Kirjoittaja Aihe: Nuorille sallitaan nopeusrajoitetut henkilöautot  (Luettu 7366 kertaa)

Tammikuu 26, 2018, 20:08:32 ip
Vastaus #15

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Haluatteko tosiaan mopoautoihin verrattuna moninkertaisen määrän 40 kulkevia kotteroita liikenteeseen? 


Kyllä !
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Tammikuu 26, 2018, 20:52:21 ip
Vastaus #16

marko aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129
kyllä aika moni mopo auto kulkee ainakin 60 tä mitä itte on ajanut perässä yleensä tytöillä olevat kulkee normi vauhtia.

ohituksia tuo ei ainakaan vähennä kun nykysin isot pakettiautot menee yli 100 ohi vaikka olisi 80 rajoitus ennen niissäkin oli niin hikinen diesel että hyvä kun sen 80 meni.

onhan auto tietysti parempi ajaa kuin mopo auto mutta onko 17 vanha vielä kypsä kuskiksi aina ei kun mopoautoillakin ne ajelevat siksakkia keskenään olen useammankin kerran nähnyt sen kun olen perässä tullut.

onhan nykysin nuo 60 ja 70 rajoitukset lisääntyny joten jos auto kulkee vain 40 on se aika iso ero  50 olis parempi mistä viime vuonna puhuttiin lehdessä kun tuo ajatus tuotiin esille.

Tammikuu 26, 2018, 21:34:08 ip
Vastaus #17

Mika Törne

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 360


 Koettakaa nyt edes palstalaiset myydä jälkikasvuillenne motorismin autius.  :-\

Tytär taisi olla kuukauden vanha, kun ajoin lastenrattaiden ympäri 80 xr:llä. Tuon ja mönkijän kyydissä on jo ollut. Ja toivottavasti ennen kahta ikävuotta pääse lepakon kyytiin, niin saa hieman koketusta 2 tahtisen ihanuuteen.

Tammikuu 26, 2018, 22:49:41 ip
Vastaus #18

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 756
Ne lähtee kakspyöräisiin jotka lähtee.
Niin se on ollut aina.
Moposta kevariin tai moposta autoon, jotkut perverssit ei kumpaankaan.
Omasta halusta ja tarpeista se on kiinni, huono on määrätä.

Tammikuu 27, 2018, 09:30:43 ap
Vastaus #19

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8171
Tuommoinen pitää tietenkin sitten katsastaa
hitaaksi härveliksi-ja ne kikaleet kai hyväksyy Trafi?

Toinen juttu on vakuutusasiat-mopoautollahan on
aivan säädyttömät vakuutukset...ja kai sitten noillakin.
Ei taida mennä hintaa 118e/vuosi kuten yhden vanhemman auton
liikennevakuutus mulla on.

...ja on se komeaa kuulla kun auto mylvii 6500rpm...ja kulkee 50km/h.

Vai voiko tuollaisen tehdä vaan automaattiloota-autosta ja sitä lootaa jotenkin
muuttaa? Vai poistetaanko manuaaliauton vaihteiston rattaita?Pelkkä kierrosluvun
rajoitin ei riitä.

No-saapa nähdä...sotku tuosta liikenteeseen tulle kuitenkin.Jos ajotyyli
ei juipeilla muutu-ei hotsittaisi olla vastaanottavana puolena jos joku
intoutuu hölmöilemään pienen panssarivaunun painoisella autontapaisella.

t. Markku

Tammikuu 27, 2018, 10:01:50 ap
Vastaus #20

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2201
  • Kukkahattusetä
Kait ne traktoriksi rekisteröidään?

Uskoisin, että noihin tulee nopeusrajoitin samaan tapaan, kuin mönkijöissäkin, jolloin vaihteita ei rajoiteta mitenkään. Kunhan vaan laittasivat noihin liikennetraktorin nopeuden 60 km/h, niin eivät aiheuttaisi niin palijo ruuhkia.

Kaikenkaikkiaan hyvä uudistus, kun saadaan ne epoksihartsilla kasassa olevat lasikuitukopit pois liikenteestä. Autosta muutetussa kulkupelissä on taatusti halvemmat ylläpitokustannuksetkin, koska kaikiki kuluvat osat on suurten sarjojen tuotteita.

Nuorison mielihaluja on aika vaikia ennustaa ja meilläkin tyttö sanoi heti, että tuommonen ei kiinnosta, vaan aikoi odottaa oikeaa ajokorttia. Aikoinaan poika kieltäytyi moposta, mutta ajoi kuitenkin kevarilla pari vuotta.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 27, 2018, 11:00:24 ap
Vastaus #21

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8171
Niin-se rajoitin vissiin lyö puhdin pois heti kun
nopeus saavutetaan...ehkä hiukkasen tuuppaa
jarruakin?

Miten se touhu rekoissa toimii...tai muissa raskaissa ja rajoitetuissa?

Tuo aiemmin näytetty Mersu ei kyllä paljoakaan traktoria muistuta-
pitäisi olla Volvo...

Mutta en usko,että tuo traktorin vakuutuksella menee-vai millainen
on liikennetraktorin vakuutus suuruudeltaan? Vanhan "35" Ferkun vakuutushan
lienee kolme..nelj kymppiä vuodessa? Ei ne noihin niin halpaa vakuutusta anna.

t. Markku

Tammikuu 27, 2018, 11:34:17 ap
Vastaus #22

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3436
  • Mamu
Periaatteessa puolesta,hyvän auton saa halvemmalla kuin hyvän mopon...Nopeus voisi olla 60,riittäisi kaupunkiajoon,sitten vielä joku kolmio että muut tiellä liikkujat tietäisi ettei tämä v*ttuillessaan kuhnaile.

Tammikuu 27, 2018, 12:03:17 ip
Vastaus #23

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8171
Ilmanmuuta! Sen kloonatun auton
pitää erottua selvästi muista
kulkupeleistä,että tietää hiukkasen
varautua kun semmoinen näköpiiriin ilmestyy.

t. Markku

Tammikuu 27, 2018, 12:04:09 ip
Vastaus #24

Jorma Korolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 649
Sen verran, kun joku käyttäisi järkeä ja valtaa siihen, että sen nopeusrajoituksen pystyisi ohittamaan tarpeen mukaan, niin olisi aika hieno juttu.

Äippä kävisi autolla päivällä töissä ja auto ei olisi rajoitettu.
Junnu illalla kylille rajoitetulla nopeudella.

Näin ollen yksi auto toimisi kahden ajokortin kulkuvälineenä ja taloudellinen säästö olisi merkittävä.

On aika paljo emäntiä joilla on ajokortti mutta ovat arkoja ajamaan, ja vuosien tauon jälkeen arkaantuvat lisää. Jotkut saattaisi innostua harjottelemaan ajoa autolla jolla ei olisi paineita ajaa yli 50:iä. Jos traktori-autoksi kelpaisi vaikka neliveto-lavapaku, voisi sillä olla isännälläkin käyttöä, joten hidastetusta autosta voiskin olla oikeasti hyötyä koko perheen ajokkina.

https://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_Valp_C202_4x4_77576512.htm?ca=11&w=3

Tommoseen Volvo Laplanderiin lumilevy keulaan... Teinin käsissä sillä vois saada pahaa jälkeä aikaseksi, ehkä lumilevyn paikalle pitäs ruuvata välillä vaikka joku pomppulinna tms. 

Hidastuksen voisi ehkä varmistaa neliskanttisilla rautapyörillä, tuulilasi lisäksi pois.

Valvonta helpottuisi jos traktori-auton vaihde olisi lisäksi lukittava pakille, sillähän se meno hidastuisi ja hidastettu olisi pakittavana helppo erottaa muista. Lisäksi pakolliseksi väriksi neon-pinkki.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2018, 12:31:49 ip kirjoittanut Jorma Korolainen »

Tammikuu 27, 2018, 13:22:45 ip
Vastaus #25

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 248
Ei ehkä ihan kannata haaveilla Camaron mopoautoksi muuttamista. Lakiesityshän tarkoittaa vaan pienimpien henkilöautojen muuttamista mopoautoiksi. Niitä voisi olla esim. Smart, Kia Rio, Toyota Aygo, Ford Ka ym...

Lokakuu 14, 2018, 11:28:38 ap
Vastaus #26

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Varsinaisen nopeusrajoittimen toimintaa valvotaan telematiikalla, eli nopeusrajoittimen rinnalla on GPS-GSM-laite, jokahälyttää, jos johtosarja katkaistaan. Hälytys voidaan antaa auton kuljettajalle tai alaikäisen kuljettajan vanhemmille tai viranomaisille.

Jos nopeusrajoitin onnistutaan kuitenkin jotenkin ohittamaan, siitäkin jää kiinni.

– Jos nopeusrajoitin onnistutaan kuitenkin jotenkin ohittamaan, siitäkin jää kiinni, sillä laite tekee aina hälytyksen, mikäli autolla ajetaan yli sallitun nopeuden, Viitanen sanoo.

Lisäksi: jos johtosarja katkaistaan kokonaan, auton kaasupoljin lopettaa toimintansa, ja jos sinetöity kotelo avataan, laitteen sisällä oleva kytkin aiheuttaa hälytyksen.

Nopeudenrajoittimeen yhdistettyyn GPS-GSM -paikantimeen on yhdistetty akkuvarmennus, joka toimii useita päiviä, vaikka virransyöttö katkaistaisi johdot katkaisemalla. Lisäksi paikannin pitää sulkea käytännössä umpinaiseen metallilaatikkoon, jotta GPS-signaali häviää kokonaan – mutta siitäkin tulee hälytys ja palvelimelle jää lokitieto.

One-Pron nopeudenrajoittimessa käytetty telematiikka on kansainvälisen Meta-Trak -yrityksen toimittamaa. Tällä hetkellä Meta Trak -toimittaa kansainvälisesti muun muassa eCall-järjestelmiä, jotka antavat esimerkiksi kolaritilanteessa automaattisen hälytyksen autosta.

– Kaikki sabotointiyrityksistä tulevat hälytykset jäävät siis palvelimen lokitietoihin, joista voidaan nähdä aika-, paikka-, mahdolliset ylinopeustiedot ja niin edelleen. On vain viranomaisen päätettävissä, miten näitä tietoja sitten käytettäisiin, Viitanen sanoo.

https://www.is.fi/autot/art-2000005861989.html


Miltä kuulostaa...?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 14, 2018, 11:58:10 ap
Vastaus #27

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 961
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Kun nuo mopoautot maksaa siinä kympin kantturoissa niin sitä luokkaa maksaa uudet pikkuautotkin. Turvallisempia ovat kuin kuttaperkasta tehyt mopoautot, en kiellä. Mitään turvallisia eivät ole kyllä nekään, pärjää korkeintaan mopoautoa ja tavallista mopoa vastaan. Lähinnä ihmetellyt että kun niitä mopoautojakaan ei meilläpäin paljon ole, korkeintaan porvareitten penskoilla niin kevytautot samassa hintaluokassa, tuleeko ostoryntäystä? Ei meillä ole ton hintaisia autoja vanhemmillakaan ellei lasketa korjauskustannuksia mukaan. Enkä ehkä ostaisi muutenkaan ton kokoluokan normi henkilöautoa itelle tai vaimolle sen turvattomuuden takia kun maalla asutaan. Joku vuosi sitten harkitsin uutta suzuki altoa kun sain hyvän tarjouksen, en ostanut kun oli tunne niiku istuis kottikärryssä ja joku työntelis. Yhtä vakaa ja turvallinen tunne ja yhtä epäluotettavan tukeva rakenteeltaan. Joku saa hyvän yksinoikeusdiilin rajoittimen tekoon, luulen ma. Varmaan sippilän ja pernerin paras kaveri.......

Lokakuu 16, 2018, 23:04:09 ip
Vastaus #28

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 222
Kerrankin Suomessa päätetään jotain järkevää mikä liittyy autoihin tai autoiluun. Nuo pyörienpäällä liikkuvat pesukoneet (lue mopo"autot") on kyllä niin himmeleitä, että hyvä jos niitä saadaan pois liikenteestä. Ruotsissahan noita A-Traktoreita on aikapaljon nykyäänkin, ja osa niistä on jopa hienoja, toisin kuin nuo meidän liikenteessä näkyvät tötteröt. Esimerkiksi tällainen A-Traktori oli tullut länsinaapurista käymään Stadissa toukokuussa, kuskina nuori Ruotsalainen heppu.


FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Lokakuu 17, 2018, 06:30:30 ap
Vastaus #29

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Varsinaisen nopeusrajoittimen toimintaa valvotaan telematiikalla, eli nopeusrajoittimen rinnalla on GPS-GSM-laite, jokahälyttää, jos johtosarja katkaistaan. Hälytys voidaan antaa auton kuljettajalle tai alaikäisen kuljettajan vanhemmille tai viranomaisille.

Jos nopeusrajoitin onnistutaan kuitenkin jotenkin ohittamaan, siitäkin jää kiinni.

– Jos nopeusrajoitin onnistutaan kuitenkin jotenkin ohittamaan, siitäkin jää kiinni, sillä laite tekee aina hälytyksen, mikäli autolla ajetaan yli sallitun nopeuden, Viitanen sanoo.

Lisäksi: jos johtosarja katkaistaan kokonaan, auton kaasupoljin lopettaa toimintansa, ja jos sinetöity kotelo avataan, laitteen sisällä oleva kytkin aiheuttaa hälytyksen.

Nopeudenrajoittimeen yhdistettyyn GPS-GSM -paikantimeen on yhdistetty akkuvarmennus, joka toimii useita päiviä, vaikka virransyöttö katkaistaisi johdot katkaisemalla. Lisäksi paikannin pitää sulkea käytännössä umpinaiseen metallilaatikkoon, jotta GPS-signaali häviää kokonaan – mutta siitäkin tulee hälytys ja palvelimelle jää lokitieto.

One-Pron nopeudenrajoittimessa käytetty telematiikka on kansainvälisen Meta-Trak -yrityksen toimittamaa. Tällä hetkellä Meta Trak -toimittaa kansainvälisesti muun muassa eCall-järjestelmiä, jotka antavat esimerkiksi kolaritilanteessa automaattisen hälytyksen autosta.

– Kaikki sabotointiyrityksistä tulevat hälytykset jäävät siis palvelimen lokitietoihin, joista voidaan nähdä aika-, paikka-, mahdolliset ylinopeustiedot ja niin edelleen. On vain viranomaisen päätettävissä, miten näitä tietoja sitten käytettäisiin, Viitanen sanoo.

https://www.is.fi/autot/art-2000005861989.html


Miltä kuulostaa...?

IS kysyi autotekniikan asiantuntijalta, Aalto-yliopiston mekatroniikan professorilta Kari Tammelta, kuinka helpoksi tai vaikeaksi hän näkee henkilöauton nopeusrajoittimen sabotoinnin.

Tammen mukaan laite vaikuttaa melko järkevältä.

– Muun muassa se, että laitteen avaamisesta jää jäljet. Sen ohittaminen signaaleja huijaamalla lienee mahdollista, mutta autosta riippumaton GPS tallentaa tiedot ajosta. Tällöin nähtäisiin, että autolla on ajettu esimerkiksi kovempaa, Tammi sanoo.

Tammen mukaan laitteen ohittaminen ja sitä valvovan GPS-datan pimentäminen ovat ainoat mahdollisuudet sabotoida laitetta. Tammi ei kuitenkaan halua ottaa kovin vahvasti kantaa mihinkään suuntaa, koska ei ole perehtynyt perusteellisesti laitteen teknisiin yksityiskohtiin.

Tammi kuitenkin muistuttaa, ettei murtovarmaa lukkoakaan ole vielä keksitty. On vain toinen toistaan varmempia lukkoja."
https://www.is.fi/autot/art-2000005862120.html

Mie en ymmärrä, että pittää aikoo, vaivoo ja enne kaikkee rahhoo kuluttoo tuohon "murtovarmuuteen".
Missä todellisuudessa päättäjät elää, kun luulevat, että eston tie johtaa onnelaan.

Miula ois vaihtoehtoinen ratkaisu.
Laitetaan kevytautoon helposti esim. toisella avaimella ohitettava rajoitin.
Tässä tapauksessa auto palvelisi paremmin koko perheen tarpeita.
Junnu ajaa rajoitetusti ja B-korttilainen rajoittamatta.
Jos väärinkäytöksiä esiintyy, niin rangaistakoon lain rikkojaa vasta sitten, kun viranomainen on sen todennut. Ei etukäteen kaikkia.
Me emme tässäkään asiassa tarvitse kallista ja byrokraattista hallintohimmeliä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.