Kirjoittaja Aihe: Rakettimiehen Rojekti  (Luettu 7505 kertaa)

Marraskuu 14, 2018, 09:54:03 ap
Vastaus #30

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 456
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Heti aamusta katsomaan vastauksia,hyvä että sai nukuttua näkemättä hikisiä mopounia jossa 49 hampainen hihna kiertyy kurkkutorvessa.. ;)


Joo,tuo kikka jättää entinen kiinni on kyllä ihan hyvä ja monesti paras ratkaisu teki mitä teki eli siirtää hamaan tulevaisuuteen niin ei tuu virheitä,sitä on käytettykin vaihtelevalla menestyksellä.
Kikka B..hmm..mites tuon eturattaan saa irti ehjänä ja mites kokoonpano joten tarvii kovasti vastavääntöä ja ne kuuluisat välikädet että saa kasattua??
Nuo nykyajan muoviseosteiset hihnat kun ei veny yhtään verrattuna vaikka tuohon vanhaan jonka pienikin venyttäminen riitti,oletan ettei tämän pienen hihnanpätkän asennus ilman kiristimiä tms voi
kovin monimutkainen juttu olla alunperinkään ja useimmat taatusti asentaneet kumihihnaversion  tuolleen kuin minäkin  eli siitä vaan vanha pois ja uusi tilalle kun jakohommiakaan tai
muita kohdistuksia tehdä ??




Mites nuo 6 ruuvia kytkinpuolella (jotka painaa 6 pientä jousta),kuuluuko ne vetää pohjaan vai onko joku yleisohje olemassa??
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2018, 10:38:37 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 14, 2018, 10:15:28 ap
Vastaus #31

tom enberg

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12
Yritän löytää linkin uudestaan,muistaakseni hän irrotti ainoastaan kytkin puoli,ja ruuvit vissiin tiukasti kiinni,mutta kahtotaan....

Marraskuu 14, 2018, 12:33:18 ip
Vastaus #32

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3378
  • Mamu
Aloittaisin konstilla B,jos ei onnistu niin taistelisin pikkurattaankin irti,saattaa olla kartiolla kampiakselissa elikkä tiukassa...

Marraskuu 14, 2018, 14:43:54 ip
Vastaus #33

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 456
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pienet on murheet suurien rinnalla saati joku vanhan mopon vetohihna mutta vaihdetaanko moiset lyhyet pätkät  normaalisti tuostavaan yliheittäen vai onko aina tarkoitus purkaa jotain?

Netistä löytämistäni kuvista vanhoista mopomoottoreissa joissa moinen hihna niin näyttää oilevan suora linja ilman olakkeita tms asentaa helposti mutta tässähän on  kynnys/olake tuossa isomman kytkimenpuoleisen pään hampaiden sivussa.
Varsinaisen huono systeemi kuulemma jo uutena ja jo parin valmistusvuoden jälkeen ruotsinsivuilta kaivamani tiedon mukaan siirtyivät Flintoissakin ketjuun koska käyttäjien palautteena oli että pompsahtelivat paikoiltaan tai löivät ylitse ja kulkuhan loppui johon kuulemma vaikutti väärät öljylaadut jotka venytti tuota hihnaa normaalia nopsemmin.
Tätä ei varmaan enää tässä muoviseosremmissä tapahdu ja harrastelaitteessa kestää toki kumiversiokin jos uuden semmoisen löytää.

Nyt on rasitteena toki myös n45v ikä moisissa kumihihnarakenteissa mutta sitähän ei valmistajat ajattele,kahvipannuiksi ja kattiloiksihan  tämän ikätoverit jo sulatettu pääosin aikapäiviä mikä nykyajattelun+politiikan  mukaan olisi tapahduttava jo reilun 10v iässä oli auto ,mopeti tai vaikka pesukone ja senhän muovi+kumiosat ehkä selvittää..
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2018, 10:45:23 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 14, 2018, 14:46:40 ip
Vastaus #34

tapiovuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 207
Tuohon holkin poistoon kommentti.
Olen vastaaviin hommiin käyttänyt  , liukuvasaralla olevia laakerin-ulosvetäjiä.
Hankin sellaisen 8-osaisen sarjan , jossa on 8-30 mm. osat . Yleensä on irronnut , mutta jos ei , niin sitten vaatii rajumpia otteita. Tuon kyseisen holkin sisämitta lienee 20-25 mm.

Marraskuu 14, 2018, 15:47:33 ip
Vastaus #35

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 456
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Joo,paitsi että jos tuota holkkia olisi ulosvetänyt niin olisi lähtenyt pala sylinteristäkin.. kuten kuvasta näet ja jos sepustuksestani saa tolkkua nin holkin paikoillaanpysyminen  nuorisohuligaanien harmiksi on varmistettu juottamalla tai hitsaamalla tuolta alapäästään kiinni sylinteriin mutta ideahan on hyvä ja niin käyttökelpoinen moniin muihinkin murheisiin että pannaan oikein paperille ylös ja muistitauluun ,kiitos.
Tarttee vissiin valmistautua kikka B.hen ja kaksintaisteluun eturatasta vastaan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2018, 21:27:41 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 15, 2018, 08:52:05 ap
Vastaus #36

tapiovuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 207
Ok. Tuossa tapauksessa , jos holkki on esim. hitsattu kiinni , niin voimakeinoin sitä ei kyllä pidä "repiä" ettei hajoita koko sylinteriä. Tietysti , jos hitsipisteen saa jyrsittyä tai hiottua ensin pois ,niin sitten tuo mainitsemani ulosvetäjä voi toimia.
Hyvä kuitenkin , jos näistä kokemuksista , on jatkossa hyötyä noin yleisellä tasollakin.

Marraskuu 16, 2018, 14:48:43 ip
Vastaus #37

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 456
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tästä lie hyvä jatkaa,eikä edes hajonnut mikään tai mitään :angel:  vaikka oli kyllä niin tiukalla että luulin alumiininpalojen lentävän kohta....


Marraskuu 16, 2018, 20:22:03 ip
Vastaus #38

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 704
On siinä kyllä miehekkään näköinen kytkin. Vähän toista kuin Tunan poskessa

Marraskuu 18, 2018, 20:34:05 ip
Vastaus #39

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 456
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Maan vetovoimasta irtautuminen vaatii  rakettimoottorin kytkimeltäkin kokoa mutta tänään meni enimmäkseen MotoGp parissa TV:tä tuijottaen josta tarttuneen valtavan 2 pyöräkiihkon kera toviksi taliin jäähdyttelemään
mutta nyt sai moottori olla pöydällä ainakin yhden välipäivän ja keskityttiin kasaushommiin muun mopon osalta.
Tähän päästiin ennenkuin valot sammui tälle iltaa ja toivottelin öitä kalustolle.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2018, 19:43:12 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 19, 2018, 19:57:43 ip
Vastaus #40

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 456
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pieni piihahdus talliin ja moottoripuolelle tuon pienen hihnapyörän/rattaan alle vaihtui uusi tiiviste koska alkuperäiset ei varmaan ihan priimat enää joten ensin varoen pienellä ruuvarilla-sitten isommalla ja lopuksi kaavittiin jo
mattoveitsellä koska eihän se lähtenyt kuin huonosti ja pieninä muruina...mutta jotain outoa tässä oli takaraivossa kun olin kuminriekaleet saanut kaavittua+siistittyä pesän mihin uusi tiiviste nätisti piti sujahtaman...onpa kumman ohut tiiviste olevinaan eikä tuossa sarjassa mielestäni tämmöisiä...tuliko möhlittyä perhana ellei uutta olekkaan tilalle?
Ei se uusi lähinnä sopivan kokoinen sopinut,ei vaikka kuinka mittaili ja koputteli koloonsa mutta koska niitä oli satsissa 2kpl samanlaisia niin nämä ne täytyy olla ja ajattelin jo pyyhkäistä tiivisteen metallikuoresta pikkasen pois "tee-se-itse"tyyliin...mutta hetkinen....mikäli orkkistiivisteet tämmöiset myös niin se vanha kuorihan täytynee..ehkä.. olla yhä tiukassa siellä pesässä mutta uskaltaako tuosta hyvin koloonsa sopivaa ja kuin sinne kuuluvaa metallia väännellä saati tuhota mutta jotain oli keksittävä hazardilla ja näinhän se oli vaan kauan meni miettiessä mitäs nyt tehdään ja oliko tiivisteissä kenties eroa eri versioissa,pikkasen väärin mitoitettu tiiviste  vai mitä koska ei se paljosta kiinni ollut etteikö nyt olisi tuplat peltikuoret päällekkän mutta kaitpa se tiivis niinkin olisi ollut..
Kunhan sain väänneltyä tuon "hylsyn"pois ilman isompien naarmujen tekemistä itse pesään niin kyllähän se uusi sopi tiukasti istuen ja minusta tämä on jopa nurinpäin perinteiseen tiivisteeseen eli avoin puoli ulospäin mutta näinpäin se kuuluu olla ja aiemmin olevasta kuvasta näkyy hyvin tuo ohut metallikaulus ja siinä tuo vanha tiiviste yhä kiinni.
Lieneekö muissakin mopoissa tämmöisiä metallikuorisia tiivisteitä tässä kohteessa ?
Minun hyppysiini on tullut vain semmoisia mopoja/mp joissa ihan umpikumisia perinteisiä joissa tiukka huuli tiivistää kampiakselin kaasut ja jopa toisinpäin asennettuna ???
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2018, 10:47:46 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 23, 2018, 22:31:18 ip
Vastaus #41

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 456
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tässä kera uuden hihnan ja kohtuuhyvin se vaikkakin tiukkana menikin kunhan tuo B kikka oli käytössä ja kaikkiko nyt hyvin??

Ööh...kun käynnistyspolkimesta pyörittää niin jouhevasti pyörii kuten pitääkin mutta mäntä ei pyöri ollenkaan joka lienee aika tärkeää mopetin käynnistyksen kannalta :P ,kytkimen keskiosa kylläkin pyörii ja jos tuosta B kohteesta(pikku hammaspyörä) pyörittää niin hyvinhän kone pyörii ja hihna pyörittää toki tuota kytkimen ulkokehääkin mutta ei  siis sisäkehää.
Kytkin ei ole ollut irti tuosta keskiruuvistaan mutta kylläkin nuo 6 ruuvia olleet irti tuon keskiosan kera kuten tuo painettava pieni laakeri jossa tappi keskellä tuota kytkintä.
Poljinta pyörittäessä pyörii toki ketjurataskin vaihde päällä mutta vapaalla ei,mutta miksi voima ei välity männän pyörittämiseen...??
Käsittääkseni itse kytkimen säädöt ei ole voineet muuttua kun levyihin ei ole kajottu tai asetelmaa irrotettu,tuossa ei mitään kohdistusta ole ja nuo 6 ruuvia jossa jouset alla kuuluu vetää pohjaan.
Koitin kytkinvipuakin punnata eestaas poskikoppa päällä mutta ei vaikutusta....pitääköhän olla öljy kenties sisällä että systeemi toimii kuten suunniteltu vai oisko ideoita??
Siis aivan kuin olisi kytkin pohjassa kokoajan eikä siksi moottori pyöri käynnistettäessä polkimella.
Kait tässä nyt joku outous on..."semmoinen pikkujuttu" tietty ::)  joka hämmästyttää ja kummastuttaa pientä asentajaa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2018, 10:53:12 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 24, 2018, 08:23:22 ap
Vastaus #42

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7797
Kytkin auki vaan!

Näkeehän sitten senkin rakenteen-ja viatkin,jos on.

En tunne juuri tuota kytkintä-voisiko kitkapinta irrota?

Tai muuten jäänyt kantamaan jostain.Kytkimen luistamiseltahan
tuo vaiva kuulostaa-olisiko klonksahtanut vallan auki-asentoonsa
jotenkin-työntötappi jumissa jotenkin-tai vallan rikkunut?

t. Markku

Marraskuu 24, 2018, 09:45:21 ap
Vastaus #43

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3378
  • Mamu
Ääni luistavalle kytkimelle...

Marraskuu 24, 2018, 10:13:46 ap
Vastaus #44

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 456
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kiitos :)  jaa-a,niinkö meinaatte jotta kytkimen säätö kumminkin muuttunut,täytynee sitten purkaa ja tutkia mutta ei toisiaan ole ollut edes auki mutta tutkin vielä tovin ennen purkua keksinkö jotain.
Mitä ruotsalaisia sivuja yrittänyt tulkita niin siinä ei kumemmin mitään säätöjä ole kytkinlevynjen kanssa kunhan lasketaan kohdalleen levyt nipussa ja nuo 6 ruuvia alla olevine jousineen vedetään pohjaan sekä tuo irtonainen laakeri&tappi tuon asetelman päähän mutta
kuvista ja infosta mitä löysin säätö tapahtuu lisäämällä prikkoja tuo laakeri&tapin alle ja öljyn merkitystä korostetaan toimivuudessa(ja oikea on 5dl sae 20w tai vast vaihteistoöljyä joka omaa gl4 tai alle luokituksen) ja nythän levyt tietty ihan kuivat jos öljy tässä ideana mutta koitetaan pähkiä....innostaa vaan etukäteen jo tuo kytkimen keskimutterin aukisaaminen
koska taatusti kireällä ja 50%arvaaminen onkohan kumpikätinen..veikataan vasenta. ::)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2018, 10:59:01 ap kirjoittanut Petri J Kokko »