Kirjoittaja Aihe: Rakettimiehen Rojekti  (Luettu 11947 kertaa)

Marraskuu 24, 2018, 15:25:22 ip
Vastaus #45

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 593
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Probleema selvisi,kiitos teidän ohjaavien neuvojen ,nettihakujen sekä juuri postista noutamastani kirjasta joka tuli tietty Ruotsista:Stora tvåtaksboken jonka kirjoittanut classic motor lehden Jim Lundberg.
Liekö tuttu teos kenellekään??
Äkkivilkaisemalta ja selaillen vaikuttaa aarteelta vaikkakin on ruotsinkielinen mutta toki jokainen edes alkeet osaa,kääntäjäkin keksitty ja kuvat on todella hyvät.
Onkohan suomeksi mitään moista tai edes englanniksi jossa olisi 21 harrasteikäisen mopon ja pienen vanhan mp moottorin tärkeimmät vinkit tarkemmin ja hyvä tietää kikat jotka eroaa yleisohjeista jotka nekin kirjan alkupäässä.
Sivuja yli 300 ja 1000kuvaa.
Kirjan alkuosa enempi siis yleisluonteista tietoa,asennusvinkkejä,mittaus ja sähköpuolen asioita,säätöohjeita,taulukoita tulppiin sekä muuta hyvä tietää infoa ammatimiehen näkökulmasta maalllikoille ja varmasti perustuen mitä lukijat lehden teknisellä palstalla kyselleet häneltä vuosien myötä.
Moottorivalikomassa on juurikin mm Husqvarna Flinta E moottori(ja muitakin Husqvarnan) joka yksi syy miksi tilasinkin moisen opuksen niin ei ihan kaikkea tarviisi kysellä.... :-[
Joo,löytyy sieltä puch,sach(eri versioita) & ILO:ja kera monen muun.

Noh, yksi kikka kolmonen tähän ongelmaan tässä moottorissa että jos lyö tälleen tyhjää on että jos nuo 6 ruuvia avannut niin asetelman alin levy putoaa senverta alas että kun systeemin taas kasaa on hyvä laittaa nippusiteet sinne asetelman alle jotta se kohoaa pikkasen ylös  ja ne 6 ruuvia vetää samalla levynipun kohdilleen vaikkakin ne ruuvit kyllä ottaa kierteille+kiristyy nosti tai ei mutta näköjään asetelma ei silloin asetu oikein+toimi ninkuin pitäisi.  Kytkimen mahdollinen säätäminen on tuo laakeritapin(ylempi kuva aiemmin) alle  sijoitettavien prikkojen tehtävä joka tietty vaikuttaa sen tapin pituuteen miten syvälle se painuu.

Kuva(joka kirjasta ja löytyy netistäkin)jossa kytkin pikkasen enempi purettuna kertonee enempi kuin sekava höpösepustus mutta nyt poljinta kun pyörittää niin mäntäkin pyörii(korjataan pyynnöstä:liikkuu ylös-alas suunnassa)....ilmeisen tärkeä ominaisuus vissiinkin...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2018, 15:15:47 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 25, 2018, 13:21:49 ip
Vastaus #46

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3685
  • Mamu
Jos mäntä pyörii niin se on pahempi juttu...Nimim.Viisastelia... :)

Marraskuu 25, 2018, 14:08:44 ip
Vastaus #47

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3664
Moro

Ei välttämättä   :)



Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Marraskuu 25, 2018, 15:13:03 ip
Vastaus #48

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 593
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Wau! Onneksi tästä ei sentään tuollaista rakennetta löydy.


Siinä olisi menneetkin pastillit väärään kurkkuun täällä jo avattaessa kuin monilla siellä päässä jahka olisin udellut moisen rakenteen moponmoottorin murheista ;D


PS:aatelkaa,taas aamulla monet pyörittää startilla moottoreitaan ...luulisi moisen jo vasta olevan vaarallista kuskille kuin ympäristöllekkin ja miten se on mahdollistakaan tuolleen niinkun toimivuuden kannalta?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2018, 13:22:07 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 28, 2018, 13:40:39 ip
Vastaus #49

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 593
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Päivitystä kuvan kera missä mennään ja mitä on puuhasteltu.
Kyllä tämä jouluksi lie valmis ja mitäs siellä ostettiin Black Fridayna?
Mopokaupassa Ruotsinmaalla,siis tuossa mistä osia tilaillutkin aiemmin, oli -15% alennukset joten sinnehän sitä piti kehittää tilausta taas ja  ostettiin nyt niitä jotka aiemmin jätin pois nuukuuksissani.
Tulee mm uusi orkkis satulanpäällinen.
Samanmoinen kuin kuvassa mutta ei noin pinttyneen likaisen värinen ja reiätön versio vaikka kyllä tuo olisi ajomopoon käynyt vaan pitäisi ainakin viedä ammattilaiselle korjattavaksi&tehopestä jotenkin mutta nyt vien samantien täysremonttiin vaan eipähän tuo omaisuutta maksanut ja lopputulos niinkuin pitää kun en itse värkkää paikoilleen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2018, 13:43:07 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 28, 2018, 18:32:11 ip
Vastaus #50

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1007
  • Osapuilleen kasassa....
Hatun nosto Rakettimiehelle, siitä että saattaa ajokuntoon vanhan ajan kunnon peltimopoa.
Siinä haastetta piisaa. Suomen mopoistumisen alkuaikaan olivat saksalaiset, ruotsalaiset ja jopa norjalaiset
mopomerkit niitä alkusysäyksen toteuttajia. Silloin mopolla liikkuminen joudutti arkisia siirtymisiä varsin merkittävästi.

Marraskuu 30, 2018, 18:26:19 ip
Vastaus #51

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 593
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kiitos kannustuksesta ja kyllähän tämä minun projektikseni oli aika huono lähtökohdiltaan,puutteita oli ja vaikka ajomäärä lie hyvinkin pieni niin missä lie kiertänyt hunningolla ?
Tosi ammattimiehen/naisen näkökulmasta tämähän  tietty naurettavan helppo nakki kun ei oo perunapellosta nostettu raato tai suosta kiskottu pelkkä kiero runko lähtökohdiltaan ???


Tänään yhdistettiin rakettimoottori runkoonsa sekä pikkasen tarrahommia,kuvat lämpösuojat koemielessä kiinni ja ilman.


Ruotsinpaketti saapui ja tuossa on nyt se uusi istuinsuojakin paikoillaan mutta ei liimattuna noiden liepeiden osalta,kunhan sovitettu ja on just malliin oikeanmoinen.
Eiköhän tämä pikkuhiljaa tästä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2018, 18:38:23 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Marraskuu 30, 2018, 20:19:47 ip
Vastaus #52

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3685
  • Mamu
Kyllä siitä katu-uskottava tulee.Tunturimaanikotkaan eivät pääse arvostelemaan kun on vieraampi merkki.Jos Jormaa voisin lainata,niin:Ihan hyvä! ;D

Marraskuu 30, 2018, 23:06:28 ip
Vastaus #53

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1172
Historian havinaa, sopivasti tätäpäivää, rakettien räiskettä.....Ei Huono ;D


jk. Riston kanssa samat psykot käyty, niin näkyy olevan samat telkkariohjelmatkin ::)

Joulukuu 15, 2018, 10:38:58 ap
Vastaus #54

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 593
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pikkasen on hiljaista ollut,enempi vaan niistetty,köhitty ja kiukuteltu mutta hengissä vielä kumminkin joten hetikohta eilen olin tallissa pitkästä aikaa jälkitauteja hakemassa....
Missäkö ollaan niin pistän kuvia kun jotain edistystä tullut entiseen mutta posti toi ebay paketin jossa vaijerit "tee-se-itse"sarjana jossa 2 kpl  60"inc kytkin tai jarruvaijerit  sekä 54"inc kaasuvaijeri sekä irtokuorta riittävästi ja toki "caps+nipples" includes.
Näistä saa värkättyä just oikeanlaiset ja hintaa oli noin 6e paketti postikuluineen,tiedä saako tämmöisiä mihin hintaan täältä meiltä jostain vai saako ollenkaan..??
Koskapa näillä käyttöä poikkeuksetta on jos romuja ruuvaa  ja valmiit vaijerit kohteesta riippuen hakusassa&tyyriitä niin otin samalla 2satsia,toinen jemmaan ;)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 15, 2018, 10:43:01 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 28, 2018, 21:24:43 ip
Vastaus #55

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 593
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Täällä taas pienen tilannekatsauksen kera,onhan edellisestä jo aikaa....

Se rupeaa loppusuora häämöttämään vissiin pikkuhiljaa tässäkin moporojektissa ,tänään sovittelin noita moottorin sivupeltejä ja pikkusen ne vaatii vääntämistä&kääntämistä jotta sai ruuvinreiät ihan kohdillaan ja ne asettuu moottorin päälle nätisti
niin etteivät paina bensatankin kylkeen eivätkä irvistele muutenkaan mutta maalit ei tahdo tykätä hyvää moisesta vääntelystä ja pientä paikkamaalausta pukkaa tässä kuin vaikkapa ketjusuojan kanssa jossa myös sovittelua niin jottei
ketjut hankaa ja 2 osainen isohko suoja kiinnittyy siististi toisiinsa kokonaisuutena elikkäs aika vetkulaa peltiähän nämä ovat ja ei ihan "pakasta vedetyt",kaikkea muuta lähtökohdiltaan,ruosteiset ja lommoiset vempulat.


Noh,tekevälle sattuu ja tuo maalipuoli on joka kerta ollut minulla hankalaa saada kotioloissa semmoiseksi ettei tarvi ihan hävetä ja tahtoo myös tämä kasaus maalatuin osin ja niiden sovittelu ilman kolhuja aina aiheuttaa päänvaivaa enempi tai vähempi ja toivoisi mahdollisimman vähän epäsopivia osia,ahtaita rakoja ja eestaas irrottelua.
Yritetään paikata kumminkin siististi piiloon ja ajettavaksihan tämän aattelin tehdä enkä talliin.
Uusi istuinsuoja pingotettu paikoilleen ja liimattu kuten entinenkin,liimauksen apuna kiersi istuinta noin 20 pyykkipoikaa jolla sai tasaisen puristuksen liiman(Bostik) kuivumisen ajaksi.
Tykkään että hyvä tuli ja siisti.

Vaijerit värkätty noista Ebay sarjoista joissa irtokuorta,nippeleitä ja vaijereita isoilla ja pienillä mötiköillä pääkappaleina.
Onnistuivat nätisti ja kytkin toimii,vaihteet menee päälle&vapaalle ja etujarruvaijerikin paikoillaan,oikeat lopulliset säädöt toki hakusassa vielä mutta onhan tässä tätä hifistelyä ynnä säätämistä monenmoista ennen ajokautta ja sen aikanakin.
Ryyppyvipu puuttui kokonaan ja niitä onkin monenmoisia tarjolla eikä tämä minun tilaamani näköjään oikeanlainen ollut,puoliksi arvaamallahan tuo tulikin tilattua ja pääasia oli jotta sain tuon vipuosan johon kehittelin piiloon pohjan sille+vaijerin pidikkeen ja kyllä,nyt se lopultakin toimii ja kotelokin sopii paikoilleen kunhan aikansa pohjaosaa  muovailin pellistä eikä huomaa kotimaisuusastetta,koko systeemihän on piilossa hyvin ahtaasti tuon yläkotelo-osan sisällä jossa nopeusmittari kiinni  ja vain tuo vipu näkyy ulospäin.

Johdot on kytketty moottorin päällä olevaan "sokerinpalaan",kytkinkaavio löytyi netistä 1963-64 ,1153 Crescentistä jossa tämä sama Flinta moottori ja värit+johtojen määrä ja mihin ne menee tuntui täsmäävän just tuohon  kaavioon jota lukija kysellyt classicmotor.se tietäjiltä
ja ketä kiinnostaa moinen nähdä+soveltaa ehkä omaan projektiinsa se löytyypi:Kopplingsschema till Crescent 1153-Experten.

Pakoputki alusta loppuun paikoillaan ja  sopivuuskin hyvä kunhan paikoilleen pikkasen asetteli ja uusilla ruuveilla+kiinnikkeillä kiinni.
Jarruvalokatkaisin löysi myös paikkansa johtojen kera,takajarrut nekin loppusäätöä vailla mutta osat kiinni kuten jalkatapitkin uusine kumeineen ja itsekehitellyin kiinnikkein aiemmin olleiden lattaraudanpalojen sijaan joten jos ennenkin oli jonkun "tee-se-itse"tekeleet niin nyt on myös mutta pyrin saamaan pikkasen siistimmät ja kutistesukat päälle+uudet pultit.
Nekään ei toki näy ellei vartavasten kurkistele kontillaan mopon alle ja tiedä millaiset ne alkuperäiset pitäisi oleman,minäkään en kyllä tiedä...

Tässä voi kohta lorauttaa bensaa tankkiin liru ja kokeilla josko tuo käynnistyy ja sähköpuolen kytkentöjen oikeellisuus
Tässä parit kuvat ja ihan uunituoreet sellaiset :o
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2018, 22:20:11 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 29, 2018, 09:54:17 ap
Vastaus #56

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1172
Hyvältä näyttää....mitäs seuraavaksi?
Toivottavasti viitsit edelleen pitää tällä foorumilla meille seuraa jatkossakin.
On tosi mielenkiintoista sivustakatsojallekin tuollainen tarkka, mutta silti leppoinen dokumentointi.

Joulukuu 29, 2018, 11:31:13 ap
Vastaus #57

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3664
Moro

Hiano eikä mikään pappis,niitä kyllä piisaa.

Onko takajousitus noissa pumpuissa ja tuolla rungon sisällä vai kuinka?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Joulukuu 29, 2018, 12:02:15 ip
Vastaus #58

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 593
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kiitos kannustuksesta ja paljon oon apua touhuihini teiltä saanut,siinähän tuo on sivussa nämä sepustukset sitten tänne tullut jos joku haluaa seurata mitä työn alla ja kuka ei niin ohittakoot.

Nuo näkysällä olevat "iskarit" takana ovat yhtä puuta ja mukavuuspuoli on tuolla rungon sisällä jousen muodossa elikääs nuo on iskareiksi naamioidut tukiraudat vaan jotka näkyy.
Vitsit tahtoo välillä olla vähissä mutta siihen on kuulkaas sopeutunut kun oli vissiin synkkä ja myrskyinen yö syntyessä ,säätyyppi jatkunut muuttumattomana ja hermosokka herkässä.


Katotaas tämä nyt loppuun ,miten tuo lähtee toimimaan kunhan saa kilometrejä mittariin ja kilvitettyä ...museoajoneuvo tietty on päämääränänä tässäkin mutta jääkö se talliin vai lähteekö valmiina pois,aika näyttää kun kaikkea ei voi pitää sitten millään jo tilasyistä.


En oo vielä aatellut mikä romu rahat seuraavaksi hukkaa ja mihin hermonsa menettää vapaaehtoisesti ,se tuppaa tulemaan hetken mielijohteesta jos joku "wau" löytyy mitä muut ei huoli ja minusta taasen semmoiset erilaiset vaihtoehdot on mitä etsinkin ja hyvin tärkeää on ne ei hinnallakaan usein pilattuja,käänteiseti taas löytyy hyvikin mielenkiintoisia joita muutkin haluaa jolloin täys aihio onkin muuttunut kullaksi ja semmoiset löydöt ei mun juttuja.

Joku vanha ja 2t jotenkin synonyyminä mihin tykästynyt,nelitahtiset ei niinkään eikä muoviaikakausi ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2018, 15:21:39 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 29, 2018, 15:20:09 ip
Vastaus #59

tom enberg

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Hieno rakettiperse,ja kiva että niitä näkee muuallakin kuin kohta taivaalla!!!!😁