Kirjoittaja Aihe: BMW R75/5 kulutus  (Luettu 3736 kertaa)

Toukokuu 17, 2018, 14:08:59 ip
Luettu 3736 kertaa

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 877
Tuosta Jawan polttoaineenkulutuskeskustelusta inspiroituneena ajattelin kysellä mielipiteitä Bemarin vastaavasta. Minun vuoden 1970 BMW R75/5 (nelivaihteinen) toimii periaatteessa kuin unelma. Käynnistyy nöyrästi, käy todella tasaisesti niin tyhjää kuin ajoakin. Kone vastaa kaasuun niin pehmeän varmasti kuin muuttuvakurkkuisilla kuuluukin, vetoja on hyvin ja tulpat on hyvän väriset (ehkä aavistuksen tumman puolella kuitenkin). Bensaa kuitenkin palaa mielestäni kummallisen paljon. Viime kesänä mittailin, että matka-ajossa menee 8l/100km ja pientä kaupunkipöristelyä ei kympillä selviä. Edellinen omistaja on huoltanut ja säätänyt kaasarit. Sisällä on uudet neulaventtiilit ja ryyppyjen korjaussarjat, eli sieltä ei pitäisi vuotaa. Pääsuuttimet on vakiokokoiset (140). En ole avannut kaasareita, joten en tiedä neulasuuttimen kokoa enkä neulan asentoa. Ilmanputsari ja kurkut on myös vasta vaihdettu. Ja niin, Lämpimänä käynnistäessä täytyy avata kaasua, muuten ei rykäsekkään. Vähän niin kuin vanhoissa kaasari-Escorteissa.

Muttamutta, vähän kahden vaiheilla. Periaatteessa kuluttaa selvästi liikaa, mutta toimii toisaalta pirun hyvin. Mitä mieltä kokeneemmat olette tuosta kulutuslukemasta, ja jos kuitenkin päätän kurkata sisälle, niin mistä luulisitte korkean kulutuksen johtuvan?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2018, 14:11:59 ip kirjoittanut Risto Nurmi »
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Toukokuu 20, 2018, 09:21:59 ap
Vastaus #1

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 636
  • Kawasaki A 1 R
   On ehdot. paksulla samanvuotinen  90/5  tasan 6l. ja tunnoton kuormalle ja vastatuulille.

Toukokuu 20, 2018, 16:24:56 ip
Vastaus #2

Jorma Korolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 575
https://keskustelu.suomi24.fi/t/8120791/suzuki-vl-1500

Parillakin foorumilla mainitaan että neulaputken kuluminen voisi nostaa kulutusta.

Toukokuu 20, 2018, 20:22:07 ip
Vastaus #3

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 578
  • Allegro con moto
Rupesi kiinnostamaan, millainen on  BMW 90/5?
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Toukokuu 21, 2018, 16:53:38 ip
Vastaus #4

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 877
Katoin bensanpinnat. Kovasti epäloogisuutta. Ohjeen mukaan kohokammion kupin pohjalle jää 24mm paksusti bensiiniä kun kuppi irrotetaan kaasarista. Vasemmalla 19.5 ja oikealla 18.5, eli ihan liian vähän. Mutta vasen koho sulki mitatessa liian aikaisin ja oikea taas aivan liian myöhään. Oikeaan olisi siis periaatteessa pitänyt jäädä enemmän pllttoainetta, mutta siellä oli vähemmän.
???
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Toukokuu 21, 2018, 21:34:18 ip
Vastaus #5

teukka alarotu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 587
Minun r75/5 hörppää bensaa 5-6l/100km. Sylinterit on porattu ja männät vaihdettu sekä kansi on muutettu lyijyttömälle.

TA
Bmw r75/5 -72
 Nsu Quickly -58
Jaguar mk2 -60,
MGA 1600 -61

Toukokuu 22, 2018, 16:28:39 ip
Vastaus #6

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5354
  • Tulin nain ja voitin
Kuluneet neulaputket sen liiallisen kulutuksen usein aiheuttavat,  sen putken sisällä liikkuva kartiomainen neula säätää bensan määrää luistin asennonn mukaan, reikä siis kuluu soikeaksi ajamittaan kun neula kihnuttaa siihen luistin liikkuessa, ja silloin kaasarin suunnittelijan laskemat polttoaineen virtausmäärät neulan eri asennoilla eivät pidä enää paikkaansa, vaan bensaa pääsee neulan ohi enemmän kuin pitäisi, kyseessä on hyvin yleinen vaiva vanhoissa motskareissa.

Se bensapintojen epäloogisuus johtuu siitä, kun joku on yrittänyt bensapintoja "säätämällä" korjata sitä samaa vikaa mistä sinä nyt kyselet, sekin on normaalia ja yleistä että kulunutta tai rikkinäistä kaasutinta aletaan "säätämään", mutta eihän se mitään auta jos itse vikaan ei puututa


Oikea kulutus bemulle on siellä 5-6,5 litraa / 100 km tasiolla, ajotavasta ja vauhdista riippuen
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2018, 15:40:30 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Yamaha TR 1  -81  Museorekisteröity "käyttöpyörä" ( lain puitteissa tietenkin)
Mercedes Benz   W 211  E 220 CDI  -03


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Toukokuu 23, 2018, 10:01:12 ap
Vastaus #7

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 877
Pannaanpa neulaputket ja neulat samalla vaihtoon, kun maksavatkin hurjat ± €7/kappale...

Niin, säädin nuo kohot ohjeiden mukaiseen asentoon, ja semmonen mielikuva tuli, että kiihtyvyys aavistuksen parani.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2018, 10:04:15 ap kirjoittanut Risto Nurmi »
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Toukokuu 23, 2018, 10:29:40 ap
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2192
Asiaa sivusta liipaten:  Nuoruuden motocrossajeluihin ostin 1977 ihka uuden 250-kuutioisen Husqvarnan.  Se taisi olla viimeinen vuosimalli Bingin kaasuttimella, seuraavissa oli jo Mikuni.  Ykspyttysen kone jonkinverran aina värisee, ja tuossa Bingissä oli sitä probleemaa, että juuri se neulaputki tai -suutin kului neulan kuluttamana suultaan väljäksi.  Sen oli huomaavinaan siitä, että juuri sellaisilla osakaasun alueilla, missä meikäläinen harrastelija aika paljon ajoi, moottorin käytös meni oudoksi, jossain kohtaa vastasi kaasuun epäloogisesti.  Siis oli huomaavinaan, en tiedä totuudesta... Joka tapauksessa, niihin vaihdettiin noita neuloja ja suutinputkia aina silloin tällöin, ja ainakin tuntui, että käytös kaasua kevyesti avatessa muuttui loogisemmaksi.  Muistini mukaan Mikuni-malleissa ei enää tuota ongelmaa ollut, eli olisiko Bingin suutinputkien materiaali pehmoisenpuoleista ja nopeammin kuluvaa?

ajautui taas nuoruusmuistoihin jaakkovaakko

PS.  Olikohan se imatralaistaustainen, oopperan kuorossa leipänsä hankkinut Vilho Vartiainen, joka Nuoruusmuistoja esitti?
PS2.  Onkos kuka kuunnellu paikallisradiosta Arvo vaan Karstulasta -ohjelmaa?  Sillä ja ajatus sinkoilee yksittäisistä sanoista asiasta kymmenenteen...

Toukokuu 23, 2018, 21:00:28 ip
Vastaus #9

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1794
  • naavaparta
Näistä kulutuksista sen verran että se on kuin autoilla.
Ajajan vaikutus on suuri jos kone on kunnossa.

Mikään moottoripyörä ei saa syödä 8 litraa matka-ajossa.
Jos syö niin kaikki ei ole kunnossa.

Simson 1961 on pienin kulutus jolla olen ajanut.
Alta kolme litraa välillä Karesuvanto- Tornio.

Katana ottaa viis 5 litraa tai alle matka-ajossa mutta jos ratalle menet niin 15 litraa menee rikki.

Kesäkuu 03, 2018, 10:04:28 ap
Vastaus #10

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 877
No niin. Saksanmaa toi Ristolle pienen paketin ja eilen laitettiin pojan kanssa Bingeihin uudet sisukset. Ainakin neuloissa oli jo kulumaa ja kaiken lisäksi neulasuuttimet oli vakiota isommat 270:set. Vielä ei ole päästy ominaisuuksia testaamaan, sillä aina tuppaa tulemaan pari muuttujaa. Vasen kohokammio alkoi vuotamaan ilmaputken tyvestä. Sanokaas millä mömmöllä sen sais parhaiten tiivistettyä? Pitäs kestää jatkuvaa bensakylpyä.

Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Kesäkuu 07, 2018, 14:37:41 ip
Vastaus #11

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 877
On se vain ihmeen hankalaa yks reiän tiivistys.

Putki lyöty irti, putsattu, tinattu paksummaksi ja lyöty takaisin lukitteen kera. Molemmille puolille vielä paksu kakku Locktite power epoxya. Silti vuotaa tippasemalla läpi!

Uus Schwimmerkammeri tilattu Saksasta...

Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Kesäkuu 14, 2018, 08:37:59 ap
Vastaus #12

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 877
Uus kuppi tuli ja nyt päästiin sitten testaamaankin. Pyörän ominaisuuksissa ei ole eroja entiseen. Ainoa selkeä huomio on, että nyt kylmä kone on lämmitettävä ennen ajoon lähtöä kunnolla. Kone ei ota heti kierroksia, vaan ennemmin röpöttää ja sammuu jos kaasukahvaa yrittää kääntää. hetken lämmittelykäytön jälkeen herää kyllä. Kulutusta en ole vielä mitannut. Tuo kylmäkäynti-ilmiö ainakin viittaa siihen, että vanhoilla suuttimilla ja neuloilla on ollut asetukset rikkaalla tosiaan.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Kesäkuu 14, 2018, 20:42:30 ip
Vastaus #13

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5354
  • Tulin nain ja voitin
Uus kuppi tuli ja nyt päästiin sitten testaamaankin. Pyörän ominaisuuksissa ei ole eroja entiseen. Ainoa selkeä huomio on, että nyt kylmä kone on lämmitettävä ennen ajoon lähtöä kunnolla. Kone ei ota heti kierroksia, vaan ennemmin röpöttää ja sammuu jos kaasukahvaa yrittää kääntää. hetken lämmittelykäytön jälkeen herää kyllä. Kulutusta en ole vielä mitannut. Tuo kylmäkäynti-ilmiö ainakin viittaa siihen, että vanhoilla suuttimilla ja neuloilla on ollut asetukset rikkaalla tosiaan.

Niin sen kuuluu kylmänä tehdäkin, jos moottori vastaa kaasuun hyvin heti kylmänä ja ilman ryyppyä, niin seos on liian rikas.
Yamaha TR 1  -81  Museorekisteröity "käyttöpyörä" ( lain puitteissa tietenkin)
Mercedes Benz   W 211  E 220 CDI  -03


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Kesäkuu 15, 2018, 00:30:20 ap
Vastaus #14

teukka alarotu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 587
Moro, r75/5 vaatii aina ryypyn käynnistäessä.

TA
Bmw r75/5 -72
 Nsu Quickly -58
Jaguar mk2 -60,
MGA 1600 -61