Kirjoittaja Aihe: Vanha ruotsalainen lavamopo rekisteriin.  (Luettu 1732 kertaa)

Heinäkuu 21, 2018, 09:56:44 ap
Luettu 1732 kertaa

JukkaNevalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
Sain kesälomalla konnostettua vanhan MCB 1189 lavamoponi ajokuntoon ja kävin katsastusasemalla toiveissani saada se kilpiin. Katsastus ei onnistunut kun katsastaja kaipasi tyyppikilpeä ja todistusta ruotsista että mopo on aiemmin ollut rekisterissä.


Tyyppikilven sain tilattua ruotsista jossa mm. Vov nro., Mutta siinä ei ole moottorin teho/tilavuustietoja joita katsastusmies kaipasi.


Sain googlaamalla tiedon, että vuonna -73 ei mopoja ruotsissa ole tarvinnut edes rekisteröidä, ja että asiantuntevan katsastusmiehen pitäisi se tietää.


Osaisitteko vinkata fiksua katsastajaa Oulun lähistöllä ja muita neuvoja miten saisin moponi rekisteröityä?


Mitö vaatimuksia mahtaa noin vanhalle olla katsastukseen? Jarruvaloa ei käsittääkseni ainakaan tarvitse, eikä äänimerkkiä.


Yt.
Jukka Nevalainen

Heinäkuu 21, 2018, 11:33:37 ap
Vastaus #1

Leo Eiranen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 631
Enpä usko, että muuta vaatii kuin tolkullisen katsastushenkilön, joka todennäköisesti vaatii kyllä jonkun sortin äänimerkinantolaitteen. Sähköinen räähkä, kumipallotorvi, fillarin soittokello tai jotain vastaavaa.
Eläkesopuli

Heinäkuu 21, 2018, 18:44:32 ip
Vastaus #2

Anssi Lindahl

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 238
Vie lakeuden katsastukseen kempeleeseen,arvaan melkeen millä konttorilla olet käynyt mutta nimeä en kehtaa laittaa ;D

Heinäkuu 21, 2018, 21:18:21 ip
Vastaus #3

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1241
  • Jäsennumero 2573
Komppaan Anssia, Lakeuden Katsastuksessa pitäisi onnistua.

Heinäkuu 22, 2018, 10:34:47 ap
Vastaus #4

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 493
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Eiköhän suurin ongelma tässä ole sinun ongelmaasi väärä katastuspaikka henkilöstöineen  ja näköjään näitäkin puljuja yhä piisaa vaikka EU aikaa eletään mutta jos ei katsastuskonttoria kiinnosta ottaa asioista selvää ja
päivittää tietojaan niin näinhän ne kyykyttää että asiakas häipyisi ja rauhallinen,turvallinen arki tavallisten autojen katsastuksien kera palautuisi,menkööt muualle.
Kaikissa mopoissa välttämättä ikään ollutkaan tyyppikilpeä tai ainakaan perinteistä sellaista ja tehtaasta/valmistajasta riippuen niissä oli ilmoitettuna mitä oli ,ei mitään standardia olemassakaan.
Välttämättä edes runkonumeroa löydy stanssattuna koska ei kaikkien maiden lainsäädäntö semmosta vaatinut kuten ei rekisteröintiäkään joten miksi moinen olisi stanssattu kun rekisteröidäkkään tarvitse joten luonnollisesti myös papereitakaan ei voi löytyä moiseen  :o
Papereiden puute ei EU Suomessa haittaa milläämuotoa ellei vehje ihan just varastettu jostain (ja JOS tietokannoissa moinen merkintä ) mutta asiallisesti jos ilmaistaan niin ellei rekisteröintitietoja löydy kotisuomesta sillä mahd runkonumerolla tai vanhan kilpinumeron tms tiedoilla niin paperittoman ajoneuvon rekisteröintiin oma lomake(löytyy netistä ja tulostettavissa)jolla homma onnistuu aikaansa seuraavalla ja asiakaspalveluystävällisellä katsastusasemalla oli mopo alunperin mistä hyvänsä.
Mikäli runkonumero kumminkin kiertää omaa mielensyveröä kovasti niin stanssaa itse passeli ja tyyppikilveksikin löytynee sopiva mutta fakta on ettei moinen vanha mopo ketään kiinnosta kyyläysmielessä ja kilvet tulee jos nyt jotain sinnepäin numeroita tai infoa löytyy.
Museotarkistuksessa toki myös joku numerosarja löydyttävä ja esitteitä,infoa,kuvia tms jos moista ajattelet tulevaisuudessa vaikka museovakuutuksen toivossa,tokkopa tuota ihan arkikäyttöön ajatellut työmatkoille..
Mikäli Ruotsissa ollut moinen käytäntö tuolloin  niin eihän tuossa mitään epäselvää ole ja aivan sama vaikka olisi ollut rekisteröintivelvollisuus,eihän sitä pakko ollut rekisteröidä ja löytyy suomimopojakin jotka ei ikinä kilvissä olleita.


Lienet ehkä tuosta mun SZ neuvostomoposta tarinaa lukenut,sama peli kuin Riga nimiset,mutta siinä ei papereita,ei runkonumeroa eikä historiasta mitään tietoja ja tyyppikilpikin puuttui(kunnes aito blanco löytyi Ebaysta) vaan ketään kiinnostanut eikä olisi haluttu edes näytille rekisteröintikatsastukseen JOS olisin rekisteröinyt mutta ei kuulemma tarvitse(ja ymmärsin vinkeistä että älä vaivaudu ja tuhlaa rahojasi senkus ajat menemään),menee pienitehoisen mopon kriteereillä=polkimet ja niillä voi avustaa ja tuo KOD moottori on tyypitetty v-58 ja- 60 polkupyörän apumoottoriksi,1hv tehoisena mutta kuulemma moisia dokumentteja mistään löydy tietokoneaikana enää eikä niitä kaivella jos olemassakaan missään eikä tuota tehoakaan jos muutamaa kuutiosenttiä sinnetänne todellisuudessa kytätä jossain vanhassa mopossa jolla kukaan täyspäinen taatusti ajele saati ylinopeussakkoja saalista koska antiikimoposta tässä aivan päivänselvästi kyse eikä valtion verojen kiertäjästä.
Ketä kiinnostaa ratasvirittelyt tai muut näpelöinnit niin mikäs siinä kunhan säilyy nopeuden puolesta mopona suurinpiirtein koska kulkeehan nämä vakioisinakin jotkut reilustikkin yli tuon 40kmh tai yhtähyvin alitse.




Jarruvaloa ei tässäkään ole eikä ikään ollutkaan=ei tarvitse mutta soittokello oltava ja tässä on kilikello tangossa  ollen ok lakipykälien tulkinnoissa,myös etuvalo löydyttävä ja se voi olla vaikka dynamolla fillarityyliin ja nykypykälien mukaan kait jopa irrallinen lyhty,otsalamppu tms riittää.


Kyllä se siitä,vaihda kioskia ;D

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2018, 10:48:25 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 22, 2018, 10:43:35 ap
Vastaus #5

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 322
Eihän suomessakaan ollut lavamopoissa mopon tyyppikilpiä - 60 luvulla. Kaikki oli katsastettuna kevytmoottoripyöriksi koska paino meni yli 50kg.Nykyään saa kuutioiden mukaan mopoksi katsastettua.
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Heinäkuu 22, 2018, 13:55:22 ip
Vastaus #6

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 430
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
 VOV  numero 1189    Ja moottori  Sachs 50/3  , 47 cc , 1 hkr  puhallin jäähdytteinen  käsivaihteilla ,  Noita tietoja voit tarvita katsastuksessa ja parasta sanoa  että toin Ruotsista ja täyttää trafin paperin ja joku tuttu  Ruotsin puolelta ja hänen osoite.  Runkonumeroita minulta on aina kysytty, mutta siihen löytyy aina jotain keinoa !!

Heinäkuu 22, 2018, 14:01:50 ip
Vastaus #7

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 430
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Mopot rekisteröitiin Ruotsissa vasta 90 luvun loppu puoliskolla , ja vakuutus otettiin merkin (VOV) numeron  ja  runkonumeron perusteella !!

Elokuu 08, 2018, 20:42:22 ip
Vastaus #8

Tapani Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Hei. Tulosta Trafin sivuilta paperittoman ajoneuvon selvityslomake, täytä se ja sitten katsarille. Selvitys omistuksesta on syytä tedä myös mukaan, siis luovari tai jokin muu selvitys.