Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia piikeistä?  (Luettu 2293 kertaa)

Huhtikuu 10, 2018, 16:58:36 ip
Luettu 2293 kertaa

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5196
  • MC Debit
Juniori alkaa olla siinä iässä että on aika katsella kevytmoottoripyöriä vähän tarkemmin. Onko raadilla omia tai sisä/lähipiirin kokemuksia vaikkapa näistä malleista:

Husqvarna WRE 125 n. 2004...07 joka on Pojan tämänhetkinen unelmien kohde,

Tai näistä mitä minä yritän tyrkyttää:

KTM Duke 125, Honda XL125 Varadero, Yamahan nelitahtiendurot jne.

Minä siis tyrkytän alunperin noin 15 hepan luokkaan tehtyä nelaria (eikä haittaa vaikka olis ruisku), poika taas kakstahtaria joka on aika rankasti kuristettu ainakin tehtaan jäljiltä. Monesta on kyllä varmaankin kuristuksia poisteltu. Kuristamaton Husse tuuppaa jotain 30 heppaa mutta periaate mulla on että niin kauan kuin kortti on A1 niin pyörä on A1 myös (=niuho äijä ;) ).

Niinettä jos noista tosiaan on kokemusta/näkemystä niin kommenttia vaan tulemaan, tai jos on ehdotuksia max noin parin tonnin hintaluokan muista piikeistä niin voi niistäkin kertoa.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 10, 2018, 20:00:46 ip
Vastaus #1

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2210
  • Kukkahattusetä
Jos ostaa minkä tahansa piikin, missä on Minarellin nelitahtimoottori, eli juuri se Jammun moottori, niin ei voi mennä kovin paljon pieleen. Moottori itsessään on lujaa tekoa, mutta sen kyllä saa rikki pitkällä keulimisella ja huollon laiminlyönnillä. Keuliessa voitelu toimii vajavaisesti ja lopputuloksen voi arvata. Huoltoväli on tehtaan suosittelemana turhan pitkä (3000 km), joten yhden litran öljytilavuudella öljyt kerkeävät mennä aika likaiseksi. Me ruukattiin vaihtaa öljyt 1500 km välein, kun se on aika helppo homma. Suodatin vaihdettiin sitten joka neljännessä öljynvaihdossa.

Varma keino saada kone rikki on olla seuraamatta öljyn pinnan tasoa. Tuossa kun ei ole öljynpainemittaria, niin mistään ei tule varoituksia, jos öljy alkaa olla vähänä. Kunnossa ollessaan kone ei juuri kuluta öljyä, mutta kun mäntä alkaa lähestyä elinkaaren loppua, niin öljyäkin alkaa kulumaan. Männän vaihto ei ole mitenkään vaikea homma, mutta paikat ovat aika ahtaat.

Meillä oli Jammu WR:n enskaversio ja sillä päästeltiin ympäri vuoden kahden ja puolen vuoden ajan. Kone lähtee käymään kuin palmun alta, vaikka pakkasta olisi -25 kiitos polttoaineen ruiskutuksen. Jammusta kyllä näkee, että se on tehty halvalla, mutta ihan toimiva peli se on. Pyörässä oli ainoastaan kolme teknistä vikaa. Automaattinen puolipuristin juonitteli heti ensimmäisenä talvena, jonka vuoksi kone ei lähtenyt käyntiin pakkasella, mutta siitä selvisi viilalla. Virtalukosta irtosi joku johto, mutta homma hoitui tinaamalla ja laittamalla kunnollinen vedonpoisto. Etujarrun jarruvalokatkaisin keräsi ryönää sisäänsä ja se piti putsata tuon tuostakin.

Jos jotain negatiivista sanoisi, niin jarrusatuloiden rakenne on sellainen, että ne joutuu purkamaan ja putsaamaan vuoden parin välein, tai muuten jarrut alkavat laahaamaan. Etuhammasratas on pieni ja sen vuoksi kuluu nopeasti, mutta uusi maksaa 6-7 euroa Motonetissä. Muovit ovat herkästi rikkoontuvat ja aika kalliit ja niitähän menee rikki jokaisella piikkikuskilla... Lisäksi enskaversiossa piti pelata välitysten kanssa, jotta se jaksoi kulkea kunnolla piikkirenkailla.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2018, 20:02:17 ip kirjoittanut Ossi Viita-aho »
Kahden pytyn loukussa.

Huhtikuu 10, 2018, 20:12:12 ip
Vastaus #2

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2135
  • Museoajoneuvotarkastaja
Husqvarna smr -11 nelari oli meillä ja hyvä peli säilyttää arvonsa.

Huhtikuu 11, 2018, 11:01:00 ap
Vastaus #3

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5196
  • MC Debit

Eilen ehtoolla tosiaan vähän lueskelin aiheesta ja hämmästyin kuinka tuo Minarellin moottori on melkein kaikissa nelari-enduroissa. Hämmästyin myös kuinka aika monessa noin 30000 ajetussa oli maininta "koneremontti X tuhatta kilometriä sitten". Mutta kai se käytöllä selittyy tai sitten väärinkäytöllä/laiminlyönneillä.

Meidän sälli on kyllä teknisesti aika etevä ja tunnollinen joten eiköhän tuollainenkin moottori kasassa ja kunnossa pysy ellei ole jo alkujaan hajalla tai hajoamassa. Kiikarissa onkin nyt Hussen nelitahtiversio, ei niitäkään paljon tarjolla ole, monesti ovat supermoto-versioita mutta kyllähän silläkin soralla pärjää jos on oikeanlaiset renkaat. Toisena vaihtoehtona justiinsakin tuo Jaamahan WR.

Kiitokset tähänastisista, lisävinkit myös tervetulleita :)

 
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 11, 2018, 12:46:51 ip
Vastaus #4

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3144
 Tästähän on ennenkin kirjoiteltu, muistelisin, mutta ei kai se haittaa.

 En tiedä onko tästä vinkiksi asti, mutta kirjoitan minkä tiedän ja viimeinen tieto tuolta kesältä -11, kunnes poitsu sai autokortin, mistä meinasi unohtua se A kirjain virkailijan toimesta. Onneksi sai vielä korjattua tilanteen.

 Piikin 2 t jammu silloin omistettiin ja sehän on oikein hoidettuna lekan kestävä kaikinpuolin.
 Tietty vikat on -06 mallisia ja vikat myydyt vuonna 7, eli ikä painaa ja kenties kilometrit.
 Jos hyvä löytyy, niin osat oli ainakin silloin halpoja ja kaikenmaailman tarvikekikkaretta saa maailmalta.
 Meillä oli 1 ongelma, johon ei korjausta löydetty, mutta minkä kanssa opittiin elämään.
 Sillä oli tapan hukata kierrosta vettä. Kantta oiottiin ja tiivisteitä vaihdettiin, mutta ei.
 Umpimystillinen juttu.
 Isoilla pyörillä oli ja vanhoja crossi/ enskarenkaita ajeltiin sileeks. Monikossa sikäli, että itsekin tuolla paljon ajoin.
 Todellisia nuhapumppuja nuo 11kw laitteet on ja tuota omaa hieman autettiin hengityksessä, ilman varsinaisia virityksi.
 Aivan eri laite avarruksen jälkeen ja mukava ajeltava. Mökkireissujakin (200 km+) sillä tein, mutta päätiet piti kiertää, tai oikeastaan -sai-.  ::)

Huhtikuu 11, 2018, 15:31:55 ip
Vastaus #5

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5196
  • MC Debit
Kakstahtijammussa(kin) mua epäilyttää se että natiivina tehokas pieni korkeavireinen kone kun kuristetaan niin meneekö loputkin ominaisuudet? Mitä Eero noin suurinpiirtein teitte sille kyseiselle yksilölle? Monella sällillä tässä kylillä on semmoinen "detsi" kuten niitä kutsuvat, varmasti pomminkestävä peli jos 10 vuotta on selvinnyt sellaisesta käytöstä :)

Nelareissa ainakin useimmissa ei kuristuksen tarvetta ole, 15 heppaa on semmoinen kohtuu normaali teho katukäyttöön sopivalle moottorille jo alkaen 2-mukisista CB125-malleista, ja ne yleensä ovat melko mukavia käyttää. Nuhapumppuja juu mutta säännöt on sääntöjä, ja kyllä noillakin ehtii. Viitaten toiseen keskusteluun josta tässä leike:

Lainaus
AVK tarkastaa kaikki mopot (sikäli kun mahdollista) virittämisen takia.
Jos mopo on ajokuntoinen, niin se ajetaan rullilla.
Jos moottoripyörässä on tehon alennus mainittu rekisteriotteessa, niin se tarkastetaan pyörästä.

Joten kannattaa miettiä A2-korttilaiset...

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2018, 15:33:45 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 11, 2018, 16:40:02 ip
Vastaus #6

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2210
  • Kukkahattusetä
Lisätään vielä, että Minarellin saa rikki myös virittämällä, eli vaihtamalla vaikkapa 180 cc pytyn, joka käy sitten alakerran päälle. Myös avarampi putki tahtoo aiheuttaa sen, että seos menee liian laihaksi. Erityisesti Jammu käy ruiskupelinä jo valmiiksi laihalla.

Oikeastaan kannattaa katsella ainoastaan vakiokunnossa olevia pyöriä.
Kahden pytyn loukussa.

Huhtikuu 11, 2018, 21:28:55 ip
Vastaus #7

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3144
Mitä Eero noin suurinpiirtein teitte sille kyseiselle yksilölle?

 Ostaessa siitä oli orkkisputki avattu ja ainakin se välilaippa poistettu, mutta siitä ei sinällään kauheesti iloa, jos ei imupuoli hengitä.
 Putsarikotelossa on 2 sormen mentävää reikää, joista vielä kuminen torvi.
 Poistettiin torvi ja porattiin kotelon kansi täyteen 8mm reikiä. En muista riittikö neulan nosto, vai vaatiko isomman suuttimen, tai molemmat.

 Noilla se piristy niin, ettei jalkoihin jäänyt. Ei mikään tykki, mutta ehkä johonki 15-20 kw välille.
 Koneen alakertahan on sama, kuin joskus täystehosissa RD malleissa, eli kestää kyllä lisätehot hyvin.

Huhtikuu 11, 2018, 21:48:47 ip
Vastaus #8

Tarja Montonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
Minä olin aikoinani niin julma, että ostin pojalle ikäisensä TZR Yamahan ja pikkasen tuoreemman DT:n. Plus yhden varaosapyörän.
Kyllähän se niitä rassatessaan kirosi, mutta lupasin syyn vielä joskus selviävän.

Siinä vaiheessa kun osasi purkaa ja kasata seuraavatkin pyörät vauhdilla otti asian uudelleen puheeksi. Sanoi syyn valjenneen: uuden kanssa ei opi kuin ajamaan.

Niin että siitähän se lähtee mitkä on tavoitteet, se pyörän valinta. Taloudellinen ajattelee kaikki jälleenmyyntiarvoa myöten.

Huhtikuu 11, 2018, 22:32:00 ip
Vastaus #9

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5196
  • MC Debit
Kyllä meilläkin sälli kaivoi mun (melkein minun ikäiset) vanhat CB125:n jäänteet ja meinasi niistä alkaa pyörää tekemään. Ja alkoikin, se on nyt meillä vähän niinkuin semmoinen yhteisprojekti. Saa nähdä mitä syntyy, ei ainakaan mitään museorekisterikelpoista ;D Visio on selvä ja osatkin alkaa olla kasassa. Ja intoa sekä vimmaa on nuorella miehellä rakentamiseen ja ruuvaukseen niin että melkein kateeksi käy :)

Mutta jos haluaa ajaakin niin 45-vuotias pyörä, johon ei enää saa tiettyjä osia uutena, ei ole ehkä se optimaalisin vaihtoehto. Koulukin pitäisi hoitaa, ajelemaan ehtiä jne ja kortti-ikään ei ole enää montaa kuukautta. Kokonaisuuden kannalta ajateltiin parhaaksi jos hankitaan peli jossa on levyjarrut ja muutenkin moderni olemus, oppinee sillä ajamaan paremmin ja turvallisemmin kuin minä ikinä :)

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 11, 2018, 23:31:55 ip
Vastaus #10

Mika Törne

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 363
Oma piikkikokemus oli melko haalea. Honda nsf oli 3000mk myynnissä takatalolla, ja siihen piti teettää se tehonalennut. Jostain syystä pulju ei saanut asiaa hoidettua, niin tapahtui jotain, mitä vieläkin ihmettelen.
Ukko kaivoi jostain 20 000mk ja osti uuden yamaha sr:n.

Paljon sillä ajoin ja hyvin toimi. Mutta tylsä, harmaa pyörä. Ja laiska. Oli pienoinen pettymys, kun vanha mopo kulki paremmin. Kovalla vastatuulella 3 tai 4  vaihde silmässä ja tasaisellakin välillä mentiin 70.