Kirjoittaja Aihe: Jyväskylän huhtikuu  (Luettu 1300 kertaa)

Huhtikuu 11, 2018, 18:29:14 ip
Luettu 1300 kertaa

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2174
Olin viikonloppuna turistina.  Rouvan kanssa ajeltiin lauantakina heti aamusta Jyväskyllään, ja siellä ensmäiseks Hipposhallille moottorpyöränäyttelyyn, Jyväskylän Moottoriklubin järjestämään.  Pihalla kateltiin polkupyöräpoikien temppuilua ja sisällä motukoita ja tuttuja.  Illalla teatterriin, kävellen hotellilta.  Aika lailla ja aika nuorta porukkaa seilaili kaupungilla, kuka missäkin kunnossa, todettiin matkalla.  Parhaimman vaikutuksen tekivät taas polkupyörillä ja potkulaudoilla temppuilijat; näkkyy olevan muotia sielläpäin.  Teatterista liuettiin väliajalta karkuun, ei ollu oikein meijän maun mukanen esitys.  Sunnuntakina ajeltiin ilman mittään kiirettä kottiin.  Lauantaiaamuna kottoo lähteissä vielä huolestutti talon katto, kestääkö lumikuorman, takas kun tultiin ni puolet oli suunnilleen kadonnu.  Taivaan tuuliin ja sadevesijärjestelmän kautta kankaalle, yläpohjaan ei yhtään.

Kamera oli matkassa, ja kuvia tuli paljon.  Tuosta pääsee kattomaan, jos ketä kiinnostaa:

https://drive.google.com/open?id=1R8InfGlO_YprwO9OGrwIopxQHHR9xBbl

Tällä kertaa muuten kuvissa on motukoitakin, jopa vanhoja!

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2018, 11:06:26 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 11, 2018, 19:30:58 ip
Vastaus #1

Harri Paakko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 49
Tuossa pari messuilta bongattua legendaa.

Huhtikuu 11, 2018, 19:43:22 ip
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2174
Onks tuo Tepi tuolla Artsin takana?
jv

Huhtikuu 11, 2018, 21:22:57 ip
Vastaus #3

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2919

 Kuvat katoin ja löysin samanlaisen sixdayssin, ku itellä joskus oli.

 Vaan tulipa juttu mieleen.

 Eräällä varikolla kävellessä kansa seisahtui kuin seinään, kun joku huusi kovaan ääneen: JUMALAN POIKA !
 Itselle tämä valkeni nopeasti, kun tunnen kaikki kolme asianosaista.

 Huutaja oli Nyqwisti ja huuto tarkoitettu edestä tunnistetulle Natrin Matille.
 Hetken oli hiljaista ja sitten hirveä naurun remakka ja kaverukset halasivat toisiaan. Siis Arto ja Matti.
 Minä hymyilin ja kävelin ohi. Kaveruksilla on yhteistä historiaa. Vaiherikasta elämää, etten sanoisi.

 Ketkä taustoja tuntevat, tietävät mistä puhun.

Huhtikuu 11, 2018, 21:32:36 ip
Vastaus #4

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 937
Matti taitaa asustella Albaniassa nykyään.

Huhtikuu 11, 2018, 21:36:07 ip
Vastaus #5

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2919
 En tiedä, niin hyvin en tunne.
 Joskus vei sinne (Albania) vanhoja crossikamoja paikallisille avuiksi.
 Tais meiltäkin joku ajopaita lähtee...

Huhtikuu 11, 2018, 21:37:04 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2174
Jollain tasolla ovat tuttuja miehiä sekä Artsi että Natrin Matti, vuosien takaa.  Artsi lähinnä M-Tuonnin tiskin takaa, Matti jo jäärata-ajoilta sekä myöhemmin Jyväskylän ajoilta. Matti oli kyllä lauantaina JMK:n näyttelyssä (hän on tuon kerhon alkujuuri), mutta juttusille en osunu.  Ois voinu meijän rouvan kanssa olla yhteisiä juttuja, ettei ois hotellille keretty...

Tarkotitko Eero tuota numero 170 Sixiä?  Asiantuntijat oikokoot, mutta tuo on miun silmään modattuun krossisetin runkoon tehty, ja oisko vielä ykspytty-kolmepuokki?  Rungon etuputki on pyöreä, eli miun muistin mukkaan ei oo sillon ees krossi-jawan runko, vaan setin.  Noita ei kauheesti paljon oo tehty, eikä takuulla oo laillisesti kilvissä ollu koskaan; koneliikkeen kilpatallin kuskeilla niitä oli.  Päätä en vadille uskalla laittaa tästä kirjotuksesta, saattaa olla kulahtanutta tai muuten väärää tietoa.  Tuo 1966 sixi tieto on jo ajalta, kun sixin menestyspyörät alko olla melko tarkkaan krossipelejä, korkeintaan harvennetulla laatikolla, ei katumallista lokarit nostamalla oikein kerkeevää peliä ennää syntyny niihin koitoksiin.  Kun massassa saatto olla 40 kiloa eroa.

arvelee jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2018, 21:39:14 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 11, 2018, 22:00:36 ip
Vastaus #7

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7268
  • Nuolija Savosta
Jollain tasolla ovat tuttuja miehiä sekä Artsi että Natrin Matti, vuosien takaa.
arvelee jaakkovaakko

Samma hiär, kummankii oun joskus aekonaan tavannu iliman että sen parempija tuttuja oltas.
Mitä nyt Natrin kanssa nosteltiin joskus samoja puntteja tykkihallissa Karkialammella, ja siinä sivussa tuli joku sana vaehettuva jopa pikkusen lämpimistä moottoripyöristäkkii. Sen jäläkeen en ou miestä jututtanu, nähny vuan ettäältä sillon kun se ajo vielä kisoja.

Huhtikuu 12, 2018, 12:03:01 ip
Vastaus #8

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2919

 Se 170, mutta ei se samanlainen ole.
 Mulla oli "double trouble", mutta oikea siksi.
 Siksiksi sen tunnistaa mm. siksi, että siinä on erilliset vaihdestaga ja kiksi.   :)
 Helvatti että on riimit kunnossa. Kannattasko koittaa tuota Hellaakosken polkua ?

 Etelleen sixissä oli nuo "yläputket" ja pytyissä putkien lähdöt jo valmiiksi hieman pidemmät ja alemmas taivutetut.

 Äkkisilmäys vaan tuotti jonkun nostalgiapläjäyksen tuonne elektromagneettiseen toimintakeskukseen.
 En tiä mitä siellä tapahtuu, mutta välillä vinkuu ja jomottaa ja menee ihan sekaisin ku kaataa hieman wiskiä päällä... ???

Huhtikuu 12, 2018, 12:20:57 ip
Vastaus #9

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 258
Sixi Jawa 170. Taitaa olla ns. Junak-runkoinen peli. Niitä liene tullut tehtaalta jonkinlainen sarja. Itse kuolasin, mutta en koskaan saanut, siis tuollaista.
Jaakkovaakko mainitsee Koneliikkeessä Cetzin runkoo rakennetetut. Noin yleisesti ottaen sellaisen tunnistaa helpoiten katkaistusta kytkinkoppa/lohkosta. Tuo oli liian pitkä ja se sahattiin poikki ja hitsattiin umpeen.
Kuvan peli on myös selvästi liian pitkä CZ/Sixiksi.

Huhtikuu 12, 2018, 12:41:51 ip
Vastaus #10

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2174
Miulla on itelläin 60-luvulla ollu sellanen Junak-Jawa; muutamalla satasella ostin yheltä Austraaliaan muuttavalta kaverilta sen ja sixin, kuuskytluvun loppuvuosia elettiin, eli ei ne ollu sillon oikein kysyttyjä.  Miun muisti tarjos siihen junak-runkoon kantikasta putkea etuputkeks, ja tuossa kuvassa näyttää pyöreeltä?  Ja samoin tuo näyttää korkeelta, se junak oli muistin mukkaan aika lailla matalampi sixiä.  Näillä eväillä eppäilin settirunkoseks, mutta kun Paavo selvitti tuon koneen pituuden ongelman, niin näinhän se oli; ei oo settirunko tuo.  En muutenkaan oman muistin tuntien noista asioista ees euron vetoa olis lyöny.

Se sixi tuli pahvilaatikoissa, ja lähti pahvilaatikoissa, ei ollu mielenkiintoa sen kunnostamiseen silloin.  Miulla oli sillon yhtäaikaa 175 Husqvarna  ja tuo junak-jaava.  Kilvettömiä kumpikin, vuoroon niillä seudun epävirallisella rossimontulla kävin.  Sillon oppi sen, että kun liikkeelle lähön jälkeen heti pysäytti pyörän pari kertaa takajarrulla ja lähti sitten uudelleen, porautui selkäytimeen, kummalla jalalla nyt vaihetaan ja kummalla jarrutetaan.  Nykysin saattas olla hakusessaan vasemmalla jarrutettavalla ajaminen?

jaakkovaakko

Huhtikuu 12, 2018, 22:32:35 ip
Vastaus #11

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 258
Kuinka ollakkaan ja vanhoista varastoista löytyi edellinen Jaakkovaakon kanssa käyty keskustelu Jawasta, Upeeta.
"Jaakkovaakko arvuutteli tuossa männäpäivänä Jawa-kuskia ja Jawan tyyppiä. No Pertti "Konsta" Kärhähän se siinä oli Jawan puikoissa. Jawan mallista en tiedä, mutta ns. yksipyttyinen 350 Sixi lienee kysymyksessä. Hieman selitystä; Ensin oli 250ksm ja 350ksm kaksi sylinterinen Jawa Six Days. Sitten jossain vaiheessa tuli ns. isosylinterinen 250ksm ja samoin 350ksm. Koneliikkeen "tehdaspelit" oli tämän lisäksi upotettu CZ-runkoon. Tämän muutoksen vuoksi kytkinkopat piti lyhentää takaosasta. Muistaakseni/tietääkseni Puti Wallden oli silloin noiden "tehdaspelien" rakentaja. Yksi hämäävä versio oli ns. Junak-runkoinen isosylinterinen. Oli ihan kuin "tehdaspeli", mutta runko oli eri, muistaakseni Kari Keinonen ainakin ajoi yhtä. Tuossa yllä Olavi Peltosen musta Cetsi, kuvattu n. vuosi sitten. Tämä runko oli aika lähellä Suomen Koneliikkeen käyttämiä. Olavin CZ on aivan upea!"
Linkki tuohon YLEn arkistoon tässä: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/01/03/paijanneajo-kova-kovillekin
Tämä keskustelu käytiin vuonna 2010.
ps. Pertti "Konsta" Kärhä oli eilen Juha Salmisen kanssa Stadin Pärtsäreiden kuukausikerhoillassa kertomassa vanhoista hyvistä ajoista.
On se MIES tuo Konsta. On muutama kerta ollut mahdollisuus hänen kanssaan olla kisoissa ja muutenkin. Tyhmä kysymys Moottoriliitolle: Oletteko hakeneet hänelle esim Urheilijaeläkettä? Eilen paikalla oli esim Manner Vantaalta?
Tämä meni nyt vähän ohi Jaakkovaakon Jyväskylästä, mutta kuitenkin..............