Kirjoittaja Aihe: Teiden kunto motoristin vinkkelistä  (Luettu 4206 kertaa)

Toukokuu 15, 2018, 07:17:34 ap
Luettu 4206 kertaa

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 486
Karmeassa kunnossahan nuo ovat. Hirveitä reikiä jopa pääväylillä puhumattakaan sivuteistä.
Ja vahinkoja sattuu: https://www.aamulehti.fi/uutiset/tarja-plihtari-ajoi-moottoripyorallaan-roudan-aiheuttamaan-monttuun-orivedella-ja-tormasi-autoon-neljasta-raajasta-vain-yksi-jai-ehjaksi-200941183/

Itse pelästyin Lempäälän ideaparkilta lähtiessäni. Kun lähtee Tampereelle päin ja kurvaa rampilta moottoritien ylittävälle sillalle niin kaistojen välissä on 10-15 leveä railo useamman kummenen metrin matkalla. Sellainen railo, että sinne kun ajaa etupyörän niin mukku on varma. Onneksi oli sen verran jyrkkä lähestymiskulma, että menin ryminällä yli.
Joo, pitäähän motoristin lukea tietä mutta kyseisessä tilanteessa päähuomio kiinnittyi kaistanvaihtoon soveltuvan välin etsimiseen liikenneruuhkassa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2018, 07:20:54 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Toukokuu 15, 2018, 07:27:23 ap
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8672
Alemman numeron tiet ovat jossain
paikoin ihan kamalia-jos ajatte Koskenkyästä Orimattilaan-
varokaapas Myrskylä-Orimattilaväliä...tie
alkaa purkautua nopeutuvalla vauhdilla ja on
motoristille jo vaarallinen. Eikä se autoilijaakaan enää
naurata.

t. Markku

Toukokuu 15, 2018, 08:40:01 ap
Vastaus #2

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2976
Alakaa kyykkypyörätiet olla vähissä...

Teiden "korjaus" tapahtuu nykyään routavaaramerkillä ja nopeusrajoituksen laskulla.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 15, 2018, 08:59:46 ap
Vastaus #3

Kai Vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 156
Jep, sama huomattu. Huonossa kunnossa ovat. Ajoin routamonttuun Treella, huomasin seuraavana päivänä että takarengas on tyhjä, puhkihan se oli.

Toukokuu 15, 2018, 10:55:35 ap
Vastaus #4

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5246
  • MC Debit
Joopa, omallakin maisemareitillä on riittävästi heittoja, välillä pitää melkein nousta tapeille kun ei alustan ominaisuudet ihan meinaa riittää. Eilen huomasin kans semmoisen pitkittäissuuntaisen 10cm syvän ja hyvinkin etupyörän kokoisen railon mutkassa että kohtuuvarmat lipat jos siihen ajaa. Ajoin vielä matkailuauton perässä joten reagointiaikaa ei juuri jäänyt, ajolinja kuitenkin meni jo valmiiksi ohi, eli tuurilla taas mentiin. Lisäksi tietysti paikkaa paikan päällä, pikipaikat kohtuu liukkaita, ja korkeimmilla kohdilla lumiauran kynsien jälkiä jotka tuovat oman "hauskuutensa" ajamiseen. No, se tilannenopeus... Onneksi on sellainen pyörä että vauhdin hurmaan pääsee jo alle 80km/h nopeuksissa :)

Aamulehden jutun onnettomuus on valitettava tietysti mutta osasyyksi väittäisin letkassa ajon. En nyt tiedä kuinka tiukassa nipussa ajoivat mutta jos letkassa on 40 pyörää niin siinä väkisinkin kiinnittää huomiota muuhun kuin tien pintaan. Samoin jos ajetaan "näyttävästi" parijonossa, vaikka limittäinkin, niin väistöliikkeille ei juuri ole tilaa. Edellä menevä pyörä peittää tehokkaasti näkyvyyden tien pintaan. Pikkuteillä puljassa ajo on aikas riskaabelia, letkan johtajalla on suuri vastuu, ja pitkässä letkassa ei johtajan merkit näy taakse asti joten niitä pitää välissä olevien toistaa että menisi perille. Vähä niinku armeijassa. No, nämä nyt vain minun mielipiteitäni vähäisen pulja-ajokokemukseni perusteella.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 15, 2018, 13:20:23 ip
Vastaus #5

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Joopa, omallakin maisemareitillä on riittävästi heittoja, välillä pitää melkein nousta tapeille kun ei alustan ominaisuudet ihan meinaa riittää. Eilen huomasin kans semmoisen pitkittäissuuntaisen 10cm syvän ja hyvinkin etupyörän kokoisen railon mutkassa että kohtuuvarmat lipat jos siihen ajaa. Ajoin vielä matkailuauton perässä joten reagointiaikaa ei juuri jäänyt, ajolinja kuitenkin meni jo valmiiksi ohi, eli tuurilla taas mentiin. Lisäksi tietysti paikkaa paikan päällä, pikipaikat kohtuu liukkaita, ja korkeimmilla kohdilla lumiauran kynsien jälkiä jotka tuovat oman "hauskuutensa" ajamiseen. No, se tilannenopeus... Onneksi on sellainen pyörä että vauhdin hurmaan pääsee jo alle 80km/h nopeuksissa :)

Aamulehden jutun onnettomuus on valitettava tietysti mutta osasyyksi väittäisin letkassa ajon. En nyt tiedä kuinka tiukassa nipussa ajoivat mutta jos letkassa on 40 pyörää niin siinä väkisinkin kiinnittää huomiota muuhun kuin tien pintaan. Samoin jos ajetaan "näyttävästi" parijonossa, vaikka limittäinkin, niin väistöliikkeille ei juuri ole tilaa. Edellä menevä pyörä peittää tehokkaasti näkyvyyden tien pintaan. Pikkuteillä puljassa ajo on aikas riskaabelia, letkan johtajalla on suuri vastuu, ja pitkässä letkassa ei johtajan merkit näy taakse asti joten niitä pitää välissä olevien toistaa että menisi perille. Vähä niinku armeijassa. No, nämä nyt vain minun mielipiteitäni vähäisen pulja-ajokokemukseni perusteella.

Kuski sen onnettomuuden aina aiheuttaa, eikä maantie tai keli, pimeys, sade tms, tiellähän voi olla vaikka mitä joka tappaa/vammauttaa motoristin jos siihen törmää, kuoppia, halkeamia, peräkärrystä tippuneita lautoja, irronneita pakoputkia, mutkassa soraa/hiekkaa/öljyä/Naftaa..jne. Mutta ne kyllä pitää ensin nähdä jotta niihin voi reagoida, siksi riittävän välimatkan pitäminen muihin tielläliikkujiin on motoristin paras henkivakuutus.

Tuo laumassa ajaminen on enempikin aloittelevien ( tai tyhmien) motoristien hommaa, eivät ole vielä hiffanneet kuinka vaarallista touhua se on, kun taidoiltaan eritasoisia kuskeja laitetaan ajamaan aivan liian lähellä toisiaan yleisessä liikenteessä.

Saksassa Autobahn 1,llä Stillhornissa, Hampurin lähellä näin kun italialaisesta harrikkaporukasta yksi jäi rekka-auton alle, nämä "Easyriderit" ajoivat "jammaillen" ja paikkaa vaihtaen tiiviissä rykelmässä, asiaankuuluvasti porukan edellä mennä touhotti "Road Captain" jonka pää pyöri kuin puolukka **llussa ja kädet viuhtoivat tuulimyllyn lailla, sen "kapteenin" ohjeita kai se sportsterikuski seurasi kun ajautui rekan alle pyörällään, paikalle tuli helikopteri ja ambulanssi sekä poliisit, liikenne pysäytettin ja ohjattiin paikan ohi kun yksi kaista oli saatu siivottua, näin tuon kaiken kun ajelin ko retkueen perässä jonkin matkaa ennen tapahtumaa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2018, 15:02:16 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Toukokuu 15, 2018, 14:13:04 ip
Vastaus #6

Jussi Kumpu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 879
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Samanlaiseen pitkittäisuraan meinasi meikäpojankin uutisajelu katketa.
Jussi 044 7212497

Toukokuu 18, 2018, 20:54:05 ip
Vastaus #7

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 486
Itse pelästyin Lempäälän ideaparkilta lähtiessäni. Kun lähtee Tampereelle päin ja kurvaa rampilta moottoritien ylittävälle sillalle niin kaistojen välissä on 10-15 leveä railo useamman kummenen metrin matkalla. Sellainen railo, että sinne kun ajaa etupyörän niin mukku on varma.

Kannattaa näköjään ottaa puheeksi. Nyt siinä on asfalttikone odottamassa railon vieressä.

Toukokuu 19, 2018, 05:36:48 ap
Vastaus #8

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8672
On onneksi tuo mainitsemani Myrskylä-Orimattila -väli
kesän kunnostettavien teiden ohjelmassa..

t. Markku

Toukokuu 19, 2018, 08:01:42 ap
Vastaus #9

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3164
Moro

Tämän päivän Aamulehdessä on juttu rouvasta joka kaatui pahasti asfaltissa olleen reijän vuoksi,oli onnellinen kun yksi raaja jäi ehjäksi.

Itse pelästytin vastaantulija naisen auton ratissa keskiviikkona kun väistin reikää,ei siinä vaaratilannetta ollut mutta ymmärrän että sitä pelästyy kun vastaantulija tekee sellaisen äkkiliikkeen pyörällä.En mä sillä kolmipyöräsellä kovinkaan helposti kaadu mutta ne etufillarit on aika pienet ja matalat renkaat voivat luultavasti rikkua teräväreunaisessa asfalttireiässä helposti.

Ajelin Näsijärven ympäri toissa sunnuntaina ja se tie nässyn itäpuolella tie no. 338 se vasta varsinaista reikäjuustoa on,toi kolmipyöräinen on siitä hankala kun sen kanssa pitäisi löytää tiestä kolme ehjää kohtaa kaksipyöräisellä riittää se yksi ehjä "raita".
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2018, 08:09:09 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Toukokuu 19, 2018, 09:01:41 ap
Vastaus #10

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3569
  • Mamu
Minkälainen kolmipyörä Markulla on?Morgan?Messerscmitt?Servicar?

Toukokuu 19, 2018, 10:36:22 ap
Vastaus #11

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3164
Moro

Markulla on CanAm Spyder RT,viime kesänä mm teimme reissun Saksan MM ralliin ei motareita ainakaan paljoa ja takasin päin vähän kiertoteitä,yht. 4650 km,hyvä reissu Ruotsissa sato mennessä pari sataa kilsaa muuten kelit OK.

Tosa kuva tulomatkalla Anderstorpissa jossa myös yövyimme siinä kylillä.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Toukokuu 19, 2018, 12:16:41 ip
Vastaus #12

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3569
  • Mamu
Ai tuollainen,varmaan mielenkiintoinen ajettava.Jostain luin senverran koeajoa että väittivät liukkaalla olevan hankala,liikaa tietokonetta mukana?

Toukokuu 19, 2018, 13:46:24 ip
Vastaus #13

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3164
Moro

On ajella kuin kelkka kesällä eli ei kallistella muuta kun itse sen verran että pysyy selässä,liukkaalla en ole ajellut mutta on ihan hyvä ajaa soratiellä paitsi että takapyörä on vähän liukas irtosoralla kun on 225 leveä suorapintainen mutta varmasti mukavampi kun tavallinen matkapyörä soralla.Ajonvakautusta ei saa tässä mallissa pois päältä eli se puuttuu kyllä siellä soratiellä helposti peliin mukaan.Kulutus on isohko n. 8 l/100 km ja tankki pienehkö alle 300 kilsaa kun on tankattava mutta onhan pyörällä omaa painoa n. 450 kg.Tämä on sellainen malli jossa on kaikki hienoudet ollut jo uutena ja itse olen vähän vielä parannellut varustusta.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Toukokuu 20, 2018, 08:37:31 ap
Vastaus #14

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3569
  • Mamu
Moottoripyörässä kulutus on toisarvoinen asia,kunhan kuljettaja muistaa huolehtia että tankissa on litkua...