Kirjoittaja Aihe: '69 IC 350 Jupiter remonteeraus  (Luettu 3264 kertaa)

Tammikuu 23, 2018, 20:19:03 ip
Luettu 3264 kertaa

Jarno Tukiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Terppa!

Kävipä niinkin kummasti, että vm. '69 IC Jupiter olisi työn alla ja sen lisäksi, että kone on jotakuinkin levällään kevyen puolentoistakuukauden liotteluiden ja koivuhalkoilujen jälkeen. Miutta tulipa eteen ongelma joka hieman kummastuttaa - joku varmaan onkin jo purkanut vastaavaa laitetta, niin vinkata saa jos tietää. Saattaa hyvinkin olla, että tämän kanssa vielä tarvitaan kysymys jos toinenkin, mutta kiireisenä on raasu pitänyt kun on ollut niin umpijumissa jokainen mahdollinen koneen osa (ja ei, en ole vielä muuta kun osinut kaiken muun - kampikammioon matka käy kun löydän riittävän paksun ei-taipuvan latan ulosvetäjäksi). Saattaa olla, että joutuu noita sylintereitä/mäntiäkin joutua etsimään, mutta taitaapi olla ainakin minskpartsilla jos koneistamo sanoo eheiitästämitääntule. Ennustettu valmistumisaika tällä olisi jossain vuoden alun ja lopun välissä kun ei vain vuodesta mainita ;)

Mutta joo, jospa asiaan:
(henkinen) Ongelma siinä, että käynnistyspolkimen/starttipolkimen akseli pitäisi (tai no, pitäisi ja pitäisi) saada irti koneen toisesta puoliskosta. En vaan keksi kuollaksenikaan, että miten moinen homma onnistuisi. Kone siis pistetty nyt halki ja epäilen, että tuon vaihdepolkimen akselin ja käynnistyspolkimen akselin+rattaan pitäisi olla erillään ja luulisin että tuosta lähtee purkautumaan - mutta kun ei meinaa uskaltaa. Nämähän ystävällisesti molemmat liikkuivat yhtäaikaisesti jos polkaisi vaihdetta tai käynnistyspoljinta. Onko purkautuminen jotain muuta reittiä vai aloitanko järjettömän lämmitys-liotusprosessin, että tuon saan irti? Jotenkin tuntuu vain nyt oudolta niin jos joku laitetta purkanut osaisi valaista lähestymiskulmaa. Toisella puolellahan onkin sitten vaihteensiirtäjän mekanismit, niin olettaisin ettei se sieltä lähde aukeamaan.

Kuvankin voisin napata, mutta auton pirulainen valtasi tallin kahden muun ajomopon kanssa, niin ei nyt mahdu napsimaan kuvatuksia - onpa outo tilanne.

Iloisia projekteja vaan kaikille tämänkin puitteissa!

Tammikuu 24, 2018, 08:47:34 ap
Vastaus #1

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 698
  • Kawasaki A 1 R
   Ei lämpö luita riko  IZH:  ssa kaan   Mutta älä laita nuotioon.

Tammikuu 25, 2018, 06:33:53 ap
Vastaus #2

Jarno Tukiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Yritän olla laittamatta nuotioon, mutta pitääpä yrittää ulosvrtäjän ja lämmön kanssa josko tuon käynnistyspolkimen holkin saisi irti vaihtajan akselin päältä. Noiden varmaan kuuluu vähän erillään kuitenkin pyörähtää.

Tammikuu 25, 2018, 09:06:51 ap
Vastaus #3

Ismo Hautala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 688
Hei

Kyllä ne erilleen lähtee , vähän lämpöä ja naputtelet samalla ulomman akselin pintaa.
Minulla on noita Jupiterin koneita purettuna jonkin verran.
Ismo Hautala

Tammikuu 27, 2018, 17:56:07 ip
Vastaus #4

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 118
Terve,

Taitaa olla aika pahasti jumissa koneen osat, jos ei edes vaihteiston osat lähde erilleen.

Muutamassa kohdassa koneen purkamisessa kannattaa olla tarkkana. Kytkinkeskiön kiinnitysmutterissa akseliin on vasenkätinen kierre, kytkimen käyttötangon puolikkaiden välissä pitää olla n. Ø5 mm kuula ja lohkon oikeassa puoliskossa on vaihteen siirtäjän kynsien jousikuormitteinen lukitustappi, mikä voi helposti kadota konetta purettaessa.
Kampikammioiden sisäpuoliset kannet kannattaa irrottaa kansissa laakeripesien ulkopuolella olevia M6 ulosvetoreikiä ja esim. n. 10 mm paksusta letasta tehtyä ulosvetorautaa käyttäen. Kansien reunat ja ruuvien korvakkeet lohkeavat helposti, jos niitä koettaa kammeta väkisin auki.

Olisiko osaluettelosta apua? Laita YV:tä niin lähetän Jupiter 2 osaluettelon.

Tammikuu 29, 2018, 21:46:27 ip
Vastaus #5

Jarno Tukiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Kiitos vaan winkeistä!

Pari päivää olin taas muualla haahuilemassa. Mutta joo, muuten sain kyllä koneen osiksi kohtalaisen hyvin ja kytkimen käyttötangon kuulakin säästyi kun siihen osasin varautua IC raidersien sivuilta olevilla manuaalien huoltokuvilla. Kahteen osaan siis lähti lopulta aika kevyesti - muutama pieni jumituspaikka, mutta kärsivällisyys näköjään palkitaan tässäkin asiassa.

Kampikammioita varten kävin jo 5mm latat ja M10 tangon ostamassa, ensimmäinen yritys ulosvetäjästä oli liian heppoinen ja mieluummin työkalu taipui kun avasi kampikammiot. Nyt vähän jyhkeämmillä kaluilla uusi yritys, hitsataan sitten lattaa päällekkäin enemmän jos ei tuolla 5mm versiolla suostu lähtemään auki.

Tosiaan pahimmat jumit varmaan oli tuossa mäntä/sylinteririntamalla (toistaiseksi..) , eikä kyllä meinannut lähteä millään irtoamaan. Vaihtajapuolella/koneen halkaisussa muuten ok, mutta tuo käynnistyspolkimen "päälliholkki" on kyllä jäsähtänyt kiinni iloisesti. Pitää viikonloppuna taas teutaroida tuon kanssa kun saa tallin taas tyhjäksi ylimääräisestä autosta eikä emäntä ole motkottamassa nurkissa.

Kiitoksia tosiaan tuosta osaluettelotarjouksesta, pitää nakkailla tästä YV:tä kehiin kun ehdin taas koneella pidempään kun 10min istua.

Helmikuu 11, 2018, 17:44:04 ip
Vastaus #6

Jarno Tukiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Uhh.

Kyllä, lopulta tuo lähti. Tänne vain raportoiden, että kolmivartisella ulosvetäjällä napsahti tuo kicksin holkki paikaltaan kaikista helpoimmin eikä voimaakaan tarvinnut juurikaan käyttää.

Sen sijaan kampikammio on varmaan alkuperäisillä liimoilla kiinni. Toinen yritys ulosvetäjästä (2x5mm lattaa yhteenhitsattuna) kesti paremmin, mutta M6 pultit taipui alta pois, pitää varmaan vähän ulosvetäjän rakennetta muuttaa että antaa tasaisemmin tuota vääntöä kampikammioon. Voittoa sinänsä tuli sen verran, että toiselta puolelta liikahti noin 1mm matkan.

Tiedättekö, nyt on se tunne, että joskus voisi joku osa lähteä helpomminkin irti...