Kirjoittaja Aihe: Nuorille sallitaan nopeusrajoitetut henkilöautot  (Luettu 7367 kertaa)

Tammikuu 25, 2018, 19:57:40 ip
Luettu 7367 kertaa

Jorma Korolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 649
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/nopeudeltaan-rajoitetut-henkiloautot-tulossa-nuorten-kayttoon-samaan-ajoneuvoluokkaan-traktorien-kanssa/782822/

Meneeköhän se sitten niin, että voisi kohta rekisteröidä auton traktoriksi. Tarvinneeko niitä sitten katsastaakaan?

Suomalaiset on hyviä keksimään miten tuon homman porsaanreikiä voi hyödyntää. Ja nuoriso keksii äkkiä miten nopeusrajoittimet voi ohittaa.

Käytettyjen mopoautojen hinnat varmaan humpsahtaa alas reilusti.

Jos traktori-auto saa mennä vaikka 50:iä, pitäsköhän ittekin alkaa tientukoksi.  :)

Tammikuu 25, 2018, 20:06:30 ip
Vastaus #1

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3436
  • Mamu
Ruåtsissa oli takavuosina niitä EPA-traktoreita.Kai niissä joku huono puoli oli kun eivät taida niitä enää harrastaa.

Tammikuu 25, 2018, 20:11:22 ip
Vastaus #2

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 595
Ruåtsissa oli takavuosina niitä EPA-traktoreita.Kai niissä joku huono puoli oli kun eivät taida niitä enää harrastaa.
Kyllä EPA edelleen on olemassa.
Nykyään ne tehdään pääosin Pick-Upeista, mm Nissaneista joissa maastolaatikko.
Kyllä 140 ja 240 sarjan Volvotkin vielä kelpaa aihioiksi, lavahan siinä pitää olla ja paikat vain kahdelle.

Tammikuu 25, 2018, 20:58:07 ip
Vastaus #3

Lasse Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 109
Muistaisin joskus lukeneeni että taka-akseli ei saa olla jousitettu Epassa?

Tammikuu 25, 2018, 22:03:19 ip
Vastaus #4

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Sen verran, kun joku käyttäisi järkeä ja valtaa siihen, että sen nopeusrajoituksen pystyisi ohittamaan tarpeen mukaan, niin olisi aika hieno juttu.

Äippä kävisi autolla päivällä töissä ja auto ei olisi rajoitettu.
Junnu illalla kylille rajoitetulla nopeudella.

Näin ollen yksi auto toimisi kahden ajokortin kulkuvälineenä ja taloudellinen säästö olisi merkittävä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 25, 2018, 22:10:24 ip
Vastaus #5

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 248
Kohta on nuorison autoissa lastun ohittaja lastuja piilotettuna. Paljon parempi olisi, jos oikean auton ajokortin saisi 17 vuotiaana. Se vähentäisi merkittävästi mopoautoilua ja nuoriso ei olisi tientukkona. Sitten on entistäkin vaarallisempaa, jos ihan normaalin auton näköiset ajoneuvot kulkevat muun liikenteen seassa 45 km/h. Ajokortti 17 vuotiaana ja 80-lätkä takaisin.

Takaisin myöskin autojen takavalot, sekä mahdollisuus tuplata autojen lyhyet valot. Nykyautoissakin on edelleen paljon erittäin surkeilla lähivaloilla varustettuja, nykyään kun valmistajat haluavat valoista mahdollisimman muodikkaat, valotehosta on tullut sivuseikka. Olisi myöskin erittäin hyvä, jos autojen nopeus putoaisi automaattisesti 60-80 kilometriin tunnissa aina kun sumuvalot on toiminnassa. Kyllä nyt on keskitytty pääkallonpaikalla aivan vääriin asioihin.

onhan ne oikeat autot toisaalta turvallisempia, jos kulkisivat edes suunnilleen samaa vauhtia muun liikenteen kanssa. Nyt on unohdettu sekin, että kun niin sanotun mopoauton massa enemmän kuin kaksinkertaistuu, tulee kolareistakin paljon rajumpia. Tähän mennessä on kuollut lähinnä mopoautoissa olevia, mutta nyt alkaa sitten tulla ruumiita myös vastapuolen ajoneuvoissa. Ei ihmisen elimistö kestä määräänsä rajumpaa kolaria, vaikka autossa olisi millainen turvavarustus.

Ei tällaisia pitäisi muutenkaan Ruotsista apinoida. Siellä kun on tieleveydet ja teiden kunnossapito ihan eri mallilla kuin Suomessa. Siellä voi hiljaa ajelevan ohittaa turvallisesti vastaan tulevasta liikenteestä huolimatta.

Kuvitteleeko joku tosiaan että joku nykyisistä mopoautoista kulkee 45 km/h? Tänäänkin ajelin mopoauton perässä, joka kulki todellista nopeutta yli 70 km/h. Nyt jos sitten aletaan oikeista autoista muuttamaan 45 kulkevia, ei ole yhtään epäselvää etteikö bluffaamisesta tule säännöllistä. Luultavasti virkavaltakin ainakin alussa sulkee silmänsä asialle. Muutaman pahan kolarin jälkeen sitten ihmetellään miten tähän on tultu. Onko Anne Berner tosiaankin näin pihalla tosiasioista? Tottahan toki mopoautot ovat vaarallisia, mutta ei sillä ole merkittävää turvallisuutta parantavaa vaikutusta, että oikeilla autoilla ryhdytään ajelemaan 45.ää yleisen liikenteen seassa. Aina kun on enemmän massaa liikenteessä, ovat myöskin kolarit rajumpia. Tästä lähin alkaa kuolla myös mopoautoihin törmääjiä. Lisäksi näitä ns mopoautoiksi muutettuja autoja tulee luultavasti edullisuuden takia moninkertainen määrä muun liikenteen sekaan, verrattuna nykyisiin mopoautoihin.
   
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2018, 22:19:30 ip kirjoittanut Rauno Perämäki »

Tammikuu 25, 2018, 22:12:00 ip
Vastaus #6

Lasse Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 109
Netistä kaivettua, Tekniikanmailman tekstiä.
EPA-traktorille määriteltiin vuonna 1940 rakennevaatimukset, ja vuodesta 1952 alkaen ne oli rekisteröitävä. Vaatimuksena oli erillisrunko, jousittamaton taka-akseli, akseliväli 225 cm tai alle ja pisin välityssuhde moottorin ja renkaiden välillä 1:10. Ja tietysti vetolaite- tai koukku, koska kyse oli maatalouskoneesta. Nopeusrajoitukseksi määräytyi 30 km/h.

Tammikuu 25, 2018, 22:41:07 ip
Vastaus #7

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1420
  • Pystykierreasentaja
EPA-traktoreita ei ole tehty vuodesta 1975, siloin tuli uudet A-traktorisäännöt voimaan. Vanhoja EPA-traktoreita saa käyttää, mutta lähes kaikki  nykyiset on A-traktoreita.
Vetokoukku pakollinen, nopeus max 30 km/t (+10%), mutta saa olla takajousitus: käytännössä harvoin on. Välitys ratkaistaan useimmiten kahdella vaihdelaatikolla, joista toinen taka-askelin yhteydessä.
A-traktoreissa voi olla itsekantava kori, EPA:ssa piti olla erillinen runko. A-traktorissa saa olla (jos on tilaa) kaksi matkustajaa kuljettajan lisäksi. Sitten on vielä kaikenlaisia pikkusäläsääntöjä.
Ei se muutostyö ihan halvaksi tuli Ruotsissakaan. Tuplalaatikko maksaa helposti 500 euroa, aika karseet A-traktorit on 2000 euroa ja sitten +4000 euroa, niin saa jo ihan kivan, kuten tämän 8) minulta kuitenkin ennemmin ääni siruversiolle.

Huom: tämä maksaa 39.000 kruunua, muta puuttuu vahdelaatikko, katsastus jne.

https://www.blocket.se/stockholm/A_traktor____EPA__Mercedes_okapad_77312569.htm?ca=11&w=1#vi-carousel

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2018, 22:44:48 ip kirjoittanut Stefan Holmström »

Tammikuu 26, 2018, 07:39:33 ap
Vastaus #8

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8171
Minähän luotan Suomen nuorisoon täysin
tässä asiassa.

Olen siis aivan vakuuttunut,että kohta nuo "traktorit"
viilettäisivät täysillä nopeudella tuolla liikenteen
seassa.

Ainoana rajoitteena ei ole edes kuljettajansa vakaa
usko kuolemattomuuteensa...voima on kanssansa.

t. Markku

Tammikuu 26, 2018, 08:46:27 ap
Vastaus #9

Mika Törne

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 360
Täytyy sanoa, että yllättävän harvoin törmää noihin kovin kulkeviin mopoautoihin. Muutaman kerran ohittanut sellaisen ~70 kulkevan. Ja joskus meni keltaisella kilvellä oleva mönkijä ohi varmaan satasta, eikö noissakin ole nopeusrajoitus?

Mutta minä kannatan asiaa.

Ja tuo argimentti, että kohta niitä on enemmän, koska useammalla on niihin varaa, on mielestäni melko syrjivä. Varakkaiden perheiden mopoautoilu ok, mutta köyhän ei?

Omasta nuoruudesta varmaan 80% mopoista oli enemmän tai vähemmän viritetty ja yli 80 kulkeviatkin laskettiin kymmenissä prosenteissa.

Tammikuu 26, 2018, 08:51:45 ap
Vastaus #10

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8171
No-tuollaisen lastutuksen saanee tehdä myös johonkin
tonnin kulkupeliin-eli johonkin pikkujapsiin vuosituhannen
alusta-tai vanhaan Astraan.

Tuleekohan noihinkin pakolliseksi se "traktorikolmio"?
Tuskin myöskään saavat olla auton rekisterikilvillä-se
on liian visto ajatus,ettei tuota silmä liikenteestä poimi.

Omasta pentuajastani muistan,että ainoat virittämättömät
mopot oli vanhoilla papoilla ja joillain mammoilla-ja jos silmä vältti-
suvun kollit kyllä nekin pyrki salaa papalta hiukkasen
terästämään,jos itse pääsivät niitä käyttämään.

Siinä suhteessa tuskin mikään on muuttunut. Tosin rangaistukset ovat
noissa asioissa nykyään kovemmat-ei riitä pikkuinen sakko.
Se ehkä hiukkasen hillitsee viritystä.

t. Markku

Tammikuu 26, 2018, 09:38:31 ap
Vastaus #11

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 756
Minä kannatan tuota oikeiden autojen hidastamista.
 
Uskon, että moni muukin, joka on käynyt avk:n mopoautorykelmää katsomassa.
Mopoautossa ei ole minkäänlaisia turvakorirakenteita ja pakolliset auton koossapitävät putketkin ovat seinämältään kuin paperia. Paino on rajoitettu ja sen takia kaikki ylimääräinen massa on jätetty pois.
Olen noihin tutustunut huolto-ja kolarikorjausten merkeissä eräässä merkkiliikkeessä, enkä todellakaan ostaisi omille lapsenlapsilleni moista.
Melkein voisi sanoa kuin jossakin vanhassa tuholaismurkky mainoksessa: "Näyttää hyvältä, mutta tappaa".

Tammikuu 26, 2018, 18:05:25 ip
Vastaus #12

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 469
Minä kannatan tuota oikeiden autojen hidastamista.
 
Uskon, että moni muukin, joka on käynyt avk:n mopoautorykelmää katsomassa.

Täältä samat sanat. Se mopoauto on melkoinen sardiinipurkki.

Vaan tästä seuraa jännittäviä asioita. Oma jälkikasvu kehui hankkivansa -80-luvun Camaron 350:llä ja rajoittavansa sitten sen nopeuden... ;D

Tammikuu 26, 2018, 19:07:57 ip
Vastaus #13

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
Tuolta voi lukea
 https://www.trafi.fi/filebank/a/1516799478/15ff13112ad98a3894eaca312677cc86/29198-Trafin_julkaisuja_4-2018_Nopeusrajoitetut_henkiloautot_nuorten_kayttoon.pdf

Haluatteko tosiaan mopoautoihin verrattuna moninkertaisen määrän 40 kulkevia kotteroita liikenteeseen?  Sutta pakoon , karhu vastaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2018, 19:58:19 ip kirjoittanut Urpo Laine »

Tammikuu 26, 2018, 19:14:59 ip
Vastaus #14

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3070

 Voe hevo helevettiläenen !

 Kukaan ei aja kohta enää piikki-, tai MP-korttia.

 Motorismin tulevaisuus on, jossei nyt vaakalaudalla, niin ainakin koetuksella.

 Koettakaa nyt edes palstalaiset myydä jälkikasvuillenne motorismin autius.  :-\