Kirjoittaja Aihe: Lintujen ja luonnonasioiden bongausta  (Luettu 62155 kertaa)

Tammikuu 29, 2020, 15:02:18 ip
Vastaus #270

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Tää koppelo vaan ei hyvää tiedä..., mutta elämä on.

Ismo luokitellaan palstalla vieraaksi !   :o                 Eihän mitään pahaa nyt sitten tapahtunut ?     :-\

Toivottavasti ei kuitenkaan vieraslajiksi?

t. Markku

Helmikuu 05, 2020, 23:29:26 ip
Vastaus #271

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tännää paisto aurinko Anttolassa hetken aikaa, enneko lumisae alko.  Aurinko tietää valoa, ja valoa tarvitaan mm. valokuvauksessa.  Eli ei ko talvea uhmaten kamera kätteen ja ulos; katoksen nurkalle norkoilemmaan tirppoja.  Tiaisista ei taija kovoilla olla vielä montaakaan tuhatta kuvvaa, eli lissää on varalta hyvä ottaa... no oli sellanen perustelu, että syssymmällä tuli ostetuks uus 2x-telejatke, mitä halusin kokkeilla.

Tästä löytyy esimerkkikuvia, kattoo ketä kiinnostaa:  https://flic.kr/s/aHsmLcVHat

Aika tyytyväinen oon tuloksiin, kohtuu tarkkoja tirppoja, vaikka ite sanonkii.  Autokatoksen nurkalta on syöttölauvalle ja talipötkylään vajaa kolme metriä, ja tintit on ruvennu uskomaan, ko sanon että tukka kammattuna posseeraamaan, jos meinaatte sapuskaa saaha!  Paitsi nuo muutama urpalainen, mitkä katto hölmönä, että mitä se meuhkaa.  Olivat sitä mieltä, että muut linnut puottaa heille sapuskaa maahan, ei siinä oo miulla ossaa ei arpaa.  Niiko ei ookkaa, ko se syöttimien täyttäjä on vaimo oikeesti.  Urpalaiset piti kuvata paljon etempää, ja sitte ropata eli rajata ja suurentaa tietsikassa enemmän.

jaakkovaakko

Helmikuu 11, 2020, 17:46:16 ip
Vastaus #272

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Jos ei nyt ihan lintuloitten niin nelijalkasten.

Tossa naapurikylässä on nähty susi     https://yle.fi/uutiset/3-11203273   eli voi sus siunakkoon tätä muailman menoa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Helmikuu 11, 2020, 19:07:52 ip
Vastaus #273

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nuo "tunnettujen susilaumojen kartat" on vähän sinnepäin kuin trafin ajoneuvotilastot, jotka nekin on vähän sinne päin. Keski-Suomen pohjoisosan, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan välimailla ei näyttäs juuri susia olevan, silti niitä jolkottelee vastaan siellä täällä. Tämän päivän lenkkireitin matkalla oli useammat, jo vähän sulahtaneet koiran jäljiksi täysin sopimattomat jäljet joista voi vain arpoa oliko ne suden vai ahman, koiran ei ainakaan. Erotan kyllä suden jäljet ahmasta mutta parin asteen lämpö tekee kummia.

Helmikuu 11, 2020, 21:01:33 ip
Vastaus #274

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
viimeviikolla susi on nähty Espoon järvenperän kohdalla just ja just susirajan (kerä III) ulkopuolella.  :o
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Helmikuu 23, 2020, 17:47:29 ip
Vastaus #275

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Kävin tänään Emäsalon kärjessä, jossa ohi aiheen oli "valtavasti" ihmisiä. Nyt on lähimatkailu ja luonnon nuuskiminen suosittua ja hyvä niin.

Tästä on avomerinäkymä ja kuka tunteen tietää, on sen näkeminen ajoittain pakollista, ikään kuin rutikuivan sienen kastelua, tai tyhjän patterin pikalataus.
 Voi olla vaikea selittää.. Nyt se kuitenkin tuli tehtyä ja n. tunti tuli tuijoteltua kaukaisuuteen, isojen aaltojen kohistessa ja auringonpaisteessa.

Joutsenia ja hanhia lensi paikan yli ja myöhemmin niitä näkyi tyvenessä lahdelmassa matkan varrella.
 Eepä mittään. äsken käytin koiran kusella ja yli lenteli joutsenpari loikotellen omiaan. Tuohon laskeutuivat parinsadanmetrin päähän tulvalampeen.

Taitaa tulla myös aikainen lintukevät.

Helmikuu 23, 2020, 20:14:58 ip
Vastaus #276

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kävin tänään Emäsalon kärjessä, jossa ohi aiheen oli "valtavasti" ihmisiä. Nyt on lähimatkailu ja luonnon nuuskiminen suosittua ja hyvä niin.

Tästä on avomerinäkymä ja kuka tunteen tietää, on sen näkeminen ajoittain pakollista, ikään kuin rutikuivan sienen kastelua, tai tyhjän patterin pikalataus.
 Voi olla vaikea selittää.. Nyt se kuitenkin tuli tehtyä ja n. tunti tuli tuijoteltua kaukaisuuteen, isojen aaltojen kohistessa ja auringonpaisteessa.

Joutsenia ja hanhia lensi paikan yli ja myöhemmin niitä näkyi tyvenessä lahdelmassa matkan varrella.
 Eepä mittään. äsken käytin koiran kusella ja yli lenteli joutsenpari loikotellen omiaan. Tuohon laskeutuivat parinsadanmetrin päähän tulvalampeen.

Taitaa tulla myös aikainen lintukevät.

Emäsalon kärjessä? Kävitkö siellä just ennen Rannikkolinnaketta vasemmalla kivikossa meren rannalla. Siellä minä olen poikani kanssa käynyt jokusen kerran. Minä maisemia ihailen ja poika kameralla kuvailee.

Helmikuu 23, 2020, 21:35:18 ip
Vastaus #277

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 No juurikin sama paikka.

Sieltä(kin) sitä on "voimaa" haettu vuosikymmenet, mutta ikinä ei ole ollut väkeä niin paljon kuin tänään.  Hieno paikka !

ps. ne jäljemmät joutsenet tuli bongattua tässä Tuusulassa, ns. kuivalla maalla, joten päämuuton tiedustelijat ovat matkalla pohjoiseen.

Helmikuu 23, 2020, 21:43:38 ip
Vastaus #278

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No juurikin sama paikka.

Sieltä(kin) sitä on "voimaa" haettu vuosikymmenet, mutta ikinä ei ole ollut väkeä niin paljon kuin tänään.  Hieno paikka !

ps. ne jäljemmät joutsenet tuli bongattua tässä Tuusulassa, ns. kuivalla maalla, joten päämuuton tiedustelijat ovat matkalla pohjoiseen.

Taisi poikani Ilari joskus ottaa kuvan siitä ennen Emäsalon siltaa vasemmalta. Siinä oli joku kalastusalus-hylky. Joskus ennenkin olen ko. kuvasta täällä kirjoittanut. Laitappas Eero Googleen (ei kuvahakuun) "Hylkykuva Emäsalo" niin siinä artikkelissa kerrotaan ko. kuvan tarina.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2020, 21:57:53 ip kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Helmikuu 24, 2020, 12:29:10 ip
Vastaus #279

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 https://kamerakoulu.fi/nain-syntyi-ilarin-upea-hylkykuva

Hieno on kuva ja muistan vanhan keskustelunkin siitä. Saattaa jopa jostain löytyä.
 edm. kuvasta jopa Latvanen voi ottaa jotain opikseen. Oletan.
 Itse olen hyvä suuntaamaan ja painamaan sitä laukaisinnappia... siinä kaikki.    :-\

Tais olla Riiheläisen Kimmo, joka silloin paljon kirjoitteli. Hän tapas tuolla seudulla myös käydä latauksessa ja ongella istuskella.
 Asuu siinä jossain lähimailla.      Mitähän Kimmolle kuuluu...

Helmikuu 24, 2020, 12:41:16 ip
Vastaus #280

Jaakko Latvanen

• Vieras
Ilarin kuvia on silloin tällöin esillä tuolla kamerapalstalla, jota seurailen.  Ja niissä on opiksi otettavaa paljon, luulen että muillekin kuin minulle, harrastuksen alkutaipaleella olevalle.

Ilarin erikoisala on heijastumat, siis esimerkiksi vesilätäkkö, josta kuvattava kohde toistuu, tai joku ikkuna samassa käytössä.  Tarvitsee silmää huomaamaan ja kykyä tehdä tasapainoinen sommitelma kuvalle, ja niitä Ilarilla on.  Kuvaajaveljet ovat joskus arvelleet Ilarin kuljettavan siirrettävää vesilätäkköä mukanaan kaupunkikuvausreissuillaan...

Jaakko

PS. Sommitelma siis tarkoittanee sitä, mitä kaikkea ja mihin kohtaan ja kokoisiksi siihen kuvaan jää.  Kukkavaasi ja omenat pöydällä on siirrettävissä, mutta jos kuvassa on esimerkiksi Suurkirkko, joutuukin kuvaaja itse siirtymään ja valitsemaan objektiivin millit osuviksi perspektiiviä ja rajausta varten.

Helmikuu 24, 2020, 18:48:39 ip
Vastaus #281

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ilarin kuvia on silloin tällöin esillä tuolla kamerapalstalla, jota seurailen.  Ja niissä on opiksi otettavaa paljon, luulen että muillekin kuin minulle, harrastuksen alkutaipaleella olevalle.

Ilarin erikoisala on heijastumat, siis esimerkiksi vesilätäkkö, josta kuvattava kohde toistuu, tai joku ikkuna samassa käytössä.  Tarvitsee silmää huomaamaan ja kykyä tehdä tasapainoinen sommitelma kuvalle, ja niitä Ilarilla on.  Kuvaajaveljet ovat joskus arvelleet Ilarin kuljettavan siirrettävää vesilätäkköä mukanaan kaupunkikuvausreissuillaan...

Jaakko

PS. Sommitelma siis tarkoittanee sitä, mitä kaikkea ja mihin kohtaan ja kokoisiksi siihen kuvaan jää.  Kukkavaasi ja omenat pöydällä on siirrettävissä, mutta jos kuvassa on esimerkiksi Suurkirkko, joutuukin kuvaaja itse siirtymään ja valitsemaan objektiivin millit osuviksi perspektiiviä ja rajausta varten.

Jaakolle kiitokset!

Ilari on mulle viestejäsi näyttänyt ja hienosti ja positiivisesti olet häntä tsempannut valokuvauksen suhteen.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2020, 18:51:55 ip kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Helmikuu 25, 2020, 08:42:13 ap
Vastaus #282

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meijän pihalla on nyt viikon verran vieraillut fasaani naaras päivittäin, olisko tuo joku tarhakarkulainen, se pysähtyy muutaman metrin päähän kuuntelemaan, kun sille puhuu.

Helmikuu 25, 2020, 09:07:07 ap
Vastaus #283

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

No kysy siltä,vai mistä ootte keskustelleet  :D
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Helmikuu 25, 2020, 09:14:11 ap
Vastaus #284

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On ollu aika hiljanen tyttö, ainakin toistaiseksi ???