Kirjoittaja Aihe: MP18 ja Petrol Circus kuvia  (Luettu 2803 kertaa)

Helmikuu 03, 2018, 12:20:25 ip
Luettu 2803 kertaa

PenttiXS2jammuDanbom

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 273
En löytänyt vielä aihetta tästä joten tässä se . Oli siellä VMPK:n paikalla ja hienoja pyöriä esillä kuten esimerkiksi Benelli Sei.
Kuvakavakaldi kännykällä otettuna löytyy tapahtumasta täältä: https://pd.kuvat.fi/kuvat/Pr%C3%A4tk%C3%A4t+-+Motorcyklar+-++Motorbikes/MP-n%C3%A4yttelyt/MP18+ja+Petrol+Circus/

Laittakaa tähän ketjuun muitakin kuvalikkejä.

Pena

Helmikuu 03, 2018, 20:07:19 ip
Vastaus #1

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 642
  • Allegro con moto
Kiitos kuvista, näyttäisi siltä, että olisi huomiseksi paljon uutta nähtävää. :)
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Helmikuu 06, 2018, 12:50:13 ip
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2832
Tulipas viikonloppuna käydyksi ihan pääkaupungissa.  Ajelin lauantaina jo sinne, yövyin nuoremman pojan (25v.) luona.  Poika lähti sunnuntaina kaveriksi MP18-messuille, vaikka ei itse ole ollut missään tekemisissä 2-pyöräisten moottoriajoneuvojen kanssa koskaan.

Messuilla oli paljon moottoripyöriä, otin muutamia kuvia, ja poikakin otti minun kamerallani yhden; saatte arvata minkä.  Nostan tässä muutamia yksittäisiä kuvia ensin esille, kommenttien kera.  Petrol Circus-osasto tuli käydyksi tavanomaista tarkemmin läpi; vaikka itselläni ei ole koskaan ollut mitään mielenkiintoa koptereihin, harrikoihin eikä pelkän ulkonäön parantamiseen, nostan silti hattua käden ja silmän taitoa ja yhteispeliä omaaville rakentajille.  Laitteet ovat sitten enemmän tai vähemmän onnistuneita, kunkin maun mukaan.

Jotkut mallit herättävät aina enemmän kiinnostusta, joko ulkomuotonsa tai tekniikkansa ansiosta.  Tässä yksi näiden messujen katseenvangitsija.

Henkilöautoissa on passiivisen turvallisuuden varustelu, siis laitteet, kuten turvavyöt ja sellaiset, varsin merkittäviä.  Ainakin pienemmän vauhdin törmäyksissä ihmisillä on hyvät mahdollisuudet selvitä ilman vakavia vammoja.  Eräs autoissa jo jonkin aikaa ollut turvavaruste on viime vuosina kehittynyt myös enduromoottoripyöräilyyn.  Tässä esimerkki.  Vastaava turvavaruste, joskin hieman eri lailla toteutettuna, näkyy jo edellisessäkin kuvassa.

Tuo Beta X-Trainer herätti minussa ajatuksia; se olisi melkein 40 kiloa kevyempi ja vähän tehokkaampi leikkienduro, kuin minulla tallissa majaileva Kawasaki, mutta mitenhän kaksitahtisella makkaranpaistoenduroon vääjäämättä kuuluvat isomman tien siirtymät sujuisivat?  Poika tosin minun katseeni kiillon huomasi, ja suositteli, että jos on pakko vielä uusi moottoripyörä ostaa, niin ehkä tämä olisi sopivampi.

Trialin sääntökirjassa lukee jotenkin niin, että jaksotuomari tuomitsee kilpailijalle virhepisteitä, kunnes jakso on suoritettu.  Ja jakso on suoritettu, kun moottoripyörän etuakseli ylittää jakson loppulinjan.  Olisikohan trialiin innostuneelle jäsenellemme Eerolle sopiva väline tässä.

Sunnuntaina messuilla ei ollut hirveää ryysistä, liikkumaan mahtui mukavasti.  Meidän vierailumme jäi noin pariin tuntiin, kun poika alkoi osoittaa kyllästymisen merkkejä, ja kotiin Anttolaan ehdinkin ennen pimeää.  Ehdin silti tavata messuilla muutamia tuttuja, mm. Keski-Suomen Konepyöräseuran rompepäivätalkooväki oli bussimatkalla sunnuntaina.  Harrikkaosastolla tapasin kaksi-, kolme- ja nelipyöräisistä veteraaniajoneuvoista tutun, mutta myös aivan toisella alueella talentinsa osoittaneen herran; hänestä on kuva sarjassa.  Uusia tuttavuuksia ei nyt syntynyt, kun esiinnyin in gognito; jaakkovaakko-lippis oli jäänyt vahingossa kotiin… yksin matkustamisen varjopuoli on se, kun joutuu itse pakkaamaan ja huolehtimaan kaikesta.

Kuten jo mainitsin, yövyin pojan luona Helsingissä.  Lauantai-iltana kävimme turisteina aivan keskustassa, ja sieltäkin otettiiin kuvia; enimmäkseen poika otti.  Unioninkatu on viivotinsuora katu Tähtitorninmäeltä Kallion kirkolle.  Senaatintori ja sen ympäristö on arkkitehtuuriltaan harvinainen kokonaisuus.  Helsingin keskusta päätettiin 1800-luvun alussa rakentaa kokonaan uusiksi, ja keskustan suunnittelusta vastasivat asemakaavan osalta Johan Albert Ehrenström ja tärkeimpien rakennusten osalta saksalainen arkkitehti Carl Ludwig Engel.  Syntyi mittava ja aika mahtava kokonaisuus.  Näkyvin rakennus paikalla on Suurkirkko, mutta sen takaa löytyy myös pienempi ortodoksinen kirkko.  Senaatintorin länsilaidalla on Yliopiston päärakennus ja sitä vastapäätä itälaidalla Senaatti, symmetrisuutta korostaen julkisivuiltaan identtiset.  Tuolta turistiretkeltä on sarjassa kymmenkunta kuvaa mainituista kohteista.

Linkki koko kuvasarjaan:

https://drive.google.com/open?id=1RRZ4wOaIQHiu69pLowYWfhHuKcSkZnfZ

Viimeinen kuva on vielä vahvistus sille, että vaikka matkailu avartaa, eivät suurkaupungin valot ja säihke kuitenkaan koskaan voita kotitakan lämpöä ja hehkua…

jv

PS.  Kuvia saa hiiren rullalla suurennetuksi, ja hiirellä vetämällä siirretyksi, jos joku yksityiskohta kiinnostaa erityisesti.  Resoluution puitteissa...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2018, 16:14:06 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »