Kirjoittaja Aihe: Nuorille sallitaan nopeusrajoitetut henkilöautot  (Luettu 7370 kertaa)

Helmikuu 23, 2019, 14:59:15 ip
Vastaus #45

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 509
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150,Nimbus 19??
Ainakin aikoinaan ameriikassa 16 vuotiaan käytössä olevan auton vakuutukset tais olla huomattavasti kalliimpia kuin "aikuisten" vakuutukset jos en väärin muista..Toisaalta onhan henkilöauto rajoitetulla nopeudellakin paljon turvallisempi kuin mopoauto..

Helmikuu 23, 2019, 15:39:26 ip
Vastaus #46

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5241
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
On varmasti ku ei plaskii koppa paljon suojaa, siittä ei ole ollut puhettä saako takapenkillä olla matkustajia. Jos saa niin monen vanhuksen reissut sujuis hyvin kun lapsen lapsen vois pyytää kyyditsemään. Kannatan kovasti, tulee mieleen kun kaveri aikoinaan osti CevyVanin ja tuumas että alle 6L koneilla oleviin vois panna mopon rekkarit. Kaveri mun ikäinen 1958 syntynyt sai aivoverenvuodon ja kortti meni, mutta ennen 82 syntyneet saa ajaa ilman mitään korttia mopolla/skootterilla joten ostaa moisen jotta edes kesällä pääsee kotoa pois. Kortin pois ottokin tuntuu turhalle, vasen puoli vähän prakaa mutta jäätiellä annoin hänen koittaa ajaa mun manuaali vaihteistoa autoa ja hyvin meni. Automaatti vaide niin 10 pistettä, hänellä poika joka juuri sai kortin joten kuljetukset nyt sujuu. Ei saa korttia takaisin vaikka lääkäri puoltaa, no mulla oma taistelu invaparkin saantiin. Terkkarissa nuori naislääkäri sen kirjoitti kun löin pöytään nipun yksityisen lääkärin epikriiseja. Kypärä vapautus on toiminut hyvin vaikka poliisit on kattellu toisiaan ja tietenki puhalluttaneet mut. Särky lääkkeiden takia menin Mehiläiseen tutkittavaksi ja tulos ajo kykyinen vaikka huumeseula näyttää positiivistä.

Helmikuu 24, 2019, 07:49:11 ap
Vastaus #47

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
Haluatteko tosiaan mopoautoihin verrattuna moninkertaisen määrän 40 kulkevia kotteroita liikenteeseen? 


Kyllä !

Ja Reijon toivehan totetuu puolotoistakertaisena. Hienoa.

Helmikuu 24, 2019, 07:51:16 ap
Vastaus #48

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8171
Ainakin aikoinaan ameriikassa 16 vuotiaan käytössä olevan auton vakuutukset tais olla huomattavasti kalliimpia kuin "aikuisten" vakuutukset jos en väärin muista..Toisaalta onhan henkilöauto rajoitetulla nopeudellakin paljon turvallisempi kuin mopoauto..

Terve!  Joo-ei ole osunut silmiin millaiseen vakuutusluokkaan nuo
uuskökköset laitetaan-kai niille tulee ihan oma vakuutusluokka?

Hinta varmaan melkoinen. Mutta en minä noiden pilttien turvallisuudesta
niin huolissani ole-nehän ovat käytännössä kuolemattomia-vaan kaikkien muiden tiellä kulkevien.Autohan tuo
kumminkin on-ja jossain tapauksissa painava auto.Ei semmoisen saaminen
päin pläsiä niin mukavalta kuulosta-vaikka ei tulisi kuin kuuttakymppiä.....

No-ensi talvihan sen näyttää-niin-mahtaako noihin tulla kumpaankin
päähän selvät tunnukset siitä,mikä ajoneuvo se oikeasti on?

t. Markku

Helmikuu 24, 2019, 08:26:54 ap
Vastaus #49

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
Eikös ainkin ameriikassa perheen kokenemattomimmalle kuskille hankita se isoin maasturi? Selviää kolareista voittajana tai siis ehjänä.

Helmikuu 24, 2019, 10:13:32 ap
Vastaus #50

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 75
Tuo Ylen otsikko "Kevytautot kauhistuttavat pyöräilyväkeä" on toimittajalta aika valikoiva tulkinta. Periaatteessa totta kyllä.
Lainaus
Näiden joukossa kevytautojen aktiivista ja passiivista turvallisuutta pidettiin mopoautoja parempina. Kevytautojen todettiin myös parantavan nuorten liikkumismahdollisuuksia harvemmin asutulla seudulla. Esitystä vastustivat Suomen Mopoauto Oy, Suomen Motoristit ry, Oy Brandt Ab, Teknisen Kaupan Liitto ry:n moottoripyöräjaosto, Ympäristöministeriö, Helsingin seudun liikennekuntayhtymä, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, SF-Caravan ry sekä Pyöräliitto ry.
Mopo- ja moottoripyöräkauppiaiden edustajat näkivät lisäksi, että esitys heikentäisi alan liiketoimintaedellytyksiä.
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/nuorten-kevytautot-etenevat-taustalla-muhii-lihava-riita/

Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(2), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX

Honda CB250RS vm.83

Helmikuu 24, 2019, 10:37:08 ap
Vastaus #51

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 961
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Kun joku vuosi sitten mietin että ostasko uuden pikkuauton, ne kun oli sutsuki altosta uutta modelia silloin tuomassa maahan ja entisiä kiireellä halavalla myivät pois. Karvasemmat renkaat ja lämmitinkin olis voimalan kylkeen laitettu samaan hintaan.

En ostanut, olipa paska auto. Tuntu niinku olis kottikärryssä istunu ja joku työnsi. Varmaan se 80km/h olis pitäny olla rajoitettu huipuksi. Katoin rengaskotelosta niitä sälittävän näköisiä ohuesta pellistä pokattuja tukivarsia ja ihmettelin että onko oikeesti hyväksytty tieliikenteeseen. Ei voi olla kovin turvallinen tommonen vaikka olis 60km/h vaan rajoitettu huiput kevytautona. Tommoseen pikku/kevytautoon kun törmää niin halleluja. Tavallisessa mopossa on ainakin pienempi osumapinta-ala, sen tietää ainakin sotilaat ja metsästäjät.

Minusta tulkoon markkinoille. Meille vaan ei tule. Rakastan lapsiani liikaa. Toisaalta ratkeaa ylikansoitus kun väki vähenee. Ainut vaan että väärästä päästä poistuu. Tietysti ei meillä laiteta tollasia rahoja lasten leikkikaluihinkaan että sikäli hypoteettinen ajattelumalli.

Syyskuu 08, 2019, 09:39:05 ap
Vastaus #52

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
Haluatteko tosiaan mopoautoihin verrattuna moninkertaisen määrän 40 kulkevia kotteroita liikenteeseen? 


Kyllä !

Ja Reijon toivehan totetuu puolotoistakertaisena. Hienoa.

Voi, voi, taas Reijo pettyi.
Mutta jos lohduttaa yhtään, niin en minäkään ole saanut niitä AB:n lupaamia 400€/sähköpyörä vuodessa. Olen nyt jo tappiolla  2000€

Syyskuu 08, 2019, 09:53:30 ap
Vastaus #53

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Haluatteko tosiaan mopoautoihin verrattuna moninkertaisen määrän 40 kulkevia kotteroita liikenteeseen? 


Kyllä !

Ja Reijon toivehan totetuu puolotoistakertaisena. Hienoa.

Voi, voi, taas Reijo pettyi.
Mutta jos lohduttaa yhtään, niin en minäkään ole saanut niitä AB:n lupaamia 400€/sähköpyörä vuodessa. Olen nyt jo tappiolla  2000€

Tässä varmaan viitataan muutama päivä sitten julkaistuun uutiseen:
Kevytautot eivät pääsekään liikenteeseen marraskuussa, lain voimaantuloon vuoden lykkäys
Ministeri ei takaa, että laki saadaan vuoden lisäajalla korjattua komission vaatimusten mukaiseksi.


https://yle.fi/uutiset/3-10958598
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 08, 2019, 12:56:30 ip
Vastaus #54

Jarno Malmberg

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 145
Täällä böndellä kun ei hirveesti noita metrojakaa kule, ni lukiolaiset käy koulussa kotitilan tieliikkenne mönkkäreillä tai traktoreilla. Aura keulalla ja linko Valtran pyllyssä... Ni samalla ne auraa koulun parkkipaikkakin lumiaamuina!

Syyskuu 08, 2019, 13:08:36 ip
Vastaus #55

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Täällä böndellä kun ei hirveesti noita metrojakaa kule, ni lukiolaiset käy koulussa kotitilan tieliikkenne mönkkäreillä tai traktoreilla. Aura keulalla ja linko Valtran pyllyssä... Ni samalla ne auraa koulun parkkipaikkakin lumiaamuina!


Tuli traktoreista mieleen kommentti toiselta palstalta.
Lainaan sen luvatta tänne:
Koska hitaasti liikkuva henkilöauto on vaarallinen, kannattaa teinien ajaa traktorilla. Se kulkee 60 km/h, eikä paina kuin 4 kertaa henkilöautoa enemmän. Eteen aura tai betonipuntti tönimään esteet tieltä ja taakse lumilinko viimeistelemään roippeiden levitys variksille. Se on turvallista ja sallittua, eikä edes eu asiasta valita.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 08, 2019, 13:31:29 ip
Vastaus #56

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 948
Noin yleisesti ottaen nämä nuoret jotka ajavat traktoreilla omaavat vuosien kokemuksen niiden käsittelystä ja ajamisesta. Laite on nillä kavereilla aika hyvin hanskassa kun on viis-kuusvuotiaasta pyöritellyt kotipihassa ja pelloilla.

Syyskuu 08, 2019, 20:49:51 ip
Vastaus #57

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 595
Käväisin Falunin romppeilla ja tuli taas nähtyä noita ruotsalaisten nuorten ajopelejä, EPA-traktoreita.
Siinä olisi ollut Suomeenkin malli. Suurin osa nykyään Pick-Upeja, aikaisemmin paljon Volvoista tehtyjä mutta se lava on aina pitänyt olla.
Ilmeisesti myös paikkaluku rajattu kahteen mikä minusta sopisi Suomeenkin hyvin.
Siis kerrankin olisi kannattanut kopioida Ruotsia, helpommin olisi mennyt Eu:ssakin läpi kun sellaiset on jo käytössä.

Syyskuu 09, 2019, 15:07:11 ip
Vastaus #58

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Patrik Stormin mukaan hänen 15-vuotiaan poikansa kesätyöt ovat vaakalaudalla lain perumisen vuoksi. Pojan oli tarkoitus kulkea töihin kevytautolla.
Vaasalaisen Patrik Stormin perheeseen hankittiin kevytauto noin kuukausi sitten. Vuosimallin 2019 Toyota Aygo maksoi 13 000 euroa, ja sen oli tarkoitus tulla perheen pian 15 vuotta täyttävän pojan käyttöön. Autolla on ajettu vain 40 kilometriä.

– Kaikki pojan säästöt, minun säästöt ja vaimon säästöt meni siihen. Ostettiin ihan tuliterä, että se on turvallinen, Storm kertoo.

Lain lykkääntymisestä harmistuneen Patrik Stormin mukaan hänen poikansa ensi kesän työt ovat vaakalaudalla, koska hänen oli tarkoitus kulkea kymmenen kilometrin työmatka autollaan. Autokoulukin oli jo varattu valmiiksi.
– Täällä Vaasassa ei ole samanlaista julkista liikennettä kuin muualla, Storm sanoo.

Stormin mukaan perhe suunnitteli alun perin hankkivansa pojalle mönkijän uuden vuoden jälkeen työmatkaa varten. Kun kevytautojen tulosta tiedotettiin, suunnitelma muuttui. Storm ehdottaa, että valtio lunastaisi kevytauton heiltä sen hankintahintaa vastaavalla summalla.


Taas on vaatimukset suhteessa tekoihin ihan kohdallaan...

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006232353.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 09, 2019, 18:39:58 ip
Vastaus #59

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2770
  • Moukka
Mitähän tuostakin pitäis taas ajatella? Että ostetaan pojalle valmiiksi ja varalta ens kesäksi, ja ihan kaiken varulta uusi auto, että pääsee jotenkin kulkemaan 10 km päähän kesätöihin.
 Ja olettaen että jos se kesähomma tai lakiehdotus ei sitten natsaakaan, niin valtio lunastaa ja ostaa sen? Luonnollisesti uuden hinnalla.
 Mahtoi olla hyvä palkkainen kesäduuni, jos sen kulkemiseen kannatti satsata uuteen autoon? Eipä ollu minun nuoruudessa semmosia kesäduuneja. Tai sitten vaan olin jo silloinkin, ja täysin väärässä paikassa duunissa?