Kirjoittaja Aihe: MP-aiheisia valokuvia.  (Luettu 3984 kertaa)

Tammikuu 06, 2018, 18:22:54 ip
Luettu 3984 kertaa

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3153
 Kausi -18 on korkattu.  Paikka Hanskallio, Vantaa, Seutula.  Kuvassa Pyry Nikkanen Scorpa 300 ja vielä hetken TuMK.
 Liukasta, mutta hyvää ajotuntuman säilyttelyä tulevaa kautta varten.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2018, 13:35:09 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Tammikuu 06, 2018, 19:25:15 ip
Vastaus #1

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3448
  • Mamu
Joko trialpyörissä on siirrytty 4-tahtisiin?

Tammikuu 07, 2018, 01:07:47 ap
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2756
Pitkällä kaavalla, niiko tavallisestikkii...

Reilu kymmenen vuotta sitten, melko vahvan lobbauksen jälkeen, FIM päätti, että muutaman vuoden siirtymäajan jälkeen trialissa siirrytään nelitahtisiin.  Lobbaaja, eli Honda, toi markkinoille nelitahtisen trialpyörän.  Montesan nimellä, espanjalainen Montesa ajautui taloutensa kanssa sortumaan jo aikoja sitten, ja Honda tuli pelastajaksi.  Oletettavasti siksi - siis viime vuosituhannen puolella - että EU:n tuontikuvioista, rajoituksista ja tulleista ei tiedetty, ja muutenkin tuotantokapasiteettiä tarvittiin, niin pelastivat Montesan ja saivat melko hyvän kokoonpanotehtaan ja laumallisen alalle koulutettua työvoimaa EU:n sisälle.  Trialpyörien valmistusta ei lopetettu, vaikka ne myyntimääriltään eivät ehkä Hondan mittakaavassa paljoa merkinneet.

No, tuon trialin kanssa Honda teki kotityönsä hyvin.  Myyntiversio 250 kuutioinen, ruiskukone, Showan erinomaiset joustoelementit ja valmistuksen laadunvarmistus omaa luokkaa.  Tehdasversiot 300 kuutioisia.  Myyntihinnat lähes 2000 euroa enemmän kuin muiden merkkien, ja trialissa oleellisin asia, eli paino, ehkä 7 - 8 kiloa liikaa.  FIM:n uhkaus laittoi kaikki valmistajat tekemään nelitahtimoottoriset mallit, mutta kaikki muut pitivät syömähampaanaan kaksitahtisen.  Gas Gas teki jopa sivuventtilli-nelarin, joka yritettiin saada toimimaan kuin kaksitahtinen, mutta jäähdytysongelmiin taisi se sortua (ratkaistavissa muuten, mutta kun 2-tahtari pärjää puolen litran jäähdytysnesteellä...).  Shercon nelaria pitivät vaikeana käynnistää, ja irvileuat mainostivat, että sen voi ostaa valmiiksi käynnistettynä...  Betalla oli/on melko toimiva nelari valmistuksessa, ja Scorpan moottoritoimittajana oli silloin Yamaha.  Mutta kaikissa oli sama vika; kalliita ja painavia, eikä nelitahtisen erikoisominaisuuksista ole oikeastaan mitään hyötyä.  Kun kaksitahtimoottorin imu menee pelkkien läppien kautta alakertaan, ja pakoputki osataan mitoittaa, sen alakierrosvääntö esimerkiksi päihittää nelarin.

FIM:n uhkaus painui omia aikojaan unhojen yöhön, eikä viimeisen viiden vuoden aikana kilpailuissa montaa nelitahtista muilta merkeiltä, kuin nuo Montesa/Hondat, ole näkynyt.  Kaksitahtisten painot tippuivat ihan kaupan versioissa reilusti alle 70 kilon - minulla viimeksi ollut Jotagas 64 ilman nesteitä.  Ja Hondan myyntiversio lähes 10 kiloa enemmän.  No, nyt FIM tuli avuksi minimipainorajalla, eli näihin kaupan 2-tahtisiin joutuu laittamaan lyijyä pohjapanssarin päälle, jos niillä aikoo MM-kisoja ajaa.  Honda/Montesaa kilpailuissa on jonkin verran, kaikilla tasoilla.  Ruiskukone on kaasunvastaavuudeltaan loistava ja pyörä on kaikin puolin parhaiten tehty, toimiva kokonaisuus, mutta kallis ja painava, edelleen.  Vakiona kone on myös tehoton kakstahtisiin verrattuna, mutta kun ei noissa ole kuin alle 20 hevosvoimaa missään - enempää ei tarvita - se ei ole varsinaisesti ongelma.

Voiko nelarilla pärjätä trialissa?  Toni Bou on viimeiset 12 vuotta voittanut jatkuvasti kaikki maailmanmestaruudet, hän ajaa Hondan leivissä.  Eli kyllä voi, ainakin tehdaspelillä.  Minun arvioni on, että Bou on kyllä kuljettajana paras, ja ehkä Bou - Honda - Showa kolmio tietää eniten siitä, miten kuljettajan jalat ja pyörän jousitus tehdään toisilleen lähes täydellisesti toimivaksi kokonaisuudeksi trialkäyttöön.

Sähkömoottorilla kulkevia trialeita on lasten käyttöön tehty jo pitkään, ja muutamia vuosia on markkinoilla ollut myös aikuisten malleja.  Minun arvioni mukaan sähkömoottori on erinomaisen sopiva trialkäyttöön.  Nyt niihin yritetään laittaa kolmen vartin akkuja; se on minun mielestäni turhaa.  20-minuutin akku riittäisi, kun mittari vaan näyttää, milloin on repusta vaihdettava toinen akku paikalleen.  Samoin niitä yritetään tehdä kaasunvastaavuudeltaan ja kaikelta toimivuudeltaan samanlaisiksi kuin polttomoottoripyöriä.  Näin haluavat kuskit, ketkä ovat opetelleet ajamisen polttomoottorilla.  Sähkömoottori on luonteeltaan kovasti toisenlainen, ja - taas minun arvioni mukaan - oikea tie olisi tehdä kaasu sähkömoottorille sopivaksi, ja opettaa uuden sukupolven kuljettajat käyttämään täysimääräisesti sähkömoottorin edut hyödyksi.

Jaksaakohan tätäkään kukaan lukea loppuun asti?

jaakkovaakko, Jyväskylän reissusta toipumassa kotona

PS. Tuosta Pyryn kuvasta (ensin luulin että Eero...):  persaus pitäisi perusajoasennossa saaha pysymään viistoista - kakskymmentä senttiä alempana.  Koskee kaikkia rossin tai enskan parista tulleita.  Jalat joutuu vielä kovemmalle, mutta niille jää työvaraa suuntaan sekä toiseen.  Ja perusajoasennossa - eli lähes koko ajan ajaessa - kädet vain ohjaavat.  Kaikki paino on jaloilla, tankoon ei nojata eikä siinä roikuta.  Tämähän koskee myös rossia ja enskaa; tangosta tehdään työtä vain tilapäisesti.  Eli periaatteessa lähes koko ajan ajaessa on voitava ottaa kädet tai ainakin toinen irti tangosta asentoa muuttamatta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2018, 01:24:10 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 07, 2018, 15:13:52 ip
Vastaus #3

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3153
 Hyvän selvityksen Jaakko teki ja hyvin jaksoi lukea.

 Tuo ajoasento. Noh. Kun crossia osaava ajaa, on kierroksella muutama lepopaikka, eli pitkä hyppyri, jossa lihasjännitys hellitetään.
 Tuohon ei tietty pysty kuin osaava kuski, huonommalla asia on juuri päinvastoin ja lentäminen voi olla jäykkää ja rasittavaa.
 Enskamies pitkillä pätkillä lepää missä voi, tai vähintäänkin kehittää itselleen, painosta, pituudesta ja pyörän mallista riippuen asennon, joka kuluttaa mahdollisimman vähän energiaa.   Ero on siinä, että crossia ja enskaa ajetaan Maximissaan puolituntia kovilla sykkeillä/ krt (joskus toki pidempäänkin, kuten CC) ja silloin on osattava säästää. Siksipä siis mahd. luonteva, niveliä kuluttamaton ja vain pientä lihasvoimaa tarvitseva asento. Asento hakee paikkansa, kun ajotunteja on riittävästi takana.

 Trialia ajetaan vain 1,5-2 minuuttia/ jakso ja sen ajan kestää olla vaikka solmussa.  Kuka kestää, kuka ei.  :P
 Siirtymät voi ja kannattaa ajaa niin, ettei itseään turhaan kuluta.  Vireystila on kuiten trialissakin se kaiken a ja o, ajotaidon ja kunnon lisäksi tietty.  Kuuden tunnin rupeama jaloin kiipeilemisineen on rasittava, vaikka urheilijoita oikeat kilvan-ajajat ovatkin.

 Tuossa kuvassa tullaan loivaa rinnettä tasaiselle ja tuo asento pyörän oietessa vakaan, on juuri se oikea. Väitän.  ;)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2018, 15:17:45 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Tammikuu 07, 2018, 21:36:50 ip
Vastaus #4

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 278
Jaakkovaakon hienoon selvitykseen pieni lisäys:
Honda on käyttänyt Montesan trial-tiimiä jo monia vuosia nuorten japanilaisten insinöörien ruiskutekniikka koulutuspaikkana. Montesan trial-motukat olivat ensimmäisiä rähjä Hondia, jossa ruisku.
Jossain vaiheessa epäiltiin, että motukan ja avustajan välillä oli bluethooth yhteys moottorikartan säätöä varten.
Nuo painot Jaakkovaakolla ovat tuotantopeleistä. Tehdaspeleissä on käytetty hyvinkin erikoisia materiaaleja, yhtenä erikoisuutena "kevytlyijy", jota on lisätty panssarin ja lohkojen väliin. =;-)))
https://www.youtube.com/watch?v=9I9WGic4BXU
Tässä linkissä tuoreinta hallitrialia tässä viikonvaihteessa Englannin Sheffieldissä. Kisa ei ole X-trialin mm-osa, engelsmannit ovat järkänneet kisan jo vuosia "brexit"-periaatteella.
Sorry, tässä ei ollut yhtään kuvaa.

Tammikuu 08, 2018, 00:20:39 ap
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2756
Niikun tuosta Paavon linkistäkin hyvin näkee, noissa tehdaspyörissä on kuskin vasemmalla peukalolla käytettävä, ns. gravitaatio-nappi.  Siitä kun painaa, niin painovoima lakkaa hetkellisesti vaikuttamasta...
jv

Tammikuu 14, 2018, 18:22:47 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2756
Nyt on Nikkasella tuo valokuvaus niin voimallisesti tapetilla, että pittää ihan uteliaisuuttaan kyssyy, onkos se kanuuna, mikä kaulassa roikkuu, ihan uus?

jv

Tammikuu 15, 2018, 12:01:13 ip
Vastaus #7

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3153

 Reijo "Härski" Hartikainen / Reinhard joskus myi crossijammun ja satuin kysäisemään, että "paljonks sait".  Reijo näytti canonin kakkulaa ja sanoi, että selkeesti vähemmän ku mitä tähän meni.

 Silloin kysyin, kun olin kameraa hankkimassa, että minkälaisen sitä tällaisen hyvänpäivän kuvaajan kannattaa hankkia.
 Yleispätevä ohje kuulemma on, että nyky-digi-järkkäreissä on enemmän ominaisuuksia, kuin mitä tavis osaa käyttää.
 Kaulallani ajoittain siis roikkuu EOS 1100 D, se silloin edullisin kameroskooppi.  Tais maksaa 280e.
 Ihan hyvin on riittäny ja on kulkenu savikot, risukot, heilunu veneessä ja ties missä.
 Riittävä peli meitsin taidoille ja innolle.
 Pitempää kakkulaa välillä kaipailee, etenkin kun joistain kommenteista tehtyjen johtopäätelmien vuoksi epäuskottavalta tuntuu, että nuo linnut kiinnostavat.  Se "tintti" on kuvassa aika pieni siellä 10-15 m päässä.

 Nikestä piti rapsaista oiva, leuhka keulimiskuva, mutta sekunnin se pätkällä voitti, kun ei siihen tuon enmpää ryhtynyt.  Viisas mies.

 Kannattaa nuo Härskin sivut selailla.

Tammikuu 15, 2018, 12:59:53 ip
Vastaus #8

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3153


 Härskin sivuilta löyty ihan omakuvakin.  :)   Sevverran narsisti pitää olla...
 Kuva on 12 v vanha ja tuo takki mokoma on hieman kutistunut, mutta kyllä se tuolta vielä löytyy...  ::)

Tammikuu 15, 2018, 13:54:46 ip
Vastaus #9

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2756
Edukseen siinä Eero esiintyy, oikein hieno kuva!  Muuten on trial vanhemmillekin miehille mukava laji, mutta ois siinäkin parempi jos ois muotina käyttää umpikypärää?  Ja enempi enska-tyyppistä asustetta, eikä niitä sukkahousu-body-yhistelmiä?
jv

Tammikuu 15, 2018, 14:47:21 ip
Vastaus #10

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1420
  • Pystykierreasentaja
Tässä minun nappaama tuore kuva, Hindenberg Dirt Track -ajoista, syyskussa.

Oliver Betz ja '57 Ariel 500, kolmas omassa luokassaan.


Tammikuu 15, 2018, 18:29:38 ip
Vastaus #11

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3153

 Stefan är pro !

Tammikuu 15, 2018, 19:19:51 ip
Vastaus #12

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2756
Niin on, ei oo ihan helppo tollanen huiskauskuva.  Se tausta on helppo saaha tollaseks epäselväks, että tullee vauhin tuntu.  Mutta ko se kamera pitäs kääntyä motoristin kanssa sammaa vauhtia, eikä justkaan hyppiä ylös-alas, muuten tullee siitä kohteestakin suttua.

Tässä samalla kadulla assuu yks jäärata-motoristi.  Niillä on tuossa muutaman kilometrin päässä ollu yhellä lammella reenipaikka, mutta vasta viime suvena se asia selvis miulle.  Nyt on sovittu, että ilmottellee, ko menevät reenaamaan, meinaan mennä kameran kanssa reenaamaan tuota huiskausta, ja muutakin.  Jos nyt ylleensä tullee tänä talvena jäätä ensinkään.  Tai johan tuolla tunnin ajomatkan päässä Kangasniemellä yks sankari uitti autonsa järveen.  Muut ei oo vielä ees kävellen menneet... No pääs se onneks ite sekä koiransa pois, enneko auto uppos, tai niin matalaa siinä oli, että auto jäi pers pystyyn, puoliksi näkyviin.

Kattelin Härski-Hartikaisen luontokuvat; jumankekka, sehän on senkin alan mies!

jaakkovaakko