Kirjoittaja Aihe: Rakettimiehen Rojekti  (Luettu 10290 kertaa)

Joulukuu 29, 2018, 15:20:09 ip
Vastaus #60

tom enberg

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12
Hieno rakettiperse,ja kiva että niitä näkee muuallakin kuin kohta taivaalla!!!!😁

Joulukuu 29, 2018, 22:28:23 ip
Vastaus #61

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 537
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.



Tallitonttu hiippaili yöpuulle sisään vasta äsken mutta ennen lopettelua ja työkalujen paikoilleenasettelua  moottoriin lurahti käyttiksen öljynvaihdosta ylijääneet vaihteistoöljypullon jämät ,noin 0,5l ,jotka näin löysi arvoisensa kohteen eikä vuotoja havaittu.
Tulee kumminkin vaihdettavaksi kesällä  kunhan pikkasen ajettu niin avaamisen jäljiltä mahd liat jää öljyyn,eipä puolen litran kanssa kannata nuukailla tässä asiassa.
Loraus öljybensaa(vai kerosiiniako tai ihan nestemäistä vetyäkö rakettimottori vaatii? ) tankkiin+hana auki jolloin näki että joo,bensaa virtaa suodattimeen ja varmaan siis kaasariinkin,ryyppyvivusta myös pikkasen kuristusta peliin.

Jännittävä hetki!!

Muutama polkaisu eikä mitään...tuota noin,hmm....seuraava polkaisu ja hiljainen tasainen surina täyttää kuuloaistimet jolloin nopsaan ennen palovaroittimen piipitystä kokeilin myös valokatkaisimen eri asennot,töötin ,jarrupolkimesta painalluksen ja lopuksi sammutusnapilla hyrinä hiljaiseksi.
Kaikki toimi niinkuin pitääkin ihan jarruvaloa myöden.


Moottorin sivupellit saivat vähän muokkausta,pieni muutaman millin siivu lähti ylänurkista ja nyt ne on just eikä melkein eikä hierrä tankkiin+suojareunukset niihin tehtiin kutistesukasta leikkaamalla+liimalla.
Ruuvinkohtiin joissa reiät laitoin kumiset läpivientikumit ja ruuvit löytyi pakista kuten prikat kantojen alle.
Reunasuojat suojapelleissä kuuluukin olla ja vastaavat maalinsuojukset löytyy myös takalokasuojien saumoista jotka alkuperäiset enkä halunnut vaihtaa yli 50v vanhoja vaan pääsivät takaisin palvelukseen ehjinä mutta putsattuina,nämä itsetehdyt hyvin lähellä ulkonäöllisesti kuin materiaaliltaankin orkkistavaraa jota kyllä löytyy Ruotsista metritavarana mutta onnistui tuo näinkin kun kutistesukkaa kerta oli Ebaysta tilattuna "jemmaan" muutama metri erimoisia,on muuten puoli-ilmaista,moninverroin halvempaa kuin täällä kaupassa sama kiinansukka(!!) ja sitähän tarvii muihinkin kuin harrasteisiin,vaikka stereokaapeleihin ,käyttiksen tai kodinkoneiden sähköliitoksiin ym tai  nätisti rikkinäisen kuoren päälle vaijereihin,putkensuojaksi tms eikä mene päiväysvanhaksi nopsaan.


Jäljellä asennuskolhujen fiksaus maalipinnasta,vaijereiden niputus kuin ehkä reititysten muuttelua ja säätöjä vähän joka paikkaan ehkä jopa ruotsinpakettiakin vois vielä harkita pariin tarrapuutteeseen,uuteen tankinkorkkiin(ellei joltain teiltä löydy vaikkapa hyvää tuollaista kuin kuvassa jossa kromipinta ok,sisähalkaisija n45mm),oikeanmoiseen kromattuun peltiseen(nyt valuosa) pakoputken keskiklemmariin tuohon käyrän ja vaimentimen saumaan ym mitä mieleen juolahtaa vasta kun kataloogista näkee :P


Tähän oli hyvä nyt lopettaa tyytyväisenä ja nähdä mopounia,jatketaan jahka ehditään 8)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2018, 11:54:14 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 30, 2018, 20:41:59 ip
Vastaus #62

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 537
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Lukijoiden pyynnöstä (ihanaa tällainen kansansuosio..) muutama kuva kohteista mitä haluttiin nähdä eikä vaan kuulla.
Olkaapas hyvät,toivottavasti ovat mitä tarkoititte ja napsin toki lisääkin haluttaessa?


Kun kerta koneella olin ja aivan raha poltti taskussa (heh) niin mietiskelin mopedrenoverin sivuja selaten mitähän voisin vielä tähän tarvita ja mitenpä en ollut tiennytkään tarvitsevani esim puuttuvia tarroja,varapuola kun tässähän puola on tuolla muidenkin sytytysvehkeiden kanssa
,merkiltään Stefa eikä moisia ainakaan meiltäpäin mistään löydy sit jos tarvii eikä yli 50v puolan loppukaarta kukaan ennusta joten olkoot varalla,eipä tuo maksanut kuin 20e.
Kaikenmoista pikkusälää viimeistelyyn ja blingblingia ajankuvaan pikkasen tuomaan omaa personallisuutta.


Tämä luetteloselaaminen ja ahaa&jihaa elämykset tullut näköjään vaimolta jonka Zalandoja ja Elloksia ym joiden laatikkoja jaloissa välillä kuin postin sivukonttorissa  ....rättejä kuskataan eestaas sovitettavaksi ::)
Eikö oo paljonkin järkevämpää hussata rahansa mp-mopo-osiin,vaikka kunnoltaan vähän huonompiinkin ja ei niitä palautella jos vähän vääränkokoisia...
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2018, 09:43:26 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 19, 2019, 10:32:41 ap
Vastaus #63

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 537
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Ei palelluttu eikä nälkiinnytty..kop,kop..mutta hiljaiseloa pääosin moporintamalla koska rupeaa olemaan hommat siinä kunnossa jotta museoajoneuvotarkastajaan otettu yhteyttä ja operaatio  tapahtuu koska heille sopii
tässä muutaman viikon sisällä,sitten konttorille rekisteröintikatsastukseen joka maksaa satasen ja kilven kera kevättä odotteleemaan ajokeleineen.

Bensakorkki on vaihtunut uuteen,semmoiseen toisena vaihtoehtona olleeseen pikkasen matalampaan malliin,löytyi Saksasta Ebayn kautta eikä maltaita maksanut,noin 20e kuluineen ja siinä jopa lukkokin 2 avaimen kera.
Nyt on kromipinta siltäkin osin ok,tuo kiinniollut oli menettänyt aika pahasti pinnoitustaan vaikka kieltämättä tyylikkäämpi ehkä muuten mutta ehkäpä jos Ruotsista tarvii vielä jotain tilata niin otankin moisen uuden mutta se rupeaa olemaan jo hifistelyä sitten ja melkoisen tyyriskin ollen alumiinista& uustuotantoa.
Taustapeili löytyi samasta maasta ja samalta palstalta ollen vielä kiinnitystä vaille kun täytyy miettiä miten sen saa siististi kiinni tuohon koska tässähän ei ohjaustangon putkea näy perinteiseen tyyliin vaan kotelo peittää sen eli koteloon jotenkin kehiteltävä
ja siinä on 2 reikääkin jonkun aiemmin poraamina joita voisi käyttää ja saada ne peittoon+hyödynnettyä tai sitten ohennan pikkasen peilin varren alapään kierreosuutta ja sujautan sen koteloiden kiinnitysruuvien sisään,siis noiden leveiden kromattujen koteloruuvien lävitse jotka onttoja ja valo näkyy läpi,läpireikä n8mm ja peilin varsi n10mm...täytyy miettiä.
Peili on kunnollista entisajan NOS laatutavaraa orkkispaketissaan 1970 luvulta,made in Italy eikä voi kiinanpeileihin verrata ja merkki REG.
Mielestäni tyyliinsopiva ja ajankuvaan istuva.

Myös tuo vaimentimessa oleva valupintainen klemmari , tuossa jarruvalokatkaisijan edessä, on vaihtunut kromattuun jollainen siihen kuuluu ja istuu silmäänkin kuten pitääkin.
Peilin alta pilkottava ralliruutuinen juttu on roiskeläppä(löytyy pari),Ruotsista tietty ja ehtaa lapsenmielistä nostalgiaa uustuotantona joka saattanee päätyä Rakettiin siihen tietty kokomuokattuna ,tämmöisiähän silloin joskus oli ja näkikin ja mikäpä siinä onhan tässä ralliteippaukset alunperinkin molemmin puolin, ketjusuojassa kuin toisellakin puolen vastaavassa kohdin.
Enempi kumminkin vauraan länsinaapurin nostalgiaa siinä missä vaikkapa ketunhännätkin auton antennissa  ;D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2019, 11:02:14 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 19, 2019, 11:14:19 ap
Vastaus #64

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9149
Terve!

Täytyypä mainita,että korkeaa jälkeä olet laittaessasi
pitänyt. Oikein ilo silmälle tuo rakettipeppu.

t. Markku

Helmikuu 19, 2019, 14:57:45 ip
Vastaus #65

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 537
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Aivan tässä punastuu kehuista..Kiitos paljon mutta itselle tehdään ja omaan tahtiin eikä vaativaa näyttelytasoa, mutta mieluusti toimiva olisi se toinen päämäärä.
Eikö se ole aika hyvä ohjenuora jotta tekee mitä tekee niin parhaansa mukaan itse kukin?

Yx detalji josta jäi kuva on uustuotantoa oleva VoV tyyppikilpi eli typbeteckning läpyskä joka löytyi..niin arvatkaa ...joo Kaarlekustaanmaasta ja korvasi lukukelvottomaksi kuluneen orkkiksen tuossa satulan alla
rungossa.
Ei sillä mitään merkitystä mihinkään ole täällä eikä sielläkään nykyaikana muuta kuin silmälle ,tuommoinen oli Ruotsalainen vastine meidän tyyppikilvelle ja tuo VoV numero kertoi poliisille tms millainen ajopeli tuon numeron alle alunperin kätkeytyy eli siinä ei suoraan mitään arvoja tai numeroita löydy vaan ne löytyy listattuna erikseen luettelosta tuolla VoV numerolla joka tässä 1163 tai hyvin lähellä oleva 1185,kaikkia numeroläpysköjä kun ei enää löydy NOS eikä kaikkia uustuotetakkaan.
VoV=väg och vatten styrelsen.
Kuvia ja infoa moisista läpysköistä löytyy netistä ketä kiinnostaa ja myös ne VoV listat löytyy mistä näkee eri mallien kaasuttimen,kurkun läpimitan,ratastuksen,moottorin,vaihteet jne.
Toisella puolen näkyy runkonumeron tienoilla 2 ruuvia joiden alla ei ole nyt mitään eikä ollut minulle tullessakaan mutta siinä on ollut omistajan laatta .
Semmoisiakin löytyy uustuotantona  ja on moinen ostettuna,asennetaan "blancona" näön vuoksi samoihin reikiin kunhan museotarkistus&rekisteröinti tehty koska laatta peittää osaksi tuon runkonumeron ja sen joutuisi ottamaan irti.
Sen jälkeenhän runkonumeroa ei kukaan kaipaa ja katsele joutaen jäädä piilonsa.
Kuva omistajan laatastakin ja tämmöisiä tuli lukemani mukaan myyjältä uuteen mopoon asennettuna ja niitä varmaan jälkikäteenkin ostaa kuka halusi.
Moottorin kyljessä oma läpyskänsä jossa valmistenumero,kuutiotilavuus ja moottorin+vaihteiston tyyppi.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2019, 13:03:45 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 28, 2019, 20:12:03 ip
Vastaus #66

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 537
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Viimeistä silausta vailla "valmis"tämä mun amatöörientisöinti...tai no hiplattavaa näissä vanhuksissa aina on mutta museotarkistus suoritettu 27.4.19 hyväksytysti eikä mitään valitettavaa löydetty joten jahka MR paprut lähitulevaisuudessa postilootaan kolahtaa
niin rekisteröintikatsastukseen satalappunen solahtaa  mutta vastineeksi kilvet joiden kera voikin sitten luvallisesti päristää auringonlaskuun ja kyllästää loputkin piennarkasvit öljynkäryllä,riippuu vähän kesästä tarkeneeko vai onko enempi taas yhtenä lisäkoristeena tallissa..??

Ens talveksi tarttis vissiin taas jotain mielenkiintoista värkättävää..mutta mitä :-\
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2019, 20:24:10 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 03, 2019, 22:38:18 ip
Vastaus #67

Niko Tuomola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 79
On kyllä niin hieno ! Entinen työkaveri entisöi kanssa aikanaan Crecentin ja sain sitä vähän koeajaakin. Ihan kamalaahan se oli . Ykköstä isompaa en uskaltanut vaihtaa, vaikka alla oli tasainen asfalttiparkkipaikka. Sä olet tehnyt hienoa jälkeä :) Onnittelut !

Toukokuu 04, 2019, 17:01:38 ip
Vastaus #68

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 537
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Oikeinhan tässä punastuu...Kiitos :-[


ihan kamalaa..itse koeajoko ajettavuudeltaan vai valtava teho?


Ööh,joo rakettimoottorin ensimmäinen vaihe normaaliajoon passeli jos pitkää suoraa piisaa ja toinen vaihde hämärtää tajunnan g-voimillaan eikä oo kirkossa kuulutettu etteikö asfalttikin kärsisi tuntuvia vaurioita täyskaasukiihdytyksessä ja kuskin luusto.


Nyt oon jopa saanut eestaas säätöruuvia millimetrin kerrallaan ruuvaillen=tarkkuustyöskentelyllä, 1 ja 2vaihteen kytkeytymään kohtuuhyvin eikä ne enää tunnu pomppivan päältä jompikumpi eli kun ykkösen sai toimimaan kunnolla niin 2 ei pysynyt päällä tai toisinpäin.


Museopaperit tuli jo eilen postissa joten tarttis vissiin marssia paprut kourassa konttorille ja koeponnistaa kilpiin ennen kesää mutta mahtoiko se mennä jo kun pakkasta,lumi maassa taas ja talvitamineet päälle.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2019, 17:06:01 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 04, 2019, 19:23:40 ip
Vastaus #69

MarkkuRyhänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
Moi. Ettei sinulla ole hieman lyhyt vaihdevaijeri jos joutuu säätöä etsimään missä molemmat vaihteet pysyy päällä? Tuo Flintan 2v kyllä oikean pituisella vaijerilla on toiminnaltaan varma. 2vaihde kahvasta päälle vaijerin syrjivillä säätö siten että vaijeri on himpun löysä...eli 2v on kytkeytyneenä pohjaan. Jos on oikea vaihdekahva, vetää vaijeri kyllä silloin 1v päälle kunnolla. t.Markku

Toukokuu 04, 2019, 21:19:45 ip
Vastaus #70

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 537
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kiitos Markku hyvästä vihjeestä ja varmaan ihan asiaa puhut enkä epäile yhtään etteikö näin olisi.
Mulla on metritavarasta nuo vaijerit ja pikkasen ylimääräistä jätetty tuonne alapäähän "stopparin"eli vaijeriin kiinitetyn irtopään jälkeen josta voinut löysätä+kiristää peruspituutta jota sitten tarkemmin säätänyt moottorin korvakkeessa olevalla kierreosuudella pituutta hienosäätönä tuohon vaihdevipuun.


Näin siksi kun ei tietoa mikä on tarkka oikea mitta tehdasvaijerissa,niitä kylläkin löytyy varaosina yhä Ruotsista ,ei senpuoleen.

Tätä on todellakin justeerattu eikä oo oikein 100% varmuutta löytynyt etteikö satunnaisesti hyppäisi päältä.
Mitä svedupalstoilta asian tienoilta kaivanut+tulkinnut tai lukenut&tutkinut kuvia tuosta stora tvåtaksbok:ista niin säätö on tarkkaa ja systeemi millä tuo nappaa kiinni tai lipsuu vaatii kulumattomat terävät reunat mutta milloin kulumaa on liikaa vai ei...en tiedä,ei vertailukohtaa, mutta tartuntareunat ainakin sormilla+silmillä vaikutti ok.

Nyt oon saanut 1 ja 2vaihteen saanut lähes moitteetta toimimaan olipa kiihdytystä,tasakaasua tai ylämäkeä mutta katotaan mitä ajokilometrit tullessaan tuo onko se hyvä nyt vai ei vai päivästä kiinni?
Vaihteistoöljynä on kokeiltu paksumpaa jos ohuempaakin tavaraa,nyt siellä on paksua 30w mineraali yxasteöljyä,lukemani mukaan 20w olisi oikeanmoista ns virallisesti.

Tuo vaihdesysteemi on jännä,vaihdevipu ei pysy vapaalla itsestään vaan vipu vetää aika hanakasti itsensä pykälään ellei vaijerin säätö estä ja näin se käsittääkseni kuuluukin olla.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2019, 21:34:15 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 05, 2019, 10:41:27 ap
Vastaus #71

MarkkuRyhänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
Juurikin näin, vaihteensiirtimen jousen voima vetää aina 2v suuntaan ja siksi ilman vaijeria aina 2v päällä.

Toukokuu 06, 2019, 21:29:26 ip
Vastaus #72

Niko Tuomola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 79

ihan kamalaa..itse koeajoko ajettavuudeltaan vai valtava teho? Se oli ihan hirvee vekotin ajaa. Ei siinä tehoja ollut, mutta nekin vähät kyllä pelotti, kun vaapuin sen kanssa ympäri asfalttiparkkipaikkaa. :)

Toukokuu 07, 2019, 11:02:04 ap
Vastaus #73

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3651
  • Mamu
Oon ajanu Raketin serkulla,Nordenilla,ja PV:llä.Antaisin enempi pisteitä Nymansbolagetille.

Heinäkuu 12, 2019, 21:07:34 ip
Vastaus #74

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 537
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Onnea uudelle ikämies omistajalle joka hyppäsi ohjaksiin viikolla ja museoRaketti näkynee joskus alan tapahtumissakin tuolla eteläisessä osassa maata jos ymmärsin yskän oikein ;)