Kirjoittaja Aihe: Ilmastokeskustelu  (Luettu 79837 kertaa)

Lokakuu 11, 2018, 08:39:42 ap
Vastaus #45

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4233
Entisenä laivansuunnittelijana nyt hiukkasen kouristelee-
niissä autolautoissa ja risteilylaivoissa jota suunniteltiin-
oli komeat ja isot koneet.Bunkkeria paloi...Eikä viimeinenkään laiva,jossa
olin mukana touhuumassa tuota kai helpotusta.

Se oli atomijäänsärkijä Taimyr...Joudunkohan sitten helvettiin-tai johonkin vielä ikävämpään paikkaan?
Vaikkapa sähköautotehtaan koeajajaksi? Jummi-ei edes vaihdekeppiä ...

t. Markku

Jos et sinä olis hommas tehny, niin joku toinen olis. Eli ei muuta mitään vaikka olisit jättäny tekemästä. Ole siis ilman tunnontuskia.

EI millään pahalla, mutta tuosta kommentista tuli mieleen eräs toinen aika ja eräs "paska" maa...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 11, 2018, 09:04:39 ap
Vastaus #46

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4233
Maailma muutetaan ajattelemalla toisin. Ihmisen asema ja arvo on ajateltava uudelleen ja suhteutettava muiden elämänmuotojen asemaan ja arvoon. Tarvitsemme uudenlaista luonnon ymmärtämistä luontoa esineellistävän ja materiaalistavan ajattelun sijaan. Tarvitsemme uudenlaista ympäristöfilosofiaa, joka kunnioittaa maapallon kaikkia elämänmuotoja.

Kaunis ajatus, mutta kuinka moni on siihen oikeasti ja sitoutuneesti valmis...

https://yle.fi/uutiset/3-10440971
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 11, 2018, 09:25:38 ap
Vastaus #47

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9843
Maailma muutetaan ajattelemalla toisin. Ihmisen asema ja arvo on ajateltava uudelleen ja suhteutettava muiden elämänmuotojen asemaan ja arvoon. Tarvitsemme uudenlaista luonnon ymmärtämistä luontoa esineellistävän ja materiaalistavan ajattelun sijaan. Tarvitsemme uudenlaista ympäristöfilosofiaa, joka kunnioittaa maapallon kaikkia elämänmuotoja.

Kaunis ajatus, mutta kuinka moni on siihen oikeasti ja sitoutuneesti valmis...

https://yle.fi/uutiset/3-10440971

Sanonpa vaan edelleen,että tämä maailman (tai edes Suomen) pelastaminen
on hiukkasen varakkaampien tahojen touhua.

Ja niin paljon ei filosofia ainakaan tässä osoitteessa muutu,
että alkaisin vaikkapa kusiaisia tai ampiaisia rakastaa-jälkimmäisiä
toki kunnioitan ja pyrin pitämään vähintään metrin väliä niihin...

Mutta reipas verotus toki maailman pelastaa-ainakin Suomen.

Ehkäpä pääministerikin tekee ilmastoteon ja vaihtaa uudempaan Teslaan?

t. Markku

Lokakuu 11, 2018, 18:56:40 ip
Vastaus #48

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3601
  • Moukka
Männä kesä oli niin lämmin ja mukava, ainakin ilmastollisesti, että täytyy ajella vähän enempi tuolla vanhalla kesäautolla. Auto jonka elinkaari ja on paaaljon pidempi kuin hypridien, ja sen jättämä hiilijalanjälki on luultavasti pienempi? Vaikka syö sen +15ltr/100km.

Lokakuu 12, 2018, 11:59:51 ap
Vastaus #49

Harri Holopainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 734
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski, humaani?
Jos nuita "tutkijoita" on uskominen niin lapsen hankinta kuormittaa 25 kertaa enemmän ympäristöä kuin yksi auto, niin kassit veks ja/tai tulppa perseeseen  kahden lapsen jälkeen pelastaa maailman  :o
Kirpaseee eniten lestoja ja n..kereitä! Yks lestapari kuluttaa ainakin 200 auton verran >:(
 

Pitääkö olla huolissaan ?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2018, 12:33:47 ip kirjoittanut Harri Holopainen »
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Lokakuu 12, 2018, 12:14:00 ip
Vastaus #50

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5547
  • MC Debit
Mielestäni myös hiilidioksidi on paljon tuhoisampaa, kuin typpioksidipäästöt.
Kummastelen Berliini päätöstä kieltää dsl-autoilla ajo kaupungissa (jatkossa vain Eur 6 taso sallitaan).
Dsl on kuitenkin pienempikulutuksinen kuin bensiini, siis tuottaa myös vähemmän hiilidioksidia.
Muistaakseni koko Euroopan alueella autojen hilidioksidipäästöt ovat nouseet viimeisen vuoden aikana.
Kansa on ryhtynyt otamaan bensiiniautoja johtuen tuosta dsl-hysteriasta!  :embarassed:

Kyse on paikallisesta vs maailmanlaajuisesta ongelmasta. Hiilidioksidia on joka puolella mutta se on ongelma lähinnä yläilmakehässä. Dieseli pöllyttää pienhiukkasia ym enemmän kuin bensakone, noki ja hiukkaset menee kaduntallaajalla keuhkoon, tulee syöpä jne. Yläilmakehää taas ei pienhiukkaset niinkään haittaa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 12, 2018, 21:57:08 ip
Vastaus #51

Lauri Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176

Kirpaseee eniten lestoja ja n..kereitä! Yks lestapari kuluttaa ainakin 200 auton verran >:(
 

Pitääkö olla huolissaan ?

Tällaisesta pitää olla jo vähän huolissaan.

Lokakuu 13, 2018, 08:04:30 ap
Vastaus #52

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 384
Vuasia sitten mulla oli Cooperin nastotetut kitkat letukassa, ensimmäisenä talvena niistä lähti suurin osa nastoista. Toisena talvena silä sai ajaa kävelyvauhtii kurveihin ku se puski, saahan sen kaasulla kääntymään. Letukassa malliston kevein perä lukolla ja nokalla raskas bensakasi, nastoillakin täytyy osata kaasutella oikein. Miltä se näyttää liikenteessä ku tulee lavaletukka kurvissa vastaan kylki erellä, luullaan ettei osaa ajaa tai miks sen täytyy tollai pelleillä. Kolmantena talvena oli sitten Nokian Hakkapeliitat nastoilla.

Lokakuu 13, 2018, 08:22:03 ap
Vastaus #53

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9843
Omat kokemukset kitkarenkailla aiheuttivat sydämen ryntäytyksen-
niin arvaamattomasti se auto lähti lapasesta-ja vastaan tuli
juuri 5 slobojen autorekkaa tuolla kausalasta hiukan Lahden suuntaan.

Täysin varottamatta lähti liitelemään eikä meinannutkaan asettua.
Sitten onneksi hitunen pitoa löytyi...Ja ne rekatkin samassa jo vastaan
suhauttivat.Oli sillä ekan auton kuskikalmukilla aika ilme naamallaan-
sen kerkesin huomaamaan.Ei sekään vissiin näkemästään iloinnut.

Mutta samalla reissulla ajelin rengasiikkeeseen ja laitatin nastakumit
alle ja totesin,että heittäkää nämä kitkat vaikka helvettiin,jos ette muuta
paikkaa keksi. Mutta luuultavasti ne kumminkin sen satsin myivät eteenpäin-
sentään vasta vuoden ikäiset kumit,jotka tuli autoa vaihdettaessa mukana.

Ei enää kitkoja meidän talouteen.Koskaan.Ei vaikka niillä pärjäisi kaikkina
muina talvipäivinä-mutta yhtenä lähtisi jopa henki.

t. Markku

Lokakuu 13, 2018, 08:44:01 ap
Vastaus #54

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2709
Mielestäni myös hiilidioksidi on paljon tuhoisampaa, kuin typpioksidipäästöt.
Kummastelen Berliini päätöstä kieltää dsl-autoilla ajo kaupungissa (jatkossa vain Eur 6 taso sallitaan).
Dsl on kuitenkin pienempikulutuksinen kuin bensiini, siis tuottaa myös vähemmän hiilidioksidia.
Muistaakseni koko Euroopan alueella autojen hilidioksidipäästöt ovat nouseet viimeisen vuoden aikana.
Kansa on ryhtynyt otamaan bensiiniautoja johtuen tuosta dsl-hysteriasta!  :embarassed:

Kyse on paikallisesta vs maailmanlaajuisesta ongelmasta. Hiilidioksidia on joka puolella mutta se on ongelma lähinnä yläilmakehässä. Dieseli pöllyttää pienhiukkasia ym enemmän kuin bensakone, noki ja hiukkaset menee kaduntallaajalla keuhkoon, tulee syöpä jne. Yläilmakehää taas ei pienhiukkaset niinkään haittaa.
Noinhan se on.
Mutta hukkuihan se Titanicin kapteenikin laivansa mukana, vaikka olikin aluksen parhaalla paikalla.
Samoin käy berliiniläisten kanssa, hukkuvat hekin, jos napajäätiköt sulavat.

Lokakuu 13, 2018, 09:05:15 ap
Vastaus #55

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9843
Mitenkäs kun tuo pohjoinen napajää killuu meressä-
ja siitähän on silloin merenpinnan alla suurin osa.

Jos se siitä sulaa-niin mitenkäs se meri nyt niinpaljon nousisi,että
kaikilla täällä maissa kengät kastuu? Eikös se mene suunnilleen niin,että
vain se näkyvä lumi ja jää nostattaa pintaa-kun loput jo siellä veden
alla on? Arkimedeshän jotain heureekkaa asian tiimoilta joskus hihkui.

Etelässä taas on kalliota ja maata alla-se voi nostattaa enemmän se
sulaminen. Mutta kun tiedetään,että Berliini on suunnilleen 34 metriä
merenpinnan yläpuolella (ja mäet enemmän),niin tuskin niillä
ensin kastuu. Taitaa Niinistön palatsin lattia olla aikaisemmin
märkä kuin Berliinin jossain palatsissa .

No-Titanicin kippari oli sentään aika äijä-se tiesi,mitä vastuun (ei poliittisen vastuun)
kantaminen parhaimmillaan voi merkitä.Sille hepulle täytyy lakkia nostaa-vaikka ei kai se enää
heppua hetkauta.

t. Markku

Lokakuu 13, 2018, 14:23:35 ip
Vastaus #56

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5547
  • MC Debit
Mitenkäs kun tuo pohjoinen napajää killuu meressä-
ja siitähän on silloin merenpinnan alla suurin osa.

Jos se siitä sulaa-niin mitenkäs se meri nyt niinpaljon nousisi,että
kaikilla täällä maissa kengät kastuu? Eikös se mene suunnilleen niin,että
vain se näkyvä lumi ja jää nostattaa pintaa-kun loput jo siellä veden
alla on? Arkimedeshän jotain heureekkaa asian tiimoilta joskus hihkui.

Nyt tais reservin laivasuunnittelija murjaista vitsin ;D Kelluva jäälautta sulaessaan ei nosta veden pintaa koska se jo kelluessaan syrjäyttää massaansa vastaavan määrän vettä.

Mutta kai muistitte piirtää uusimpiin paatteihin muutaman metrin korkeammat laidat, veden pinnan nousua kompensoimaan  :P

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 13, 2018, 15:33:55 ip
Vastaus #57

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9843
Mitenkäs kun tuo pohjoinen napajää killuu meressä-
ja siitähän on silloin merenpinnan alla suurin osa.

Jos se siitä sulaa-niin mitenkäs se meri nyt niinpaljon nousisi,että
kaikilla täällä maissa kengät kastuu? Eikös se mene suunnilleen niin,että
vain se näkyvä lumi ja jää nostattaa pintaa-kun loput jo siellä veden
alla on? Arkimedeshän jotain heureekkaa asian tiimoilta joskus hihkui.

Nyt tais reservin laivasuunnittelija murjaista vitsin ;D Kelluva jäälautta sulaessaan ei nosta veden pintaa koska se jo kelluessaan syrjäyttää massaansa vastaavan määrän vettä.

Mutta kai muistitte piirtää uusimpiin paatteihin muutaman metrin korkeammat laidat, veden pinnan nousua kompensoimaan  :P



Nyt taisi Kariin iskeä lukihäiriö-nimenomaan tuo kommenttini on kirjoitettu
ja luettava niin,että pohjoinen jäälaatta ei sulaessaan juurikn nosta merenpintaa.
Sen oivalsi jo tuo Arkki-ukko..ennen nykyajan lavansuunnittelijoita.

Se pohjoinen kun on kelluvaa jäätä. 90% on veden alla suunnilleen. Etelässä asia on hiukkasen toisin-se kun
on manner...jään peittämä.Joskin sitä mannerta ympäröi kanssa ihan
mahdoton jäälautta-alue. Ja laivat suunnittelimme aina laivaraudasta-se kelluu.
Patarauta taasen pitää veden sisäpuolella.

t. Markku

Lokakuu 14, 2018, 14:09:31 ip
Vastaus #58

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4233
Laiva on uppoamassa ja matkustajia pyydetään siirtymään pelastusveneisiin. Laivassa on yhteensä 1400 matkustajaa: mm. 276 kiinalaista, 264 intialaista, 224 afrikkalaista, 116 pohjois-amerikkalaista ja 148 eurooppalaista, mukaanlukien yksi suomalainen. Hätääntyneet matkustajat rynnivät yläkannelle, mukanaan henkilökohtaisia tavaroitaan. Kiinalaisilla on keskimäärin repullisen verran tavaraa, afrikkalaisilla vielä vähemmän. Joillakuilla ei ole edes kenkiä jalassaan. Suomalainen vetää perässään jättiläismäistä matkalaukkua, jonka lisäksi hän on värvännyt kourallisen kiinalaisia ja intialaisia kantamaan hänen omaisuuttaan muiden länsimaalaisten tavoin. Kapteeni huomaa, että pelastusveneet eivät pysty kantamaan kaikkien kantamuksia ja käskee matkustajia luopumaan osasta tavaroitaan. Jotkut ryhtyvät mukisematta karsimaan omaisuuttaan, osa taas ei vaikuta kuulleen kehotusta ollenkaan. Kun pyyntö toistetaan, suomalainen ryhtyy muiden länsimaalaisten kanssa mölisemään: "Mutta miksi MINUN täytyy vähentää tavaroitani? Eihän se ole kokonaispainosta kuin pieni osa! Ja kaikkien kiinalaisten ja intialaisten roinat painavat yhteensä paljon enemmän kuin minun, mikseivät he tee mitään?" Suomalainen heittää lopulta ylimääräiset kuluneet sukkansa pois ja julistaa suureen ääneen tehneensä kaiken voitavansa. Hän asettuu yhteen pelastusveneistä, täyttäen tavaroineen viidelle ihmiselle mitoitetun tilan.

Kun puhumme päästövähennyksistä, joku aina esittää "entäs kiina ja intia" -argumentin. Maailmamme on tällä hetkellä uppoava laiva, josta olisi tarkoitus evakuoida mahdollisimman monta ihmistä upottamatta pelastusveneitä. Kiina ja Intia tuottavat tietysti absoluuttisesti mitattuna enemmän päästöjä kuin Suomi, sitä ei kukaan voi kieltää. Intian ja Kiinan päästöt eivät myöskään todennäköisesti tule laskemaan lähitulevaisuudessa, sekin on selvää. Se ei ole silti mikään peruste raapia omaa peräaukkoa toimettomana. Tällä hetkellä Suomi tuottaa päästöjä kuitenkin yhtä paljon kuin 30 miljoonaa intialaista. Miten voimme oikeuttaa sellaisen kulutustason itsellemme? Minä en tahdo tämän laivan uppoavan, ja teen kaikkeni sen estämiseksi. Toivon samalla, että ajan kuluessa löydetään keinot nollata muunkin maailman päästöt. Jonkun täytyy johtaa, että toiset voivat seurata. Tämä laiva ei saa upota.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 14, 2018, 15:16:48 ip
Vastaus #59

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9843
Tänään osui silmiin semmoinenkin uutinen,että
Suomessa olevat koirat ja kissat tuottavat välillisenä päästöinä
suunnilleen saman verran kuin satatuhatta autoa päästelee.

Eli keskikokoisesta koirasta aiheutuu n. kaksinkertaiset
päästöt kuin vertailuautona olevasta Toyota Land Cruiserista.

Lainaus Ilta-Lehden artikkelista:

"Yhdysvalloissa viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan maan reilut 163 miljoonaa kissaa ja koiraa tuottavat suoraan tai välillisesti noin 64 miljoonaa tonnia kasvihuonekaasuja. Tieteen kuvalehden mukaan se vastaa 13,6 miljoonan auton päästöjä.

Jos näitä tuloksia verrataan suoraan Suomen kissojen ja koirien määrään ja oletetaan, että ne tuottavat yhtä paljon päästöjä, niiden päästöt vastaisivat reilun 120 000 auton päästöjä.

Vuonna 2009 julkaistun uusiseelantilaistutkimuksen mukaan keskikokoisen koiran ruokkiminen aiheuttaisi vuodessa 0,84 hehtaarin ekologisen jalanjäljen. Ekologinen jalanjälki saadaan, kun lasketaan, kuinka suuri maa- ja vesialue tarvitaan tässä tapauksessa koiran kuluttaman ravinnon, materiaalien ja energian tuottamiseen ja niistä syntyneiden jätteiden käsittelemiseen.

Mitä suurempi koira on, sen suurempi sen ekologinen jalanjälki on.

4,6-litraisella moottorilla varustetun Toyota Land Cruiser -maasturin, jolla ajetaan vuodessa 10 000 kilometriä, ekologinen jalanjälki on tutkimuksen mukaan noin 0,41 hehtaaria – eli puolet keskikokoisen koiran vastaavasta."



**** Jaaha....näin sitä kaikkea löytyy kun oikein etsitään. Ja liitetäänpä
noihin myös siat,hevoset,kanat,lehmät...Mutta nehän ovat etenkin kepun erikoissuojelussa.
Ei kai niistä saa puhua ollenkaan?

t. Markku