Kirjoittaja Aihe: Teiden kunto motoristin vinkkelistä  (Luettu 4131 kertaa)

Toukokuu 20, 2018, 10:05:17 ap
Vastaus #15

esko m järvinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 104
Tervehdys. Otsikossa on ”motoristin vinkkelistä”, mutta motoristina tein havaintoja muutoksesta, jonka olen vuosien kokemuksella todennut eteläisen naapurimaan tiestön kunnon kehityksestä vs. kotimaan vastaavan.
Ajoimme, vapun jälkeisenä viikonloppuna, tosin autolla, muutamin koukkauksin reitin Tallinna-Tartto-Valga (Latvia)-Pärnu-Tallinna.  Havaintona oli, ettei reitille sattunut ainuttakaan varsinaista vaarallista reikää asfalttipinnassa, muutamassa kohdin lähinnä kaupunkien liittymien kohdissa oli näkyvissä raskaiden ajoneuvojen aiheuttamat ajourapainanteet, näissäkin pinta oli muuten ehjä. On ne maailman kirjat tältäkin osin sekaisin!
Etenemistämme ei häirinnyt muu kuin NATO-Saksan armeijan ajoneuvo saattueet ja kolme tarkastuspistettä, nämä ilmeisesti johtuen käynnissä olleista varsi massiivisista harjoituksista.
Suomessa vikaa haetaan olosuhteista, mutta johtuneekohan ongelmat ”säästö materiaaleista” tai taitamattomuudesta (pinnoitteen irtoaminen alla olevasta, tai kaistojen välin pitkittäiset vauriot) tai yleensä urakoiden voitonmaksimoinnista tai laatuvaatimusten puutteesta tai tilaajan puolen valvonnan lepsuudesta???
Voi tietysti miettiä ylläpitohuollon urakoituja tehtäviä, onko olemassa speksit reiän koolle, (esim. suurin läpimitta 30cm ja syvyys 5cm) jonka jälkeen vasta urakoitsijan kuuluu korjata vaurio. Tiedä häntä.   
Esko J

Toukokuu 20, 2018, 11:13:58 ap
Vastaus #16

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 814
Itse olen myös ihmetellyt, missä menee raja mikä paikataan ja mikä ei.
Urapaikkaus saattaa loppua, vaikka reikäjono jatkuu. Ei ole mitään järkeä jättää valmiita reikiä auki, kun ne murenevat suuremmiksi koko ajan.
Kai niillä tosiaan on joku mitta mikä jätetään ja mitkä lie ulkomaalaiset hoitaa työn.
Ennen paikattiin kaikki kärmeenjäljetkin, ettei vesi pääse kerroksiin.

Toukokuu 20, 2018, 11:17:19 ap
Vastaus #17

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5226
  • MC Debit
Moottoripyörässä kulutus on toisarvoinen asia,kunhan kuljettaja muistaa huolehtia että tankissa on litkua...

Joo, kulutus sinänsä aika lailla toisarvoinen, ongelmahan on lähinnä siinä että tankki on pieni. Oma Honda alkaa pyytämään varatankkia noin 150km ajon jälkeen, jolloin tankissa on tilaa n 8 litralle. Harvoin sitä tulee yhtäsoittoa noinkaan pitkästi ajeltua mutta jos haluaa vaikka  tankata Shellin 99 plussaa niin täytyy miettiä reitit tarkkaan :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 21, 2018, 20:11:54 ip
Vastaus #18

esko m järvinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 104
Tevehdys.
Taasen mietteitä helteiseltä maantieltä palanneena. Reissulla tuli pintareikiä väistellessä mietittyä, jotta mistä johtuvat, mikä on aiheuttanut ajourissa olevat pitkittäiset halkeamat? Halkeamien kautta vesi syyssateiden aikana tunkeutuu tien runkoon aiheuttaen todennäköisesti entisestään pahempia vaurioita jäätymisen ja jäätyvän veden laajenemisen seurauksena.
Onkohan halkeamien perussyynä tien rungon pettäminen akseli/ajoneuvopainojen ja raskaan liikenteen määrän kasvaessa. Monet kulkemani tiet on rakennettu 5-60-lukujen vaiheessa, silloin suurin sallittu ajoneuvon paino oli 30T. Tänä päivänä se lähenee 80T.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/88541/Ahonen_Joel.pdf?sequence=1

Monia näitä teitä ei siis ole edes mitoitettu nykyliikenteelle liikenteelle. ei silloinkaan todennäköisesti taloudellisista syistä johtuen köyhällä Suomella ollut varaa parempaan ja kantavampaan tiestöön.
T Esko J

Toukokuu 21, 2018, 22:49:45 ip
Vastaus #19

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 814
Joku jossain joskus sanoi, että uutta ainesta laitetaan vain noin 30% päällysteeseen.
Vanha käytetään hyväksi, mutta lopullisesta päällysteestä tulee heikompi, kuin kokonaan teräväsärmäisestä uudesta murskeesta tehty.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2018, 08:08:14 ap kirjoittanut Pertti Rintamaki »

Toukokuu 22, 2018, 07:14:03 ap
Vastaus #20

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3106
Moro

Koitin netistä tutkia mutta kun on noita kielivaikeuksia että kuinka esim. Saksassa missä teitä todella käytetään juttua teiden rakentamisesta mutten löytänyt.Olen siellä ajellut ja nähnyt sen rakennustouhun muttei ole koskaan tullut otettua kuvia tai eihän siihen voi oiken kuvaamaankaan pysähtyä kun perässä täytyis noin miljoonan muunkin pysähtyä ja voi olla ettei ne ymmärtäisi että miks se Juusela siellä nyt toppailee.Niin siellä teitä todella käytetään kun kansaa on yli kymmen kertaisesti ja olen varma että meillä niin pintamateriaalissa kuin tien pohjustuksessa on puutteita.Sellainen läpileikkauskuva olisi sikäläisestä tiestä mukava saada kun siinä näkyisi se uskomaton raudoitettu betoni kansi siellä asfaltin alla.Pitäisikö tienkäyttäjiä vielä rokottaa joillain maksuilla että jäisi niihin teihinkin vähän rahnaa käytettäväksi,kyllä voisi meinaan vinjetti maksu ulkomaisille autoille ainakin raskaalle liikenteelle.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Kesäkuu 30, 2018, 08:45:22 ap
Vastaus #21

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8512
Nyt voi ajella tien kunnon puolesta Lahdesta Myrskylän kautta Koskenkylään.Pinta
on kunnossa. Mutta rekkoja kulkee paljon ja ovat hanakoita
kurveissa leikkaamaan-se kannattaa pitää mielen sopukassa jos
näille teille joutuu.

t. Markku

Heinäkuu 20, 2018, 14:20:14 ip
Vastaus #22

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1868
  • naavaparta
Käykääpä Puolassa ajelemassa.  Päätiet ovat hyvässä kunnossa,
Mutta ajakaapa ulos pääväylältä niin alkaa Rodeo.
Strassenrodeo, sana jonka keksin.


Onhan Suomessakin oikeita Rodeo teitä.
Puolassa niitä riittää, niitä joita ajellaan kakkosella kolmeakymppiä.

Heinäkuu 20, 2018, 16:06:50 ip
Vastaus #23

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 92
Jos haluatte jännitystä elämäänne, niin käykää ajamassa tämä Hyvikkäläntie.
Surkeakuntoisin tienpätkä Suomessa. Ainoastaan Savonrannasta pohjoiseen yksi toinen pätkä pääsee lähelle.


[ylläpito on poistanut liitteen]
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(2), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX

Honda CB250RS vm.83

Heinäkuu 21, 2018, 12:11:28 ip
Vastaus #24

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2833
Jos haluatte jännitystä elämäänne, niin käykää ajamassa tämä Hyvikkäläntie.
Surkeakuntoisin tienpätkä Suomessa. Ainoastaan Savonrannasta pohjoiseen yksi toinen pätkä pääsee lähelle.


Sen pitää olla todellinen enskaspoori, jos on huonommassa kunnossa kuin tie 4741 (Savonranta-Enonkoski).

Semmoinen juttu vielä, että kun ohitatte autoa kolminumeroisella tiellä, niin pitäkää huoli, että se autoilija on tietoinen motoristista.
Sen verran on tiet huonossa kunnossa, että se auto saattaa ylittää keskiviivan usein ja ilmoittamatta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 21, 2018, 14:02:39 ip
Vastaus #25

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 92
Sen pitää olla todellinen enskaspoori, jos on huonommassa kunnossa kuin tie 4741 (Savonranta-Enonkoski).

Se on. Se ei ole enskaspoori-tyyppinen huono hiekkatie, vaan asfalttitie josta asfaltti on poistettu osittain. Tiellä on muistaakseni kylttikin:"asfaltti osittain poistettu".
Asfaltti on poistettu niin, että tiellä on aina asfalttia ja karkeaa soraa vuorotellen 50 metrin pätkissä, eikä liitoskohtia ole viistottu. Asfaltilta tiput aina joku 10cm pohjasoralle, ja päinvastoin.
Syy asfaltin poistoon niitä jäljellä olevia pätkiä ajaessa on täysin ilmeinen, ne ovat hirvittävässä kunnossa. Valtavia vedensyömiä monttuja ja railoja. Näin oli keväällä 2018.
Se tie Savonrannasta pohjoiseen oli myös aika melkoinen keväällä. Edellä oleva maasturi ajeli joku 70-80 km/h. En vain pystynyt samaan pyörällä, jäin kuin nalli kalliolle pujottelemaan tien laidasta laitaan.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(2), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX

Honda CB250RS vm.83