Kirjoittaja Aihe: Triumph T100SS vm. 1966 moottoriöljy ja öljynpaine?  (Luettu 1304 kertaa)

Lokakuu 15, 2018, 11:48:22 ap
Luettu 1304 kertaa

Halonen Jarmo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Terve, mitä öljyä suosittelette moottoriin? SAE 30 vai SAE50? Öljynpainemittari näyttää kierrosluvusta riippumatta n. 5 KPS/CM2, kuulostaa aika kovalta eli onko tietoa mitä sen pitäisi olla? Öljyä tirskuu ulos käytännössä joka puolelta konetta.

Lokakuu 15, 2018, 12:02:44 ip
Vastaus #1

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 228
Tehtaan Workshop Manual kertoo öljyksi SAE 20W/30.

Onkohan mittari rikki, jos koko ajan näyttää samaa lukemaa? Manuaalin mukaan öljynpaine on ajossa 4,22 kp/cm2 ja tyhjäkäynnillä 1,41 - 1,76.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Lokakuu 17, 2018, 21:31:30 ip
Vastaus #2

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1863
  • naavaparta
Olen käyttänyt 10W/30 mineraaliöljyä TR6R:ssä.
Olen jotenkin sitä mieltä että paksumpaa ei kannattais käyttää koska öljy pysyy kesälläkin aika viileänä.
Aina kestää kämmenellä öljytankkia kokeilla.


Kylmänä paine on tyhjäkäynnillä n. 4 bar. Jos vähänkin kaasuttaa niin nousee yli 5 bar.
Lämpimänä tyhjäkäynnillä 1,5 - 1,6 bar, ja ajossa lämpimällä moottorilla noin 5 bar.


Oletko tarkastanut huohotus järjestelmän toiminnan?
Triumphin saa täysin pitäväksi kun sen huolella laittaa.

Lokakuu 21, 2018, 19:28:04 ip
Vastaus #3

reijo järviluoma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 21
Terve!
Itsellä vuosikymmenten kokemus useista trumpista. Vaimon 3ta vm:60, siihen tein kampiakselin laakerimuutoksen, runkopusla pois ja rullalaakeri tilalle, lisäksi  öljynsuodatin painepuolelle mihin se kuuluukin! Pyörällä ajettiin meillä ollessa yli kymmenen vuotta säännöllisesti, öljynpaineiden ollessa kylmänä n. 4.2 bar kierroksilla, lämpöisenä n. 4.0 bar,  tyhjäkäynnillä noin 1.5bar. Öljy oli Shell X100 20/50, ei ongelmia eikä vuotoja! Sitten Triumph T160, ostin sen v. 86 n. 16  tkm ajettuna, käytin säännöllisesti  koko ajan 20/50 parafiinipohjaisia öljyjä, Quaker State, Conoco, Pennzoil jne...  Syksyisin aina pesin moottorin Shell X100 20/50 öljyllä ,käytin lämpöiseksi ja päästin pois!Sitten 2000 luvun alkupuolella purin koneen ja rupesin tekemään siitä 1000cc. no alkuperäinen kampi jolla oli ajettu n. 92tkm näytti siltä kuin se olisi otettu kampiakseli hiomakoneesta viime viikolla! Eli ei mitään naarmuja, ei kuluneisuutta, täysin tehtaan mitoissa. Öljyn paineet oli ja on yhä lämpöisenä kierroksilla 5.7 bar, tyhjäkäynnillä 2.7bar., sellaiset kuin tehtaan manuaali sanoo! Tosin kylmänä käyntiin laittaessa trident vaatii lämmityskäyttöä useita minuutteja että öljyt lämpiää, muuten paineet nousee jopa n. 8 bar. niissä 92 tkm ajetuissa kk liuskoissa ei ollut pienintäkään merkkiä kavitaatiosta, eikä mitään pieniä partikkeleita laakerimetalliin tarttuneena. Mun mielestä tehtaan suositus öljylle on minimi, parempaahan voi aina laittaa!

Lokakuu 21, 2018, 19:45:54 ip
Vastaus #4

reijo järviluoma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 21
Unohtui kirjoittaa edelliseen viestiin että käytettäessä yksiasteöljyjä esim sae 50 trumpan twineissä, niin kampiakselin sisällä oleva tyhjä tila , se missä ns. kuraputki on, täyttyy pikkuhiljaa sellaisesta harmaasta möhnästä, kuin hiomatahnasta , tilan lopulta täyttyen ja sen jälkeen se möhnä menee liuskoille tuhoten laakeroinnin! Olen nähnyt/ aukaissut kymmeniä trumpan twinien kampiakseleita ja kokemukseni mukaan useimmat jenkeistä tuodut pyörät / moottorit, niiden kampien keskipakoputsari on ollut useimmiten  lähes täynnä tuota möhnää, johtuuko sitten jenkkien käyttämistä paskoista yksiasteöljyistä vai huollon vähyydestä? Ne kampiakselit joissa on käytetty moniasteöljyjä ovat olleet  pääsääntöisesti puhtaampia kammen sisältä, kokemukseni mukaan!

Lokakuu 22, 2018, 14:37:35 ip
Vastaus #5

Halonen Jarmo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Kiitos vinkeistä. Tarkistan tuon huohotusjärjestelmän ja kokeilen 20W50 öljyä, eikä uusi öljynpainemittarikaan iso investointi olisi. Pyörä on nyt kasausvaiheessa josko saan sen ensi kevääksi takaisin ajoon. Niin ja Forssaan olen tulossa etsimään uutta jarrupoljinta ja vaihdepoljinta vivustoineen; jalkatapit kun siirtyvät taaksepäin n. 20 cm niin polkimet menee uusiksi. En siis ole tekemässä museointiversiota vaan oman maun mukaan muokattua cafe raceria. Alkuperäiset osat kyllä säästän.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2018, 14:44:00 ip kirjoittanut Halonen Jarmo »