Kirjoittaja Aihe: CB750F 1981 bol^dor, venttiileiden säätö kysymyksiä.  (Luettu 6123 kertaa)

Joulukuu 09, 2018, 11:41:23 ap
Vastaus #45

Miika Karjula

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
Tulpathan näyttää mustilta.. https://photos.app.goo.gl/2zfmz3ZtdwkZPKPs9

Huopien kuntoa en ole tarkastanut enkä öljynnyt. Täytyy varmaan vielä ottaa kaasarit uudelleen auki ja käydä kaikki läpi.. Tyhjäkäynti suuttimet kävin läpi ja katselin valoa vasten, että kaikki reiät auki.

Kuinkas näissä tuo kohon 15.5mm ohjearvoarvo kun eihän noita pysty edes säätämään??
Mikäs tuon "automatic fuel cock" tehtävä on tässä kokoonpanossa? :D https://www.cmsnl.com/honda-cb750f-1981-b-australia_model14871/partslist/E19.html#.XAzqxzFS-M8
Päästääkö se ainetta läpi vain silloin kun pyörittää konetta??
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2018, 12:16:47 ip kirjoittanut Miika Karjula »
Honda CB750F 1981 RC04 Bol^dor

Joulukuu 09, 2018, 12:23:21 ip
Vastaus #46

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3436
  • Mamu
Taitaa olla automaattinen bensahana.Moottorin käydessä avautuu,PRI-asennossa laskee koko ajan bensaa läpi.

Joulukuu 09, 2018, 12:49:17 ip
Vastaus #47

Pasi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 304
Moi,

Tarkistitko/vaihdoitko myös air-cut-off-venttiilien kalvot? Pienikin reikä aiheuttaa putkessa paukuttelua.
En nyt muista oliko tuossa mallissa irrotettavat tyhjäkäyntisuuttimet. Osalla ne on press-fit ja osassa kierteillä. Molemmissa tapauksissa ne olis saatava pois jos haluaa sen piirin kunnolla puhtaaksi. Kierteillä olevan on tietty helppo, mutta press-fit on ikävä. Jenkkilässä ovat tehneet kierteet pienelle matkalle suuttimen yläpäähän siten, että alkuperäinen rei'än koko sailyy alempana ja vetäneet sen suuttimen pois. Tämän jälkeen piirin saakin hyvin puhdistettua. Voin kaivaa linkin lisäinfoon jos on tarvetta.

Tosin jos molemmat 3 ja 4 käyttäytyy samalla lailla, niin epäilisin sytytyspuolen vikaa. Yksi mahdollisuus on tuo kampuran päässä oleva ajoitusyksikkö, niissä voi olla vanhemmiten huonoa toimintaa, mikä ei riitä CDI:n tarpeisiiin ja sytytys kärsii.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2018, 12:53:10 ip kirjoittanut Pasi Pitkänen »
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Joulukuu 09, 2018, 14:42:41 ip
Vastaus #48

Miika Karjula

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
Laitoin myös uudet air-cut-off-venttiilien kalvot. Tyhjäkäynti suutin oli mallia irrotettava, tällänen ---> https://www.oldbikebarn.com/honda-79-82-cb750c-f-k-l-main-circuit-nozzle-set.html
Toi ajoitusyksikkö on käynyt itselläkin mielessä. Cmsnl:ltä löytyykin näköjään 177e kipale :o Ei saatana... Löysin korjauskäsikirjasta jotain vastuksen mittauksia noiden yksiköiden testaukseen, täytyy kokeilla onnistuuko se ensin. 530 +-50 ohm
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2018, 20:01:33 ip kirjoittanut Miika Karjula »
Honda CB750F 1981 RC04 Bol^dor

Joulukuu 09, 2018, 18:41:36 ip
Vastaus #49

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 972
oliko näissä niin että bensa hana on normaali mutta siellä on erikseen alipainetoiminen sulkuventtiili ?

Joulukuu 09, 2018, 21:49:52 ip
Vastaus #50

Pasi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 304
Joo, se alipainetoiminen venttiili on siinä kaasaripankin päällä sellanen möykky, johon tankin hanalta tuleva bensaletku liitetään, siitä sitten eteenpäin pankille 1:n ja 2:n väliin.

Jotkut ovat vaihtaneet tarvike-antureita niiden alkuperäisten pick-uppien tilalle, muistaakseni xxx-nimisiä. Tuo pitää kyllä tarkistaa, ne ovat kisakäyttöön tehtyjä ja toimivat varmaankin sen mukaisesti.

Edit: en sitten muistanut tarvike pick-uppien nimeä oikein, etsin sen ja palaan asiaan...
Edit2: Ne olikin Dyna-nimisiä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2018, 22:03:41 ip kirjoittanut Pasi Pitkänen »
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Joulukuu 09, 2018, 21:51:42 ip
Vastaus #51

Pasi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 304
Toi ajoitusyksikkö on käynyt itselläkin mielessä. Cmsnl:ltä löytyykin näköjään 177e kipale :o Ei saatana... Löysin korjauskäsikirjasta jotain vastuksen mittauksia noiden yksiköiden testaukseen, täytyy kokeilla onnistuuko se ensin. 530 +-50 ohm


Se on induktiivinen anturi, mikä ei varmaan pelkällä yleismittarilla mittaamalla kerro koko totuutta, mutta varmasti siitä saa osviittaa...
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Joulukuu 11, 2018, 10:38:49 ap
Vastaus #52

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 221
Tyhjäkäynti suuttimet kävin läpi ja katselin valoa vasten, että kaikki reiät auki.

Se, että valo näkyy läpi voi hämätä. Reikä ei silti ole oikean kokoinen, koska hapettuma on sitä pienentänyt. Tyhjäkäyntisuuttimen koko tässä tapauksessa on luokkaa 0,30 mm, jolloin 0,01 mm hapettuma pienentää halkaisijan 0,28 mm:iin. Tällöin suuttimen pinta-ala pienenee 13%! Se jo alkaa häiritä käyntiä. Itse olen jo vuosia sitten suoraan hankkinut uudet suuttimet.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Joulukuu 15, 2018, 16:35:16 ip
Vastaus #53

Miika Karjula

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
Toi ajoitusyksikkö on käynyt itselläkin mielessä. Cmsnl:ltä löytyykin näköjään 177e kipale :o Ei saatana... Löysin korjauskäsikirjasta jotain vastuksen mittauksia noiden yksiköiden testaukseen, täytyy kokeilla onnistuuko se ensin. 530 +-50 ohm


Se on induktiivinen anturi, mikä ei varmaan pelkällä yleismittarilla mittaamalla kerro koko totuutta, mutta varmasti siitä saa osviittaa...

Sain yleismittarilla ajoitusyksiköiltä 481ohms ja 493ohms eli noihan on vielä raja-arvojen sisällä.

Sitten noi cdit testasin tällä ohjeella. https://photos.app.goo.gl/fTwBnQwHf4dEnzZs6
Missään vaiheessa mittari ei näyttänyt ohjeissa haluttua 12v ja 0v. "this operation should result in the meter needle fluctuating between 12v and 0v if the units works correctly". Kummassakin cdissä mittari näytti arvot 11.7v ja 1.5v.. Jos nyt ymmärsin ton ohjeen oikein. Kumpikin cdi kuitenkin näytti samoja lukemia. Että olisko niissä nyt sitten vikaa vai ei ? Jokuhan voisi omasta toimivasta tarkastaa mitä lukemaa antaa?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2018, 14:27:14 ip kirjoittanut Miika Karjula »
Honda CB750F 1981 RC04 Bol^dor

Joulukuu 17, 2018, 21:08:43 ip
Vastaus #54

Pasi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 304
Moi,

Lueskelin vielä aikaisemmat postaukset ja alan kallistua sen puolelle, että vika on kaasuttimien puolella. Tuo yksi tulppa, josta sulla oli kuvakin on niin musta, että ei välttämättä enää toimi ollenkaan oikein. Itse en ole niitä saanut enää putsattua toimiviksi, jos ne kerran noettuvat pahasti. Jos taas 1 ja 2 ovat keskenään samanlaiset ja vastaavasti 3 ja 4, niin vika ei ole ainakaan puolissa/CDI:ssä/pickupeissa, koska 1/4 ja 2/3 ovat parit. Katsoin Haynesin kirjasta pilot-ruuvin asetuksen, se on kaasarimallikohtainen ja vieläpä vuosimallin mukaan.

              kierrosta auki
VB42A        1 1/2
VB42C        1 3/4
VB42B        1 1/2   =>1980
VB42B        1 7/8   1980=>

Se, että tulppa on musta tarkoittaa aivan liikaa bensaa tai öljyä. Öljy yleensä näkyy myös sinisenä savuna varsinkin kylmänä ja tulppa on usein myös öljyisen märän kiiltävä. Tulpat ei ole kauhean kalliita, joten olis hyvä jos voisit vaihtaa ne kaikki uusiin. Sen jälkeen mopo kuumaksi ja taas katse tulppiin (kuva ois kiva :-). Talvella on hiukan paha kun ei pääse ajamaan, mutta eiköhän niistä jotain voi silti päätellä. Tärkeää olis, että kaikki on samanvärisiä, sellaisia vaalean ruskean beigejä, ei missään nimessä mustia. Jos tulpat on selvästi vaaleita, niin sitten kone käy laihalla ja kunnolla luukutettaessa voi alkaa polttaa pakoventtiiliä.

Ilmanputsariboksin kumikaulat on myös helposti vuotavia. Jos ne on joskus laittettu huonosti, ne muovautuvat siihen, eikä niitä sen jälkeen enää saa pitämään. Itse olen sen boksin ja kaulan sauman liimannut kiinni sen jälkeen kun kaulat on varmistettu olevan oikeassa asennossa. Kaasarin päät kauloista voi olla joskus vaikeat saada kohilleen. Niitä voi hiukan lämmittää kuumailmapuhaltimella niin tulevat nöyremmiksi. Jos kaulat vuotaa, ei seos ole kohillaan ja käynti sen mukaista. Vuotoa voi koittaa paikallistaa suhauttelemalla jotain startti-spräytä kaulojen ympärille. Jos kierrokset nousee, niin vuotokohta on selvillä.

Sitten vielä yksi itseä kohdannut ongelma. Ryyppy ei mennyt kokonaan pois päältä. Vaijeri kyllä palaa takas normaaliasentoon, mutta läppä jumittaa, sen jousi on sen verran heikko ettei toimi kunnolla jos ottaa hiukankin kiinni.
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Joulukuu 20, 2018, 16:34:59 ip
Vastaus #55

Miika Karjula

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
Kaasarit sitten seuraavaksi vielä tarkastukseen.. Mulla on myös toi haynesin kirja ja siitä myös katsellut noita ohjearvoja seosruuville, mulla vaan lukee kaasarissa VB52A eikä tuo kirja sellasta löytäny. :o

Mites muuten tuo 2-3 kaasareiden välissä oleva t-liitin ja siitä lähtevä letku? Eikös se jätetä ihan vapaasti roikkumaan eikä kytketä mihinkään? Samoin kuin tässä https://www.cmsnl.com/honda-cb750f-1981-b-european-direct-sales_model14867/partslist/E19.html#.XBumv8bkt-E tuo letku 5 jää kytkemättä? (air vent letku)
Honda CB750F 1981 RC04 Bol^dor

Joulukuu 21, 2018, 20:26:49 ip
Vastaus #56

Pasi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 304
Kaasarit sitten seuraavaksi vielä tarkastukseen.. Mulla on myös toi haynesin kirja ja siitä myös katsellut noita ohjearvoja seosruuville, mulla vaan lukee kaasarissa VB52A eikä tuo kirja sellasta löytäny. :o

Löysin haeskelemalla vain yhden arvon, jota on käytetty. Sekään ei ole mistään manuaalista vaan kayttäjän hakema hyvä arvo. Ruuvit pitäs olla niinkin paljon kuin 2.75-3 kierrosta auki. Tuo piiri käsittääkseni päästää ilmaa kurkkuun ja siten laihentaa seosta mitä enemmän ruuvi on auki. Aluksi ajattelin sen olevan melko paljon auki, mutta voi toimia sun kaasareille, varsinkin jos nyt tulpat on mustat.

Lainaus
Mites muuten tuo 2-3 kaasareiden välissä oleva t-liitin ja siitä lähtevä letku? Eikös se jätetä ihan vapaasti roikkumaan eikä kytketä mihinkään? Samoin kuin tässä https://www.cmsnl.com/honda-cb750f-1981-b-european-direct-sales_model14867/partslist/E19.html#.XBumv8bkt-E tuo letku 5 jää kytkemättä? (air vent letku)

Tarkoitat varmaan sitä muovisessa T-kappaleessa olevaa pienintä letkua, se on kaasareiden uimurikammion tuuletusletku. Linkin kuvassa oleva #5 sen sijaan on alipaineventtiilin "korvausilmaletku". Kun alipaine vetää venttiilin kalvoa, johon liitetty tappi avaa venttiilin, on kalvon taakse saatava korvausilma muuten kalvo ei liiku. Eli periaatteessa ei tuuleta, mutta ei myöskään saa kytkeä mihinkään. Tuohon letkuun jos puhaltaa, niin saa venttiilin aukeamaan.
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Joulukuu 23, 2018, 13:43:18 ip
Vastaus #57

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1495
moro,en hondasta tiedä mutta japsi autoissa ja mikuni kaasareissa seos paksunee kun tyhjäkäynti ruuvia avaa eli säädetään ilmareikää suuremmalle joka lisää bensan määrää seoksessa

Joulukuu 23, 2018, 14:16:10 ip
Vastaus #58

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 758
moro,en hondasta tiedä mutta japsi autoissa ja mikuni kaasareissa seos paksunee kun tyhjäkäynti ruuvia avaa eli säädetään ilmareikää suuremmalle joka lisää bensan määrää seoksessa
Hondan kaasarit toimii juuri päinvastoin.
Ruuvi säätää ilmeisesti jotakin lisäilmakanavaa, jolla saadaan ohjattua osa imusta suutinkanavan ohi.

Joulukuu 25, 2018, 20:29:38 ip
Vastaus #59

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 296
Taas kerran: jos ruuvi on luistista katsoen sylinterin puolella, avaaminen rikastaa seosta. jos ilmanputsarin puolella laihentaa seosta. Poikkeuksia tietenkin on. Nykybensan energiasisältö on sen verran heikompi, että vanhoja ohjearvoja kannattaa siirtää rikkaanpaa suuntaan, niin joutokäynnin kuin tehokäynninkin osalta.