Kirjoittaja Aihe: Aktiivimallia  (Luettu 18456 kertaa)

Huhtikuu 05, 2018, 19:39:00 ip
Vastaus #150

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kummipoika sanoi et ottakaa pois vaan, äiteen ruokapöytään pääsee.

Huhtikuu 06, 2018, 06:58:25 ap
Vastaus #151

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuosta kelan sadasta tonnista puuttuvat kaikki ansiosidonnaisella olijat.

Luku on aivan erilainen,kun kassat saavat paperinsa toimitettua syynättäväksi.

Sinänsä hiukan irvokas kuvio-kaverilla voi olla vakityö,josta on
lomautettuna-ja silti pitäisi kauhian aktiivisesti töitä hakea
ja tehdä-vaikka työpaikka on ja siellä aukeaa työt
heti kun isäntä suvaitsee takaisin kutsua.

Lomautettuna toki saa mennä tekemään keikkaa vaikka kilpailijalle-
vaan harvapa menee-ja siitä se isäntä sitten vasta riemastuukin-
duunarista tulee heti epäluotettava lusmu kun "omassa" firmassa kuullaan
tästä tempusta.

Voi vee näitä touhuja.

t. Markku

Huhtikuu 06, 2018, 09:37:15 ap
Vastaus #152

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moro

Käsi pystyyn ketä meitä täällä kirjoittelevia nämä aktiivimallit koskevat mutta saahan asioihin kantaa ottaa ja pitääkin.

On tämä eläkkeellä olo ihanaa ei vi..ta eikä ole ihan hirveitä purnauksen aiheitakaan paitsi liian pieni eläke ja siitä pienestä liian suuri vero mutta pitäähän mamujen voida hyvin ja pas.at noiden teiden väliä ole.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Huhtikuu 12, 2018, 09:30:25 ap
Vastaus #153

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aktiivimallia paikkaillaan niin, että jatkossa työttömyysturvan leikkaukselta voi välttyä ammattiliiton, kansalaisjärjestön tai muun työvoimaviranomaisen hyväksymällä koulutuksella.

Aktiivimalli oikeasti lisää työllisyyttä. TE-keskuksiin palkataan yli 200 työntekijää lisää.

https://yle.fi/uutiset/3-10155908

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 12, 2018, 10:39:27 ap
Vastaus #154

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moro

Mulla itsellä on hirveen vähän kokemusta TE-keskuksesta tai ei ollenkaan mutta jonkin verran siitä entisestä Työvoimatoimistosta ja enämpi olen kuullut em. keskuksien aikaansaannoksista työnsaannin tiimoilta.
Oma mielipiteeni on että em. toiminta voitaisiin ulkoistaa yksityiselle jolloin osa tuloista kerääntyisi välityksen onnistuneista rekrytoinneista kun mitä itse olen kokenut ja kuullut niin eipä toimistojen kautta juurikaan työnsaantiin ole apua ollut.Nykyään ja aiemminkin on kai ollut pakko hakea töitä toimiston nettipalvelujen kautta mutta luulen ja ainakin ennemmin työ saatiin ihan oman käynnin perusteella.
En nyt ala tässä erittelemään mutta näkemättä voi tämän päiväinen nuori olla ulospäin sen näköinen ilmestys ettei ainakaan yleisön palvelukseen kaikkia kanarialintuja voi ajatella mutta kaippa heillekkin jostain joku homma löytyy toivottavasti jos vain sitä haluavat.

Huhtikuu 12, 2018, 11:05:55 ap
Vastaus #155

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuuskytluvun loppuvuosia elettiin Imatralla, kun yks saman kylä poika tai nuori mies - alle kakskymppisiä kumminkin oltiin sillon - meni paikallisseen työkkäriin, ja kysy toimitsijalta että onko töitä, melko tiukalla sävyllä vielä.  Virkamies alko jotenkii kiemurtelemaan tuolissaan, ettei just nyt oikein ole.  Kysyjä siihen, että laita takki päälle, lähetään yhessä ettimään, eiköhän me jottain löyvetä...

muistel tällä kertaa jv

Huhtikuu 12, 2018, 11:43:52 ap
Vastaus #156

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Edelleen Imatralla, vuosikymmen vaan toinen. Jäin työttömäksi 90-luvun alussa ja menin työkkäriin. Virkailijan kanssa asioitiin ja kysyi lopuksi että mitä odotuksia minulla on heiltä. Sanoin ettei ole mitään jolloin hän kysyi enkö ole halukas menemään töihin. Sanoin että kyllä jos sopiva pesti löytyy mutta löydän sen varmaan sen itse. Minä kun en tunne ketään tai ole ylipäätään kuullut kenestäkään kuka olisi työkkärin kautta päässyt töihin että itse ne on löydettävä ne työt. Hiljaiseksi meni mutta totesi että hyvä jos olet itse aktiivinen. Tähän asti ne työt on löydetty itse vaikka joskus olen ollut työttömänä pitempiäkin aikoja. Käytin ne luppoajat hyödyksi tekemällä remppaa kotona, korjailemalla kaksipyöräisiä ja reenailemalla sekä urheilemalla. Nyt tuntuu että edellä mainittuihin ei riitä aikaa riittävästi töiden takia. Niin että minä en ahdistu työttömyydestä muutoin kuin siitä ettei ole rahaa. Elämässäni on muuta sisältöä jotka on tärkeämpiä. Toisaalta vaikka nyt on taas vaihteeksi vakituinen työ niin silti on juuri nyt perse auki kuin tuuran putki.

Ystäväni, ihan tavallinen insinööri ja hyväpalkkainen ukko nykyään joskus silloin 80-luvulla kanssani ajeli pitkin kyliä polkupyörällä kyselemässä töitä. Kerran odottelin pihalla ja se meni lenkkimakkaraa samalla syöden huoltoasemalle kysymään töitä. Ei kerennyt sisälle mentyä kuin sanoa onko niin kauppias sanoi ei ole. Kaveri sanoi ai jaa ja jatkettiin munamankeleilla seuraavaan paikkaan. Kuka lähtee 2010-luvulla kyselemään ovelta ovelle töitä kesähelteellä polkupyörällä?

Huhtikuu 12, 2018, 12:07:28 ip
Vastaus #157

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moro

Ei varmaan moni kun ne työt pitäisi tulla tarjoamaan siihen sohvalle jos nyt kerkiää nuoriso pelihommilta ja muulta puhelimen räpläämiseltään kuuntelemaan.

Toi on muuten aika erikoinen homma kun telekkarissa joa ratijossa puhutaan ettei meinaa saada joillekkin aloille työväkeä,onko se työväki väärässä paikassa vai onko työnantajalla liian tarkat kriteerit hommaan vaiko sitä sakkia ei todellakaan ole.Itse en ihan niin tarkkaan uutisointia noista työhommista kuuntele kun eläkkeellä jo tullut jokunen aika oltua (vaikkei päälleppäin uskoisi :laugh:)

Huhtikuu 12, 2018, 12:41:29 ip
Vastaus #158

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Tässä missä eniten pulaa tekijöistä:

TOP 15: Ammatit, joista on pulaa

Rakennusalan työnjohtajat
    Kuulontutkijat ja puheterapeutit
    Ylilääkärit ja erikoislääkärit
    Rakennusinsinöörit
    Yleislääkärit
    Sosiaalityön erityisasiantuntijat
    Myyntiedustajat
    Puhelin- ja asiakaspalvelukeskusten myyjät
    Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat
    Hammaslääkärit
    Lastentarhanopettajat
    Konetekniikan asiantuntijat
    Sähkö- ja automaatioinsinöörit
    Toimisto- ja laitossiivoojat
    Muut rakennustyöntekijät

Tuossa on enimmäkseen sellaisia mihin ei ihan joka jamppa pääse kun vaatii pitkää koulutusta tai sitte vähä lyhyempää. On siinä kyllä siivoojaakin kaivattu mutta siinä on niin paska palkka ettei sillä kukaan pärjää. Ja siihenkin pitäs nykyään olla laitoshuoltajan tutkinto. Myyntiedustajan hommissa pitäs taas saaha suu auki ja se ei nykynuorilta enää taho onnistua ku kommunikoivat virtuaalisesti enimmäkseen. Sama siinä puhelinkeskuksen ja asiakaspalvelukeskusten myyjillä, mitä ne ikinä onkin. Raksahommissa kyllä ennen kelpas melkein kuka vaan jos oli ahkera. Siinä se varmaan onkin kun niitä on vaikea löytää. Pitäs kestää ajoittain ankaria olosuhteita ja raskasta työtä eikä paranis ahtaat eikä korkeat paikat pelottaa. Semmoinen minulla ainakin on kokemus niistä. Terveydenhoitoalallle kyllä pitäs oikeesti saaha ammattitaitoista väkeä lisää. Eno oli keuhkokuumeen takia tiputuksessa ja kun siirto tuli alueyksikköön keskussairaalasta niin siellä alueyksikössä unohtivat jatkaa antibiootin antoa ni sehän meinas saatana kuolla siihen. Onneks selvis ainakin siltä näyttää. Perkele ku olis käynyt äitilleni tai isälleni ni olisin ajanut oikein henkilökohtaisesti keskustelemaan asiasta siitä vastaavan henkilön kanssa. Virheitä käy kaikille mutta ei saisi tuollaisia tapahtua.

Huhtikuu 12, 2018, 12:47:28 ip
Vastaus #159

Tuomas Korkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ei varmaan moni kun ne työt pitäisi tulla tarjoamaan siihen sohvalle jos nyt kerkiää nuoriso pelihommilta ja muulta puhelimen räpläämiseltään kuuntelemaan.

Toi on muuten aika erikoinen homma kun telekkarissa joa ratijossa puhutaan ettei meinaa saada joillekkin aloille työväkeä,onko se työväki väärässä paikassa vai onko työnantajalla liian tarkat kriteerit hommaan vaiko sitä sakkia ei todellakaan ole.Itse en ihan niin tarkkaan uutisointia noista työhommista kuuntele kun eläkkeellä jo tullut jokunen aika oltua (vaikkei päälleppäin uskoisi :laugh:)

Katoppa joskus huvikseen mitä te-palveluiden sivuilla haetaan työntekijöitä. Suurinpiirtein haravan varteenki vaaditaan vähintään 5 vuoden kokemusta ja insinööri koulutusta. Siis aloille jossa ei tarvis kuin näyttää ja sanoa, sekä ehkä alussa olla jonku kaverina vähän aikaa. Ei tarjota paljoa tämmösiä paikkoja hakemuksissa.

Huhtikuu 12, 2018, 14:08:07 ip
Vastaus #160

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Suurinpiirtein haravan varteenki vaaditaan vähintään 5 vuoden kokemusta ja insinööri koulutusta.

Tämä. Kaikenmaailman lupien ja pätevyyksien vaatiminen on räjähtänyt täysin lapasesta.

Huhtikuu 12, 2018, 16:16:55 ip
Vastaus #161

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moro

Tossa juuri päivällä kun poikkesin kylällä juttelin yhden kaverin kanssa joka lopettelee kuljetushommia että ennenvanhaan löysi päiväksi pariksi kuorma-auton puikkoihin tyypin tuuraan mutta eipä enään kun vaaditaan kaikkia hel..tin kortteja että voi kuorma-autolla keikan heittää.Ennen kun oli kuorma-autokortti niin siitä vaan tuuraamaan tuttua kuskia.
Joo toi siivoojan homma kuten moni muukin niin eipä niihin järjellä aatellen pitkiä koulutuksia kai tarvittaisi ja juurikin tämän vuoksi se työnantaja usein vaatii turhan paljon siinä työhönotossa ja kuitenkin lähes aina se työ opettaa siihen hommaan.

Huhtikuu 12, 2018, 16:59:48 ip
Vastaus #162

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ne myyntiedustajan hommat on nykyään jotain "innovatiivisen uuden elämänhallintatuotteen markkinointi" tai "monipuolisten hevonpiip. ja puup.tuotteiden myynti yrityksille".
Jos myytävä tuote on jo valmiiksi p..kaa,niin ei tarvitse ihmetellä ettei edustajia ihan jonoksi asti työnantajan ovella ole.
Ne jotka osaa jotain tosissaan myydä,eivät kyllä peetä ihan vaan rahan takia myy.
Katsokaa huviksenne minkälaisia edustajia nyt haetaan,minä olen katsellut jo pari vuotta,ei ole montaa hommaa joka olisi kiinnostanut.
Ehkä olen ronkeli,mutta kuitenkin.