Kirjoittaja Aihe: Ilmastokeskustelu  (Luettu 30897 kertaa)

Lokakuu 09, 2018, 08:10:30 ap
Vastaus #30

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
– Vuonna 2022 suljetaan Saksan viimeinen ydinvoimala. Uusiutuvat, kuten tuulivoima, aurinkovoima ja biomassa eivät vielä riitä kattamaan Saksan sähköntarpeita, Steffen sanoo.

Saksa saa huokeaa energiaa ruskohiilestä

Selitys löytyy taloudesta ja Saksan energiapolitiikasta. Saksan ruskohiilivoimalat tuottavat noin neljänneksen maan sähköntuotannosta. Tuotantokustannukset ovat RWE:n mukaan kohtuulliset. Valtio ei tue tuotantoa.

– Kustannuksemme ovat niin matalat, että pystymme yhä tarjoamaan ruskohiilellä tehtyä sähköä hyvään hintaan. Näin etenkin Saksan teollisuus voi luottaa edullisen energian saantiin, Steffen sanoo.


https://yle.fi/uutiset/3-10446602
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 09, 2018, 08:14:23 ap
Vastaus #31

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8046
Kylläpä eilen Kimmo Tiilikaisen naama säteili
kun sanoi,että hiilivoiman tuotto pitää ihan
pian Suomessa kokonaan lopettaa.

Taitaa olla mielessään takametsien perkuuprojekti-puullahan
ne tietenkin meinaavat jatkossa voimalaa käyttää-turvetta unohtamatta.

Ainakin Suomi silloin pelastuu....Tai no...kepulaiset nyt toki ainakin.

t. Markku

Lokakuu 09, 2018, 08:15:03 ap
Vastaus #32

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 450
Ilmastoasioista erittäin ohuesti ymmärtävänä olen tullut miettineeksi semmoista, että onkohan liikenne nyt se oikea paikka rajuille päästövähennystoimenpiteille.


Ensinnäkin liikenteen osuus Suomen hiilidioksidipäästöistä on suuruusluokkaa 20 %, josta tieliikenteen osuus vähän yli puolet. Edes teoriassa saavutettavissa oleva potentiaali on siten melko vähäinen.


Toiseksi liikenteen päästövähennyksissä käytännössä ainoa Suomessa käytettävissä oleva konsti on verotuksen kiristäminen. No se taasen on jo valmiiksi kireämpää kuin oikeastaan missään muualla.


Kolmanneksi Suomi on pitkien välimatkojen maa ja liikkuminen on eri syistä yksinkertaisesti välttämätöntä. Ellei palata kaikki takaisin agraariaikaan.



Liikkumisen verotuksesta aiheutuu paljon ulkoisvaikutuksia ja sitä myöten karmea kansantaloudellinen tappio. Jos lasketaan liikenteen verotuksen kautta aikaansaatavien päästövähennysten hintaa per hiilidioksiditonni, perstuntumani sanoo, että se on moninkertainen verrattuna moneen muuhun tapaan pienentää hiilidioksidipäästöjä. Aiheutetaan siis hirmuinen lasku, jolle lopulta saadaan perin kapoinen vastike.


Toisaalta, liikenteen verotus on helppo konsti siinä mielessä, että artisti maksaa. :o

Lokakuu 09, 2018, 08:31:40 ap
Vastaus #33

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
Luvaton lainaus FB:stä ja linkkiä en laita, kun FB aiheuttaa täällä niin monelle hengenahdistusta ja näppylöitä. Juttu on laitettu Faceen 19 tuntia sitten:

A-oluen matka 2800 km. Päätin hankkia olutta ja tilasin sitä netistä. Olut on pantu Lahdessa, siirretty savuavalla rekalla satamaan ja laivaan ja kuljetettu isosti savuavalla laivalla Saksaan. Saksan satamasta se kuljetettiin myyjäliikkeen varastoon savuavalla rekalla. Tilauksen jälkeen se siirrettiin savuavalla rekalla satamaan ja isosti savuava laiva toi sen Suomeen.

Suomessa savuava rekka toimitti tilauksen Postin logistiikkakeskukseen josta se toimitettiin edelleen Lahteen. Savuavalla rekalla. Lopputoimitus vähemmin savuavalla Postin yhteistyökumppanin pakettiautolla kotiovelle. 3 tuntia etuajassa.

Niin, olueni on pantu Lahdessa, kotoani matkaa noin 8 km. Olueni matkusti kuitenkin n. 2800 km erilaisilla savuavilla vekottimilla. Toinen vaihtoehto olisi ollut noutaa se olueni lähikaupasta savuavalla henkilöautollani n. 1,5 km päästä mutta eihän moinen saastuttaminen sovi.

Ai hinta? Hinnaksi jäi 40 % siitä hinnasta kuin olisin sen lähikaupasta saanut.

Olisi hallitukselta mainio ympäristöteko jotta se saattaisi alkoholiveron sille taholle jotta oluen hinta Suomessa olisi edes kohtuullinen eikä noita savuavia vekottimia ei tarvitsis ajeluttaa eestaas.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 09, 2018, 08:32:54 ap
Vastaus #34

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8046
Joo-ja tuosta tieliikenteestä tosiaankin on ammatillista
liikkumista suurin osa-ei siellä huvikseen nyt niin moni
suhaa jatkuvasti. Haittaahan tuosta touhusta tulee,jos
oikein kalliiksi liikenne laitetaan.

Joku ihan oikeasti saattaa lyödä
työkalut nurkaan ja todeta,että ajakoon rikkaamat ne mun
työmatkat tästä lähtien.

Mutta sama laskukone näemmä taas hallituksella käytössään kuin
ennenkin-viinaveron nostokin aina -ja taas ensikin vuonna-
tuottaa "30 miljoonaa enemmän"...vaikka todellisuudessa taitaa
tulla 5 miljoonaa vähemmän kun oluen ja viiniksien tuonti
lisääntyy tuolta ulkomailta.

Helkkarin huono laskupää ja tilannekomiikan taju noissa
ministeriöissä-tai eivät tunne yhtään suomalaista sielunmaailmaa.

t. Markku

PS. Kappas-Petri nappasi juuri samaan aikaan jutun samaa
aihetta sivuten.. Telepatiaako?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2018, 08:34:47 ap kirjoittanut markkukovasin »

Lokakuu 09, 2018, 17:53:48 ip
Vastaus #35

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Tänään on julkaistu IPCC:n ilmastoraportti.

"Lähivuodet ovat luultavasti tärkein ajanjakso koko ihmiskunnan historiassa."

Näin arvioi YK:n alaisen ilmastopaneelin IPCC:n puheenjohtajistoon kuuluva Debra Roberts.

Kommentti liittyy IPCC:n jättimäiseen ilmastoraporttiin, jossa on vedetty yhteen ensimmäistä kertaa kaikki, mitä tieteellisesti tiedetään ilmaston lämpenemisestä 1,5 asteella.
https://yle.fi/uutiset/3-10444012

Kaikkien maailman valtioiden on sitouduttava nopeisiin ilmastotoimiin, jos maapallon lämpeneminen halutaan pitää aisoissa. Näin toteaa kansainvälinen ilmastonmuutospaneeli IPCC varhain maanantaiaamuna julkaistussa raportissaan.
https://areena.yle.fi/1-4355781

Mitä hyvää näet ilmastonmuutoksen torjunnassa?

Mitä huonoa näet ilmastonmuutoksen torjunnassa?

Millä henkilökohtaisilla teoilla aiot vähentää ilmastomuutosta?

Mikä riepoo ilmastomuutoskeskustelussa?

Onko meidän lapsenlapsilla toivoa?

Onko ilmastomuutoksen torjunta pelkkää puhetta vai nähdäänkö myös oikeita tekoja?


Yksi ehdotus:
Verovaroilla ajellaan aika paljon, posti, kotisairaanhoito, poliisi, työsuhdeautut yms yms.
2019 lähtien verovaroilla ei osteta yhtään polttomoottorikulkupeliä (pl. Leopard, raskaat paloautot yms, joille ei ole vielä korvaavaa sähköversiota).
Näin saadaan aika rajusti sähköautokanta kasvuun ja latauspisteita joka niemeen ja notkoon.

Toinen ehdotus on, että lisätään verovaroilla tarjottavaan ruokaan reilusti kasvista ja vähennetään reilusti lihaa.
Näin ohitetaan henkilökohtaiset "ominaisuudet" ja saadaan asia tutuksi laajalle yleisölle.

Tuossa näkökulma asiaan, ja  itse olen samaa mieltä kiinassa asuttuani, taitaa olla  peli pelattu jo: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ilmastovouhotus-on-iso-vitsi/xdjsxTfL?ref=facebook:53c0

Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Lokakuu 09, 2018, 19:01:27 ip
Vastaus #36

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
Tänään on julkaistu IPCC:n ilmastoraportti.

"Lähivuodet ovat luultavasti tärkein ajanjakso koko ihmiskunnan historiassa."

Näin arvioi YK:n alaisen ilmastopaneelin IPCC:n puheenjohtajistoon kuuluva Debra Roberts.

Kommentti liittyy IPCC:n jättimäiseen ilmastoraporttiin, jossa on vedetty yhteen ensimmäistä kertaa kaikki, mitä tieteellisesti tiedetään ilmaston lämpenemisestä 1,5 asteella.
https://yle.fi/uutiset/3-10444012

Kaikkien maailman valtioiden on sitouduttava nopeisiin ilmastotoimiin, jos maapallon lämpeneminen halutaan pitää aisoissa. Näin toteaa kansainvälinen ilmastonmuutospaneeli IPCC varhain maanantaiaamuna julkaistussa raportissaan.
https://areena.yle.fi/1-4355781

Mitä hyvää näet ilmastonmuutoksen torjunnassa?

Mitä huonoa näet ilmastonmuutoksen torjunnassa?

Millä henkilökohtaisilla teoilla aiot vähentää ilmastomuutosta?

Mikä riepoo ilmastomuutoskeskustelussa?

Onko meidän lapsenlapsilla toivoa?

Onko ilmastomuutoksen torjunta pelkkää puhetta vai nähdäänkö myös oikeita tekoja?


Yksi ehdotus:
Verovaroilla ajellaan aika paljon, posti, kotisairaanhoito, poliisi, työsuhdeautut yms yms.
2019 lähtien verovaroilla ei osteta yhtään polttomoottorikulkupeliä (pl. Leopard, raskaat paloautot yms, joille ei ole vielä korvaavaa sähköversiota).
Näin saadaan aika rajusti sähköautokanta kasvuun ja latauspisteita joka niemeen ja notkoon.

Toinen ehdotus on, että lisätään verovaroilla tarjottavaan ruokaan reilusti kasvista ja vähennetään reilusti lihaa.
Näin ohitetaan henkilökohtaiset "ominaisuudet" ja saadaan asia tutuksi laajalle yleisölle.

Tuossa näkökulma asiaan, ja  itse olen samaa mieltä kiinassa asuttuani, taitaa olla  peli pelattu jo: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ilmastovouhotus-on-iso-vitsi/xdjsxTfL?ref=facebook:53c0



Jenni kommentoi.
https://yle.fi/uutiset/3-9435708
Huom päivämäärä
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 09, 2018, 19:47:26 ip
Vastaus #37

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2543
Tänään on julkaistu IPCC:n ilmastoraportti.

"Lähivuodet ovat luultavasti tärkein ajanjakso koko ihmiskunnan historiassa."

Näin arvioi YK:n alaisen ilmastopaneelin IPCC:n puheenjohtajistoon kuuluva Debra Roberts.

Kommentti liittyy IPCC:n jättimäiseen ilmastoraporttiin, jossa on vedetty yhteen ensimmäistä kertaa kaikki, mitä tieteellisesti tiedetään ilmaston lämpenemisestä 1,5 asteella.
https://yle.fi/uutiset/3-10444012

Kaikkien maailman valtioiden on sitouduttava nopeisiin ilmastotoimiin, jos maapallon lämpeneminen halutaan pitää aisoissa. Näin toteaa kansainvälinen ilmastonmuutospaneeli IPCC varhain maanantaiaamuna julkaistussa raportissaan.
https://areena.yle.fi/1-4355781

Mitä hyvää näet ilmastonmuutoksen torjunnassa?

Mitä huonoa näet ilmastonmuutoksen torjunnassa?

Millä henkilökohtaisilla teoilla aiot vähentää ilmastomuutosta?

Mikä riepoo ilmastomuutoskeskustelussa?

Onko meidän lapsenlapsilla toivoa?

Onko ilmastomuutoksen torjunta pelkkää puhetta vai nähdäänkö myös oikeita tekoja?


Yksi ehdotus:
Verovaroilla ajellaan aika paljon, posti, kotisairaanhoito, poliisi, työsuhdeautut yms yms.
2019 lähtien verovaroilla ei osteta yhtään polttomoottorikulkupeliä (pl. Leopard, raskaat paloautot yms, joille ei ole vielä korvaavaa sähköversiota).
Näin saadaan aika rajusti sähköautokanta kasvuun ja latauspisteita joka niemeen ja notkoon.

Toinen ehdotus on, että lisätään verovaroilla tarjottavaan ruokaan reilusti kasvista ja vähennetään reilusti lihaa.
Näin ohitetaan henkilökohtaiset "ominaisuudet" ja saadaan asia tutuksi laajalle yleisölle.

Tuossa näkökulma asiaan, ja  itse olen samaa mieltä kiinassa asuttuani, taitaa olla  peli pelattu jo: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ilmastovouhotus-on-iso-vitsi/xdjsxTfL?ref=facebook:53c0



Jenni kommentoi.
https://yle.fi/uutiset/3-9435708
Huom päivämäärä

Järkevää kommentontia, nainen päihitti alfauroksen 10-0.

Kun Intiassa käy kuten Kiinassakin, että huomataan saasteiden vaikutus omiin kansalaisiin, alkaa herääminen!
Kun Kiina totesi kaupunkien savusumun vaikutuksen terveyteen, on se rajoittanut voimakkaasti isojen kaupunkien hiilen käyttöä ja siirtynyt kaasupolttimiin. Kiina on kyllä viisaasti johdettu valtio.
Huom.  En sanonut demokratiasta mitään!

PS: Demokraattiset valtiot näyttävät häviävän, koska kansakunnan ÄÖ:n keskiarvo on alhaisempi, kuin diktatoristen valtioiden johtajien ( Trumppi on poikkeus). Diktatuurin tavoitejänne ja päämääräkin on eri, kun demokratian.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 10, 2018, 06:48:47 ap kirjoittanut Jouko Kuisma »

Lokakuu 09, 2018, 23:04:28 ip
Vastaus #38

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 925
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Demokratia länsimaissa keskittyy hyvin pitkälti arvomaailmaltaan kapitalismiin ja rahainvalta määrää. Muut määritellään itseään demokraattisina pitävien toimesta diktatuureiksi joko uskonnon ollessa määräävä valtiossa tai sosialismia harjoittaviin yhteiskuntiin.

Loppujen lopuksi onko eroa sillä onko pääasia raha, uskonto vai kansa? Sillä nuo ne tässä järjestyksessä tässä erottavat toisistaan. Uskonto voi olla julma vääräuskoisia kohtaan kuten sosialistinen yhteiskuntakin niitä kohtaan jotka eivät sopeudu. Kapitalistinen järjestelmäkään ei niitä kohtaan tunne sääliä jotka köyhiä ovat. Ainoa jotka voivat hyvin kussakin kolmessa mallissa ovat eliitti.

Lokakuu 10, 2018, 06:57:36 ap
Vastaus #39

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2543
Demokratia länsimaissa keskittyy hyvin pitkälti arvomaailmaltaan kapitalismiin ja rahainvalta määrää. Muut määritellään itseään demokraattisina pitävien toimesta diktatuureiksi joko uskonnon ollessa määräävä valtiossa tai sosialismia harjoittaviin yhteiskuntiin.

Loppujen lopuksi onko eroa sillä onko pääasia raha, uskonto vai kansa? Sillä nuo ne tässä järjestyksessä tässä erottavat toisistaan. Uskonto voi olla julma vääräuskoisia kohtaan kuten sosialistinen yhteiskuntakin niitä kohtaan jotka eivät sopeudu. Kapitalistinen järjestelmäkään ei niitä kohtaan tunne sääliä jotka köyhiä ovat. Ainoa jotka voivat hyvin kussakin kolmessa mallissa ovat eliitti.
Noinhan se on; arvomaailma ratkaisee, niin politiikassa kuin uskonnossakin!
Molemmat ovat uskomuksia eivätkä perustu faktoihin.
Jopa aussit ovat sitä mieltä, että koko hiilidioksidijuttu on eurooppalaisten myyntipuhetta ( aussit elävät hiilikaivoksilla ja niiden teollisuuden tuotoilla).
Siis paras hallintomuoto on valistunut diktatuuri.
Mutta tässä lainaan Sirkka Hämäisen lausumaa:
Valitettavasti valistuneet diktaattorit ovat hyvin marginaalinen vähemmistö.
Mikä siis neuvoksi, että maailma pelastuu?

Lokakuu 10, 2018, 08:54:09 ap
Vastaus #40

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
Professori Esa Vakkilainen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta kummeksuu Suomessa käytävää ilmastokeskustelua ja peräänkuuluttaa keskusteluun lisää realismia.

– Puhumme täällä siitä, että olemme jotenkin huonoja tai että emme tee osaamme. Todellisuudessa Suomi on yksi siitä kourallisesta maita, jotka ovat oikeasti vähentäneet päästöjään, Vakkilainen sanoo.

Maailmassa on vajaa pari sataa maata.

– Ei siellä ole kuin kolmisenkymmentä sellaista maata, jotka ovat päästöjään laskeneet.

– Euroopassakin on paljon sellaisia maita, jotka eivät tee juuri mitään. Meillähän on esimerkiksi tuossa naapurissa Eesti (Viro), joka vaan reippaasti vuosi vuodelta nostelee päästöjään, Vakkilainen valaisee.


https://www.iltalehti.fi/politiikka/fa049a6e-927f-42a4-b127-7a5433e74160_pi.shtml
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 10, 2018, 09:00:07 ap
Vastaus #41

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
Autojen liikennepäästöistä puhutaan paljon, mutta harva on huolestunut suuremmasta ongelmasta: laivaliikenteen päästöistä. Aiheesta kirjoittaa The Guardian.

Suuret valtamerilaivat käyttävät tyypillisesti bunkkeriöljyä, joka on maailman likaisin diesel: myrkyllinen, jähmeä mönjä, joka sisältää 3 500 kertaa enemmän rikkiä kuin autoissa käytettävä diesel. Syy käyttöön on se, että aine on halpaa.

Laivaliikenne vastaa 13 prosentista maailman rikin oksidien päästöistä. Muutamat maat, kuten Iso-Britannia, vaativat, että niiden aluevesillä käytetään kalliimpaa matalarikkistä polttoainetta.

Vuonna 2020 on tulossa voimaan uudet laivojen rikkipäästöjä leikkaavat maailmanlaajuiset säännöt. Senkin jälkeen laivojen polttoaineen rikkipitoisuus on 500-kertainen tien päällä käytettävään dieseliin verrattuna.

Laivaliikenne tuottaa myös 15 prosenttia maailman typen oksidipäästöistä ja kolme prosenttia hiilidioksidipäästöistä. Määrien odotetaan lisääntyvän merkittävästi seuraavien 30 vuoden aikana.


https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/maailmassa-on-yksi-ainoa-sektori-johon-ei-kohdistu-paastoleikkauksia-aiheuttaa-60-000-kuolemaa-vuosittain-6744138

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 10, 2018, 09:08:44 ap
Vastaus #42

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8046
Entisenä laivansuunnittelijana nyt hiukkasen kouristelee-
niissä autolautoissa ja risteilylaivoissa jota suunniteltiin-
oli komeat ja isot koneet.Bunkkeria paloi...Eikä viimeinenkään laiva,jossa
olin mukana touhuumassa tuota kai helpotusta.

Se oli atomijäänsärkijä Taimyr...Joudunkohan sitten helvettiin-tai johonkin vielä ikävämpään paikkaan?
Vaikkapa sähköautotehtaan koeajajaksi? Jummi-ei edes vaihdekeppiä ...

t. Markku

Lokakuu 10, 2018, 17:01:24 ip
Vastaus #43

Kari Rautiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5223
  • *** Rauzi ***
Entisenä laivansuunnittelijana nyt hiukkasen kouristelee-
niissä autolautoissa ja risteilylaivoissa jota suunniteltiin-
oli komeat ja isot koneet.Bunkkeria paloi...Eikä viimeinenkään laiva,jossa
olin mukana touhuumassa tuota kai helpotusta.

Se oli atomijäänsärkijä Taimyr...Joudunkohan sitten helvettiin-tai johonkin vielä ikävämpään paikkaan?
Vaikkapa sähköautotehtaan koeajajaksi? Jummi-ei edes vaihdekeppiä ...

t. Markku

Jos et sinä olis hommas tehny, niin joku toinen olis. Eli ei muuta mitään vaikka olisit jättäny tekemästä. Ole siis ilman tunnontuskia.

Lokakuu 10, 2018, 17:56:53 ip
Vastaus #44

Jukka Rämä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
Elä kovasin suotta ole huolissasi tulevaisuudestasi. Ne atomia polttavat laivankattilat niitä parhaita ja saasteettomampia ovat.