Kirjoittaja Aihe: Ilmastokeskustelu  (Luettu 30900 kertaa)

Lokakuu 08, 2018, 11:15:58 ap
Vastaus #15

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8046
Ei minua ainakaan nuo uudet autot ja niiden päästöt
niin hetkauta-mutta vanhojen kustannukset kiinnostavat.

Menee kumminkin vuosia...ja taas vuosia ennenkuin
kynnet pystyvät näihin nykyajan sähkövempeleisiin -sillä
kaikkia rahojani en tuollaisiin leluihin tule laittamaan.Ihan
absurdi ajatus,että laittaisin.

Jos naapuri laittaa-ihan sama se.

Ensimmäisen kerran nyt alkaa
olla semmoinen fiilis,että tämä piiperöinti todella pystyy rajoittamaan-
jopa lopettamaan autoilun tässä ruokakunnassa vaikkapa 10 vuoden
aikajänteellä.

Se on masentava ajatus-sillä eihän liikkumisen tapeet autolla mihinkään
vähene-jalkojen huonontuessa päinvastoin lisääntyy. Muutto ratikkakiskon
viereen ei tule olemaan ratkaisu.

Nyt ei oikeasti oikein pyri naurattamaan.

t. Markku

Lokakuu 08, 2018, 11:38:58 ap
Vastaus #16

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
Katso suorana kello 9.25: Näin suomalaiset asiantuntijat kommentoivat YK:n dramaattista ilmastoraporttia – Yle seuraa hetki hetkeltä

Kansainvälinen ilmastonmuutospaneeli vaatii nopeita ja laaja-alaisia toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.


https://yle.fi/uutiset/3-10444654

Katsoin tuon lähetyksen ja melkoiset madonluvut siinä lueteltiin.
JOS asioihin halutaan puuttua oikeasti, niin lähivuosina sattuu ja tapahtuu paljon.

Väestönkasvu sivuutettiin aika kevyesti ja turhasta kulutuksesta puhuttiin liian vähän. Uskonnosta ei ollenkaan.
Kaksi aihetta, jotka pitäisi uskaltaa keskusteluun mukaan ja puhua asioista niiden oikeilla nimillä.
Se, että köyhissä maissa satsataan tyttöjen ja naisten koulutukseen, joka tutkitusti alentaa syntyvyyttä on aivan liian hidas keino, mutta johon pitää silti satsata.
Toinen iso kulutuserä on meriä seilaavat konttilaivat, jotka tuo halpaa ja tarpeetonta paskaa, jotka on tuotettu päästöistä välittämättä, meille tänne rikkaisiin maihin.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 08, 2018, 11:41:53 ap
Vastaus #17

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
Tutkijoiden synkät varoitukset seuraavat toistaan. Miksi emme muuta käyttäytymistämme, vaikka tiedämme että ympäristö kärsii ja voisimme teoillamme helpottaa sen tuskaa?

Tampereen yliopiston kasvatustieteen professori Veli-Matti Värri uskoo tietävänsä, mistä on kyse. Värrin mukaan siirrämme ympäristöä kuormittavaa elämäntapaamme, usein tiedostamattamme, sukupolvelta toiselle.

https://yle.fi/uutiset/3-10426333
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 08, 2018, 11:57:57 ap
Vastaus #18

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8046
Tutkijoiden synkät varoitukset seuraavat toistaan. Miksi emme muuta käyttäytymistämme, vaikka tiedämme että ympäristö kärsii ja voisimme teoillamme helpottaa sen tuskaa?

Tampereen yliopiston kasvatustieteen professori Veli-Matti Värri uskoo tietävänsä, mistä on kyse. Värrin mukaan siirrämme ympäristöä kuormittavaa elämäntapaamme, usein tiedostamattamme, sukupolvelta toiselle.

https://yle.fi/uutiset/3-10426333

Semmoista kiertoliikettä se on...ihmisten elämä. Johonkin 1800-luvun puolivälin paikkeille
asti helpoin ja ylellisin tapa maalla liikkumiseen oli hevonen.Eikä sitäkään kyytiä rahvaalle
niin vaan suotu-kävellä piti tai hiihtää.

Siitä se sitten kehittyi-nyt mennään autolla jos
rahkeet riittävät. Piiperö kulkee bussilla tai ratikalla. Useimmiten melko turhanpäiväisille asioille
nykyään kuletaan. Pyöritään kaupoissa vaikka mitään ei edes tarvitsisi. Kaupat eivät maaseutulaisella vieressä
enää ole-joten autolla mennään.Kun vanha ei jaksa kävellä ja pyöräilykään ei useimmiten nappaa.

Mutta meneeköhän niin,että parinkymmenen vuoden päästä rahvas taas joutuu kävelemään ja
hiihtämään kauppareissuilleen? Semmoisia enteitä alkaa olla näkyvillä. Tai tehdäänkö väestön
pakkosiirto,jolloin kaikki olisivat paremmin valvottavissa noin muutenkin?

Ministerit toki ajavat taksilla,kuten ennenkin-eivätkä varmaan sähkötaksilla,jos
muunlaisiakin on.

t. Markku

Lokakuu 08, 2018, 12:28:46 ip
Vastaus #19

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
Laivaliikenteen polttoainevalinnoilla on väliä, sillä esimerkiksi yhden risteilyaluksen päästöt ovat huomattavat.

Saksalaisen ympäristöjärjestön Nabun raportin mukaan keskikokoinen risteilyalus voi käyttää vuorokaudessa jopa 150 tonnia polttoainetta, ja sen hiukkaspäästöt vastaavat miljoonaa henkilöautoa. Maltillisemmatkin arviot puhuvat sadoistatuhansista henkilöautoista.





Myös rahtiliikenne kasvaa kovaa vauhtia. Noin 90 prosenttia maailmankaupasta kulkee meritse, sillä se on ylivoimaisesti tehokkain kuljetustapa.

Nesteytetty maakaasu on dieseliä ja raskasta polttoöljyä ympäristöystävällisempi vaihtoehto, sillä se pienentää risteily- ja rahtialusten terveydelle haitallisia rikki- ja typpipäästöjä.

Lng:n ansiosta uudet alukset täyttävät rikille ja typelle asetetut rajoitukset. Sen vaihtoehto olisi, että varustamojen pitäisi asentaa aluksiin kalliita puhdistuslaitteita.

Ilmastonmuutosta lng voi kuitenkin jopa pahentaa. Nesteytetty maakaasu on metaania, joka on hiilidioksidia paljon voimakkaampi kasvihuonekaasu.

Metaania karkaa ilmakehään etenkin aluksilta, joissa on vanhempaa moottoritekniikkaa, toteaa Ilmatieteen laitoksen vanhempi tutkija Jukka-Pekka Jalkanen.

EU:n ympäristöviraston mukaan EU-maissa laivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöt ovat kasvaneet 22 prosenttia vuodesta 1990. Nopeammin ovat kasvaneet vain lentoliikenteen päästöt.

Eri arvioiden mukaan laivojen kasvihuonekaasupäästöt kasvavat lähivuosina 50–250 prosenttia.

Maailman kasvihuonekaasupäästöistä laivaliikenne tuottaa nykyisin runsaat kolme prosenttia. Vuoteen 2050 mennessä laivaliikenteen päästöjen osuus voi olla 17 prosenttia, jos mitään ei tehdä ja muut alat onnistuvat pienentämään päästöjä tavoitteidensa mukaisesti.

Lento- ja laivaliikenne eivät ole mukana päästöjä rajoittavassa Pariisin ilmastosopimuksessa.


https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005790170.html


Miten paljon olikaan valtion suora tuki laivaliikenteelle... ;D
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 08, 2018, 12:38:56 ip
Vastaus #20

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
Onko se tarpeellista, että The new Beatles featurig original John Lennon kiertää 66 rekalla vuoden maapalloa ja esiintyy eri paikoissa kymmennille tuhansille ihmisille, jotka ajaa yksityisautoilla katsomaan keikkaa, joka vie ihan älyttömästi sähköä ja kuluttaa muutenkin luonnonvaroja, kuten muovituoppeja ja bändipaitoja.

Tämä siis esimerkkinä siitä, että mikä on turhaa kulutusta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 08, 2018, 12:50:55 ip
Vastaus #21

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3418
  • Mamu
On se tarpeellista.Verrattuna siihen minkäverran rekat ja laivat ja lentsikat savuuttavat kun ne rahtaa ruokaa ja tarvikkeita maailman nälkäänäkeville armeijoille.

Lokakuu 08, 2018, 12:52:50 ip
Vastaus #22

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8046
....Ja pyssyjä ja ammuksia  niille,jotka ovat jo safkaa saaneet...

t. Markku

Lokakuu 08, 2018, 15:53:37 ip
Vastaus #23

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
Tarvitaan kuulemma maapallolle euroopan pinta-alan verran metsää missä sitä ei ole.
Aavikot, niitä maailmassa on.
Rakennetaan meren rantaan aurinkosähköllä toimivia pumppuasemia, jotka puhdistaa merivedestä puhdasta vettä ja pumpataan se 100 kilsaa sisämaahan.
Näin saadaan kastelusysteemi ja pikkuhiljaa pohjavettä.
ST1:sen Mika Anttonen on puuhannut tätä vaihtoehtoa.
Polttoaineyhtiö St1 esitteli alkusyksystä hurjan suunnitelman. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen kertoi, että St1 lähtee metsittämään Saharaa. Puiden istuttaminen on Anttosen mielestä ainoa keino poistaa ilmakehästä ylimääräistä hiilidioksidia.
https://www.tekniikkatalous.fi/tiede/kestava_kehitys/asiantuntijat-bensa-anttosen-hurjasta-sahara-suunnitelmasta-teknisesti-mahdollista-mutta-6692552
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 08, 2018, 16:01:43 ip
Vastaus #24

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
Professori Markku Ollikaisen mukaan Suomen ei kannata tehdä biojalostamoita, joissa puusta tehdään polttoaineita. ”Ne ovat neljä kertaa kuormittavampia kuin fossiiliset polttoaineet.”

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005856844.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=2&utm_source=tf-other&share=9d29a7534146b67a8e10abd508271175
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 08, 2018, 17:08:12 ip
Vastaus #25

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5235
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Ihme leikkiä, vaimo osti juuri uuden kia rion, no se sammuu ittekseen liikennevaloihin yms. Papereissa on max co2 päästöt, jotka mun vanha Mazda alittaa konttorin mittauksisa.. Venäjällä annetaan palaa metsää kuhan itse sammuu, Amerikassa vähän samansuuntaista. Lentokoneet ja laivat saastuttaa paljon ja eräät maat polttavat hiiltä voimaloissaan. Miten meidän verot/maksut auttaa tähän, ei Suomi voi mailmaa pelastaa. Meidän päästöt kylla putoo, mutta ei se riitä.

Lokakuu 08, 2018, 17:52:35 ip
Vastaus #26

Kimmo Partanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 516
Suomi on maailman puhtain maa nro.1.
Suomessa on maailman kallein laskutus ilmastonmuutokseen liittyen.

Top.1 tai Top.2, sillä nyt ei sinällään ole merkitystä, mutta jotakuinkin noin se asia oikeasti on.
Onko kukaan miettinyt asiaa?
Siis suomessa laskutetaan tavallista ihmisistä turhasta.
Meillä on varaa lisätä vaikka 50 miljoonaa autoa tielle, eikä missään mittareissa näkyisi vieläkään hälyyttäviä merkkejä.

Fakta on se että 5 miljardin vuoden aikana maapallolla on mahtunut vaikka kuinka paljon lämpimämpiä sekä viileämpiä ajanjaksoja.
Ilmastonmuutos on nytkin osittain tieteellisesti luonnolliseen asiaan liittyvä. Osittain myös kylläkin ihmisen aiheuttamaa.
On mm. jo laskettu että kylmät talvet pitäisi palata jossain kohti 2020 luvulla.
Aloin itse tutkimaan asiaa tarkemmin, kun vuosina 2012-2014 revontulien määrä Etelä-Suomessa oli poikkeuksellisen suuri.

Toinen fakta on se että elämä on riippuvainen hiilidioksidista, jota niin kauheasti TV:ssä ja lehdissä moititaan. Koskaan en ole nähnyt uutista jossa sanotaan että hiilidioksidi on elämän ehto.

Ihmisen osuus ilmastonmuutoksestakaan ei sinällään ole ihmisen itsensä tahallaan tekemä. Väkiluku kasvaa hurjaa vauhtia, meillä on nyt jo puolet liikaa siitä mitä maapallo pystyisi ylläpitämään. Loppua väkiluvun kasvuun ei näy, vaan kiihtyy ja kiihtyy entisestään. Tällä hetkellä täällä on 7.4 miljardia.
2050 meitä on jo 10 miljardia. Siis lisääntyminen sadassa vuodessa on noin 8 miljardia. Toisin sanoen ihmismäärä on vähintään tuplaantunut 100 vuoden päästä, jos sama "kehitys" jatkuu.

Ihminen ei itse kehitä hiilidioksidia, vaan kierrättää sitä jo olemassa olevaa.
Mutta kun ihmismäärät kasvaa, tarvitaan vain yhä enemmän tehtaita, ajoneuvoja ym kaikkea mahdollista joka hiilidioksidia kehittää.


Hoidetaanko siis tämä asia kaikenmaailman päästöveroilla ja muilla laskuilla? Joku kyllä rikastuu, mutta itse ongelmaan ei saada apua.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2018, 18:05:29 ip kirjoittanut Kimmo Partanen »

Lokakuu 08, 2018, 20:15:03 ip
Vastaus #27

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
Kimmo Partanen
Ihmisen osuus ilmastonmuutoksestakaan ei sinällään ole ihmisen itsensä tahallaan tekemä. Väkiluku kasvaa hurjaa vauhtia, meillä on nyt jo puolet liikaa siitä mitä maapallo pystyisi ylläpitämään. Loppua väkiluvun kasvuun ei näy, vaan kiihtyy ja kiihtyy entisestään. Tällä hetkellä täällä on 7.4 miljardia.
2050 meitä on jo 10 miljardia. Siis lisääntyminen sadassa vuodessa on noin 8 miljardia. Toisin sanoen ihmismäärä on vähintään tuplaantunut 100 vuoden päästä, jos sama "kehitys" jatkuu.


Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 08, 2018, 20:27:07 ip
Vastaus #28

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 925
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Sen takia Pentti Linkola on todennut että tarvitaan sotia, luonnonmullistuksia ja epidemioita kun maapallo ei laskennalisestikaan voi ”elättää” tai ylipäätään kantaa päällään kuin tietyn rajallisen määrän ihmisiä. Sivistysvaltioissa avustetaan maita joiden yhä kasvava väkimäärä marssii ennen pitkää meidänkin kotimaahanme emmekä edes mahda sille mitään.

Lokakuu 09, 2018, 06:55:39 ap
Vastaus #29

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8046
Linkola on oikeastaan ihan oikeassa-kullivero tänne tarvittaisiin
ja jos on oikein väkevät päästöt ja iso lertsi-silloin tietenkin
iso käyttövero.

Pienipäästöinen-kuten mullakin-voisi olla vallan verovapaa.
Ja vapautettu silloinkin,kun ei ole seisonnassa tai jo liki
kokonaan liikennekäytöstä poistettuna.

Nuo kaikenmaiailman sammutusautomatiikat (jota inhoan syvästi)-nekin
ovat osa ilmastopolitiikkaa. Vaikuttaa auton laskennalliseen päästöarvoon ja
sitä kautta auton hintaan heti. Mikään liike ei vaan ole suostunut kertomaan,paljonko
vaikkapa RIO:n päästöarvo olisi,jos koko systeemiä ei siinä kipposessa on.Tuskin
monestakaan grammasta (tai gramman kymmenyksestä) kyse on.Maksaisin kyllä mielelläni vaikka kympin lisää
niitä veroja,jos se ansiokkaasti kokonaan kipposestani poistuisi.Onneksi se on vaan
yhdessä autoistamme.

Juu-sen saa napista pois ja joka kerta meneekin pois kun autossa se aktivoituu.Ihan
turhauttavaa puuhaa se napin sorkkiminen-vaan pois se lähtee silti ja heti. Auton
tulee käydä kakomatta kun sillä on liikenteeseen lähdetty eikä sammuilla siellä ja
täällä.Ainakin meillä on niin,että nappia käytetään tinkimättä-
jossain toisaalla saa olla toisinkin. Eikä tuu rosvo-olo jos auto valoissa tyhjäkäynnillä
minuutinkin höpöttää joutavaa..Yhtä pierunkuorta koko saastutuspuheet siinä tilanteessa.

t. Markku