Kirjoittaja Aihe: Neulalaakeri  (Luettu 6386 kertaa)

Joulukuu 16, 2017, 21:16:27 ip
Luettu 6386 kertaa

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 679
Moi,

Kiertokangen alapäähän olisi tarvista neulalaakerille (häkillä). Koko on vähän outo ja netti ei oikein tarjonnut mitään. Mitat ovat 29 x 37 x 12mm. Onko kellään mitään ideoita mistä tommosia kannattaisi lähteä metsästämään?

//Frank

Joulukuu 16, 2017, 22:07:21 ip
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 344
www.vuorenmaa.fi
Vanha laakeriliike Lapualla ja siellä on melkein mitä vaan.

Joulukuu 17, 2017, 09:05:02 ap
Vastaus #2

Ismo Hakamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 549
Noin kapeaa, 12mm ei ole enää varmaan missään. Neulat ovat ehkä 8-9 mm pitkät. Onko häkki terästä, pronssia vai alumiinia?
Onnistuisiko ns. täyslaakerointi, eli ilman häkkiä 22 neulaa kokonaisvälyksen jäädessä 3,04 mm laitetaan yksi 3mm neula pitämään asetelma ryhdissä? Tuo täyteneula ei osallistu varsinaiseen laakerointiin.


Joulukuu 17, 2017, 09:12:12 ap
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6815
Tein tuollaisen täyslaakeroinnin Albinin
500cc koneeseen vuonna -79 Lahdessa
opiskellessani "Pärekoppakoulussa"=Kotiteollisuuskoulu.

Moottorissa on Hussen 30-luvun kampiakseli-ilman häkkiä ja melko rotevilla
neuloilla. Ja hyvinhän se on kestänyt siitä asti-ja on sillä myllyllä
sentään ajettukin!

Joten eiköhän se kestä/toimi muissakin koneissa.

t. Markku

Joulukuu 17, 2017, 10:46:12 ap
Vastaus #4

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 863
  • 8 SPEED
Vuorenmaa Lapua, ei enää vanhoja varastoja.

Tarjosin heille huhtikuussa -17, 15 tonnia uusia SKF laakereita paketeissa, vanhaa varastoa 60-70 luvulta

Ei käynyt. ei kaupallista näkymää

Mutta Porin Laakeri voisi auttaa

Joulukuu 17, 2017, 11:27:26 ap
Vastaus #5

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 856
Laakerinetillä on mun mielestä hyvät sivut, mistä hakee: https://www.laakerinetti.com
Ja on siellä tavaraakin ollu hyllyssä!

Joulukuu 17, 2017, 12:39:56 ip
Vastaus #6

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 679
Tervehdys,

Kiitos kaikille vastauksista!

Kyseessä on DKW NZ500:sen kone ja siinä oli oikean puolen kanki leikannut. Sinä oli pronssinen häkki joka oli tuhannen palasina. Kampiakselia on joskus rempattu, koska kiertokankien alapäät ovat helotettuja. Kangen alapää tosiaan tosi kapea, eli se 12mm ja rullat 4x8mm.

Purin sen toisenkin ehjän kangen ja siinä on tapista ja kiertokangen alasilmän helasta lohjennut pintaa irti pieneltä alueelta (aikalailla YKK:n kohdalta). Vaurio on hyvin paikallinen, eikä siinä tapissa ole nähtävissä semmosta isomman alueen kulumista, mitä normaali kulumisessa tulee ilmi.

Veikkaan että tuo on alunperin ollut täyslaakeroitu ja jonkun remontin yhteydessä sinne on laitettu häkilliset. Vähän epäilen, tuon toisen puolen alustavan vaurion perusteella että laakeripinta saattaa olla liian pieni noilla häkillisillä ja sen takia tuo on hajonnut. Olisi varmaan paras vaihtoehto tehdä tuo täyslaakeroinnilla niin varmaan kestäisi paremmin.

Alatappi on 29mm suora tappi tällä hetkellä ja kk alasilmä 37mm ja nyt kun tuohon pitää tehdä uudet alatapit ja kiertokanget helottaa uusiksi, niin nuo mitat voisi muuttaa niin että sinne menisi "sopiva määrä" rullia oikeilla välyksillä, esim suurentamalla, tai pienentämällä alatappeja laakeroinnin kohdalla.
Tuossa lojuu mulla pari vanhaa huonoa NZ500:sen kammentappia ja niissä se tappi on kavennettu rullien kohdalta, en tiedä onko alunperin ollut niin, vai onko jonkun rempan yhteydessä tehty.

Onko Ismolla kiinnostusta/aikaa korjata nuo kanget ja tehdä uudet tapit täyslaakeroinnille?


//Frank


Joulukuu 17, 2017, 19:14:55 ip
Vastaus #7

Ismo Hakamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 549
Kyllä se sopii, jos ei ihan tulipalokiire ole. Kevät 2018?

Ismo

Joulukuu 17, 2017, 19:24:58 ip
Vastaus #8

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 679
Moi,

Hyvä homma! Ei tuolla mitään kiirettä ole. Laitan sulle YV:tä.

//Frank

Joulukuu 17, 2017, 19:29:26 ip
Vastaus #9

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 502
INA:lta löytyy peltikuorisena 30 x 37 x 12, HK 3012.

Joulukuu 18, 2017, 22:46:13 ip
Vastaus #10

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 679
Moi,

Kiitos tiedosta Matti! Laitan nuo veivit Ismolle, niin katellaan mikä ratkaisu tuohon keksitään.

//Frank

Joulukuu 19, 2017, 08:13:50 ap
Vastaus #11

Hannu Lepistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Mielestäni mitään peltikuorista tai peltihäkillä olevaa neulalaakeria ei kannata kiertokangelle  asentaa - nimimerkillä "huonoja kokemuksia" ko.  aiheesta - ei vaan kestä niitä hyrrä yms. voimia, ne pellinpalaset löytyvät ajan oloon sieltä kampikammiosta ja sittenhän neuloilla ei ole sen jälkeen mitään "rotia". Kunnon messinki-, alumiini- tai muu vastaava tai sitten neulat peräkkäin ilman häkkiä niin kuin edellä kaverit on ajatellut. Itselläni on menossa vastaava homma NSU 201 ZDB:n alakerran kanssa, kunhan kerkiän.
Hannu Lepistö

Joulukuu 19, 2017, 09:08:10 ap
Vastaus #12

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3670
Jokainen kokeilee omalla vastuullaan. Minulla oli Jawa Sixissä typ.553 INA häkkilaakeri kammenkaulalla
kiertokangen alapäässä. Ajoin yli 10 000km ja aukaisin veivin, ei suurempaa kulumista ja häkkikin oli ehjä.
Strömbergin Rafu näitä laittoi aikoinaan, en tiedä onko muut kestäneet. Nyt niitä ei kannata konehtia Jawaan
kun laadukkaita kiertokankia häkkilaakerilla ja yläpään neulahäkillä saa alle viidelläkympillä.


L&K.

Joulukuu 19, 2017, 11:48:06 ap
Vastaus #13

Veli Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 51
INA:lla on erikoislaakerit kiertokangen ala- ja yläpäähän. Näissä häkki on vahvistettu kestämään oskilloivia, siis edestakaisen liikkeen aiheuttamia voimia. Tyypit ovat KZK alatapille ja KBK männäntapille. INA:lla ei ole sopivaa laakeria, lähimmäksi osuu KZK 30x37x16 joka on siis 16 mm leveä.
Nämä laakerityypit kestävät. Ne hajonneet teräshäkit ovat ns. yleislaakereita, tarkoitettu tasaiselle pyörivälle liikkeelle. Sellainen on myös se Matin ehdottama HK 3012, jota ei siis pidä käyttää.
Mutta ehdottomasti häkkilaakeri, jos vain mahdollista. Täysrullalaakereita käytettiin ennen vanhaan kun häkkien teko oli kallista ja tarkkuudet muutenkin vähän niin ja näin. Täysrullalaakerissa vierekkäiset rullat jarruttavat toisiaan keskipakovoimien vuoksi eivätkä pyöri herkästi.

Joulukuu 21, 2017, 15:06:23 ip
Vastaus #14

Hannu Lepistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Kävin juuri Tampereen laakerikeskuksessa ja kysyin tuota kzk laakeria-  vastaus : Niitä ei saa hankittua inalta ainakaan pieniä määriä. Mistä niitä sitten saisi ??
Hannu Lepistö