Kirjoittaja Aihe: Tankin tarrat ?  (Luettu 5714 kertaa)

Tammikuu 21, 2018, 12:33:03 ip
Luettu 5714 kertaa

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3207
 Jos -80 luvun laitteen siistiminen sallitaan -entisöinti- nimikkeen alle, niin tässä.

 Muovitankkiin saisi tilattua tarrasarjan, mutta valmistaja varoittaa liimaamasta sitä muoviin, kun ei kestä.
 Suositus alumiini, tai lasikuitu-alusta.

 Onko jotain filleriä tms. jolla bensahöyryt saataisiin pysymään tankin sisällä.
 Sama ongelma kaiketi lienee maalauksessakin.
 Voiko tankin pinnoittaa jollain epoksimaalilla sisäpuolelta ja estäisikö se mahdollisen tarran kuplimisen ja irtoamisen ?

 Oisko kokemuksia/ neuvoja ?

Tammikuu 21, 2018, 19:28:11 ip
Vastaus #1

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 284
Nyt rauhallisesti. Eero kysyy ihan oikeaa asiaa. 80-luvun etenkin japsien muovitankit "hikoilivat" läpi. Tarrat alkoivat hyvin nopeasti irvistelemään ja lopulta irti kokonaan. On muuten kokemusta asiasta ja myös varmaa tietoa. (Eero taitaa tässä kysellä Jammun 80-luvun trialista)
Itse aikanaan hyväksyin tilanteen ja vasta pelin mennessä myyntiin laitettiin uudet tarrat näönvuoksi.
Muistan silloin puhutuista ihmeaineista, joiden piti tuo estää, mutta...................

Tammikuu 21, 2018, 19:34:02 ip
Vastaus #2

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1239
Reiitetyt tarrat pysyy hieman paremmin,niitä vaan ei saa mistään.

Tammikuu 21, 2018, 20:33:13 ip
Vastaus #3

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 158
Minulla on pari 84-mallin Kotaria ja sama ilmiö on niissäkin. Jotain kaasuja tulee muovitankin läpi ja tarra tai maali "kuplii" irti.
-Kaizu-

Tammikuu 21, 2018, 23:17:57 ip
Vastaus #4

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1865
  • naavaparta
Lainaus
Eero kysyy ihan oikeaa asiaa. 80-luvun etenkin japsien muovitankit "hikoilivat" läpi. Tarrat alkoivat hyvin nopeasti irvistelemään ja lopulta irti kokonaan.

Soppiihan tuota eppäillä että tankki vuotaa höyryjä, ja hyvä onkin.

Mulla on myös kokemusta tuollaisesta.
Tytölleni ostettiin Solifer Suzuki maastomopo, sellainen keltainen -80 luvulla.
Heti eka kesänä alkoi muovitankin tarra irvistelemään.

Sattui löytymään tallista SUZUKI tarra ja laitoin sen tankkiin.
Se pysyi niin kauan kuin mopo meillä oli, ainakin 15 vuotta.

Vika ei siis ollut tankin höyryissä vaan tarran laadussa, tai tarran liimassa.

Se on vissiin helppo uskotella itselle että tankki päästää läpi bensahöyryjä.

Tammikuu 22, 2018, 09:24:22 ap
Vastaus #5

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 235
Ei ne kaikki muovit tiiviitä ole. Varhaiset PE putket  käytettäessä suljetussa lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmissä päästivät happimolekyylit lävitseen ja oli ilmausongelmia jatkuvasti. Kehitettiin ristisilloitus ja nämä PEX putket ovat tiiviitä, eikä moisia ongelmia enään ole.
Tankeista en tiedä, millaisilla prosesseilla ne on tehty.

Tammikuu 22, 2018, 10:36:56 ap
Vastaus #6

Jouko mäenpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
juu ite lakannu ennen tankin ennen tarroja  ja myös sen jälkeen ei omgelmia

Tammikuu 22, 2018, 10:52:27 ap
Vastaus #7

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3207
 No niin. Aivan selkeästi kahta mieltä ollaan.  :)
 Joskus on itsellä PE (ei putki) Suzuki ollut ja siinähän orkkiksena tarrat kestäneet hyvin, mutta jälkiliimatut ei.
 Todennäköisesti joku työvirhe siinä on tapahtunut ja varmaan niitä tarrojakin on erilaisia.

 Kenellä on ollut joskus IT jammu, niin tietävät miten se sininen väri haalistuu jossain vaiheessa ja siinä harmaantuneessa ei pysy maali, eikä tarra.
 Selitystä tälle en tiedä...

 Tuo lakkaus on kiintoisa. Ei ole itsellä maalarin vikaa, joten saakohan kelpoista lakkaa paukkupullossa ja voiko peräti jotain merkkiä suositella ?

 Tuon yhden englantilaisen tarrakauppiaan ohjetta kuitenkin kunnioitan, kun itse kertoo, ettei tule muovissa pysymään.
 Pitänee vielä kysyä herra Rintamäeltä neuvoa. Jos Harri luet, niin vastaa.    Kiitos.

Tammikuu 22, 2018, 11:56:11 ap
Vastaus #8

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 235
Mulla työnalla Suzuki PE 175 -84 ja uudet tarrat tulossa Motodurolta Briteistä. Kokeillaan, miten pysyy vanhassa tankissa Suzuki ja uusissa sivumuoveissa 175 tarrat.

Tammikuu 22, 2018, 12:04:26 ip
Vastaus #9

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 284
Asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu, mutta voisitko Pekka kertoa mistä moiset ihmeelliset Suzuki tarrat hankit ja niitä on varmasti saatavana 2018? Tuossa paikallisessa "Esson baarissa" asiasta keskusteltiin ja eräs kommentti oli: "Eivät siis
laittaneet koskaan bensaa tuohon tankkiin.
Toinen juttu on, että vaikka kaikki mitä DDR:ssä aikanaan tehtiinkin oli eräiden piirien mukaan maailman parasta , niin japsimuovitankin vertaaminen Simsonin peltitankkiin on aika turhaa. itse en koskisi edes pitkällä tikulla DDR:läisiin.

Tammikuu 22, 2018, 12:05:01 ip
Vastaus #10

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3207
 Pikku etsinnällä löytyi tarrasarja, jonka "pitäisi kestää myös muovitankissa".

 Ilmeisesti se on, kuten Pekka sanoi, tarrojen materiaalista, laadusta ja liimaustavoista riippuvainen, miten se kestää ja pysyy.
 Voihan olla, että vuosien mittaan on keksitty jotain uutta.

 Poitsu tän tilauksen lupas hoitaa, joten katotaan mihin se päätyy. Se toinen ois vaan ollut n. puolet edullisempi.  ::)  ...vilenismi....

 Lakkaus pitää vielä selvittää.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2018, 12:12:51 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Tammikuu 22, 2018, 12:17:15 ip
Vastaus #11

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3207
 Sekotetaas vielä vähän, kun löytyi vanha aihe. Mahtoiko Jere löytää ratkaisua ?

Tammikuu 22, 2018, 21:56:40 ip
Vastaus #12

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 952
Onhan tuo ihan yleisesti tiedossa oleva asia että ainakaan alkuperäistarrat ja kovin monet tarvikkeina hankitut eivät noissa tankeissa pysy pitkään kiinni ja maalaamisen kanssakin voi tulla ongelmia. Ainakin -80 lukuisten valkeat tankit (Yamaha) muuttuivat aika nopeasti kellertäviksi ja originaalit tarrat tippuivat pois. Sivuposkissa minullakin on vielä alkuperäiset paikoillaan, pyörä on 1982 YZ 490. Se on samanlainen asia kuin tinneri muovikanisterissa, ostin 4-5 vuotta sitten maalaushommia varten 4 litran tinneripöntön josta käytin kerran, nyt siitä on jäljellä ehkä tuuma pohjalla. Se vain katoaa itsekseen törpöstä jota ei auota.

Tammikuu 23, 2018, 07:36:04 ap
Vastaus #13

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 810
Aloittajan ongelma ei taida kuitenkaan olla tarroissa, vaan tankissa. Melkein mikä vaan tarra pysyy lakan alla maalin päällä.
Noissa vanhoissa krosseissa ja enskoissa oli läpivärjätyt tankit ja niihin on turha maalia yrittää, jos pensaa meinaa tankkiin laittaa.
Tarrafirma varmaan antaa tuotteelleen tarvittaessa pysyvyystakuun 8)
Jotakin motokaupan 25e tarra-arkin tarroja en edes kokeilisi tuollaiseen läpivärjättyyn

Tammikuu 23, 2018, 11:57:31 ap
Vastaus #14

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 284
Tyypillinen suomalainen keskusteluketju
Eero kysyy muovitankintarrojen pysyvyydestä 80-luvun motukkaan.
Vastauksia tulee ja lakkausohjeita kuin myös maalausohjeita peltitankeille.
Vastaus, etä muovitankki tihkuu läpi.
Todella tiukka vastaus, että muovitankki ei tihku läpi.
Vastauksia, että varmasti tihkuu.
Tarina tarrojen pysyvyydestä kymmeniä vuosia muovitankissa? Vaan oliko siellä myös bensaa?
Kuvia peltitankkisesta motukasta.
Linkki toiseen ketjuun, jossa ehkä kovin ammattimies Suomessa sanoo, että ongelma jne.
jne.
Onko meidän nykysuomalaisten sisälukutaidossa jokin ongelma?
Emmekö tosiaankaan osaa keskittyä kysyttyyn asiaan?
Jos ei ymmärrä, niin kannattaisiko ehkä jättää vastaamatta?
En tiedä, mutta ihmettelen suuresti