien varrella, mutta myös tuoreita, kuten 28.4 Vuohimäki.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2018, 12:47:28 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Toukokuu 05, 2018, 09:48:05 ap
Vastaus #37

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1182
Olin aamutuimaan karsimassa oksia puista,omaan metsään tulossa haastavat trialmaastot,on kiviä,kalliota,ojanpohjaa ja jyrkkiä mäkiä.
Täytyis ehtiä kesällä viikonloppuisin harjoittelemaan.Ensin pitää ostaa kypärä.

Toukokuu 05, 2018, 12:56:53 ip
Vastaus #38

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2491
Omista kokemuksista lähtien joku sana trialin suojavarustuksesta ja turvallisuuvesta.

Kypärä tietysti.  Helposti tullee ajatelluksi, että ei oo vauhtia, ei voi sattua.  Kyllä voip.  Ihan aluks, kun ei olla missään korkeella, ei niin pahasti, mutta voip kuitenkin.  Yritän kertoo:

Ajat ihan juurakossa tai pieniä kiviä on polulla. Nollavauhti, etupyörä luiskahtaa 10 senttiä sivvuun.  Tasapaino hukkuu, sutaset jalan maahan.  Maa sillä puolella vähän alempana, eli jonkun verran mennee sille jalalle painoa heti.  Etkä varmasti ehi kattoo mihin sen jalan laitoit.  No juuren tai kiven päälle, ja nilkka ympäri.  Venähtänneet nivelsitteet, ja usseemman viikon ajan on mettätyöt tekemättä.  Eli laita sellaset kengät, mitkä estää sen nilkan pyörähtämisen.  Mielellään kuitenkin jonkun verran notkeet, ja mukavat kävellä.  Niiko esimerkiks trialsaappaat.  Niitten kanssa tuo kuvattu tapaus, ja jatkat vaan ajamista, mittään ei käyny.  Krossisaappaat antaa vielä paremman suojan, mutta on kolperot ajaa ja varsinkin kävellä. Ja trialsaappaan pohjassa pittää olla mahollisimman hyvä pito, päinvastoin kuin enskassa tai rossissa.

No sitte oot vähän jo eistyny, alkaa olla yritystä pienille kiville.  Vaikka vajjaan metrin korkeille, eikä pystysuorille.  No sitte ei oo ihan kytkimen käyttö ja jalkojen ponkasu synkroonissa tai suunnassa, ja pyörä on pystyssä takiksella siellä kiven reunalla.  Hyppäät taaksepäin maahan metrin korkeudesta, ehkä vielä tangosta pitäen suojellakses pyörää.  No taas ponnistus jääp vajaaks, tuut maahan jaloilles mutta painot auttamatta takana ja vielä liikesuunta taaksepäin.  Kaavut siitä selälles, seisovilta jaloilta suunnilleen paikalleen.  Vaan sattuu alle kivenmurikka, kanto, juuri.  Sattuu selkään.  Vaan jos on kevyt ja ohut panssari, ei satu.  Polvet ja kyynärpäät ja helposti aluks työntää ensimmäisenä osumaan.  Jos on sammalta alla, ei satu, vaan jos on kivi tai kallio, sattuu.  Paikaltaan kaatuissakin jos pää ossuu kiveen, voip sattua pahasti, eli kypärä ilman muuta.

Samoista syistä jääkiekkoilijan tai -palloilijan kevyet polvisuojukset, ja ihan aluks rullaluistelijan kyynärsuojukset.

Vakavien loukkaantumisten mahollisuus on trialissa aika pieni.  Pieniä, ikäviä muutaman päivän töistä pois pitäviä iskuja, kolhuja ja nirhaantumia on helppo hankkia.   Ja just niitä vastaan nuo asialliset suojukset antaa melkein sataprosenttisen suojan. 
Eikä niihin montaa sattaa mee, vaikka hankkii ihan oikiat lajiin suunnitellutkin.

Korostan vielä, että vaikka vauhtia ei oo, se ympäristö on aika vihamielinen, kun ollaan kivillä ja kallioilla.

Oikeitten kuskien ajopaikat on sitte luku sinänsä.  Ko puotaan neljästä tai kuuvesta metristä kalliolta, on iso riski sattua pahasti.  Lajin turvallisuus sillä tasolla perustuu siihen, että vaikka kuski ois täysin holtiton tai ilman itsesuojeluvaistoa, ei hän pääse sinne kuuven metrin seinälle ilman kuuden vuoden lajiharjottelua, ja sitte on jo opittu selkäytimeen sekin, mitä sillon tehhään kun ei ihan päästä ylös jostain, paljon matalemmilla kivillä opeteltuna.

jaakkovaakko

PS. Vielä yks mahollinen kustannuksia säästävä asia piti mainita.  Kun ajat jyrkkää mäkeä ylös, ja pyörä lakkaa menemästä etteenpäin, se saattaa alkaa mennä taaksepäin, jos mäki on tarpeeks jyrkkä.  Ko siinä hylkäät pyörän tahtomattas, ja se kaatuu oikeelle kyljelleen, kaasukahva maata vasten.  Liukuu taaksepäin, ja maa rullaa kaasun selälleen.  Sen ei tarvi montaa sekuntia kylellään laihoilla seoksilla huutaa, kun ei ennää sammuttimesta sammu.  On tullu vauhtipyöriä kopasta läpi sitte siinä vaiheessa, ko se leikkaa kiinni...  Vaan jos jaksaa väsätä rannelenkkisammuttimen, mikä nykäsee koneesta syttyvirrat poikki heti, kun mies ja pyörä erkanee toisistaan, säästy konerempparahat.  Se sammutin on pakollinen varuste kisoissa muuten, ja sen historiasta ois joku sana, mutta jätetään toiseen kertaan.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2018, 13:07:37 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 27, 2018, 12:03:03 ip
Vastaus #39

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2847
 No niin, Martin ja monen muun kanssa oltiin Hyvinkäällä ajoreissulla ja kivaa oli.
 Aiemmissa teksteissä ilmennyt "veto" päästiin myös kuittaamaan ja munkkikaffeet juotiin. Hyvät oli.
 Riali on hiano laji ja tommonen hupitriali erityisen hiano !
 Osallistujat saivat muistoesineen, jotka juhlallisetsi luovutti maailmanmestari Ykä Vesterinen, joka itsekin ajeli tapahtuman läpi.
 Hienoa oli puristaa maailmanmestarin kättä !

 Perässä linkki Scramblen kuviin, kohdasta -Hyvinkää-.    https://ne.kuvat.fi/kuvat/

Lokakuu 02, 2018, 17:27:10 ip
Vastaus #40

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2491
Kymiksen sivuilta (www.finntrial.fi) löysin tälläisen kuvan.  Kuvan ottajaksi mainitaan joku Matti; ilmeisesti sama, kenen mailla kuvassa päristellään.  Mutta tunnistaako kukaan motoristia, joka kauniin aurinkoisessa syyssäässä nautiskelee moottoripyöräilystä?

Tässä linkki kuvaan:  https://drive.google.com/open?id=1ndwcvXA83ta6NQe1uQEZ18Fr5YnboCmy

- kyseleepi jv

Lokakuu 03, 2018, 06:49:51 ap
Vastaus #41

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 810
Heh, tekis mieli sanoa Jukka Virtanen, mutta tuskin ;)

Lokakuu 03, 2018, 07:44:07 ap
Vastaus #42

Kari Korpelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 56
Eero N:ltä näyttää :) .


Lokakuu 03, 2018, 09:55:21 ap
Vastaus #43

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2847
 Eip täällä useiden vuosien kirjoittelun jälkeen ole kuin muutama kasvotusten tuttu, joten kuvan perusteella tunnettuvuus on huono.
 Henkilön suhteen olisin kyllä Kapan kanssa samoilla linjoilla...

 Emäntä on joskus sanonut, että rumahan se on, mutta oma... :-\

 Sama mies Hyvinkäällä:

  https://ne.kuvat.fi/kuvat/Hyvinkää+Scramble+ClassicTrial+25082018/IMG_0516.JPG


 Pappatriali on hiano laji !     :)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2018, 10:10:02 ap kirjoittanut Eero Nikkanen »

Lokakuu 03, 2018, 10:19:53 ap
Vastaus #44

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2847
 Jostain syystä nyt ei linkitä suoraan noiden ää-kirjainten jälkeen, joten pitää kopioida osoite yläpalkkiin ja avata sieltä, jos nähdä haluaa.

 Mistähän tuo muuten johtuu ?

 Ps. Kuvan paidassa ei ole hihatoppauksia.    ::)
psps. toppauksia ei myöskään vatsan kohdalla.     :P