Kirjoittaja Aihe: Aurinkosähkö  (Luettu 15870 kertaa)

Joulukuu 03, 2018, 20:46:20 ip
Vastaus #90

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1277
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Minä taas olen kohtuullisen tai suorastaan fanaattisen vakuuttunut siitä että teiden talvisuolaus on kapitalistien juoni. Köyhien ihmisten autot ruostuvat puhki ja joutuvat ostamaan uusia vähäpäästöisiä tai peräti sähkövatkaimia. Autokauppiaat ja muut sidosryhmät taas juonessa mukana. Valtiovarainministerillä säkissä suu auki. Haa, eivät tiedä että mig-käsi ei vapise ja niin pitkään kuin joku tehdas sylkee ohutlevyä tuotantolinjoiltaan kansojen syvistä riveistä nousee taas uusia hitsareita kaatuneiden tilalle jotka väsymättä ruosteen raiskaamat korit taas elvyttää uuteen loistoon.

Joulukuu 03, 2018, 20:46:53 ip
Vastaus #91

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2355
  • Kukkahattusetä
Autojen CO2-alttarille on uhrattu muutakin kuin takavalot, vai mitä olette mieltä nykymoottorien reilun kahden baarin maks. öljynpaineesta.
Vanhaan hyvään aikaan tyhjkäkäynnillä oli sama öljynpaine ja kierroksilla huideltiin jopa kuuden baarin paineissa.
Siihen kun lisätään 0W-20 öljy, niin ei mee paljoa energiaa öljyn vatkaamiseen ja taas maailma pelastuu.

Kun kiihdytetään, niin jopa nykytavisautoissa laturi lopettaa lataamisen, ettei kulu energiaa, koska ei sen laturin tarvii koko aikaa ladata.

Pintapaineella mahtaa olla huomattavasti suurempi merkitys, kuin öljynpaineella. Tiedätkö sanoa jonkin nykyaikaisen moottorin, jossa on ongelmia alakerran laakereiden kanssa?
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 03, 2018, 20:49:17 ip
Vastaus #92

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2355
  • Kukkahattusetä
Haa, eivät tiedä että mig-käsi ei vapise ja niin pitkään kuin joku tehdas sylkee ohutlevyä tuotantolinjoiltaan kansojen syvistä riveistä nousee taas uusia hitsareita kaatuneiden tilalle jotka väsymättä ruosteen raiskaamat korit taas elvyttää uuteen loistoon.

Jaa, eikös ne autot rakenneta nykyään alumiinista, muovista ja hiilikuidusta?
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 03, 2018, 20:51:11 ip
Vastaus #93

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1277
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Minun kuorkin cummins moottoria ei suositella käytettäväksi yli oliko se 7 minuuttia tyhjäkäynnillä kun veivinlaakerit saattavat olla voitelun puutteessa. Ei siinä kyllä ole se kuin noin 500rpm. Saattaa olla että vois nostaa muttta samalla joutuis sitte polkee jarrua kun takapyörät hakkaa tyhjää.

Joulukuu 03, 2018, 20:56:05 ip
Vastaus #94

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3674
Autojen CO2-alttarille on uhrattu muutakin kuin takavalot, vai mitä olette mieltä nykymoottorien reilun kahden baarin maks. öljynpaineesta.
Vanhaan hyvään aikaan tyhjkäkäynnillä oli sama öljynpaine ja kierroksilla huideltiin jopa kuuden baarin paineissa.
Siihen kun lisätään 0W-20 öljy, niin ei mee paljoa energiaa öljyn vatkaamiseen ja taas maailma pelastuu.

Kun kiihdytetään, niin jopa nykytavisautoissa laturi lopettaa lataamisen, ettei kulu energiaa, koska ei sen laturin tarvii koko aikaa ladata.

Pintapaineella mahtaa olla huomattavasti suurempi merkitys, kuin öljynpaineella. Tiedätkö sanoa jonkin nykyaikaisen moottorin, jossa on ongelmia alakerran laakereiden kanssa?

En tiedä.
Kun "alan" miehille aikoinaan paljastui melko alhaiset öljynpaineet, niin moottoreille povattiin täystuhoa jo ennen kuin 100 000km on mittarissa... :)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 03, 2018, 20:59:50 ip
Vastaus #95

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2355
  • Kukkahattusetä
Joo, niin aattelinkin. Kyllä ne autotehtaan insinörtit ossaavat laskia tuommoset perusjutskat.
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 03, 2018, 21:21:35 ip
Vastaus #96

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5358
  • MC Debit
Noiden palamattomien takavalojen morkkaus on yhtä viisasta kuin väittäisi, että munan tökkääminen virralliseen paimenpojan lankaan ja siitä aiheutuva kipu olisi sen langan vika...

Kuski ajaa autoa ja vastaa siitä, että mennään pykälien mukaan.

Niinnojoo, kuskin vastuullahan se älyttömän teknisen laitteen ohjastus on. Vaan kun autoissa on kaiken maailman automatiikat olemassa, seis-stop, ojaan- ja peräänajoavustimet, automaatti-ilmastointi, hätäjarru ja mitä vielä niin miten ihmeessä ei saada tehtyä sellaista autoa jossa valot syttyy kun sen laittaa käyntiin, ja sammuu kun sen sammuttaa? Siis kaikki tarvittavat valot, ei vain jotkut. Saabissa tällainen toiminto oli jo 70-luvulla, jopa niin että etuvalot toimivat alennetulla jännitteellä. Eikä yhtäkään tietokonetta koko autossa.

Kannattaa kysästä merkkihuollossa, että josko siellä korjaamon upeat ja taitavat mekaanikot ohjelmoisi autoon valot päälle.

Ehkä sitten, jos joskus erehdyn niin hölmön auton hankkimaan jossa ei valot mene startissa päälle ja sammu taas kun koneen sammuttaa :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 03, 2018, 21:23:33 ip
Vastaus #97

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2715
Moro

Samassa ovat.

Täällää mm. hyvät selvitykset aiheesta:  http://www.aurinkovirta.fi/aurinkosahko/kysymyksia/
Hyvää yleistietoa järjestelmää suunnittelevalle.
Toki aika isoja yleistyksiä, mutta mitään tarkkoja lukuja ei voi antaakkaan, kun kaikki riippuu sääolosuhteista.
Siksi en ymmärräkään miten siellä on saatu yhtäkkiä  kWp arvoista kWh- lukuja.
Myös kummallinen tieto, että paneelin teho olisi 1kWp neliömetriä kohden. Maan pinnalle päiväntasaajalle tuleva auringon  säteilyteho on tuota luokkaa.
Sitten kun huomioidaan paneelin hyötysuhde n 15-20%, päästään oikeaan arvoon.
Toki tuolla sivulla mainitun paneelin teknillistä tiedoista tuo selviää: 1,6 neliömetrin paneelin huipputeho ( Wp) on n 250W. Eli 156 W/neliömetri, siis noin 15% hyötysuhde.
Suomessa, joka sijaitsee pohjoisella pallonkartiolla, auringonnsäteily kulkee pidemmän matkan säteilyä absorboivassa ilmakehässä. Eli emme pääse täällä noihin paneelien huipputehoihin ( Wp). Poikkeus on kyllä kevättalviset hankikelit.
Tämä on tietenkin pilkunhässimistä, mutta mielestäni olisi hyvä osata edes peruskoulun matematiikkaa, kun noita tietoja julkisesti esitetään.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2018, 21:26:26 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Joulukuu 03, 2018, 21:37:06 ip
Vastaus #98

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3435
Moro

Toi kaveri joka ton on kirjoittanut varmaan tietää asian mutta tullut joku ajatusvirhe kun on ton kirjoittanut,toivottavasti korjaa kirjoittamansa.
Toisaalta taidat olla eka joka asian huomaa eli tavalliselle paneelintallaajalle menee pikku ajatusvirheet läpi.

Kyllä olisi hienoa kun saataisiin vangittua auringon voimaa vähän tehokkaammin,jostain luin että maapallon päivän energintarve tulee auringosta 14,5 sekunnin aikana!!!
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Joulukuu 03, 2018, 21:51:03 ip
Vastaus #99

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3674
Kyllä olisi hienoa kun saataisiin vangittua auringon voimaa vähän tehokkaammin,jostain luin että maapallon päivän energintarve tulee auringosta 14,5 sekunnin aikana!!!

Sen takia EU:n pitäs ostaa muutama kymmenen neliökilometriä taatusti käyttämätöntä osaa Saharaa ja laittaa sinne aurinkokennopuisto pystyyn.
Sitten vaan yksi moottoritu divisioona vahtiin ja pari kaapelia eurooppaan, niin vot olisi valoisan ajan sähköä koko euroopalle ja halvalla..
Ai niin, eihän se onnistu kun poliitikot...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 03, 2018, 21:59:28 ip
Vastaus #100

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 329
Moro

Joo pikku homma saada ei muutenkaan niin kannattava asia vielä ei kannattamattomammaksi.

Hyvästä säästämisestä kannattaa aina maksaa...;)

;-) Juu, säästetään maksoi mitä maksoi

Joulukuu 03, 2018, 22:40:43 ip
Vastaus #101

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1277
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
”Jaa, eikös ne autot rakenneta nykyään alumiinista, muovista ja hiilikuidusta?”

Varmaan porvareitten uudet autot onkin, ne jotka on työläisten verellä lunastettu. Itellä ei ikinä uutta autoa ole ollu. Ostokiimasille niitä oon kyllä myyny. Ei ne ole kai niistä onnellisiksi tullu. Kohta ne ovat taas renkuttamassa että pitäs uus saaha vaikka äskön vasta ostivat.

Joulukuu 03, 2018, 22:59:29 ip
Vastaus #102

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1028
Minun kuorkin cummins moottoria ei suositella käytettäväksi yli oliko se 7 minuuttia tyhjäkäynnillä kun veivinlaakerit saattavat olla voitelun puutteessa. Ei siinä kyllä ole se kuin noin 500rpm. Saattaa olla että vois nostaa muttta samalla joutuis sitte polkee jarrua kun takapyörät hakkaa tyhjää.

Joulukuu 03, 2018, 23:03:58 ip
Vastaus #103

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1028
Mullataas ei ole tullut mieleenkään liian alhainen tyhjäkäyti N720 Volovossa.
Sen kuulee korvalla ja käsikaasusta pikkuisen lisää, jos on häjy ääni.
Sitten kyllä saattaa hetken käydäkin akkujen lataamiseksi.
Sen verran pitää korvalla kuulla, ettei moottoria alikierroksilla tapa

Elokuu 07, 2019, 14:52:38 ip
Vastaus #104

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3674
PaikallisPravdassa oli juttua aiheesta.
Maksumuurin takia kopio:
Lukijalta: Aurinkosähkön pientuotannossa ei saada irti kaikkea mahdollista hyötyä — sen estää vaihenetotuksen puute sähköyhtiöiden mittauksessa

Aurinkosähköstä kertovassa jutussa (L-S 4.8.) jätettiin mainitsematta merkittävä, kenties jopa merkittävin este, pientuotantoon liittyen. Nimittäin vaihenetotuksen puute sähkönsiirtoyhtiöiden mittauksessa.

Koska Suomessa on käytössä kolmivaiheinen siirtojärjestelmä, aiheuttaa vaihenetotuksen puute sen että aurinkovoimalan hyötysuhde jää merkittävästi alhaisemmaksi kuin mitä sen tuoton perusteella pitäisi olla.

Esimerkki: Neljän kilowatin maksimiteholla tuottavasta aurinkovoimalasta siirtyy rakennuksen verkon kuhunkin vaiheeseen 1,33 kilowatin teho.

Tyypillisesti saman vaiheen perässä on useita pistorasioita, joihin on sitten liitetty muun muassa pesukonetta, astianpesukonetta, lämpöpumppua ja niin edespäin.

Vaihenetotuksen puuttumisen vuoksi yhdessä vaiheessa voidaan käyttää vain tuo 1,33 kilowattia. Sen jälkeen sähköyhtiö alkaa laskuttaa ylimääräisestä tehosta.

Eli jos vaikka pesukone pyörii ja pärjää juuri ja juuri tuolla 1,33 kilowatin teholla, samassa vaiheessa olevan ilmalämpöpumpun käyttäminen kerryttää sähkölaskua aivan normaalisti.

Vaikka aurinkovoimalasta tulee samaan aikaan 2,66 kilowattia ylimääräistä tehoa!

Sitä ei sähkömittari huomioi, vaan tuo ”ylimääräinen” sähkö työnnetään sähköyhtiön verkkoon.

Samalla maksetaan siirtomaksua ja saadaan siirretystä sähköstä sitten jokin minimaalinen korvaus pörssihinnan mukaisesti. Toki vähennettynä sähkönmyyntiyhtiön kuluilla.

Toinen esimerkki: lataan sähköautoani ja katollani on viisi kilowattia tuottava järjestelmä. Lataus on kuitenkin tehtävä pienimmällä mahdollisella teholla jonka auton laturi mahdollistaa, eli puolentoista kilowatin teholla.

Käyttämättä jää siis kaksi kolmasosaa auringon tuottamasta energiasta, koska vaiheiden välillä ei mittauksessa asiaa huomioida.

Tätä asiaa ei kukaan aurinkovoimaloita myyvä taho tietenkään ”muista” mainita asiakkaalle.

Asiakas ei todellakaan saa täyttä hyötyä voimalastaan, vaan tuotto voi jäädä 30—50 prosenttia alhaisemmaksi vaihenetotuksen puutteen vuoksi.

Vaihenetotuksen puuttumisen vuoksi on jatkuvasti mietittävä, minkä kodinkoneen voi käynnistää, ettei vain tule ylittäneeksi yhden vaiheen tuottoa.

Samoin ilmalämpöpumppu piti siirtää pois samasta vaiheesta sähköauton laturin kanssa, koska en voi hyödyntää täysimääräisesti aurinkovoimalastani tulevaa kokonaistuottoa.

Suomessa kuitenkin on muutama siirtoyhtiö, jotka tekevät mittauksessa vaihenetotuksen. Näiden joukossa ei kuitenkaan ole yhtään alueemme siirtoyhtiötä.

Asia olisi mahdollista hoitaa kuntoon, jos vain sähköyhtiöillä olisi siihen halua.

Valitettavasti taitaa olla niin, että taaskaan mitään ei tehdä ennen kuin lakia muutetaan ja vaihenetotus tulee lakisääteiseksi.

Kimmo Karhu
diplomi-insinööri
Mäntyharju

https://lansi-savo.fi/mielipide/lukijalta/90e92cad-3f53-43c9-a5c4-218e81ba9411
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.