Kirjoittaja Aihe: Varo autoilijaa!  (Luettu 3912 kertaa)

Lokakuu 22, 2018, 22:58:20 ip
Vastaus #15

petrirautio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ruotsalaista valistusta mutta kait opetus menee perille silti..

https://youtu.be/X5BKFLwh2DI

Toukokuu 18, 2019, 17:53:11 ip
Vastaus #16

jussi koskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • PJ
 Taas on se aika, jolloin olemme liikenteessä, mutta vaara vaanii jopa sileällä suoralla tiellä.  Varmasti suurin osa autoilijoista on vastuunsa tuntevia, mutta paljon on myös joukossa sekopäitä, kännisiä – narkkareita ja muita asennevammaisia.  Motoristin kannalta liikenne on vaarallista, koska ei ole ennakolta mitään tietoa, kuka sieltä kolmion takaa, tai takaapäin on tunkemassa päälle.
Autoilijaan ei voi luottaa  … varokaa.
Tuossa onneksi ei ollut mukana motoristia, vaan söhelsivät keskenään suoralla tiellä keskellä kirkasta päivää.
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006110462.html?ref=ISLocalNews|halves-with-leading-item-compact

MOTO GUZZI Galletto 192 cc, 1958
MOTO GUZZI V50, 1977

Toukokuu 18, 2019, 21:06:34 ip
Vastaus #17

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taisimme olla Jussin kanssa samassa tapahtumassa tänään. Ei ollut kovin hyvä päivä tänään liikenteessä. Tapahtumaan mennessä edellä ajava auto osoitti vilkulla kääntyvänsä oikealle pikkutielle. Kokemuksesta epäluuloisena lähdin varovasti ohittamaan kääntyvää autoa vasemmalta. Hänpä päätti koukata vasemman kaistan kautta helpottaakseen kääntymistään oikealle. Onneksi epäluulo, muuten olisi kolissut.

Pikkuteillä kun liikuin, tuli kaksi eri autoa vastaan kaarteissa vasempaa kaistaa. Väitän, että toinen teki sen tahallaan, koska näkyvyyttä oli aivan riittävästi. Kivaa yrittää lisätä kallistusta jo ennestään "riittävästä".

Sitten autolla kaupassa käydessä tulin paikalle, kun joku oli ajanut kissan yli ja jättänyt katti-paran tielle. No ehkä onneksi oli mirriltä kadonneet ne viimeisetkin seitsemästä hengestä, ei jäänyt kitumaan.

Varsin poikkeuksellista, yleensä ei samalle päivälle noin paljon osu.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2019, 21:10:18 ip kirjoittanut velipuukka »

Kesäkuu 12, 2019, 22:04:27 ip
Vastaus #18

jussi koskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • PJ
Varo autoilijaa, siihen ei voi koskaan luottaa, tulee se sitten edestä, sivulta tai takaa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006140042.html
MOTO GUZZI V50, 1977

Kesäkuu 13, 2019, 22:09:01 ip
Vastaus #19

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150,Nimbus 19??
Onneksi motoristi oli hereillä..tuossakin pyörässä todella onnettomat valot jos ne nyt sitten auttaisi autoilijaa havaitsemaan motoristin paremmin(ei ihan selviä videosta onko valot päällä)..Tuollainen tapahtuma voi sattua kelle autoilijalle vaan..Tänään ajoin moottoritiellä 120 vasenta kaistaa ja minun ohitseni meni vielä prätkä minun vasemmalta puolelta..onneksi näin kyllä sivupeilistä jo kaukaa prätkän jotta tiesin varoa..meitä on moneksi..

Kesäkuu 14, 2019, 08:22:17 ap
Vastaus #20

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Mersukuski oli ilmeisesti lähtenyt ohitukseen paikasta josta ei olisi moottoripyörä näkynyt vaikka olisi ollut minkälaiset valot. Päätellen motoristin selostuksesta, eli oli nähnyt rekan niiaavan ja siirtyvän kohti piennarta ennen kuin näki mersun. Hyvä kun rekkakuski oli hereillä, ei ole sometus ym ajonaikainen nettiaktiviteetti harvinaista heidänkään keskuudessaan.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 16, 2019, 20:03:30 ip
Vastaus #21

jussi koskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • PJ
Siinä yksi asennevammaisen  kohellus, joka voi sattua  "kenelle tahansa autoilijalle" kun ei nähnyt ja oliko motoristilla valojakaan, oliko edes heijastinta tai huomioliiviä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006144542.html
MOTO GUZZI V50, 1977

Kesäkuu 17, 2019, 09:11:19 ap
Vastaus #22

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Siinä yksi asennevammaisen  kohellus, joka voi sattua  "kenelle tahansa autoilijalle" kun ei nähnyt ja oliko motoristilla valojakaan, oliko edes heijastinta tai huomioliiviä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006144542.html

Jos tuota Sastamalan onnettomuutta tarkoitat niin en ymmärrä:

- 80-vuotiaan autokuskin asennevammaa?
- jeesustelua heijastimista ja turvaliiveistä?

Vai oliko sarkasmia, mitä nyt en kuolemaa kommentoidessa myöskään ymmärrä.

Kesäkuu 17, 2019, 16:01:27 ip
Vastaus #23

vesa vuorela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Master of sparks
Vaan aina ei ole vika autoilijassa,no miussa ei ole ainakaan! Pari viikkoa taappäi olin palaamassa kesämökille. Havannoin takaa lähestyvän mp-joukkion. Rajoitus 80,ajan sallituissa rajoissa mutta saavuttavat. Tie mutkittelee mutta ei varsinainen mutkatie. Tulee suoranpätkä ja kärkipyörä ohittaa,tila riittää mutta ei liikaa kun jo seuraava pimento edessä. Lähestyn mökkitien risteystä,takana vielä 5-6 motukkaa. Ok,jotta ehtisivät huomioida aikeeni,laitan vilkun vasempaan reilusti ennemmin kuin normaalitilanteessa jolloin silloinkin hyvissä-ajoin. Aukeaa mitätön suoran pätkä josta joutuisin kääntymään, niin eikö nää saatanan pölvästit lähe loputin ohittamaan vaikka näkyvyyttä edelleen rajatusti! Onneks seurasin tilannetta ja otin takaisin oikeammalle ja sain himmattua ettei kolise,kolme niitä olis menny... No rekkareissa olikin sinisellä pohjalla D. Kyllä vitutti ja olin vielä kaverin hautajaisista tulossa.

Kesäkuu 17, 2019, 21:04:57 ip
Vastaus #24

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, ei se asennevamma ole välttämättä aina autoilijalla. Ja moni onnettomuus on sellainen, joka todella olisi voinut käydä kenelle vain - myös sille prätkäilijälle joka sattuu sillä hetkellä olemaan auton ratissa. Nähdäkseni tietämättömyys ja siitä johtuva huolimattomuus on muutenkin suurempi ongelma kuin mikään varsinainen asennevamma motoristeja kohtaan. Väitän, että valtaosa ihmisistä ei tahdo kuolemaa motoristeille. Jos autoilija ei ole ajanut koskaan moottoripyörällä, hän ei osaa eläytyä moottoripyöräilijän asemaan samalla tavalla ja siitä tulee juuri se syvän tietämyksen puutos siitä, millaisessa roolissa motoristi on liikenteessä.

Ajelin tuossa vasta mökkitietä muutama päivä sitten. Eräs äijä lähtee usein tien päästä prätkällä ja aika kovaa ajaa mutkat joissa ei mitään näe. Ajoin Saabilla tietä n. 25 kilometriä tunnissa mutkakohdassa ja sieltähän se äijä taas tuli kohtalaisen kovaa. Tie on kovin kapea ja ajoin aivan oikeaa laitaa - onneksi. Ehti onneksi väistää eikä mitään sattunut, mutta kyllä tuossa onnettomuuden ainekset oli koossa. Onneksi autoilijaan sai tällä kertaa luottaa.

En näkisi ongelmana niinkään sitä millä ajetaan, vaan minusta asiaa pitäisi lähestyä yleisemmällä tasolla. Se on aika sama tuleeko sieltä sivutieltä autoilija eteen silloin kun ajaa moottoripyörällä vai autolla. "Varo autoilijaa" -otsikko pitää kyllä sinänsä paikkansa, aivan samalla lailla kuin autoilijalle voi neuvoa, että "varo motoristia". Paras neuvo lienee kuitenkin "varo kanssaliikkujia". Enkä tarkoita tällä sitä, että kaikkia kohtaan pitäisi olla vainoharhainen. Parempi on keskittyä käyttäytymään itse varoen: ennakoivasti, ennakoitavasti ja muut huomioon ottavasti. Se on pidemmän päälle toimivampaa kuin muiden syyttely.

muok. En tällä nyt viittaa varsinaisesti tämän palstan kirjoituksiin, täällä on minusta sinänsä fiksua ja tasapuolista kirjoittelua näissä asioissa. Netistä löytyy eräitä muita prätkäaiheisia palstoja, jossa näissä keskusteluissa motoristi ei tunnu olevan koskaan vikapää teki hän sitten mitä vaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2019, 21:09:19 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Kesäkuu 17, 2019, 21:58:42 ip
Vastaus #25

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuossa Martin kanssa samanlaiset ajatukset, että ei ole asennevamma autoilijan eteen tulo kolmion takaa tai eteenkääntäminen vasemmalle kääntyessään.  Kyse on siitä, että autoilija ei huomaa, ei näe.  Otsapinnaltaan pienempi esine jää helpommin huomaamatta, ja vielä helpompi sen lähestymisnopeus on arvioida väärin.  Kyse voi olla halusta huomata, mutta väittäisin, että useimmin on kyse kyvystä huomata.

Ottamatta kantaa mihinkään yksittäiseen tapaukseen, saattaa sekin näkemiseen vaikuttaa, jos se pienen otsapinnan esine lähestyy huomattavasti kovemmalla vauhdilla, mitä kyseisessä paikassa yleensä kuljetaan.  Silloin on kyse asennevammasta.

Olen kirjoittanut ennenkin:  Jos otetaan satunnaisotannalla tienpäältä motoristeja ja autoilijoita, ja mitataan jarrutusmatkoja äkkitilanteessa ja kykyä väistää jonkinasteisessa paniikkipaikassa joku este, miten arvelette autoilijoiden ja motoristien tuloksien poikkeavan toisistaan?  Itse pahoin pelkään, että kyseinen testi laajemmin toteutettuna saattaisi johtaa vakavaan keskusteluun siitä, onko moottoripyörä ylipäätään liikenteeseen sopiva vehjes...

Jaakko Latvanen

Kesäkuu 18, 2019, 18:13:00 ip
Vastaus #26

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Asenteesta puheen ollen, mitäs tästä tuumaatte?

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006145885.html

Kai se pikkuautoilijallakin joku vastuu on, ettei hakeudu tuollaisella nopeuserolla rekan oikean kyljen tuntumaan luultavasti kuolleeseen kulmaan. Joku voi olla toistakin mieltä :)
Kari

Kesäkuu 18, 2019, 19:42:21 ip
Vastaus #27

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen toista mieltä. Rekka änkeytyy sulkuviivojen yli erkanemiskaistalle. Ei pikkuautokuski voi moista ennakoida.

Kesäkuu 18, 2019, 21:38:35 ip
Vastaus #28

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
No jos ei silmämuna ihan puusta ole sorvattu (en tarkoita sinua Veli vaan autokuskia joka oli live-tilanteessa, selvempi näkymä kuin videossa) niin huomaa että aika empivän näköisesti rekka eteni omalla kaistallaan, hidasteli ja seilasi. Varmaan nuo ajoivat parina ja etummainen suunnisti, kurvasi viime tingassa ja toinen joutui tekemään saman ”viime tingan” jälkeen. Oli miten oli, henkilöauto hölmöili kun kiihdytti ja asettui kuolleeseen kulmaan. ”Lähes rusentuminen” oli kanssa vähän dramatisointia, ”väistäessään” tuskin edes ajoi piennarviivan päälle.

Tällaisia videon pikkuautokuskin tapaisia änkeäjiä näkee yhtä mittaa (itse en aja rekkaa vaan turbosaabia ;) ) liikkeellä autoilla tai moottoripyörillä. Näitä ”minulla on oikeus”-tyyppejä olen jokusen melkein kilkannut radalta, kun esim olen kiihdytyskaistalla liittymässä motarille, niin kiihdytellään rinnalla. Just viime viikolla joku roikkui kuolleessa kulmassa, pakko sen oli kiihdyttää kun itsekin kiihdytin ja se toinen oli minuun nähden samalla kohtaa koko ajan. Vasta viimeinen vilkaisu, siinä kun vilkku oli jo hetken ollut päällä ja olin siirtymässä, paljasti kiihdyttelijän.

Poikaani olen vannottanut ettei lähde kevareineen ohi yhtään kenestäkään jonka aikeet vaikuttavat yhtään epäselviltä. On niitä jotka hakeutuvat keskiviivan tuntumaan, hidastavat pariinkymppiin, ja siitä yhdellä pyyhkäisyllä ratti oikealle ja vilkku myös. Huono juttu jos takana tuleva ”ennustaa” että se edellä tunaroija olisi kääntymässä vasemmalle ja lähtee penkan puolelta ohi. Tai päinvastoin, on niitäkin nähty, jotka hidastavat pientareen tuntumaan, ja siitä sama liike vasemmalle.

Kaikissa tapauksissa toki maksaja olisi kohtuuhyvin selvillä. Jos videon pikkuautoilija olisi ollut vielä pahempi jästipää eikä olisi väistänyt, ja olisi kolahtanut, niin varmasti olisi rekkamies ollut maksumies. Jos minä olisin kilkannut vahingossa sen rinnalla kiihdyttelijän, niin olisin saanut taas hetken ajella että olisi bonukset ennallaan. Nuo ennakoimattomat kääntyilijät taas... no, sana sanaa vastaan jos sattuu motoristi olemaan puhekunnossa vielä osuman jälkeen.

Onhan tälläkin palstalla jotkut ihan julkisesti huudellut että ”varmana ajan kylkeen” tai ”pataan tulee jos tööttäilee”. Typerää ja lapsellista semmoinen.

Ameriikassa oli monesti rekkojen perässä kaaviokuva joka havainnollisti katvealueet, ja joissakin luki vielä että ”jos et näe minua peileistäni, minä en näe sinua”. Minusta aika opettavaisia plakaatteja. 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2019, 21:45:32 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

Kesäkuu 18, 2019, 22:06:45 ip
Vastaus #29

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Tuolla kohdalla on 80 km/h rajoitus, joten aika reilua ylinopeutta piti ajaa, jotta pääsi käyttämään omaa oikeuttaan ajamalla kuolleeseen kulmaan.

Kun on tullut reissattua työn puolesta ympäri Suomen, niin olen pannut merkille, että Oulun seudulla on ylivoimaisesti eniten tuollaisia väliin änkeäjiä, estelijöitä ja rinnalla kiihdyttelijöitä.
Kahden pytyn loukussa.