Kirjoittaja Aihe: Tunturin kampiakseli  (Luettu 2474 kertaa)

Huhtikuu 16, 2018, 21:27:40 ip
Luettu 2474 kertaa

Janne Vakkuri

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Tervehdys kaikille.Kaipaisin pientä"ohjeistusta"seuraavanlaiseen probleemaan.Hyppysiini kulkeutui vm-75 käsivaihteinen tunturi pappa,joka oli ollut pari(tai vähän useammankin)talvea ja kesää ulkosalla varaston takana kyljellään ilman mitään sateensuojaa.No,kuten arvata saattaa kone oli tietenkin"niin maan perusteellisen"jumissa kuin vain olla saattaa.Parinviikon liotus hoitokaan ei saanut konetta inahtamaan mihinkään suuntaan,ja niinpä sylinteri saatiin pois vasta lievää väkivaltaa käyttäen.Kampiakseli,kiertokanki ja mäntä tietenkin suosiolla heti vaihtoon,sylinteri kunnostettiin ja loput moottorista saatiin kuitenkin pelastettua.Sitten uuden kunnostetun kampiakseli/kiertokanki paketin hankittuani,ja tietenkin muiden remontissa tarvittavien tykötarpeiden kanssa koneen kimppuun,ja sitä läjään lyömään.Kaikki sujui hyvin siihen asti KUNNES,alettiin liittään lohkoja yhteen..Täh,eipä mene lohkot kiinni toisiinsa vaan väliin jää noin 10mm rako.Tästä kun yritti koneen ruuveja kiristää,niin heti jysähti kampiakseli jumiin.Purettiin ja tarkistettiin että kaikki on niinkuin pitää eikä kasausvirhettä ole tapahtunut,mutta ei,sama homma.Tämä toistettiin puolenkymmentä kertaa,eikä syytä ongelmaan löytynyt.Kaverini joka on kasannut moponkoneita huomattavasti paljon enemmän kuin minä,oli äimänkäkenä.No syytä alettiin tietenkin etsimään kampiakselista,eikä suotta..En TIETENKÄÄN älynnyt uutta kampiakselia hankkiessani ottaa mittoja vanhasta akselista,vaan hommasin Puch VS 50 LF:n uudet osat jollainen koneen piti olla.Pariviikkoa tämän episodin jälkeen päästiin sitten erään mopediharrastajan talliin tutkimaan Tunturin kampiakseleita,eikä löydetty yhtään samanlaista vaikka verrokkeja oli heti paljon.Tutkiskelu paljasti että akselissa on samaa kuin tässä puhallinkoneen akselissa kuuluukin olla,mutta myös samaa kuin,olikohan nyt Supersportin akselissa.Yritän liittää pari kuvaa liitteenä tähän mukaan,mutta tämän mysteeriakselin molemmissa päissä on 10mm kierre,limpun leveys on 34mm,koko akselin mitta on 160mm.Heräsi epäilys että voisiko kyseessä olla viimeisimpien pappatuntureiden,Classicien jälkeenpäin tähän -75 pappaan vaihdettu kone? Koneen sarjanumeroa ei juuri nyt tässä ole,mutta voisiko oireet viitata tähän. Kiitos vastauksesta jo etukäteen:)

Huhtikuu 16, 2018, 22:22:48 ip
Vastaus #1

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
Onko sekoitettu eri merkkisten runkolaakerien L17 osia

Huhtikuu 17, 2018, 16:01:51 ip
Vastaus #2

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 411
Viimeiset classisc -papat tais olla mustalla kytkinkopalla joka tuli -84 vuonna super sport ja tiger malleihin ja tuos mallis on 3-levyinen kytkin jonka takia tuo musta kytkinkoppa olis kuulemma hieman syvempi, ainakin sen kohdistusholkit lohkoon on eri kokoiset eli ei suoraan pitäis sopia vanhempaan lohkoon.
Myös kiertokangen alatappi olis kuulemma paksumpi kuin vanhemmas mallis, 14mm.

Nämä on kuulojuttuja, mulla on tuolla 3 mustaposkikonetta odottamassa remonttia mutta en ole noiden tunturien koneiden sielunelämään perehtynyt.

Tarvikekampuroita on myös tullu joskus viallisia.......

Huhtikuu 17, 2018, 16:28:11 ip
Vastaus #3

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 316
Voi olla myös väärä kasausjärjestys, jonka takia L17 laakerikuulat kampiakselilla kiilautuu väliin.

Vaihteisto kasataan magneetonpuoleiseen lohkoon.
Kampiakseli asennetaan kytkinpuoleiseen lohkoon.  Eli, kampiakseli roikkuu kytkinpuoleiosessa lohkossa jota pidetään käsin kiinni, ettei putoa.
Kevyesti paina lohkot yhteen ja samalla pyörittele kampiakselia jotta kuulat menevät kerralla oikein.

Ei tarvi väkivaltaa vaan se loksahtaa itsestään kiinni, kun kaikki on kohdallaan. 

Huhtikuu 20, 2018, 20:18:13 ip
Vastaus #4

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 95
Kampurahan pitää aina shimmata kun se tai petilaakerit vaihdetaan. Kampuran pitää pyöriä kevyesti ilman stefoja eikä välyksiä saa tuntua. Jarmo sen jo kertoi jos petilaakereita on sekoiteltu niin ei mene kasaan.

Huhtikuu 21, 2018, 22:44:24 ip
Vastaus #5

Klaus Tupi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 514
Viimeisimmissä Classiceissa mustaposkisissa käytettiin samoja lohkoja kuin urheilumalleissa (SS ja tiger).
Kampura pidempi kytkinpuolelta kuten 3-4v versioissa.
Ainut ero tietääkseni on vain vaihteisto itse, voi vaihtaa vaikka 4v paketti sisään.

Vanhemmissa 2v koneissa sitten oma kampura.
Kuitenkin pitäisi kyllä mennä kasaan myös väärällä kampuralla.

Halvimmissa laakereissa saattaa olla laakerikehys liian löysällä niin kuulat pääsee liikkumaan ja sen myötä kiilautuu jotenkin väliin?

Huhtikuu 22, 2018, 08:23:00 ap
Vastaus #6

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 316
Jos lohkojen väliin jää 10mm rako, nousee laakerikuulat ylös sisäkoolilla, kun ulkokooli alkaa vastaamaan laakeriin.
Oli sitten halvat tai kalliit laakerit.    Ei auta väkivalta vaan pahentaa tilannetta..

Jotkut käyttävät narua akselin ympärillä ja nykäisevät pois kampikammiosta kun lohkot on yhdessä. 
mutta, jos kasaa sen noin kuten itselläni on tapana koota, se menee ilman vippaskonsteja.

Kampiakseli ja vetoakseli shimmataan tyhjään lohkoon, eli ennen varsinaista kokoamista.   
Kytkinkello shimmataan kasattuna.




Huhtikuu 25, 2018, 10:44:49 ap
Vastaus #7

Ari Nousiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 240
Viimeisimmissä Classiceissa mustaposkisissa käytettiin samoja lohkoja kuin urheilumalleissa (SS ja tiger).
Kampura pidempi kytkinpuolelta kuten 3-4v versioissa.
Ainut ero tietääkseni on vain vaihteisto itse, voi vaihtaa vaikka 4v paketti sisään.
Mulla -86 Classic, ja alkoi kiinnostaa tuo vaihteisto-juttu.

Onko noita osia miten tarjolla ja onko mahdollista omasta koneesta tarkistaa käykö siihen 4-vaihteisen osat?

Huhtikuu 25, 2018, 15:19:47 ip
Vastaus #8

Anssi Lindahl

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 231
Viimeisimmissä Classiceissa mustaposkisissa käytettiin samoja lohkoja kuin urheilumalleissa (SS ja tiger).
Kampura pidempi kytkinpuolelta kuten 3-4v versioissa.
Ainut ero tietääkseni on vain vaihteisto itse, voi vaihtaa vaikka 4v paketti sisään.
Mulla -86 Classic, ja alkoi kiinnostaa tuo vaihteisto-juttu.

Onko noita osia miten tarjolla ja onko mahdollista omasta koneesta tarkistaa käykö siihen 4-vaihteisen osat?
Helpoin tapa on tarkastaa kun ottaa kytkin kopan auki jos sieltä löytyy kampiakselilta 2 tukilaakeri niin 4 vaihteisen rojut saapi sisään.Päältä päin hyviä merkkejä koneen korvakoita 4 kappaletta,sitte kannattaa varmistaa että osat on varmana olleet yhessä koneessa joskus toimivana rumpu,siirtäjät,pääakseli esim3/4 vaihteisessa erinlaiset ja niitä kun on sekasi niin saapi raapia ohimoita  :P.

Huhtikuu 29, 2018, 17:55:05 ip
Vastaus #9

Janne Vakkuri

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
No nyt tämä kyseinen kone on kasassa joka alunperin vastuksia aiheutti,mutta ilmeni uusi ongelma.Asensin koneen kiinni väliaikaiseen runkoon  koekäyttöä varten,ja ensimmäisenähän puutui kipinä.No,uusi NGK tulppa,kärjet ja konkka tilalle lähikaupungin tarvikeliikkeestä(molemmat Forten),ja jonkinlainen kipinä tuli.Kone lähti käyntiin heti eka polkaisulla muttei käynyt kuin muutaman sekunnin.Jo puhdistetun kaasarin uudelleen puhdistus,mutta sama juttu.Säätösuuttimella sain käymään jollain lailla,mutten ottamaan kunnolla kierroksia enkä käymään tyhjäkäyntiä.Koska vika viittasi polttoainepuolelle,käytin tuntien taistelun jälkeen loppujen lopuksi paikoillaan kaikkia kolmea kaasutinta mitä muista käyntikuntoisista mopoista löytyi.Mutta nyt kai täytyy jo alkaa uskomaan ettei vika varmaankaan bensapuolella ole,koska asia ei edelleenkään kummentunut.Onko mahdollista,vai HYVINKIN mahdollista että tuon kampiakselin kanssa tuskastelu olisi vahingoittanut uusia stefoja jossain vaiheessa? Lohkot käytettiin yhdessä ja erillään varmaan kymmenen kertaa..

Huhtikuu 29, 2018, 19:37:58 ip
Vastaus #10

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 291
Heittäisin sen NGK tulpan roskiin ja laittaisin muunmerkkisen tulpan, esim. Champion tai Bosch. Ne muutamat kerrat ku mulla on NGK ollu koneessa se ei ole toiminu kuten pitää, tulpan vaihrolla taas toimii.
Yhteistä ollu että kaasari on ollu "yliryypytettävä", eli kohokammio tulvitetaan.

Huhtikuu 29, 2018, 20:00:55 ip
Vastaus #11

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 316
Seuraavalla kertaa muista että stefat tulee sitten vasta kun lohkot on ruuvattu yhteen.
Tämä sen takia, että voit tarkistaa, ettei akselin päittäinen jää naftiksi, ja stefat säilyy ehjänä...

Toukokuu 01, 2018, 20:38:45 ip
Vastaus #12

Janne Vakkuri

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
On tässä kokeiltu eri tulppiaki,uusia ja vanhoja,mutta ei vaikutusta.Enpä muistanut tuota,että stefat asennetaan vasta viimeisenä paikoilleen,edellisestä mopon koneremontista kun on päässyt kohta kolmekymmentä vuotta vierähtämään..Aloitan ilmeisesti vianetsinnän seuraavaksi stefojen vaihdolla,vai onko muita ehdotuksia?

Toukokuu 02, 2018, 08:27:56 ap
Vastaus #13

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6815
Onko tulpanhattu ehjä?

Jos johdossa on pituutta-ota hattu vallan pois ja johto
suoraan tulpan nipukkaan.,,

t. Markku