Kirjoittaja Aihe: Lintujen ja luonnonasioiden bongausta  (Luettu 62311 kertaa)

Elokuu 09, 2020, 14:10:29 ip
Vastaus #405

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä voisi sanoa,että hyvä,ettei linnut tätä
ponganneet.

Syreenikiitäjän toukka se kaivautui maahan-sormenmittainen
elukka meni piiloon n. 10 minuutissa...

t. Markku

Elokuu 20, 2020, 13:42:34 ip
Vastaus #406

Jaakko Latvanen

• Vieras
Voiskos tään palstan laajentaa yleisemmäks luonto ja luontoilmiöt -palstaksi?

Niiko tiijätte, mie nuorena harrastin motorossia; se oli aika pöllyyttämistä siihen aikaan, kun ei radoilla mitään kastelulaitteita ollut.  Nykysin on kuulemma pöllyyttäjistä pulaa.  Kävelyretkellä muutama tallentu kennolle eilen kuitenkin.

Kuvien syntyhistoria oli sellanen, että lähettiin vaimon kanssa päiväkävelylle, ja latasin reppuun koko kuorman välineitä (runko, kaks opiskaa, kolmijalkanen jakkara ja yksjalkanen jalusta, kiikarit ja puhelin; just jaksoin kantaa).  Pari kilometriä käveltiin metsäautotietä tuonne Hiehojärvelle ja samanverran takasin.

Menomatkalla bongattiin lintuja; pääskysiä ja yks havukka sekä tunnistamaton ruskee pikkulintu, ja lintujen lisäks kimalaisia, eri värisiä muurahaisia, heinäsirkkoja useita kymmeniä, nokkosperhosia, sitruunaperhosia, neitoperhonen, suruvaippa, kyy ja pyy, sekä yks sellanen perhonen mitä vaimokaan ei osannu nimetä.  Kamera pysy repussa, aattelin että karkaavat kuitenkin.  Hiehojärven vastarannalla nähtiin lohikäärme, siitä otin kuvan.

Takastullessa, kun tultiin siihen kohtaan hiekkapohjasta metsäautotietä, missä tien laijassa kasvaa horsmaa, kelta-noita - onkohan noitia monen värisiä? - ja muita perhosia kiinnostavia juttuja, kaivoin kameran repusta olkapääriipuntaan, että jos vaikka kuvia.  Enää ei ollu ko kahenlaisia perhosia, tai yks neitoperho kävi, mutta oli minua noppeempi.

Laitan linkin koko sarjaan.  Tusinakuvia.  Itteasiassa vähän enemmänkin.  Ja kaikki lajitunnistukset teki vaimo, en ota vastuuta.

https://flic.kr/s/aHsmQ8oRHt

jaakkovaakko

Elokuu 20, 2020, 14:56:08 ip
Vastaus #407

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No minun puolestani ainakin! :laugh:

Voidaan muuttaa otsikkoa: Lintujen ja luonnonasioiden bongausta.

t. Markku

Elokuu 20, 2020, 15:55:12 ip
Vastaus #408

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Eikö nuo sovi tänne yleistä keskustelua ihan hyvin, ei kaikkeen tarvi olla omaa ketjua.

Elokuu 20, 2020, 16:12:11 ip
Vastaus #409

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Outo juttu-yritin muuttaa otsikkoa-ja tavallaan
se muuttui...mutta ei kuitenkaan... :o

t. Markku

Elokuu 20, 2020, 21:24:27 ip
Vastaus #410

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eilen näin harmaahaikaran, lensi ihan parinkymmenen metrin päästä. Kolme kertaa olen moisen elävän nähnyt tänä kesänä.

Elokuu 22, 2020, 17:37:47 ip
Vastaus #411

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Tuli muutama päivä maattua riippukeinussa vesirajassa ja siellä "hiljaisuudessa" tehtyä havaintoja.
 Linnut on aika pitkälti jo muuttaneet etelään, mutta on niitä vielä.
 Kuikilla on isot poikaset, jotka sukeltaa ja hakee ruokansa jo itse.
 Lentää eivät osaa, eivätkä kovasta, naurettavasta, yrityksestä huolimatta osaa kiekaista sitä quuiik- qu qu uiiik huutoa.
 Tulee ties mitä, mutta siitä se pikkuhiljaa.  :)
 Mukavia seurattavia ja aika rohkeita. osaan itse sen kronkkaisun, millä merkkaavat kavereitaan ja aika lähelle ne saa parhaimmillaan tulemaan.
 Parveutuminenkin on alkanut ja enimmillään oli laumassa n. 30 yksilöä.

Hienoja lintuja !

Syyskuu 02, 2020, 18:54:35 ip
Vastaus #412

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Kuvaa ei ole, mutta tuli bongattua merikotka ihan tuolla järvisuomessa.
 Jäi kiinni itse teossa, jossa käytti tinttiä hyväkseen.  :o

Lennokki- ja purjekone-ihmiset tietävät mistä kyse.

On komea lintu !

Syyskuu 02, 2020, 22:25:24 ip
Vastaus #413

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuvaa ei ole, mutta tuli bongattua merikotka ihan tuolla järvisuomessa.
 Jäi kiinni itse teossa, jossa käytti tinttiä hyväkseen.  :o

Lennokki- ja purjekone-ihmiset tietävät mistä kyse.

On komea lintu !
Joo, ei tainnu olla talitintti ;D
Tavikset sanoo.....missä kurki, siellä nosto....kotka on kyllä pikkuisen komiampaa, mutta samoissa hommissa.

Syyskuu 03, 2020, 07:27:52 ap
Vastaus #414

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Maanantaina näin mattimyöhäisen, yksinäinen tervapääsky lenteli Huittisten ja Punkalaitumen välillä. Pääjoukko lähtee etelään näiltä seuduilta keskimäärin 13.8 +- 2 päivää. Näitä myöhästyneitä olen nähnyt joskus 26-28.8  päivinä. Ne on omituisia elukoita, koko päiväsaikaan näitä muutosta jääneitä ei näy, mutta kun aurinko laskee linnut pölähtää jostakin ja suuntaavat suoraan pesäpaikkaansa yöksi. Aamulla niitä ei näy missään. Todennäköisesti ruokailevat järvien päällä koko päivän.

Syyskuu 03, 2020, 10:25:57 ap
Vastaus #415

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tässä wikipediasta bongattua:

"Tervapääskyt viettävät lähes koko elämänsä lennossa ja ne myös syövät, parittelevat ja nukkuvat ilmassa eivätkä laskeudu maahan vapaaehtoisesti. Nuori tervapääsky viettää pesästä lähdettyään elämänsä ensimmäiset vuodet kokonaan lennossa ja laskeutuu kiinteälle alustalle vasta pesiessään ensimmäisen kerran 3–4-vuotiaana."

Menneeköhän ne pilven sissää nukkumaan?

Nikkaimelle siitä korimetkasta, että hyvä ettet sitte ihan turhaa reissua sinne jävrisuomeen tehny...

jaakkovaakko

Syyskuu 03, 2020, 12:53:37 ip
Vastaus #416

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Nikkaimelle siitä korimetkasta, että hyvä ettet sitte ihan turhaa reissua sinne jävrisuomeen tehny...

jaakkovaakko

Nii ih !     Todellisuudessa mulle oli arvoitus tuo merikotkuus.
 Maakotkana pidin, kun maalla oltiin.
 Tuntomerkiksi pistin hyvin tumman alustan, jollaista maa-sellaisella ei ole, mutta meri-sellaisella on.
 Korkeellahan se oli.
 Mulle joskus joku lekuri sano, ettei susta lentokapteenia, eikä nosturinkuljettajaa tule huonon stereonäön vuoksi.
 No ei tullut, mutta vanha Duxin dekki on tallissa, jos alkaa korvia kutittelemaan rökkänrölli ja muut meluttomat äänet.

Korkeuden arviointi on siis arvuuttelua, mutta jos sanonj että luokkaa 10x puiden korkeus.   ::)

Syyskuu 03, 2020, 13:00:48 ip
Vastaus #417

Jaakko Latvanen

• Vieras
En tuota ponkaustas ollenkaan eppäilly, jostain - rouvan luontolehestä tai jostain - muistelen lukeneeni, että kun korimetka on lisääntyny merialueilla runsaslukuiseks joukoks, on niistä erakkotyyppejä muuttanu jävrisuomeen.  Ite en oo nähny.  Arvelin vaan tään korimetkan liittyneen toisaalla kuvaamaasi turhahkoon ostosmatkaan, siitä viittaus.

jv

Syyskuu 22, 2020, 08:09:01 ap
Vastaus #418

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taas on hanhet paikalla-tuhansia.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2020, 08:29:49 ap kirjoittanut markkukovasin »

Syyskuu 22, 2020, 13:05:36 ip
Vastaus #419

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eräs teidän pitäjäläinen metsästäjä sanoi että Orimattila on ainoa pitäjä missä hanhia saa ampua koska niitä on siellä liikaa