Kirjoittaja Aihe: Kimolan kanava.  (Luettu 3137 kertaa)

Huhtikuu 24, 2018, 08:13:15 ap
Luettu 3137 kertaa

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Eilen illalla äänestettiin Kimolan kanavaremppa jatkoon.
Joten ehkä jo syksyllä 2019 kanava yhdistää Kymijoen yläjuoksun Konniveden ja Pyhäjärven.

Kustannusarviota on jouduttu matkan aikana vähän tarkastamaan.
Maaliskuun lopussa tulleiden uusien arvioiden mukaan kanavan kunnostuksen kustannukset ovat noin 20,8 miljoonaa euroa. Alkuperäinen kustannusarvio oli noin 9 miljoonaa euroa.
Liian alhainen kustannusarvio tehtiin Kouvolan, Iitin ja Heinolan ohjauksessa. Nyt hankkeesta vastaa Liikennevirasto.


Kaupunkilaisille ja kaupungin päättäjille on helpompi markkinoida 10 miljoonan kuin 20 miljoonan euron hanke. Kun valmistelu lähtee käyntiin, kustannukset tuppaavat nousemaan. Hankkeen jatkamista perustellaan tämän jälkeen lähinnä sillä, että valmistelua ei ole järkevää enää keskeyttää.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/1e5a1fae-fa6b-4a3d-a3c4-7bd315c1b468

Kulut on tarkoitus jakaa valtion ja Kouvolan, Heinolan sekä Iitin kuntien kesken.
Ideana on, että valtio maksaa kustannuksista kaksi kolmasosaa. Kunnat jakavat keskenään jäljelle jäävän kolmanneksen.
Kouvola maksaa kuntien potista 69,6 prosenttia, Iitti 12 prosenttia ja Heinola 18,4 prosenttia.


Kimolan kanavan rakentamisessa on kolme pääurakkaa, jotka ovat siltojen uusiminen, väylän ruoppaus ja levennys ja sulun rakentaminen. Sillat maksavat karkeasti noin kaksi miljoonaa euroa, väylä kymmenen miljoonaa ja sulku seitsemän miljoonaa. Loput kustannukset syntyvät esimerkiksi sähköurakasta, suunnittelusta ja hallinnosta.
https://yle.fi/uutiset/3-10157211

Ylläpitokin maksaa.
Rakentamiskustannusten lisäksi kunnille tulevat hoito-, ylläpito- ja kunnossapitokustannukset, noin 100 000 euroa vuosittain. Kouvolan osuudeksi on arvioitu 69 600.
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/1e5a1fae-fa6b-4a3d-a3c4-7bd315c1b468


Heinolasta Vuolenkoskelle reitti on hieno, mutta mikä houkuttaisi siitä eteenpäin? Suunnitellulla kanavalla Vuolenkoskelta Voikkaalle voisi yllä olevien tilastojen perusteella olla arviolta 500 sulutusta vuodessa.
Jos rakennuskustannukset olisivat 20,8 miljoonaa euroa, poistoaika 50 vuotta, korkokanta 3 prosenttia ja vuosittaiset ylläpitokustannukset 100 000 euroa, yhden sulutuksen hinnaksi tulisi huimat 1 650 euroa! Vaikka sulutuksia olisi tuhat vuodessa, kertasulutuksen hinta olisi yli 800 euroa.

https://kouvolansanomat.fi/mielipide/lukijalta/9b1e274f-9044-450e-bf1a-33e734a560c6

Mutta onhan siitä silti silkaa mihramia tulossa kuntalaisille.
Uusia työpaikkoja sadoittain?
Kunnille Kimolan kanavan hyöty tulee matkailijoiden jättämistä euroista. Niitä aiotaan haalia ravintolapalveluiden lisäksi erilaisilla ohjelmapalveluilla, vaikkapa bussikuljetuksilla satamista muihin lähiseudun matkailukohteisiin.

Uutta yrittäjyyttä ei uskota syntyvän yhdessä kesässä, vaan ajan kanssa.

Heinolalla ja Kouvolalla on hieman erilaiset toiveet. Kouvolan kaupunki on asettanut Heinolaa maltillisemmat toiveet uusien työpaikkojen synnylle. Kouvolassa laskeskellaan, että uudessa kanavassa tehtäisiin noin tuhat sulutusta vuodessa, mikä tarkoittaisi muutamaa tuhatta matkailijaa vesireittiä pitkin.
Se mahdollistaisi parhaassa tapauksessa muutaman sadan uuden työpaikan synnyn.

https://yle.fi/uutiset/3-9671006

Pelkät maisemat ja kanava eivät ole kuitenkaan riittävä houkutin, jolla saataisiin veneiljät esimerkiksi Keski-Suomesta suuntaamaan Kimolan kanavan reitille.
– Tarvitaan retkisatamia nuotiopaikkoineen, vierasvenesatamia, joissa on polttoaineen myyntiä ja ravintoloita sekä kahviloita, joista voi ostaa ruokatäydennyksiä. Jätehuollon pitää toimia ja veneiden septitankeille pitää olla tyhjennysmahdollisuus.

Myös kunnat tietävät, että pelkät maisemat eivät houkuta turisteja riittävästi. Tarvitaan palveluita ja viihdykettä.

Niiden järjestäminen ei ole kuntien tehtävä, vaan siihen vaaditaan yrittäjiä. Esimerkiksi Kouvolan kaupungin edunvalvontapäällikkö Petteri Portaankorva kertoo, että kaupunki on käynyt aktiivisesti kertomassa yrittäjille, millaisia mahdollisuuksia uusi vesireitti tarjoaa.

Kouvolassa vesireitti päättyy Kuusankoskelle, johon kaupunki jo suunnittelee paikkoja vierasvenesataman rakentamiselle. Yrittäjien rooliksi jäisi vaikkapa satamaravintolan ja polttoainemyynnin aloittaminen.
– Yrittäjien tulisi verkostoitua ja tehdä yhteistyötä, että syntyy selvä työnjako siitä, millaisia palveluita kukin tarjoaa, Portaankorva korostaa.

https://yle.fi/uutiset/3-9671006

Kouvolan Sanomat kysyi tällä viikolla äänestyksessään lukijoilta kantaa Kimolan kanavan rakentamishankkeeseen.
Äänestys suljettiin perjantaina (20.04) iltapäivällä. Sulkemiseen mennessä ääniä oli annettu yhteensä 497 kappaletta. Niistä Kyllä-ääniä oli 204 eli 41 prosenttia ja Ei-ääniä 293 eli 59 prosenttia.

https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/b1189084-7788-484d-940c-30374af8153f


Lopuksi vielä juttua raportista.
Konsulttiyritys FCG:n tekemässä Kimolan kanavan vaikutusselvitys -loppuraportissa hankkeesta piirretään ruusuinen kuva. Esimerkiksi rakennusvaiheen välittömistä työllisyysvaikutuksista sata prosenttia arvioidaan tulevan kanavan vaikutusalueen kuntiin.

Keskustan Topi Seppälä sanoo, että on hirveän vaikea arvioida, mitä kanavahanke toteutuessaan tuo tullessaan.

— Tällaisissa selvityksissä olisi ehkä viisasta, että tuodaan pari kolme vaihtoehtoa: paras mahdollinen, realistisin ja oikein pieleen menevä. On tietysti niin, että jos tehdään arvio oikein pieleen menevän vaihtoehdon mukaan, päättäjien puntti alkaa heti tutista.
Hyödyt ovat kustannuksia suuremmat

Raportissa on laskettu yhteen kustannukset ja hyödyt 30 vuoden ajalta.

Hankkeen kustannuksiksi arvioidaan nykyarvolla 19,3 miljoonaa euroa. Hankkeen hyödyiksi saadaan vajaat 35 miljoonaa. Hyödyiksi on listattu vaikutukset matkailuun ja kiinteistöjen arvoon sekä työllisyys- ja verotulovaikutukset.

Hyötyjen ja kustannusten erotus on perustilanteessa 15,6 miljoonaa. Raportissa on laskettu myös kaksi muuta vaihtoehtoa: Jos hyödyt ovat 20 prosenttia arvioitua pienemmät, viivan alle jäisi 8,6 miljoonaa euroa. Jos taas kustannukset nousevat vielä 20 prosenttia, luku on 11,8 miljoonaa.

— Kimolan kanavan rakentamisen aikaansaamat hyödyt ovat kustannuksia suuremmat, raportissa todetaan.

Kannattavuudesta todetaan, että hanke itsessään ei tuota merkittäviä hyötyjä.

— Hyötyjen saavuttaminen edellyttää investointeja sekä veneilijöiden peruspalveluihin että myös muuhun matkailua palvelevaan infrastruktuuriin ja liiketoimintaan. Näitä investointeja ei ole otettu huomioon kannattavuustarkastelussa.

Selvityksessä todetaan myös, että kanava yksin ei tuo alueelle lisää matkailutuloa. Sen sijaan vaikutukset syntyvät lisääntyvän matkailukysynnän ja kehitettävien matkailupalvelujen

https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/1e5a1fae-fa6b-4a3d-a3c4-7bd315c1b468


Pitkä alustus, mutta kysymys raadille kuuluu.
Kuka voitti?
Kunnat, valtio, veneilijät ja vai urakoijat?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 24, 2018, 08:50:54 ap
Vastaus #1

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2703
Laskelmia laatinut konsulttitoimisto on ainoa voittaja.  Häviäjä on veronmaksaja.

1000 sulutusta vuodessa tarkoittaa 500 perhettä (perhe on tässä yhteydessä 1 - 4 henkeä), jotka käyvät veneellään kerran kesässä ajamassa kanavan päästä päähän ja takaisin.  Vaikka veneilijät ovat vaurasta väkeä, ei 500 perheen yhden päivän kulutuksella taida syntyä satoja työpaikkoja?  Varsinkin, jos sattuvat olemaan nuukan sorttisia, ja syövät omia eväitään... todellisuudessa tuo käyttäjämäärä voisi hyvin imettynä elättää yhden tai korkeintaan kaksi ihmistä kanavan vaikutusalueella.  Kaikki käyttökustannukset kaatuvat veronmaksajien maksettaviksi.  Toisaalta, nuo kanavan käyttäjät kuluttavat ne rahansa johonkin, oli sitä kanavaa tai ei, ei siinä uutta rahaa synny.  Suomalaista yhteiskuntaa kanava hyödyttää vain siltä osin, jos tuo vaihtoehtoinen kulutus kohdistuu ulkomaan matkailuun, mitä se ei missään tapauksessa tee kuin varsin pieneltä osin.  Tuollaisten lukujen esittäjiltä puuttuu alkeellinen laskutaito, maalaisjärki tai luultavasti molemmat.

Kun puhutaan mistä hyvänsä harrastuksesta ja sen edistämisestä yhteisin varoin, kaikista konsulttiselvityksien ja toiveittensa tynnyriin kurkottajien tuottolaskelmista pitää ottaa kaks nollaa perästä pois, ja kululaskelmiin lisätä yks nolla; silloin luvut ovat realistisia.  Oli sitten kysymys jääkiekkohallista tai veneilyreitistä.  LISÄÄN VIELÄ PETRIN PYYNNÖSTÄ: TAI MOOTTORIRADASTA!

Kustannuslaskentaa olen keskiasteen oppilaitoksessa opettanut, koron ja rahan hinnan luulen alkeellisesti ymmärtäväni.  Silti sanon, että kun puhutaan useiden kymmenien vuosien hankkeista, joilla on yhteiskunnallinen merkitys (huviveneily ei tosin minun maailmankuvassani kuulu siihen joukkoon), kustannuslaskennan korkona voidaan käyttää nollaa tai ainakin melkein nollaa.  Alkuvuosien kassavirta-analyysi on oikea työväline; mistä rahat hankkeelle saadaan?  Ja käyttökustannusten tarkka selvitys, joka sisältää realistisen näkemyksen kunnossapidon hinnasta.  Jos rahan hinnaksi olisi laitettu vaikka 10%, ei olisi Suomessa rautateitä eikä maantieverkkoa, ja ilman kulku- ja kuljetusyhteyksiä ei nykyinen elämänmuoto olisi mahdollista.  Siihen en ota tässä kantaa, olisiko se vaihtoehtoinen elämänmuoto nykyistä parempi vai huonompi...

innostusis filosofoimaan jv
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2018, 09:07:37 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 24, 2018, 08:52:53 ap
Vastaus #2

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Sen verran vielä, että Iitissä on eräs toinen projekti rahavaikeuksien takia pahasti kesken...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 24, 2018, 09:02:49 ap
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2703
Siinäkin on kuljettu haavemaailmassa, tai luotettu lupauksiin mille ei ole ollut varsinaista katetta.  Eli se kassavirta-analyysi ei ole ollut realistinen.
jv

Huhtikuu 24, 2018, 23:21:07 ip
Vastaus #4

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2557
Onhan noita projekteja, jotka veronmaksaja kustantaa.
Esimerkiksi VR:n tekemä Hennan pysäkki Orimattilaan!
Rakennettin juuri vuosi sitten keskelle metsää toiveena, että sinne muodostuisi asutuskekus.   :'(
Nyt Z-juna pysähtyy sinne ja ottaa muutaman kyytiläisen.
Mutta Orimattilalla onkin oma kansanedustaja.  :angel:

Huhtikuu 25, 2018, 03:18:32 ap
Vastaus #5

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7304
  • Nuolija Savosta
Meillä Kuopijossa nuo tuommoset ylleishyövylliset hankkeet totteutettaan kokonaan yksityishenkilöehin ja niijen vetämijen yritysten rahoettamana, niin kun nyt tämäkii vanahalle Siikaniemen teollisuusaluveelle rakennettava saanakompleksi:   https://urly.fi/WS1

Eikä hankkeen kehittellyynkää tarvita ilimasta verorahhoo kun ihan vuan nimeksi:
http://publish.kuopio.fi/Kuopio/kokous/2018483435-4.PDF
 
On arvijoetu alustavasti jotta siellä kävis rypemässä opaut 100 000 immeistä vuojessa, eli keskimiärin 275 löylynlyömee joka aenut päevä pyhäsä arkesa, joka vaekuttas tämmösestä muallikosta olevan ihan roemasti alakanttiin arvijoevulta. ::)

Huhtikuu 25, 2018, 10:27:48 ap
Vastaus #6

Ari Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 975
Onhan noita projekteja, jotka veronmaksaja kustantaa.
Esimerkiksi VR:n tekemä Hennan pysäkki Orimattilaan!
Rakennettin juuri vuosi sitten keskelle metsää toiveena, että sinne muodostuisi asutuskekus.   :'(
Nyt Z-juna pysähtyy sinne ja ottaa muutaman kyytiläisen.
Mutta Orimattilalla onkin oma kansanedustaja. 
Ja bussi ajaa vähän väliä tyhjiä penkkejä Orimattilan kaupungista asemalle ja takaisin
Lyhempi matka olisi ajaa Lahden asemalle

Joulukuu 12, 2018, 17:46:49 ip
Vastaus #7

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Kun vuosikausia junnanneen vesireitin rakentaminen vihdoin alkoi, aukesi ketsuppipurkki – nyt suunnitellaan satamia ja risteilyaluksia
Huviveneilylle vuonna 2020 avattavan Kimolan kanavan liikenteeseen suunnitellaan pienvenesatamia.


https://yle.fi/uutiset/3-10548945
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 12, 2018, 21:13:06 ip
Vastaus #8

Lauri Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 157
Näitä pomminvarmoja ideoita putkahtelee.
Kymmenkunta vuotta sitten oltiin korottamassa Tahkon hiihtomäkeä. Kustannusarvio oli varovaisesti miljardi. Projektia tutkittiin kai vuosia. Jokuhan tämänkin maksoi.
Uusin kuuma idea, Tallinna-tunneli panee paremmaksi. Kustannusarvio on 15 miljardia. Suunnittelu on saanut 100 miljoonan rahoituksen.
Eipä ole maailmassa rahasta puutetta.
Mika Anttosen Saharan metsitysprojekti alkaa tuntua kevyeltä kamalta.

Joulukuu 13, 2018, 06:07:29 ap
Vastaus #9

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Tärkeää on muistaa se, että mistä raha tulee.
Onneksi Kimolan kanavaan ei kaikki rahat mene suomen verorahoistam vaan osa menee Kouvolan, Iitin yms verorahoista.
Mie luulen, että hyvin nopeasti on ko. kunnilla Musta-Pekka kourassa Kimolan kanavan takia.

Taitaa Anttonen pyöritellä projekteja muilla kuin veronmaksajien rahoilla.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 13, 2018, 10:30:22 ap
Vastaus #10

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 756
Sitten on näitä kauppakeskushankkeita.
Lasketaan valtatien liikennevirta ja sen mukaan asiakkaat. Päättäjät innostuvat valtavasta kassavirrasta ja eikun sammalia sivuun.
Valtatie 3:n ja vt19 varsilla on Seinäjoen lähistöllä kaksi hanketta joissa on ihan oikeasti laskettu ostajat liikenteen mukaan.
Toisesta on S:joelle 15km ja luullaan, että saadaan ostajat poikkeamaan omaan kauppakeskukseen, vaikka lähikylästä saa kerralla kaikki. Onneksi toteutuksessa ei ole päästy kuin maansiirto- ja tietöihin.....nyt on jonkin aikaa ollut hiljaisempaa, mutta hanke on edelleen hengissä. Meikäläisenkin veroeurot tuo nappaisi...
Kolmosen varrella on myllätty oikein urakalla maatöitä, mutta en millään usko, että asiakkaat riittää. Valtatien kulkijat ovat pääsääntöisesti ohikulkuliikennettä, ei ne niin vaan ostoksille pysähdy, vaikka konsultit kuinka laskisivat.

Joulukuu 14, 2018, 08:58:04 ap
Vastaus #11

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8171
Onhan noita projekteja, jotka veronmaksaja kustantaa.
Esimerkiksi VR:n tekemä Hennan pysäkki Orimattilaan!
Rakennettin juuri vuosi sitten keskelle metsää toiveena, että sinne muodostuisi asutuskekus.   :'(
Nyt Z-juna pysähtyy sinne ja ottaa muutaman kyytiläisen.
Mutta Orimattilalla onkin oma kansanedustaja.  :angel:

Henna on huippu! Ei ole montaa viikkoa kun ajelin Z:lla kaupunkiin ja takaisin.
Vajaa tunti suuntaansa ja hintaa hommalla 11e 90snt eestaas.Ei tehnyt mieli autola
sinne suhailla.

No tosin ensin piti autoilla Olasta sinne Hennaan...ja iltapäivällä takaisin. Parkkialueella
oli hyvin tillaa.

Mutta kauan se kestää,ennenkuin tuolla edes sata ihmistä asuu...keskellä ei mitään.

t. Markku

Joulukuu 14, 2018, 09:39:39 ap
Vastaus #12

Harri Seila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
  • Hartsa
Tulee Kimolan kanavasta jotenkin
mieleen Vanhasen hallituksen aikainen siltarumpusuhmurointi koskien Savonlinna-Huutokoski radankunnostusta. Savonlinnassa syntyneenä seurasin ihmeissäni tuota järjettömyyttä?! Liikenneministeri Vehviläinen(Savonlinnan taidelukion kasvatti) ja Vanhanen runnoivat  läpi tuon 42 milj.hankkeen asiantuntijoiden varoitteluista huolimatta. Rataosuus peruskorjattiin, mutta raideliikennettä ei saatu toimimaan, henkilöliikennettä ei edes ajoitettu ja rahtiliikenne olisi tarvinnut myös sähköistyksen joka jäi tekemästä liian kalliina n.8milj.
Nyt raiteet on purettu uuden upean Laitaatsalmen syväväylän ylittävän sillan tieltä.
Toivotaaan, että tuo kanavan rakentaminen onnistuisi ja toisi toivottua piristystä paikallisille toimijoille.

Toukokuu 29, 2019, 11:36:15 ap
Vastaus #13

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Ylevät ja hienot on toiveet selvityksen mukaan... ;D

Tuhansia turisteja ja kymmeniä uusia työpaikkoja
Uuden kanavan valmistuminen on Suomen oloissa poikkeuksellista, ja kanavalle odotetaankin runsaasti veneilijöitä. Heinolan, Iitin ja Kouvolan teettämän selvityksen mukaan Kimolan kanavassa voitaisiin ensimmäisinä vuosina tehdä jopa pari tuhatta venematkaa.

Se tarkoittaa alueelle myös merkittävää matkailutuloa. Erityisesti Iitin Vuolenkoskella odotetaan kanavan avautumista.
– Ravintolapalveluiden kehittämistä olemme miettineet. Totta kai matkailijat elvyttävät kesätoria, ja tarvetta on veneiden huolto- ja korjauspalveluille, sanoo Vuolenkosken kyläyhdistyksen puheenjohtaja Eero Paronen.
Kyläyhdistys etsii parhaillaan yrittäjiä, jotka olisivat valmiit aloittamaan yritystoiminnan kylällä.

https://yle.fi/uutiset/3-10804499
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 30, 2019, 18:24:41 ip
Vastaus #14

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5241
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Meillä Vaasassa voi heti kertoa kustannusarvion kolmella ja silti ihan kaikkea ei saada tehtyä, idea menee paremmin läpi kun hinta on halpa. Olkiluoto 3 hy vä esimerkki kuinka hinta nousee ja valmistuminen viivästyy.