Kirjoittaja Aihe: Sähköpyörä  (Luettu 3320 kertaa)

Toukokuu 17, 2018, 19:07:15 ip
Luettu 3320 kertaa

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 794
Suunnittelin tässä sähkö-avusteisen pyörän hankintaa, ole katellu tuota Tunturi zonaria vähän "sillä silmällä". Mahtaako kellään olla ssähköpyöristä, tai kenties ko. vermeestä kokemusta. Omat kokemukseni jäävät eukon Kalkhoffilla kolmeen ajokertaan, ja sehän se vähän kimmoketta on antanutkin. 8)

Toukokuu 17, 2018, 20:06:43 ip
Vastaus #1

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2545
Moro

On myös tehnyt mieli,tota sähköpyörääkin.Meille valmistuu tänne tämän kesän aikana pyörätie että ehkä vasta ensi kesäksi.Olen miettinyt että mitä eroa loppujen lopuksi on noilla tonnin ja yli kaden tonnin pyörillä.Kummissakin hydrauli levyjarrut ja yleensä jotkut Shimanon hilut mutta tuleeko niistä hiluista yli tonnin ero jos ovat pykälää parempaa sarjaa.Alumiini rungot kummassakin mutta akussa ja moottorissa on varmaan eroja.Jos meikämannekin muutaman sata kilsaa kesässä polkisi niin maksaako vaivaa sijoittaa yli tupla hinta sykkeliin,mietiskelee hän.

kakstuhatta kolmesataa     http://velostar.fi/fi/product/4121/

999         https://www.xxl.fi/velocity-by-white-energy-touring-hd-18-sahkopyora/p/1143947_1_style
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Toukokuu 17, 2018, 20:55:11 ip
Vastaus #2

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 794
Saa tunturia halvemmallakin kuin tuo hinta. Noissa kahessa kaikki on moottorin sijottelusta lähtien erilaista. XXLn pyörä on Kiinan peli, kun taas Tunturin tekniikka on tehty Japanissa, Yamahan moottori ym. Avustus systeemi on ihan erilainen, Kiinan pelissä ei ole samanlaista poljinvoiman tunnistusta kuin nipponin vermeissä, toki siinä on eri tehoalueita, mutta se ei poljinpainetta tunnista samalla tavalla, ja säädä tehostusta sen mukaan. Siinä nyt alkuun eroja. Tuttu kaveri viime kesänä osti tuollasen, kun sitä Lappeenrannan XXLn avajaistarjouksena myytiin alle 700dan, kyllä tuo näky tänäänkin tuolla ajelevan, eikä muutenkaan ole vermettä haukkunut.

Toukokuu 17, 2018, 21:17:25 ip
Vastaus #3

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2545
Moro

Varmaan pitää Martin puheet paikkansa mutta olen sitä mieltä että tänä pänä monessa asiassa kinkkien ja japsien "valmisteet" ovat ehkä loppujen lopuksi kinkkien tekeleitä.Siitä en tiedä tehdäänkö pykälää halvemmat Shimanot kinkeissä ja ne vähän kalliimmat nipponin poikien tekeleitä.
Se että kalliimmissa pyörissä on poljinvoimaa mittaava systeemi on varmasti parempi.Kuka tietää missä Tunturin runko on tehty kertokoon sen.

muoks....
https://erkkiaimistelee.wordpress.com/2016/04/20/kotimaisena-pidetyt-polkypyoramerkit-valmistetaan-paaosin-ulkomailla-tyopaikkojen-sailyttaminen-ei-ole-kuitenkaan-itseisarvo/

Onko Kiinalainen huonompi vaiko parempi kuin Unkarilainen pyöräntekijä?

muok..muoks...

Näin meitä harhautetaan     https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/03/20/tuotteita-pestaan-kotimaisiksi-mielikuvien-voimalla
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2018, 21:25:47 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Toukokuu 17, 2018, 21:35:45 ip
Vastaus #4

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2197
Mie oon haaveillu jo monta vuotta tuollasen ostamisesta, vaan ei oo realisoitunu vieläkään.

Noista tekniikoista.

Simppelein on semmonen, missä moottori on etunavassa, ja toimii vaan yhellä teholla katkaisijan takaa.  Se katkaisija pittää meillä olla kytketty polkimiin, eli moottori mennee päälle ko polkee, kun lopettaa polkemasta, ei vejä moottorikkaan.  Tuollasta oon vähän kokeillu, ja äkkiseltään tuntu aika oudolta ajaa.  Tuntu ikäänkuin ryöstäytyvän, vaikka ei sitä tehoa oo paljoa.  Voi olla että siihen tottus.

Seuraava vaihtoehto taitaa olla moottori takanavassa, ja tehossa eri alueita ohjaustangossa olevalla katkasijalla valittavissa.  Sellasta en oo koittanu.  Napamoottorin plussa on, ettei sähkömoottori rasita pyörän ketjuja, rattaita ja vaihteistoa.

Parraana pietyt on keskimoottorisia, ja poljinvoiman tunnistusantureilla varustettuja.  Katkasijasta saat valita suhteellisen avustustason, maksimi yleensä jotain 250...300%.  Eli polet ite jollain voimalla, kone pannee suhteessa lissää.  Herkimmillä antureilla ajaminen on aika lähellä sellasta tunnetta, että jumankekka nyt on jaloissa potkua!  Ihan pien viive on aina käynnistyksessä, ja joissain myös kun lopettaa polkemisen, mikä aluks tuntuu ja ouvolta.  Keskimoottorisessa myös moottorin voima mennee ketjujen ja vaihteiston kautta.

Parraina pietyt moottorit on Bosch, Yamaha ja uusimpana Shimano Step.  Noissa kaikissa on se vääntomomentin tunnistus melko hienosti toimiva.  Taitaa kiinalaisetkin sellasta jo tehä, siitä ei oo kokemusta.  Noita muita oon pikkusen kokkeillu, ja ne on tuntunu kyllä hyviltä.  Ainakin Boschilla on useampia malleja moottoreissa; herkimmät anturit lienee kaikkein kalliimmissa?

Meillä ja koko Euroopassa se peli katotaan polkupyöräks, kun moottori vettää vain silloin kun poletaan, ja kun nopeus nousee 25 kilometriin tunnissa, moottori lakkaa avustamasta.  Maksimiteho oli ja rajoitettu, olikohan se 250W?  Jos ei olla noissa rajoissa, se ei oo ennää polkupyörä, tullee vakuutustarpeita, ajorajotuksia ja muuta riesaa.  Kait niitä rajotuksia ovat ohitelleet, mutta oma käsitys on, ettei miulla ois mittää tarvetta rikkoa noita polkupyöräsääntöjä, sellanen kyllä riittäs.  Pieniä vaihteita, paksuja renkaita, ja joustoja keulaan ja satulatolppaan ite kaipaisin, kun ajelut on tuolla kärriteillä ja jopa poluilla.  Moottorin apu ois tarpeen jyrkissä ylämäissä; täällä on sellasia mitä ei tavan pyörällä taho päästä ajamalla ylös.  Taluttaessa auttava moottori on jossain paikassa hieno asia; esmerkiks jos on lastia pyörässä reilusti ja on sellasta maastoa, missä ei oikein ajamalla mee.  Sellanen on kaikissa kalliimmissa miun käsityksen mukkaan.

Ja nää kaikki käsitykset lukemisen ja lyhyitten koeajojen perusteella; saattasivat muuttua kun itelleen ostaa ja enemmän ajelee?

Akkuja on eri kokosia ja niitä voip olla yks tai kaks.  Tuo mainostaminen siitä, kuinka pitkälle akullisella pääsee, on täysin älytön.  Sehän riippuu siitä avustuksen tasosta; pääsee sillä vaikka Pekinkkiin, kun ei käytä sitä sähköä... siis mitään yhteistä standardia ei oo olemassa, eli mainoksilla ei oo mitään vertailtavuutta, eikä oikein katettakaan.

tälläsiä kirjotti vanhempi polkupyörätietäjä, jolta saattaa jäähä kuitenkii koko laite hankkimatta

jaakkovaakko

PS. Mie oon katellu saksalaista Riese&Müllerin postinkeltaista ja Rohloffin napavaihteella olevaa huippumallia... tuplasti hintaa tuohon Martin linkkaamaan Tunturiin nähen!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2018, 21:49:30 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Toukokuu 18, 2018, 08:50:20 ap
Vastaus #5

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5355
  • Tulin nain ja voitin
Pari vuotta sitten ostin XXL,stä tarjousssähkärin, alennettu hinta oli silloin 599 € ( 999 € "ovh" )

Sähkömoottori on takanavassa ja 36v / 8 ah akku tarakan alla takana, kolmiasentoinen avustus, fillari on toiminut oiken hyvin ja onhan sillä kiva ajaa vastamäkeen ja vastatuuleen  :P

Akku riittää hyvin minun ajohini, se jaksaa kakkostasoa käytettäessä avustaa ainakin 40 km,n matkan, toki riippuen maaston mäkisyydestä ja vauhdista.

Niissä keskimoottorilla varustetuissa saa varautua ketjurikkoihin, moottorin kova vääntö ja kuskin polkeminen sen lisäksi rasittavat tavallista fillarinketjua kohtuuttomasti, joten niissä ketjujen kestoikä on varsin lyhyt.

Ja kun se keskiömoottorin pieni ketjupyörä kuluu niin että hampaisiin muodostuu kuopat, niin ketju saattaa tarttua niihin koloihin ja pakkautua sen pikkupyörän ympärille, aiheuttaen vähintäinkin harmaita hiuksia kuskille, noista vaivoista toki pääsee kun huoltaa fillarinsa säännölliseti ja vaihtaa ainakin sen pienen vetopyörän aina samalla kun uusii ketjun,
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2018, 08:58:41 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Yamaha TR 1  -81  Museorekisteröity "käyttöpyörä" ( lain puitteissa tietenkin)
Mercedes Benz   W 211  E 220 CDI  -03


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Toukokuu 18, 2018, 08:57:27 ap
Vastaus #6

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1064
Onko tietoa siitä, että miten paljon tulee putkaapamppuavankeutta jos ajellee sähköfillarilla jossa pitäs olla liikennevakuutus, mutta ei ole.
Ainakin automopoprätkäpuolella se on verrattavissa vakavuudessa maanpetokseen.

Eihän niitä kukaan valvo, mutta jos jotain sattuu.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 18, 2018, 09:02:21 ap
Vastaus #7

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5355
  • Tulin nain ja voitin
Kyllähän porukka ainakin täällä ajelee melkoisilla vekottimilla ilman vakuutusta, tuossa yks isäntä esitteli 85 km tunnissa kulkevaa sähköfillariaan, ei se kyllä edes fillarille näyttänyt, ennemminkin enduromotskarille.

Kyllä niistä varmaan sanktioita tulee, ainakin korotettujen vakuutusmaksujen muodossa, ehkä sakotkin päälle.
Yamaha TR 1  -81  Museorekisteröity "käyttöpyörä" ( lain puitteissa tietenkin)
Mercedes Benz   W 211  E 220 CDI  -03


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Toukokuu 18, 2018, 09:07:20 ap
Vastaus #8

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 380
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Voisko joku valaista asiaa. Mikä idea on tuossa sähköpyörässä? Minä ajoin joskus pyörällä kuntoilumielessä jolloin se idea vesittyy jos moottori avustaa. Jos taas haluaa päästä helpolla ja rasittamatta itseään niin miksei osta mopoa? Kaverilla on sähköpyärä ja sitä olen kokeillut mutta kysyttyäni häneltä vastaus oli ”sain halvalla, en tiijä mitä teen”.

Toukokuu 18, 2018, 09:27:48 ap
Vastaus #9

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3165
  • Mamu
No,sähköpyörällä on aina myötätuuli ja alamäki.

Toukokuu 18, 2018, 09:56:04 ap
Vastaus #10

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2545
Moro

Tohon Mikan toteamukseen minulla ei ole vastausta mutta juuri samanlaisia asioita voisi miettiä että miksi metsästää jousipyssyllä kun ruutiasekin on keksitty tai miksi soutaa veneellä kun moottorikin on keksitty.
Luulisin että joku on joskus itse rakennellut sähköpyörän ja ajellut sillä onnistuneesti pikku parannusten jälkeen ja sen jälkeen niitä on alettu valmistamaan immeisille myyntiin ja laitetta paranneltu matkan varrella.
Mun mielestä vähemmän tarpeellisten tavaroiden joukossa niitä tarpeellisimpia kaluja,"vähäturhake".
Tämmöselle vanhemmalle ei niin liikunnalliselle huonokuntoiselle immeiselle joka ei aina paremman kelin sattuessa viitsisi lähteä liikkeelle autolla tai moottoripyörällä sähköpyörä on hyvä kuntoiluvehje verrattuna siihen ettei pyöräilisi laisinkaan sillä liian raskaalla tavallisella mankelilla,luulisin että ainakin minun tulisi sellaisella lähtevän liikkeelle kunhan toi pyörätie ensin saadaan kuntoon.
Niin ja vielä se että sillä sun kaverilla kävi tsägä kun sai pyöränsä halvalla ja se kannusti pyöräilemään.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Toukokuu 18, 2018, 10:23:43 ap
Vastaus #11

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 443
Voisko joku valaista asiaa. Mikä idea on tuossa sähköpyörässä? Minä ajoin joskus pyörällä kuntoilumielessä jolloin se idea vesittyy jos moottori avustaa. Jos taas haluaa päästä helpolla ja rasittamatta itseään niin miksei osta mopoa? Kaverilla on sähköpyärä ja sitä olen kokeillut mutta kysyttyäni häneltä vastaus oli ”sain halvalla, en tiijä mitä teen”.

.. hieman vierestä seuranneena: idea on se että se helpottaa polkemista; on siis pakko pyörittää kampea, moottori vain avustaa. Itse voi valita kuinka paljon tehoa käyttää, oliko max 250w ?? .. mitä enempi tehoa käyttää sen nopeammin akku tyhjenee.. ja tehostus loppuu 25 km/h vauhdissa. Lujempaa jos ajaa niin vauhti pitää löytyä omasta reidestä... (ellei modaa ohjelmaa)
Ja kun kerta on pakko polkea niin se käy liikunnasta; on pakko pyörittää polkimia jos aikoo eteenpäin ja isot lihakset saa liikettä. Sähköpyörä on erittäin hyvä kampe "ei niin urheilulliselle" henkilölle työmatkoille. Töihin on mentävä ja saa pienen liikunnan samalla.
Emäntä aikoo ostaa sähköfillarin tässä syksyllä kun sen työmatka pitenee ... tähän asti ajellut ihan manuaalipyörällä.

Toukokuu 18, 2018, 10:53:03 ap
Vastaus #12

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2197
Voisko joku valaista asiaa. Mikä idea on tuossa sähköpyörässä? Minä ajoin joskus pyörällä kuntoilumielessä jolloin se idea vesittyy jos moottori avustaa. Jos taas haluaa päästä helpolla ja rasittamatta itseään niin miksei osta mopoa? Kaverilla on sähköpyärä ja sitä olen kokeillut mutta kysyttyäni häneltä vastaus oli ”sain halvalla, en tiijä mitä teen”.

- sähköpyörällä pääsee ajamalla ne mäet ylös, mitkä joutus taluttammaan tavallisella
- sähköpyörällä voip mennä kyllään, ei oo läpimärkänä hiestä jo menomatkalla
- sähköpyörällä voip ajaa jokamiehenoikeuksiin perustuen metsäpoluilla, mopolla ajo maastossa tarvii maanomistajan luvan
- sähköpyörän äänet ei häiritse ympäristöä
- sähköpyörällä jaksaa tehä pitemmän lenkin, mikä meinaa uusia maisemia, eikä aina samoja, ja enemmän ulkoilua
- käytössä oleva sähköpyörä edistää enemmän terveyttä nyt ko tallissa seisova tai kymmenen vuotta sitten kuntoilumielessä ajettu tavallinen pyörä
- mopolla ei saa ajaa pyöräteitä, sitä ei saa kaupungissa pysäköijä kaikkiin niihin paikkoihin mihin polkupyörän saa
- moposta tullee pakokaasua

Mutta jos ei tarvi eikä halua sähköpyörää, ei sitä missään nimessä piä mennä ostamaan... ihan satavarmasti en oo ite vieläkään päässy perille, tarviinko mie.

Noista ketjuista:  Polkupyöräksi laillisen sähköpyörän vääntö lisättynä miun polkemisen voimaan on varmasti pienempi ko mitä dopatut ranskanympäriajajat pistää kampiin pelkillä jaloilla, ja niilläkin ketjut kestää... oikeessa on Reijo varmasti siinä, ettei noihin keskimoottorisiin kannata ostaa halvimpia rojukaupan ketjuja, ja ne hyvätkin kannattaa vaihtaa vaikka kerran vuodessa.  Siihen Rohloffin lootaan eli takanapaan joutus kyllä vaihtamaan öljytkin kerran vuodessa...  mutta jos ostaa kuuven tonnin sähöfillarin, menneekö se hukkaan, ko ei kukkaa tiijä sen hintaa?

jaakkovaakko

Toukokuu 18, 2018, 11:50:23 ap
Vastaus #13

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 152
Viime vuonna samaa aihetta jo väännettiin, tuon ite kirjoitin:

"Vs: Sähköpolkupyörää hankkimassa, kokemuksia?

On. Tein ite ekaks etuvetosen kiinansetillä ja kiinanakulla. Akku kesti vuoden. Myin osat pois.
Sitten ketjuvetosen kiinansetistä ja taas uusi kiinanakku. Tein sen  piruuttani Solifer 10 moporunkoon, hupivehje kaupunkiajoon.

Sitten ostin valmiin KTM hybridin Boschin tekniikalla, sitä voi vasta sähköpolkupyöräksi sanoa. Ninku olen aiemminkin sanonut, niin momentintunnistus pitää polkimissa olla, halpistekniikalla ei tee oikeasti mitään."

Nyt on lisää kokemuksia: laitoin läskipyörään kiinan-keskimottorin, jossa "torque control".  Aika onneton momentintunnistus Boschiin verrattuna. Ei käytännössä juuri eroa Bafangin keskimoottorista. Akuksi hankin kuitenkin Helkama-Panasonic-akun. Harrastukset kun maksaa aina, mun mielestä kannattaa ostaa kunnollia tehdastekosia laatuvehkeitä.


Toukokuu 18, 2018, 13:39:30 ip
Vastaus #14

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 380
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Jaakko oikein kivasti perusteli ja tuossa valossa ymmärrän paremmin käytön ja kohderyhmän. Se minun kaverini ei sillä paljon ole ajellu. Sillä on vaan pätäkkää kohtuullisesti ja ostelee mitä haluaa.