Kirjoittaja Aihe: Ilmastokeskustelu  (Luettu 30898 kertaa)

Lokakuu 10, 2018, 21:54:42 ip
Vastaus #45

Lauri Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 155
Rikkipäästöillä on kahtalainen vaikutus: ne tuhoavat puustoa, ja siten vähentävät hiilen sidontaa.
Rikkioksidi yläilmakehässä heijastaa auringonvaloa ja siten vähentää lämpenemistä.
Mitähän tapahtuu, kun kiinalaiset (pakon edessä) varustavat hiilivoimalansa rikinpoistolla.
Hiilidioksidi ilmakehässä on paljon pitkäikäisempi kuin rikkihappo.

Lokakuu 10, 2018, 22:11:13 ip
Vastaus #46

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2543
Mielestäni myös hiilidioksidi on paljon tuhoisampaa, kuin typpioksidipäästöt.
Kummastelen Berliini päätöstä kieltää dsl-autoilla ajo kaupungissa (jatkossa vain Eur 6 taso sallitaan).
Dsl on kuitenkin pienempikulutuksinen kuin bensiini, siis tuottaa myös vähemmän hiilidioksidia.
Muistaakseni koko Euroopan alueella autojen hilidioksidipäästöt ovat nouseet viimeisen vuoden aikana.
Kansa on ryhtynyt otamaan bensiiniautoja johtuen tuosta dsl-hysteriasta!  :embarassed:

Lokakuu 11, 2018, 08:39:42 ap
Vastaus #47

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
Entisenä laivansuunnittelijana nyt hiukkasen kouristelee-
niissä autolautoissa ja risteilylaivoissa jota suunniteltiin-
oli komeat ja isot koneet.Bunkkeria paloi...Eikä viimeinenkään laiva,jossa
olin mukana touhuumassa tuota kai helpotusta.

Se oli atomijäänsärkijä Taimyr...Joudunkohan sitten helvettiin-tai johonkin vielä ikävämpään paikkaan?
Vaikkapa sähköautotehtaan koeajajaksi? Jummi-ei edes vaihdekeppiä ...

t. Markku

Jos et sinä olis hommas tehny, niin joku toinen olis. Eli ei muuta mitään vaikka olisit jättäny tekemästä. Ole siis ilman tunnontuskia.

EI millään pahalla, mutta tuosta kommentista tuli mieleen eräs toinen aika ja eräs "paska" maa...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 11, 2018, 09:04:39 ap
Vastaus #48

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2310
Maailma muutetaan ajattelemalla toisin. Ihmisen asema ja arvo on ajateltava uudelleen ja suhteutettava muiden elämänmuotojen asemaan ja arvoon. Tarvitsemme uudenlaista luonnon ymmärtämistä luontoa esineellistävän ja materiaalistavan ajattelun sijaan. Tarvitsemme uudenlaista ympäristöfilosofiaa, joka kunnioittaa maapallon kaikkia elämänmuotoja.

Kaunis ajatus, mutta kuinka moni on siihen oikeasti ja sitoutuneesti valmis...

https://yle.fi/uutiset/3-10440971
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 11, 2018, 09:25:38 ap
Vastaus #49

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8046
Maailma muutetaan ajattelemalla toisin. Ihmisen asema ja arvo on ajateltava uudelleen ja suhteutettava muiden elämänmuotojen asemaan ja arvoon. Tarvitsemme uudenlaista luonnon ymmärtämistä luontoa esineellistävän ja materiaalistavan ajattelun sijaan. Tarvitsemme uudenlaista ympäristöfilosofiaa, joka kunnioittaa maapallon kaikkia elämänmuotoja.

Kaunis ajatus, mutta kuinka moni on siihen oikeasti ja sitoutuneesti valmis...

https://yle.fi/uutiset/3-10440971

Sanonpa vaan edelleen,että tämä maailman (tai edes Suomen) pelastaminen
on hiukkasen varakkaampien tahojen touhua.

Ja niin paljon ei filosofia ainakaan tässä osoitteessa muutu,
että alkaisin vaikkapa kusiaisia tai ampiaisia rakastaa-jälkimmäisiä
toki kunnioitan ja pyrin pitämään vähintään metrin väliä niihin...

Mutta reipas verotus toki maailman pelastaa-ainakin Suomen.

Ehkäpä pääministerikin tekee ilmastoteon ja vaihtaa uudempaan Teslaan?

t. Markku

Lokakuu 11, 2018, 09:39:37 ap
Vastaus #50

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 925
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Ei taida aika riittää tuohon ajattelutavan muutokseen. Siirrytään ilmasta toiseen peruselementtiin eli veteen. 2050 on kuulemma enemmän muovinpaskaa meressä kuin kaloja siellä.

”Saksalainen tutkimustieto kertoo, että peräti 90 prosenttia merten muovista on peräisin vain kymmenestä suuresta joesta.”

”Niistä kahdeksan on Aasiassa ja kaksi Afrikassa. Joet ovat Jangtse, Indus, Keltainenjoki, Haijoki, Niili, Ganges, Helmijoki, Amur, Niger ja Mekong.”

Voitaneen sanoa että joukossa on ei niin kehittyneitä maita, rotua ja väkeä ettei voi odottaakaan vissiin ymmärrystä siitä ettei paskaa pidä heittää vesistöön tai ylipäätään maaperään josta se pilaa maan ja valuu sieltäkin vesistöön. Joukossa on myös kehittyneempiä maita joilla tolkkua ja ymmärrystä valmistaa ydinaseita ja avaruusraketteja muttei ymmärrystä siitä että lyhytnäköisyys tappaa ihmiskunnan ellei ydinsota. Siinä ydinsota vaihtoehdossakin se saaste ydinlaskeuman muodossa on se vaarallisempi. Eli ei ne tolvanat muutu mihinkään ennen kuin on jo liian myöhäistä.

Lokakuu 11, 2018, 18:56:40 ip
Vastaus #51

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2719
  • Moukka
Männä kesä oli niin lämmin ja mukava, ainakin ilmastollisesti, että täytyy ajella vähän enempi tuolla vanhalla kesäautolla. Auto jonka elinkaari ja on paaaljon pidempi kuin hypridien, ja sen jättämä hiilijalanjälki on luultavasti pienempi? Vaikka syö sen +15ltr/100km.

Lokakuu 12, 2018, 11:59:51 ap
Vastaus #52

Harri Holopainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 721
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski
Jos nuita "tutkijoita" on uskominen niin lapsen hankinta kuormittaa 25 kertaa enemmän ympäristöä kuin yksi auto, niin kassit veks ja/tai tulppa perseeseen  kahden lapsen jälkeen pelastaa maailman  :o
Kirpaseee eniten lestoja ja n..kereitä! Yks lestapari kuluttaa ainakin 200 auton verran >:(
 

Pitääkö olla huolissaan ?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2018, 12:33:47 ip kirjoittanut Harri Holopainen »
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Lokakuu 12, 2018, 12:14:00 ip
Vastaus #53

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5161
  • MC Debit
Mielestäni myös hiilidioksidi on paljon tuhoisampaa, kuin typpioksidipäästöt.
Kummastelen Berliini päätöstä kieltää dsl-autoilla ajo kaupungissa (jatkossa vain Eur 6 taso sallitaan).
Dsl on kuitenkin pienempikulutuksinen kuin bensiini, siis tuottaa myös vähemmän hiilidioksidia.
Muistaakseni koko Euroopan alueella autojen hilidioksidipäästöt ovat nouseet viimeisen vuoden aikana.
Kansa on ryhtynyt otamaan bensiiniautoja johtuen tuosta dsl-hysteriasta!  :embarassed:

Kyse on paikallisesta vs maailmanlaajuisesta ongelmasta. Hiilidioksidia on joka puolella mutta se on ongelma lähinnä yläilmakehässä. Dieseli pöllyttää pienhiukkasia ym enemmän kuin bensakone, noki ja hiukkaset menee kaduntallaajalla keuhkoon, tulee syöpä jne. Yläilmakehää taas ei pienhiukkaset niinkään haittaa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 12, 2018, 21:57:08 ip
Vastaus #54

Lauri Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 155

Kirpaseee eniten lestoja ja n..kereitä! Yks lestapari kuluttaa ainakin 200 auton verran >:(
 

Pitääkö olla huolissaan ?

Tällaisesta pitää olla jo vähän huolissaan.

Lokakuu 12, 2018, 23:15:35 ip
Vastaus #55

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 925
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Noista dieselin aikaansaamista pienhiukkasista ja hengityselinsairauksista tuli mieleen nastarenkaat. Ne kuulemma aiheuttavat edellämainittujen lisäksi sydän ja verisuonisairauksia nastapölyn muodossa. Joo tiedän, tämä rinnastetaan rienaukseksi ja jumalanpilkaksi. Niitten väitetään aiheuttavan enemmän haittaa mitä niistä on hyötyä. No nokian ukot väittää vastaan tietysti kun elanto on kiinni niistä. Kumpaa uskot tutkijaa vai myyntimiestä? Jotkut väittää taas että ilman niitä ei pärjää, no samaa sanovat jotkut heroiinistakin. Jostain syystä ne jotka ei kuulemma pärjää ilman nastoja on usein seniori-ikäisiä. Samaa porukkaa joilla on ajamisessa muutenkin haasteita kuten lievää hitautta, vaikeuksia huomiokyvyssä ja tarkkaavaisuuden suuntaamisessa sekä kuulon ja näön heikkoutta. Niin että ei ne nastarenkaat niilläkään kaiken pelastavia ole.

https://yle.fi/uutiset/3-10449782

Lokakuu 13, 2018, 08:04:30 ap
Vastaus #56

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 336
Vuasia sitten mulla oli Cooperin nastotetut kitkat letukassa, ensimmäisenä talvena niistä lähti suurin osa nastoista. Toisena talvena silä sai ajaa kävelyvauhtii kurveihin ku se puski, saahan sen kaasulla kääntymään. Letukassa malliston kevein perä lukolla ja nokalla raskas bensakasi, nastoillakin täytyy osata kaasutella oikein. Miltä se näyttää liikenteessä ku tulee lavaletukka kurvissa vastaan kylki erellä, luullaan ettei osaa ajaa tai miks sen täytyy tollai pelleillä. Kolmantena talvena oli sitten Nokian Hakkapeliitat nastoilla.

Lokakuu 13, 2018, 08:22:03 ap
Vastaus #57

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8046
Omat kokemukset kitkarenkailla aiheuttivat sydämen ryntäytyksen-
niin arvaamattomasti se auto lähti lapasesta-ja vastaan tuli
juuri 5 slobojen autorekkaa tuolla kausalasta hiukan Lahden suuntaan.

Täysin varottamatta lähti liitelemään eikä meinannutkaan asettua.
Sitten onneksi hitunen pitoa löytyi...Ja ne rekatkin samassa jo vastaan
suhauttivat.Oli sillä ekan auton kuskikalmukilla aika ilme naamallaan-
sen kerkesin huomaamaan.Ei sekään vissiin näkemästään iloinnut.

Mutta samalla reissulla ajelin rengasiikkeeseen ja laitatin nastakumit
alle ja totesin,että heittäkää nämä kitkat vaikka helvettiin,jos ette muuta
paikkaa keksi. Mutta luuultavasti ne kumminkin sen satsin myivät eteenpäin-
sentään vasta vuoden ikäiset kumit,jotka tuli autoa vaihdettaessa mukana.

Ei enää kitkoja meidän talouteen.Koskaan.Ei vaikka niillä pärjäisi kaikkina
muina talvipäivinä-mutta yhtenä lähtisi jopa henki.

t. Markku

Lokakuu 13, 2018, 08:44:01 ap
Vastaus #58

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2543
Mielestäni myös hiilidioksidi on paljon tuhoisampaa, kuin typpioksidipäästöt.
Kummastelen Berliini päätöstä kieltää dsl-autoilla ajo kaupungissa (jatkossa vain Eur 6 taso sallitaan).
Dsl on kuitenkin pienempikulutuksinen kuin bensiini, siis tuottaa myös vähemmän hiilidioksidia.
Muistaakseni koko Euroopan alueella autojen hilidioksidipäästöt ovat nouseet viimeisen vuoden aikana.
Kansa on ryhtynyt otamaan bensiiniautoja johtuen tuosta dsl-hysteriasta!  :embarassed:

Kyse on paikallisesta vs maailmanlaajuisesta ongelmasta. Hiilidioksidia on joka puolella mutta se on ongelma lähinnä yläilmakehässä. Dieseli pöllyttää pienhiukkasia ym enemmän kuin bensakone, noki ja hiukkaset menee kaduntallaajalla keuhkoon, tulee syöpä jne. Yläilmakehää taas ei pienhiukkaset niinkään haittaa.
Noinhan se on.
Mutta hukkuihan se Titanicin kapteenikin laivansa mukana, vaikka olikin aluksen parhaalla paikalla.
Samoin käy berliiniläisten kanssa, hukkuvat hekin, jos napajäätiköt sulavat.

Lokakuu 13, 2018, 09:05:15 ap
Vastaus #59

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8046
Mitenkäs kun tuo pohjoinen napajää killuu meressä-
ja siitähän on silloin merenpinnan alla suurin osa.

Jos se siitä sulaa-niin mitenkäs se meri nyt niinpaljon nousisi,että
kaikilla täällä maissa kengät kastuu? Eikös se mene suunnilleen niin,että
vain se näkyvä lumi ja jää nostattaa pintaa-kun loput jo siellä veden
alla on? Arkimedeshän jotain heureekkaa asian tiimoilta joskus hihkui.

Etelässä taas on kalliota ja maata alla-se voi nostattaa enemmän se
sulaminen. Mutta kun tiedetään,että Berliini on suunnilleen 34 metriä
merenpinnan yläpuolella (ja mäet enemmän),niin tuskin niillä
ensin kastuu. Taitaa Niinistön palatsin lattia olla aikaisemmin
märkä kuin Berliinin jossain palatsissa .

No-Titanicin kippari oli sentään aika äijä-se tiesi,mitä vastuun (ei poliittisen vastuun)
kantaminen parhaimmillaan voi merkitä.Sille hepulle täytyy lakkia nostaa-vaikka ei kai se enää
heppua hetkauta.

t. Markku