Kirjoittaja Aihe: CASTROL R40  (Luettu 2366 kertaa)

Kesäkuu 15, 2018, 17:54:34 ip
Luettu 2366 kertaa

Tor A Fors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 36
Taas saatavana:
CASTROL R40
www.torafors.com



[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2019, 14:24:46 ip kirjoittanut Tor A Fors »

Kesäkuu 15, 2018, 23:17:59 ip
Vastaus #1

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2703
-73 syksyllä ostin kesän ajetun 125-kuutioisen Husqvarnan motocrosspyörän.  Käyttöohjeen mukaan siihen ei saanut bensan sekaan sotkea mitään muuta kuin Castrolin ärrää.  Ohjeen mukaan kannua piti käännellä ylössuin ja alassuin neljä minuuttia (kävi treenistä jo se), kun öljy oli laitettu bensan sekaan, muistaakseni 4 %... ja aina jos kannu oli seissyt, sama kääntely!  Ja sotkettu seos piti käyttää vuorokauden sisällä sotkemisesta, vanhemmat seokset menivät pesubensaksi...  Jos treenikerran bensat oli tehnyt lähtiessä, ja sattui tulemaan kipeää heti, jäi mukavasti pesubensaa... no, ehkä tuota ohjetta ei ihan kirjaimellisesti tullut noudatetuksi.  Ja männänrenkaat olivat urissaan jumissa kohta, kun tuo neliprosenttinen ärräseos karstotti moottoria syntisesti, vähän väliä piti nostaa sylinteri ylös sen takia.  Synteettisiä öljyjä jo silloin oli markkinoilla, amerikan maalta, mutta ei sitä uskaltanut käyttöohjetta vastaan toimia?

Vieläkö tuossa nykyisessä Castrol R:sssä on samat ohjeet?  Ei sillä, että tietoa mihinkään tarvitsisin, kun nykyinen ajokki on nelitahtinen leikkienduro, ja sekin seisoo tallissa käyttämättömänä enimmäkseen (yks reilun sadan kilsan reissu pikkuteitä tälle suvelle tähän mennessä ajettu...), mutta tuli vain mieleen.

jaakkovaakko taas ajautui nuoruusmuistoihin...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2018, 23:21:34 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 16, 2018, 10:02:58 ap
Vastaus #2

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1495
747 käytän ja pienkonebensaa,ei ole karstaa ja männän päähänkään ei juuri palamismerkkejä
varmaan muitakin öljyjä olemassa eri valmistajilta yhtähyviä
nelitahtiseen R40 etupäässä tarkoitettu mutta tuohon aikaan 2-tahtareissa käytössä jos ei parempaa ollut?

Kesäkuu 16, 2018, 15:05:13 ip
Vastaus #3

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
7%  seosta R40 tai 50 kartingmoottoreissa aikanaan käytettiin. Ei  niistä pesupensoja kai kukaan tehny, mutta ei tietysti ylimääräisiä etukäteen sekoteltu.





Kesäkuu 22, 2018, 15:45:45 ip
Vastaus #4

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
No mitähän selviä etuja Castrolista on verrattuna nykyaikaiseen kaksitahtiöljyyn? Sekoittuuko se edes kunnolla bensiiniin?

Kesäkuu 22, 2018, 23:45:32 ip
Vastaus #5

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Hyvä öljy.  Ei ole ollut ongelmia. Ehkä hieman enemmän pikeä kuin nykyisillä tavallisilla kaksitahtiöljyillä.  Mutta tuoksuhan on se aito ja alkuperäinen "risiinin" tuoksu, tai haju...  Jos se jotain merkitsee.

Kesäkuu 23, 2018, 00:37:55 ap
Vastaus #6

Markku Nissilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 172
Kaksi kertaa on risiiniöljy pelastanut, tai ainakin sen ansioksi tapahtumat luen. Kummallakin kerralla isot ilmajäähdytteiset 2T:t ovat hyytyneet täydellä kaasulla ja suurimalla vaihteella. Kytkin pohjaan ja kone sammui välittömästi. Parin sekunnin jälkeen kytkin ylös ja taas matka jatkui. Liika laiha seos ja muut koneen säädöt rasitukseen nähden vaikuttivat, että mäntä turposi, mutta risiiniöljy suojeli kiinni leikkaamiselta.
Epäilen ettei uusimmillakaan synteettisillä öljyillä tuo onnistuisi.
Jos raha polttelisi taskuissa, niin ajaisin Castrol A747:llä (Osasynteettinen+risiini), mutta eipä nuo kolikot suuremmin kuumene.
Tämä on vain mun 5 centtiä.
"Elämme pelossa, emme demokratiassa. Eliitti pelkää kansaa, minkä vuoksi se on säätänyt mielipidelakeja pelotellakseen kansaa. Siksi yhä harvempi uskaltaa kertoa todellisista mielipiteistään."
Ursula Haverbeck Dortmundin tuomioistuimessa 2007

Kesäkuu 23, 2018, 11:34:46 ap
Vastaus #7

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
Terve Juha. Sitähän minäkin. Että hajun takia. Kun omalla TD2 replikalla pääsee ajamaan muutaman kerran kesässä niin olisiko Castrol R:n käytön seurauksena kone purettava jokaisen käytön jälkeen. Peltikenkämiesten kokemukset kyllä siihen viittaavat. Pienkonebensaa olen käyttänyt, lisännyt sen verran öljyä että on 4% seos.

Kesäkuu 23, 2018, 15:26:06 ip
Vastaus #8

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1495
moro Ilkka,en pelkän hajun takia riskeerais löytyy 747 vaikka kallista,jus luin moottori sahamiesten juttuja,vaarallista käyttää halvan öljyn kartoittamaan koneeseen pienkone bensaa joka irroittaa karstan ja tuhoaa männän

Kesäkuu 25, 2018, 23:46:24 ip
Vastaus #9

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
Terve Juha. Mattilan Juhalle oli tarkoitettu se pieni vinoilu nostalgisesta hajusta. Muistetaan Mattilan Juhan kanssa molemmat se huumaava risiiniöljyn käry joka lähti maarata-Jawasta kun ne kiersivät Heinolan ravirataa. Itse muistan vielä hyvin senkin kun maarataa ajettiin pitkäiskuisella ja rautapyttyisellä työntötankomoottori-Japilla.